OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. március 21.
» Hozzászólások (0)

„Emberek az embertelenségben”

Múzeumpedagógia foglalkozások a Sziklakórház Múzeumban

A Sziklakórház Múzeum aktivitásra építő múzeumpedagógia programjai osztálykirándulás, városnézés, történelem vagy osztályfőnöki óra keretében történelmünk máig rejtett, de annál izgalmasabb szeletét mutatja be! A foglalkozások kalandos időutazást ígérnek a Várhegy múltjába, a háborús orvoslás és a polgári védelem jórészt a hétköznapi életben ismeretlen világába. A Sziklakórház azon kevés múzeumoknak az egyike, amely valós helyszínen mutatja be kulturális örökségünket. Az objektum létezését néhány éve még tagadták – rejtjelszáma LOSK 0101/1 volt – a titkosítását csak 2002-ben oldották fel. A földalatti, betegekkel zsúfolt kórtermei, szűk folyosói megdöbbentő hitelességgel keltik életre a II. világháború, az 1956-os forradalom és a hidegháború korszakát élethű viaszfigurák segítségével. A hely tehát szellemével és nem vitrinekkel, tablókkal oktat. A működőképes gépészettel és korabeli berendezési tárgyakkal felszerelt létesítményben valódi izgalmakat élhetnek át a tanulók, miközben a háborús állapotokat és a hidegháború eszközeit eredeti környezetükben fedezik fel. A Sziklakórház egy olyan hely, ahol a háború igazi borzalma jelenik meg, de történelem szörnyűségei mellett az embertelen körülmények között embernek maradó igazi hétköznapi hősöket közvetíti. A tapasztalatok szerint minden korosztályt ér olyan benyomás, amely miatt érdemes megnéznie a kiállítást.

Foglalkozástípusok

Tárlatvezetés múzeumi órával: Az óra alapvetően ismeretorientált és frontális munkaformára épül. A múzeumi óra a Sziklakórház múzeumpedagógiai helyiségében zajlik az adott témakörhöz kapcsolódó archív hangfelvételek, filmek, dokumentumok segítségével. Időtartam: 50 perc. Max. 40 fő. A múzeumi óra ingyenes. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.) A választható témakörök lentebb.

Iskolai történelem óra vendégoktatóval: A múzeumpedagógiai programunkon belül vállaljuk a múzeumi látogatásra felkészítő, ráhangoló tanórák megtartását a megjelölt témakörökön belül. Ár: 5000 Ft. A választható témakörök lentebb.

Tematikus tárlatvezetés: A tematikus tárlatvezetés a kiállítás területén zajlik. A kórház történetének, és működésének megismerése a választott témakör mentén történik visszaemlékezések, személyes történek és kézbe vehető tárgyak segítségével. Időtartam: 1,5 óra. Max: 40 fő. A tematikus tárlatvezetés INGYENES. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.) A választható témakörök lentebb.

Választható témakörök foglakozás típusokon belül

Vészkorszak Budapest utcáin és a kórházban – megmentők és áldozatok:  A nyilas hatalom átvétel rémtettei mellett fontos megismerni az életmentőket, a kórház orvosait, nővéreit vagy a Sziklakórházban is működő Friedrich Born személyét.

Így született a szabadság…: 1956-os magyar forradalom és szabadságharc magyar történelem egyik fontos mérföldköve. A Sziklakórház pedig újra megnyitotta kapuit.

A hidegháború története: A nagyhatalmak által gerjesztett nukleáris fenyegetettség eredményeként többek között óvóhelyeket, bunkereket építettek. Ennek jegyében a Sziklakórházat is atombiztos, titkos létesítményként működtették a továbbiakban.  

Az atomtámadástól a túlélésig – polgári védelmi alapismeretek: Megismerhetőek a polgári védelem, katasztrófavédelem feladatai, a lakosság védekezésének, figyelmeztetésének, tájékoztatásának a menete, illetve lehetőség nyílik az egyes polgári védelmi eszközök, műszerek, felszerelések kipróbálására.

Elsősegélynyújtás az alapoktól a gyakorlati ismeretekig: A Sziklakórház történetéhez kapcsolódó hadi orvoslással, egészségügyi ellátással kapcsolatos ismeretek mellett a mindennapi életben is használható elméleti és gyakorlati egészségügyi ismeretek, fogások is elsajátíthatóak. 

Egyéb foglalkozások

Budapest ostromának sebhelyei a Várnegyed területén – Várséta: A főváros legpatinásabb és legszebb városrészének Budapest ostroma alatt a legnagyobb pusztítást kellett elszenvednie. A sétálólap segítségével a teljes negyed felfedezhető, melyek első állomása maga a Sziklakórház. Időtartam 1,5 óra. Max. 40 fő. A Várséta INGYENES. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.)

Interaktív tárlatvezetés: Sziklakórház bejárása korabeli ruhákban, feladatok, térképek segítségével. Időtartam: 2 óra. Ár: 10.000 Ft/csoport. Max. 40 fő (az ár nem tartalmazza a múzeumi belépőjegyet).

Szemtanú beszél: A Sziklakórház egykori szemtanújának segítségével elevenedik meg a Sziklakórház története. Időtartam: 60 perc. Ár: 10.000 Ft/csoport. Max. 40 fő (az ár nem tartalmazza a múzeumi belépőjegyet).

„Tapintható tárlat”: A foglalkozást kifejezetten fogyatékos gyerekek számára ajánljuk, ahol a Sziklakórház megismerése kézbe vehető múzeumi tárgyak segítségével valósul meg figyelembe véve a csoport speciális igényeit.

Incentive programok

Történelmi játék: Történelmet mindenki tanul, de most itt a lehetőség át is élni! A 2–3 órás program a II. világháború időszakába repíti vissza a játékosokat. Budapest ostromát eleveníti fel a játék, a résztvevők működés közben láthatják a kórházat. Sőt, részt is vesznek a működtetésben, miközben Karl Pfeffer-Wildenbruch bejelenti a kitörést… Izgalom, drámai fordulatok, élő történelem egy programban!

Atomcsapás program: „Hidegháborús” játék jelmezben, korabeli eszközök használatával. A program tartalmaz gyakorlati oktatást a vegyvédelmi eszközök használatáról és az atomtámadás alatti teendőkről. Ezt követően a játékosok csapatokban túlélési stratégiát dolgoznak ki és „üzembe helyezik” a kórházat, miközben újabb és újabb kihívásokkal szembesülnek – riasztás leadása, mentesítés elvégzése, sebesültek ellátása, a létesítmény felderítése, rejtélyek megoldása… Mi lett volna ha…?! Izgalmas kaland bármely korosztály részére!

Kémjáték: A rejtélyes földalatti játék során a résztvevők kémeket építenek be egymás csapataiba, hogy felderítsék és megakadályozzák a feladatuk ellátását. Közben ellenszérumot keresnek, túlélőcsomagokat állítanak össze, rejtvényeket oldanak meg, és a cél érdekében egymást és a múzeum munkatársait „vallatják”… Győzzön a jobbik!

Az incentive programok megrendelése egyéni árajánlat és előzetes egyeztetés alapján történik.

Bővebb információ további programjainkról, az aktuális belépőjegy árainkról és kedvezményeinkről honlapunkon, illetve facebook oldalunkon olvasható.

A programok kapcsolattartója Szilágyi Adrienn, múzeumpedagógus.
Elérhetőség: sza[kukac]sziklakorhaz[pont]eu és 06-1-225-7668, illetve 06-70-7-010101.
Sziklakórház Múzeum – 1012 Budapest, Lovas út 4/c.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek