OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. március 12.
» Hozzászólások (0)

A tizenévesek láthatatlan világa – Társas élet és alkotás a neten

Csobánka Zsuzsa
Kele Fodor Ákos

A pár hónappal korábbi Janne Teller: Semmi című regényhez készült projekt bemutatása és a kapcsolódó tapasztalatok összegzése volt a kiindulópont. Először az e-learning Jedlik Ányos Gimnáziumban átélt tapasztalatairól beszéltem, majd arra kértük, a résztvevő gyerekeket: mutassák be, hogyan vannak jelen ők maguk a Facebook „csodálatos és titokzatos világában”. A két Semmi-projektben résztvevő osztály minden tagja kitöltött egy kérdőívet, melyben facebookozási szokásaikra kérdeztem rá. A konferencián jelen lévő diákok1 az ő válaszaikat értelmezték, dolgozták fel. Ehhez előzményként megalkottuk az „Élettelenek” nevű Facebook csoportot, és itt zajlott a konferenciára készülés folyamata.

A csoport nevét is ők találták ki, mondván, a Facebookon „csupa élettelen ember van”. Később erről megoszlottak a vélemények: „Ha valaki unatkozik, akkor nagyon jó, hogy, ha van nála telefon, és lehet facebookozni.” „A Facebook lehet hasznos is! Tökéletes a kapcsolatok fenntartására ha pl. nincs pénz a telefonomon, csak ráírok chaten a barátomra, és úgy is tudok vele kommunikálni. I ♥ Facebook.”

A diákjaim megismerkedtek Ákossal, és bemelegítésként az ofoe.hu-n megjelent, illetve más róluk szóló cikkekről kértem ki a véleményüket. A Ságvári Bence írásában felmerülő kérdésekre adtak választ, pl. az online játékokat szerintük is inkább fiúk használják-e, szoktak-e a szülőkkel közösen netezni, ki hány évesen kapott gépet, nethozzáférést. Egyeztettünk egy közös időpontot, amikor Ákost is beleértve mindenki jelen volt, és egyeztettük a programot. Ákos rögtön egy vidám poszttal indított, a Kelemen kabátban című számnak a diákok is nagyon örültek. Abban maradtunk, egyikük folyamatosan posztolja az eseményeket egy új oldalon, melynek a neve: „Életteltelibbek a DigNeKo-n”.

„Tanárnő, hoztam tollat, papírt a jegyzeteléshez, jó?” – kezdte a posztoló az Astorián, mi pedig nagyot nevettünk, lám, a digitális kultúra mégsem mindenható. Hosszú várakozást követően, amit nagyon jól tűrtek, a köszöntés, a közös játék és a jedlikes tapasztalatok után a diákok bemutatója következett: „Dóri & Fanni power pointos bemutatója+kiegészítés(2Ádám):​ 1.fb bemutatása(fb történelem:P), megvizsgálják, ki mit lájkol, posztol,új szavak megjelenése,mire használjuk, e-learning bemutatása+saját vélemények, h miért hasznos,összehasonlítás USA vs. Nyugat-Európa,e-learning a Jedlikben”. Ezután Ákos kérdései következtek, könnyű volt-e átállni offline tanulásról online-ra, melyik feladat volt a legidőigényesebb, a legkreatívabb? Majd „Ákos mesél a Nagy László Gimnáziumban folytatott munkájáról.(Az iskolában kitett egy figyelemfelkeltő plakátot az csak 2 ember figyelmét keltette fel, mikor létre hoztak egy csoportot a facebookon, azonnal sok ember csatlakozott.)” Ákos azt is hozzátette, a nyitott csoport nem olyan jó, mint a zárt, ezzel egyetértettek a jelenlévők is, hiszen ők sem akartak nyitott Élettelenek csoportot. A második játék a nemrégiben tanult esőerdő néven futott, a magyarórán már játszottuk, a bejegyzés ennyi volt: „2.játék:SIMIIIIIIIIIÍÍÍ ♥”.

Zárásképpen beszélgetést kezdeményeztünk: Ákos megkérdezte a jelen lévő kollégákat: ki mivel kísérletezik, a legnépszerűbb a Facebook és az interaktív tábla volt. Én arra voltam kíváncsi, ki mit gondol: jó dolog-e, vagy inkább zavaró, hogy a Facebookon is kommunikálunk. Egy hallgató azt kérdezte, kell-e egy tanárnak e-mail cím, fontos-e ebben a formában a kommunikáció. Megfogalmazódott egy olyan vélekedés, hogy a digitális nemzedék érdekében nem annyira a diákokkal, hanem inkább a tanárokkal kellene foglalkozni. Felvetődött az a továbbgondolásra érdemes kérdés is, hogy vajon a Facebook inkább tanulási közegként vagy inkább eszközként értelmezendő-e. Felmerült továbbá, hogy fontos lenne a fogalmak tisztázása, az e-learninget a Facebookot és Power Pointot például nem lehet egy kalap alá venni. Megkérdezték a diákoktól: mennyire fontos a számukra, hogy a tanár e-learninget használjon, illetve hogy attól még szerethető-e az órája, hogy offline dolgozik. A gyerekek szerint a jó tanár offline is jó tanár, és máris sorolták a saját iskolájukból vett tanárpéldákat.

Az online megjelenő zárómondat: „Vége van, pontos idő:17:41 remélem ügyi voltam.:$ ♥”. Ezután még többen ott maradtak, ácsorogva beszélgettünk egészen addig, míg a portás kedvesen unszolni nem kezdett minket: fejezzük be, zárni szeretné az épületet.

Zárásul még csak annyit: mondjanak bármit a Z-generációról, a diákok ezúttal is nagyon kitettek magukért.

1 A következő jedlikes diákok vettek részt a szekció munkájában::Hajas Jessika, Kiss Alexandra, Koródi Ádám, Márton Dóra, Pongrácz Ádám, Vígh Fanni.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Könnyebb lehet az iskolatáska
Tegnap járt le a határidő azon szülők számára, akiknek a gyermeke főiskolán vagy egyetemen tanul tovább, mivel vasárnapig lehetett jelentkezni az ősszel induló felsőoktatási képzésekre...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Palkovics újra üzent az Akadémiának és a kutatóknak
A miniszter elárulta, hogy pénteken találkozik legközelebb az MTA vezetésével és gyors megegyezésben bízik. Palkovics László elmondása szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.20.
Készen állnak a sztrájkra a tanárok
öbb ezer visszajelzés érkezett már a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) felmérésére, amellyel a tanárok sztrájkhajlandóságát szeretnék feltérképezni. Szűcs Tamás elnök lapunknak...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek