Az aktív állampolgárság és a demokratikus értékek az iskolában
A Kurt Lewin Alapítvány másfél éves kutatási, fejlesztési programjában egy kelet-magyarországi város négy középiskolájában vizsgálta az iskola és az aktív állampolgárság viszonyát. A vizsgálatba bevont, számos szempontból eltérő iskolákra egyaránt jellemző, hogy a diákoknak nincs alkalmuk aktuális társadalmi, politikai kérdések megvitatására. A diákok és a tanárok többsége kiábrándult a politikai pártokból, ugyanakkor a fiatalok körében a legkevésbé népszerűtlen politikai pártnak a Jobbik bizonyult.
A kutatás során az alapítvány munkatársai első lépésében négy eltérő típusú iskola 11. majd 12. osztályos diákjait, tanárait, illetve magukat az iskolákat vizsgálták az aktív állampolgárság és a demokratikus értékek szempontjából. Az iskolák az intézményi működésük, világnézetük és a diákjaik társadalmi háttere szempontjából is eltérőek voltak. Azt lehetett tapasztalni, hogy még a saját keretei között demokratikus módon működő iskolákban is a gyerekek demokráciára, részvételre vonatkozó elvárásai megálltak az iskola falainál.
Bár a diákok közül sokan nyitottak az aktív társadalmi részvételre – a fiatalok fele már végzett önkéntes munkát – a politikával kapcsolatban tanáraikhoz hasonlóan kiábrándultak. Noha a tanárok a válaszok alapján mindenütt demokratikusabbak a diákoknál, arra azonban nincs alkalmuk, eszközük, hogy a diákok figyelmét felhívják az aktuális társadalmi kérdésekre, szempontokra, a társadalmi, politikai kérdéseket lehetőség szerint kikerülik.
A kutatáshoz kapcsolódó fejlesztőprogramok során a diákoknak és a tanároknak is alkalmuk volt olyan kérdéseket megvitatni és bevonni a napi működésbe, amelyekre egyébként a tapasztalatok alapján sokszor nem jut kellő figyelem.
A program eredményei alapján létrejött egy oktatáspolitikai ajánlás, mely a különböző szintű döntéshozók számára nyújt támogatást a demokratikus állampolgárságra nevelés terén.
Az ajánlásban gyakorlatorientált, apró lépésekre épülő javaslatok kerültek megfogalmazásra, melyek hatékonyabbá tehetik a demokratikus állampolgárrá való nevelést, elősegítve, hogy a jövő fiataljai az iskolában is érdemben tudjanak olyan kérdéseket megvitatni, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy felelős választókká, és aktív állampolgárokká váljanak.
A javaslatok mellett az anyag az alapítvány egyik fejlesztőprogramjának, valamint egy tengerentúli módszernek jó példáját is bemutatja.
Az oktatáspolitikai ajánlás, illetve a kapcsolódó anyagok (pl. videók) elérhetőek magyar és angol nyelven a Kurt Lewin Alapítvány honlapján: http://kla.hu/aktivallampolgarsag, http://kla.hu/en/activecitizenship.
A programhoz pénzügyi támogatás biztosított az Open Society Foundations, valamint szakmai támogatást biztosított Aáry-Tamás Lajos, oktatási ombudsman.
-- » Kommentálom
|
Kérjük, adja adója 1%-át az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének!
Adószámunk: 18173242-1-41
Nagyon köszönjük!
|
|



 Kommentek

|
|