OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. március 12.
» Hozzászólások (0)

A tizenévesek láthatatlan világa – Társas élet és alkotás a neten

Csobánka Zsuzsa
Kele Fodor Ákos

A pár hónappal korábbi Janne Teller: Semmi című regényhez készült projekt bemutatása és a kapcsolódó tapasztalatok összegzése volt a kiindulópont. Először az e-learning Jedlik Ányos Gimnáziumban átélt tapasztalatairól beszéltem, majd arra kértük, a résztvevő gyerekeket: mutassák be, hogyan vannak jelen ők maguk a Facebook „csodálatos és titokzatos világában”. A két Semmi-projektben résztvevő osztály minden tagja kitöltött egy kérdőívet, melyben facebookozási szokásaikra kérdeztem rá. A konferencián jelen lévő diákok1 az ő válaszaikat értelmezték, dolgozták fel. Ehhez előzményként megalkottuk az „Élettelenek” nevű Facebook csoportot, és itt zajlott a konferenciára készülés folyamata.

A csoport nevét is ők találták ki, mondván, a Facebookon „csupa élettelen ember van”. Később erről megoszlottak a vélemények: „Ha valaki unatkozik, akkor nagyon jó, hogy, ha van nála telefon, és lehet facebookozni.” „A Facebook lehet hasznos is! Tökéletes a kapcsolatok fenntartására ha pl. nincs pénz a telefonomon, csak ráírok chaten a barátomra, és úgy is tudok vele kommunikálni. I ♥ Facebook.”

A diákjaim megismerkedtek Ákossal, és bemelegítésként az ofoe.hu-n megjelent, illetve más róluk szóló cikkekről kértem ki a véleményüket. A Ságvári Bence írásában felmerülő kérdésekre adtak választ, pl. az online játékokat szerintük is inkább fiúk használják-e, szoktak-e a szülőkkel közösen netezni, ki hány évesen kapott gépet, nethozzáférést. Egyeztettünk egy közös időpontot, amikor Ákost is beleértve mindenki jelen volt, és egyeztettük a programot. Ákos rögtön egy vidám poszttal indított, a Kelemen kabátban című számnak a diákok is nagyon örültek. Abban maradtunk, egyikük folyamatosan posztolja az eseményeket egy új oldalon, melynek a neve: „Életteltelibbek a DigNeKo-n”.

„Tanárnő, hoztam tollat, papírt a jegyzeteléshez, jó?” – kezdte a posztoló az Astorián, mi pedig nagyot nevettünk, lám, a digitális kultúra mégsem mindenható. Hosszú várakozást követően, amit nagyon jól tűrtek, a köszöntés, a közös játék és a jedlikes tapasztalatok után a diákok bemutatója következett: „Dóri & Fanni power pointos bemutatója+kiegészítés(2Ádám):​ 1.fb bemutatása(fb történelem:P), megvizsgálják, ki mit lájkol, posztol,új szavak megjelenése,mire használjuk, e-learning bemutatása+saját vélemények, h miért hasznos,összehasonlítás USA vs. Nyugat-Európa,e-learning a Jedlikben”. Ezután Ákos kérdései következtek, könnyű volt-e átállni offline tanulásról online-ra, melyik feladat volt a legidőigényesebb, a legkreatívabb? Majd „Ákos mesél a Nagy László Gimnáziumban folytatott munkájáról.(Az iskolában kitett egy figyelemfelkeltő plakátot az csak 2 ember figyelmét keltette fel, mikor létre hoztak egy csoportot a facebookon, azonnal sok ember csatlakozott.)” Ákos azt is hozzátette, a nyitott csoport nem olyan jó, mint a zárt, ezzel egyetértettek a jelenlévők is, hiszen ők sem akartak nyitott Élettelenek csoportot. A második játék a nemrégiben tanult esőerdő néven futott, a magyarórán már játszottuk, a bejegyzés ennyi volt: „2.játék:SIMIIIIIIIIIÍÍÍ ♥”.

Zárásképpen beszélgetést kezdeményeztünk: Ákos megkérdezte a jelen lévő kollégákat: ki mivel kísérletezik, a legnépszerűbb a Facebook és az interaktív tábla volt. Én arra voltam kíváncsi, ki mit gondol: jó dolog-e, vagy inkább zavaró, hogy a Facebookon is kommunikálunk. Egy hallgató azt kérdezte, kell-e egy tanárnak e-mail cím, fontos-e ebben a formában a kommunikáció. Megfogalmazódott egy olyan vélekedés, hogy a digitális nemzedék érdekében nem annyira a diákokkal, hanem inkább a tanárokkal kellene foglalkozni. Felvetődött az a továbbgondolásra érdemes kérdés is, hogy vajon a Facebook inkább tanulási közegként vagy inkább eszközként értelmezendő-e. Felmerült továbbá, hogy fontos lenne a fogalmak tisztázása, az e-learninget a Facebookot és Power Pointot például nem lehet egy kalap alá venni. Megkérdezték a diákoktól: mennyire fontos a számukra, hogy a tanár e-learninget használjon, illetve hogy attól még szerethető-e az órája, hogy offline dolgozik. A gyerekek szerint a jó tanár offline is jó tanár, és máris sorolták a saját iskolájukból vett tanárpéldákat.

Az online megjelenő zárómondat: „Vége van, pontos idő:17:41 remélem ügyi voltam.:$ ♥”. Ezután még többen ott maradtak, ácsorogva beszélgettünk egészen addig, míg a portás kedvesen unszolni nem kezdett minket: fejezzük be, zárni szeretné az épületet.

Zárásul még csak annyit: mondjanak bármit a Z-generációról, a diákok ezúttal is nagyon kitettek magukért.

1 A következő jedlikes diákok vettek részt a szekció munkájában::Hajas Jessika, Kiss Alexandra, Koródi Ádám, Márton Dóra, Pongrácz Ádám, Vígh Fanni.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek