OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. június 3.
» Hozzászólások (0)

„Egymás terhét hordozzátok” (Gal 6:2)

Hát igen, zajlanak az események, nyomulnak a nyomulósok, menekül az érték, ahogy Ady Endre mondaná:

Rút zsívány-arcok ékesre derűlnek
S íjjedt szelidek szökve menekűlnek.

Hogy mi a helyzet? A katolikus egyház végtelen eleganciával egy, a ballagás délutánjára időzített e-mailben visszalépett a Teleki átvételétől. (Hál’Istennek – mondjuk néhányan.)

Ez annyira fontos és alávaló ügy, hogy itt válaszolom meg a „helyi” nevű kommentelő kárörvendő kérdését, amelyet a mezotur.com-on tett fel:

„achs!
Mennyi gimis-, szakközép iskolai osztály indul 2012-ben? Mennyi végzett most? Szerintem erről is az egyház tehet, na meg orbánviktor…”

Orbán Viktort hagyjuk most!

Az egyház felelősségéről

Ahogy a történet is mutatja, az egyház paradox módon nagyon rossz helyzetben van. Épp azért, mert győztesnek hiszi magát. És a győztesek mindent vinni akarnak. Nem ismerik a mértéket. A győztes egyház a történelemben gyakran produkált erkölcsi megbillenéseket. A győztes egyházak korában léptek fel a Luther Mártonok. Madáchnál a római szín végén egy sötét korszakban megjelenik Péter apostol egyszerű csuhában, mond egy rövid, de fantasztikus prédikációt, majd a legelesettebb mellé áll nem kis katarzist előidézve az életük ürességére rádöbbenő szereplőkben. Aztán győz az egyház: Konstantinápolyban a főpap már „fejedelmi pompában” jelenik meg, Ádám segítséget kérne tőle, de ő „csekély dolgokra” nem ér rá, mert ki kell végeztetni néhány embert egyetlen i betű miatt. Madách ki is mondja az elembertelenedés okát:

„A bűnös önmaga a győzelem.”

Múlt szombaton gyerekszínjátszókat zsűriztem. Lehangoló volt látni az egyházi iskolából jött csoportot: lélektelenül előadott bibliai történettel próbáltak megfelelni a fenntartó elvárásainak. Másnap Budapesten a többi megye zsűritagjai is sorolták: kicsi gyerekeknek Szent Terézről kellett játszaniuk, egy jónevű rendező nem indult az idén, mert az új fenntartó misztériumjátékot követelt volna tőle.

Igen, kedves „helyi”: a mértéket, ízlést vesztett egyház igenis tehet hányattatásunkról (természetesen nem csökkentve saját fenntartónk felelősségét). Amikor a Rektor Úr Még Személyesen Is megjelent a tantestület előtt, készítettem egy prezentációt. A legelső dián jobbról-balról ütöttek egy pingponglabdát. Pedig akkor még nem is sejtettük, hogy egy fonák pörgetést még kapunk e-mail formájában (az a szint, mint amikor sms-ben szakít valaki).

Hadd fogalmazzak nyersen: ez pofátlanság.

És hogy hány osztály indul ősszel? Tényleg kevés. Azért ezt is lehet többféleképpen értelmezni. Hadd említsek néhány eseményt az elmúlt időszakból.2

Egy holland folyóirat beszámol iskolánkról, holland fordításban közli a Csak azért is Teleki! című írásomat.

Átlépte a tizenhatezres megtekintést az egyik netre feltett előadásunk.

A veszprémi egyetemen és az egri főiskolán az iskolánkban folyó munkáról tartanak órát tanár szakos hallgatóknak.

Kollégáim olyan költészetnapi műsort állítanak össze, amilyet talán az országban sem. Még a másik iskola tanárnője is azt mondja: jó lenne, ha az ő osztálya is részesülhetne ilyen munkában. Hát persze, ezt mondom én is, gondolom magamban…

És így tovább...

Ha még azt is megnézzük, mi történt az elmúlt húsz évben, hát igen impozáns listát tudnánk összeállítani, és nemcsak a drámából.

Úgyhogy, kedves „helyi”, feltehetjük a kérdést. Vajon azért jelentkezett a szokásosnál kevesebb gyerek az idén, mert a szülők, gyerekek utánajártak, hosszasan mérlegeltek, és bármerre nézve sokkal-sokkal képzettebb tantestületeket, jobb pedagógiai programokat, hitelesebb hangot, hozzáállást, igényesebb műsorokat, nagyobb szabadságot, több autonóm gondolkozású embert láttak? Ha így lenne, fel kellene tennünk a kezünket: tök jól áll a magyar pedagógia, vesztettünk. Attól tartok viszont, hogy a magyar iskolai élet messze nem áll ilyen jól, és dehogy néztek utána a szülők mindezeknek, dehogy találtak jobb minőséget, egyszerűen oda íratták a gyereket, ahol több a pénz, nagyobb a duma, biztonságosabbnak tűnik a háttér. Ekkor viszont katasztrófa van: a felnőttek mai érdeke messze felülírja a gyerekek és az ország jövőjének érdekét.

Igen, „helyi”, a pingponglabda szerepe egyszerre kibírhatatlan és nagyszerű. Nagyszerű, mert a pedagógia más logika alapján működik. Ott nem a szupercsillogók érik el a legtöbbet. A pingponglabda-lét közben gyönyörű dolgokat lehet elérni még akkor is, ha elviselhetetlennek érezzük a méltánytalanságot. És ez borzasztó érzés lehet másoknak: ezek még mindig jobbat csinálnak, hiába van több pénzünk, nagyobb hátszelünk.

Igen, „helyi”, teljesen jó érzés tudni, hogy mi nem feketítünk be más iskolákat az oda készülő gyerekek és szüleik előtt. Pedig milyen jó kis vadkapitalista módszer lenne.3

Igen, „helyi”, jó, hogy nem kell minden pillanatunkat kamerára venni, kirakni a nézők elé, mert a pedagógiát intim területnek tartjuk továbbra is. Ami persze közönség elé való és vállalható minőségű, azt fel tudjuk tenni a netre is (18csiga csatornája a jutyúbon).

Igen, „helyi”, mi nem adunk le más iskolák műsorait saját iskolánk neve alatt. És nem sajátítjuk ki azt a versenyt, amelynek érdemi részét más iskolában a más iskola tanárai végzik. Pedig ez is jó kis vadkapitalista eljárás lenne.4

Igen, „helyi”, mi megtiszteljük a gyereket azzal például, hogy a ballagásán róla beszélünk, nem pedig más iskola kárán örvendezünk.

Igen, igen, igen. Viszont nehezen viseljük, hogy az ország (talán a világ is) és az iskolaügy sajnos sehová sem vezető logika szerint kezd működni. Súlyos kérdés: igazodjunk-e ehhez a logikához, vessünk be bármely eszközt, vagy maradjunk meg elveinknél, maradjunk az erkölcs, a pedagógia, a tisztesség szabályainál, még ha „helyi” kárörvendhet is rajtunk. Én ez utóbbira szavazok, még ha nem is tűnik mindenki szemében logikusnak. Át kell vinni az értékeket a kijózanodás utánra is. Ezért örülök, hogy az egyház visszalépésével a Teleki megmaradhat szellemi központnak, hogy megkaptuk az esélyt mi is, a gyerekek is, hogy az önmagát túlnyert, kisgömböcként mindent befalni akaró egyház mellett maradjon lehetőség a szabad, igazi, kreatív, emberi, minőségi pedagógiai munkára.

Az elsősorban a zeneiskola, a Kossuth út és a Teleki által megvalósított csángó jótékonysági esten a szervezők nevében a Főigazgató Úr a következő bibliai idézetet említette: „Egymás terhét hordozzátok”. Szeretném, ha a város komolyan venné szavait, és most egy kicsit segítene a vállainkra méltatlanul rátett teher cipelésében. Azzal, hogy kiáll mellettünk, azzal, hogy gyermekeit a tényleg igen minőségi, messze földön elismert ágazatainkra íratja. Mi az eddigi hányattatásaink közben is meg tudtuk mutatni: a jég hátán is jobbat tudunk.

Ha a város más utat választ, akkor nem tudom, mi lesz. Talán megkérem Mányi Tibit, vegyen maga mellé a játszótérre.5 Mert bár lehet, hogy nem is tudja, dicsekedni meg végképp nem dicsekszik vele: ő tényleg keresztényi módon dolgozik ott.

Achs Károly

1A szöveg a városomnak készült volna, de az újság nem vállalta a várható támadásokat. Lehet viszont, hogy több helyi közösség is hasonló kérdésekkel küzd.

2Kissé dicsekedős rész jön, de a városnak készült, mert végtelenül bosszant, hogy itt nem veszik észre az itt élők munkáját – már Móricz is ide jött anyagot gyűjteni…

3Helyi szokás.

4Van a városban az egyik iskolának napi két órás tévésávja. Ezen előfordult már, hogy más iskolák műsorai a tévétulajdonos iskola felirata alatt mentek. Ugyanez történt egy országos versennyel is.

5Ő egy olyan ember, aki az összes szabadidejét a játszótéren tölti, vigyáz a gyerekekre, játékokra. Néha teleirkálja a város járdáit: pénteken kisállat-simogatás lesz, és büszke, hogy nulla forintból össze tudott csődíteni nyolcvan gyereket.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.18.
Jelentősen átalakítják a Nat-tervezetet
Bemutatta tegnap az Európai Bizottság az „Education and Training Monitor 2018” című kiadványát. A 2016-os adatokat értékelő dokumentum megállapítja: hazánk az uniós átlagnál többet...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2018.10.18.
Rétvári szerint kiemelt cél, hogy az év végéig minden magyar iskolában legyen wifi
A szocialista Mesterházy Attila kérdésére válaszolva közölte az Emmi államtitkára, hogy a kormány kiemelt célja, hogy "az iskolák a digitális oktatáshoz szükséges sávszélességű szupergyors...
(Forrás: 444.hu)
--
2018.10.18.
Gyermek és Ifjúsági Országgyűlést tartottak a parlamentben
Több mint háromszáz diák részvételével rendezték meg szerdán a nyolcadik Gyermek és Ifjúsági Országgyűlést a gyermekek világnapja alkalmából az Országház Felsőházi termében; a r...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.18.
A magyar gyerekek harmadát fenyegeti szegénység
A családoknak adott támogatások nem emelkedtek annyira az elmúlt években, mint amennyivel a megélhetés költségei nőttek, írja a HVG közlése. A megfelelő anyagi háttér mellett azonban a...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.10.18.
Kárpátaljai magyar nyelvű oktatók támogatásáról döntött a kormány
A Magyar Közlöny szerdai számában megjelent kormányhatározat szerint a kormány egyetért a kárpátaljai közoktatási intézményekben magyar nyelvű oktatási és nevelési feladatokat ellát...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.10.18.
Mátyás Győző: A tanulás ára
Magam úgy hiszem: nívós felsőoktatás csak úgy képzelhető el, ha jelentős hányada piaci alapon működik. Egy elengedhetetlen feltétellel: ha össze van kapcsolva egy alaposan átgondolt, vil...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.10.18.
A részmunkaidő kevés lesz a gyerekbummhoz
Sokan, köztük a kormány is azt gondolja, hogy ha több részmunkaidős állás lenne, a gyerekes nők előbb visszamehetnének dolgozni, és végül többen is vállalnának gyereket. Ez szépen hangzik...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.10.18.
Margón kívül - újabb jelentés a magyar oktatásról
Az oktatás társadalmi meghatározottsága még mindig nagy probléma Magyarországon - derül ki a Margón kívül - magyar ifjúságkutatás 2016 című kötetből.A szóban forgó tanulmánykötet...
(Forrás: Infostart)
--
2018.10.18.
Borult a magyarországi gimnáziumok rangsora
„A HVG Középiskolai Rangsorában eddig mindig a budapesti Fazekas Gyakorló Gimnázium végzett az élen. Idén ez megváltozott” – olvasható a HVG kiadványában, amelyből kiderül: a 2019-...
(Forrás: Infostart)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek