OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. március 21.
» Hozzászólások (0)

„Emberek az embertelenségben”

Múzeumpedagógia foglalkozások a Sziklakórház Múzeumban

A Sziklakórház Múzeum aktivitásra építő múzeumpedagógia programjai osztálykirándulás, városnézés, történelem vagy osztályfőnöki óra keretében történelmünk máig rejtett, de annál izgalmasabb szeletét mutatja be! A foglalkozások kalandos időutazást ígérnek a Várhegy múltjába, a háborús orvoslás és a polgári védelem jórészt a hétköznapi életben ismeretlen világába. A Sziklakórház azon kevés múzeumoknak az egyike, amely valós helyszínen mutatja be kulturális örökségünket. Az objektum létezését néhány éve még tagadták – rejtjelszáma LOSK 0101/1 volt – a titkosítását csak 2002-ben oldották fel. A földalatti, betegekkel zsúfolt kórtermei, szűk folyosói megdöbbentő hitelességgel keltik életre a II. világháború, az 1956-os forradalom és a hidegháború korszakát élethű viaszfigurák segítségével. A hely tehát szellemével és nem vitrinekkel, tablókkal oktat. A működőképes gépészettel és korabeli berendezési tárgyakkal felszerelt létesítményben valódi izgalmakat élhetnek át a tanulók, miközben a háborús állapotokat és a hidegháború eszközeit eredeti környezetükben fedezik fel. A Sziklakórház egy olyan hely, ahol a háború igazi borzalma jelenik meg, de történelem szörnyűségei mellett az embertelen körülmények között embernek maradó igazi hétköznapi hősöket közvetíti. A tapasztalatok szerint minden korosztályt ér olyan benyomás, amely miatt érdemes megnéznie a kiállítást.

Foglalkozástípusok

Tárlatvezetés múzeumi órával: Az óra alapvetően ismeretorientált és frontális munkaformára épül. A múzeumi óra a Sziklakórház múzeumpedagógiai helyiségében zajlik az adott témakörhöz kapcsolódó archív hangfelvételek, filmek, dokumentumok segítségével. Időtartam: 50 perc. Max. 40 fő. A múzeumi óra ingyenes. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.) A választható témakörök lentebb.

Iskolai történelem óra vendégoktatóval: A múzeumpedagógiai programunkon belül vállaljuk a múzeumi látogatásra felkészítő, ráhangoló tanórák megtartását a megjelölt témakörökön belül. Ár: 5000 Ft. A választható témakörök lentebb.

Tematikus tárlatvezetés: A tematikus tárlatvezetés a kiállítás területén zajlik. A kórház történetének, és működésének megismerése a választott témakör mentén történik visszaemlékezések, személyes történek és kézbe vehető tárgyak segítségével. Időtartam: 1,5 óra. Max: 40 fő. A tematikus tárlatvezetés INGYENES. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.) A választható témakörök lentebb.

Választható témakörök foglakozás típusokon belül

Vészkorszak Budapest utcáin és a kórházban – megmentők és áldozatok:  A nyilas hatalom átvétel rémtettei mellett fontos megismerni az életmentőket, a kórház orvosait, nővéreit vagy a Sziklakórházban is működő Friedrich Born személyét.

Így született a szabadság…: 1956-os magyar forradalom és szabadságharc magyar történelem egyik fontos mérföldköve. A Sziklakórház pedig újra megnyitotta kapuit.

A hidegháború története: A nagyhatalmak által gerjesztett nukleáris fenyegetettség eredményeként többek között óvóhelyeket, bunkereket építettek. Ennek jegyében a Sziklakórházat is atombiztos, titkos létesítményként működtették a továbbiakban.  

Az atomtámadástól a túlélésig – polgári védelmi alapismeretek: Megismerhetőek a polgári védelem, katasztrófavédelem feladatai, a lakosság védekezésének, figyelmeztetésének, tájékoztatásának a menete, illetve lehetőség nyílik az egyes polgári védelmi eszközök, műszerek, felszerelések kipróbálására.

Elsősegélynyújtás az alapoktól a gyakorlati ismeretekig: A Sziklakórház történetéhez kapcsolódó hadi orvoslással, egészségügyi ellátással kapcsolatos ismeretek mellett a mindennapi életben is használható elméleti és gyakorlati egészségügyi ismeretek, fogások is elsajátíthatóak. 

Egyéb foglalkozások

Budapest ostromának sebhelyei a Várnegyed területén – Várséta: A főváros legpatinásabb és legszebb városrészének Budapest ostroma alatt a legnagyobb pusztítást kellett elszenvednie. A sétálólap segítségével a teljes negyed felfedezhető, melyek első állomása maga a Sziklakórház. Időtartam 1,5 óra. Max. 40 fő. A Várséta INGYENES. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.)

Interaktív tárlatvezetés: Sziklakórház bejárása korabeli ruhákban, feladatok, térképek segítségével. Időtartam: 2 óra. Ár: 10.000 Ft/csoport. Max. 40 fő (az ár nem tartalmazza a múzeumi belépőjegyet).

Szemtanú beszél: A Sziklakórház egykori szemtanújának segítségével elevenedik meg a Sziklakórház története. Időtartam: 60 perc. Ár: 10.000 Ft/csoport. Max. 40 fő (az ár nem tartalmazza a múzeumi belépőjegyet).

„Tapintható tárlat”: A foglalkozást kifejezetten fogyatékos gyerekek számára ajánljuk, ahol a Sziklakórház megismerése kézbe vehető múzeumi tárgyak segítségével valósul meg figyelembe véve a csoport speciális igényeit.

Incentive programok

Történelmi játék: Történelmet mindenki tanul, de most itt a lehetőség át is élni! A 2–3 órás program a II. világháború időszakába repíti vissza a játékosokat. Budapest ostromát eleveníti fel a játék, a résztvevők működés közben láthatják a kórházat. Sőt, részt is vesznek a működtetésben, miközben Karl Pfeffer-Wildenbruch bejelenti a kitörést… Izgalom, drámai fordulatok, élő történelem egy programban!

Atomcsapás program: „Hidegháborús” játék jelmezben, korabeli eszközök használatával. A program tartalmaz gyakorlati oktatást a vegyvédelmi eszközök használatáról és az atomtámadás alatti teendőkről. Ezt követően a játékosok csapatokban túlélési stratégiát dolgoznak ki és „üzembe helyezik” a kórházat, miközben újabb és újabb kihívásokkal szembesülnek – riasztás leadása, mentesítés elvégzése, sebesültek ellátása, a létesítmény felderítése, rejtélyek megoldása… Mi lett volna ha…?! Izgalmas kaland bármely korosztály részére!

Kémjáték: A rejtélyes földalatti játék során a résztvevők kémeket építenek be egymás csapataiba, hogy felderítsék és megakadályozzák a feladatuk ellátását. Közben ellenszérumot keresnek, túlélőcsomagokat állítanak össze, rejtvényeket oldanak meg, és a cél érdekében egymást és a múzeum munkatársait „vallatják”… Győzzön a jobbik!

Az incentive programok megrendelése egyéni árajánlat és előzetes egyeztetés alapján történik.

Bővebb információ további programjainkról, az aktuális belépőjegy árainkról és kedvezményeinkről honlapunkon, illetve facebook oldalunkon olvasható.

A programok kapcsolattartója Szilágyi Adrienn, múzeumpedagógus.
Elérhetőség: sza[kukac]sziklakorhaz[pont]eu és 06-1-225-7668, illetve 06-70-7-010101.
Sziklakórház Múzeum – 1012 Budapest, Lovas út 4/c.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.16.
A 15-24 éves diákok fele dolgozik tanulás mellett
Minden második 15-24 éves diák dolgozik a tanulás mellett a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségének (DiákÉSZ) adatai szerint – közölte a szervezet eln...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.16.

Az uralkodó osztály nem csak elképzelhetetlen mértékű materiális javakat halmoz fel, hanem az oktatási és egyéb kulturális berendezkedések eszközeit is irányítja. Az oktatási rendszerekben...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.16.
Azt ígérik, marad az ingyenes oktatás a Corvinuson
A jelenlegihez hasonló mértékben, évfolyamonként ezres nagyságrendben megmarad az ingyenes tanulás lehetősége a Budapesti Corvinus Egyetemen azt követően is, hogy alapítványi fenntartású...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.16.
Pert nyertek a Gyöngyöspatán szegregáltan oktatott romák
Az állam köteles kártérítést fizetni azoknak a roma gyerekeknek, akiket éveken keresztül szegregáltan oktatott a gyögyöspatai Nekcsei Demeter Általános iskola – mondta ki hosszú évek ó...
(Forrás: abcug)
--
2018.10.16.
Az államtitkár szerint nem használhatatlan a KRÉTA, nem telik percekbe egyetlen jegy beírása
Védelmébe vette a KRÉTA-rendszert Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, szerinte a KRÉTA az állami, egyházi és magániskolák elvárásainak is képes megfelelni...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.16.
A strasbourgi bíróság elmarasztalta Magyarországot a tankönyvpiac államosítása miatt
A felperesek – a Könyv-Tár Kft., a Suli-Könyv Kft. és a Tankönyv-Ker Bt. – a magyarországi tankönyvkiadás- és forgalmazás 2011-es, illetve 2012-es centralizálása miatt fordultak a törv...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.14.
Sztrájk lehet az iskolákban? Akciósorozatba kezd az egyik pedagógus szakszervezet
A PDSZ akciósorozatának célja, hogy felhívja a figyelmet arra, „a pedagógusok munkaterhelése a 2011-es köznevelési törvény bevezetését követően átlépte azt a határt, amelyen túl má...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.14.
Palkovics László: „szintet lépünk” a szakképzési intézmények fejlesztésében is MTI
Palkovics László szerint az iskolákból kikerülő fiatalok az alapkompetenciákon túl olyan tudással és készségekkel kell rendelkezzenek, amelyek segítségével megállják a helyüket a 4....
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.14.
Janisch Attila: A gender szak megszüntetése az ELTE-n nem más, mint politikai erődemonstráció
A hallgatóknak kellene közösen tiltakozniuk az egyetem autonómiájának megsértése miatt, hiszen elsősorban az ő érdekük, hogy egy olyan intézményben tanuljanak, amely képes megőrizni a...
(Forrás: Magyar Narancs)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek