OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. szeptember 26.
» Hozzászólások (8)

Gondolatok a pedagógusszerepről

Mindig figyeltem a körülöttem levő pedagógusokat. Kit azért, mert követhető mintát adott számomra, kit pedig azért, mert azt mutatta nekem, milyen nem szeretnék lenni. Ma is ezt teszem. Furcsa, zavaros a kép, amit látok. És mindig történik valami, ami miatt újra és újra azon gondolkodom, miért vagyunk olyanok, mi pedagógusok, amilyenek.(L. Ritók Nóra)

Kontraszelektált a pedagógus társadalom - mondják sokan. Hiszen a felvételiken pont azt nem mérik, amitől valaki elhivatott, jó pedagógus lehet. Mérik, mint legfontosabbat, a lexikális tudást, esetleg, hogy tud e bukfencezni, rajzolni, vagy énekelni. Aztán felveszik. Hogy megtanítsák a szakma alapjaira, arra, amire majd felépítheti magát, a saját pedagógiai hitvallását.

Persze gyakran mondjuk azt is, hogy a felsőoktatás nem ad elég tudást, nem készít fel a valós életre, pl. a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek oktatására, vagy arra, hogyan lobogjon a fiatal tanerő egy belefásult tantestületben, esetleg egy emberi értékeiben gyarló igazgatónak alárendelve. Nem tanulja meg, hogy mit tegyen, ha SNI gyerekek ülnek majd az osztályában, és csak hetente három órában telik fejlesztő pedagógusra, a többi órában az övé, aki nem kapott felkészítést a sérült gyerekek oktatására. Nem tud majd mit kezdeni azzal a magatartászavarossal sem, akinek pszichológus kellene, ami nincs az iskolában. Ezeket a tudásokat a munka során kell majd megszereznie, egy olyan harcban, amiben egyedül lesz, és hamar azok a minták lesznek erősebbek, amelyeket maga körül lát. Amiben ma egyre több a belefásult, megkeseredett tanerő.

De milyennek kell ma lennie egy jó pedagógusnak? Milyen elvárások körvonalazódnak? És milyenek vagyunk egyáltalán ehhez viszonyítva?

Mert értem én, változik a helyzet. Nincs már a „nemzet lámpása”. Változik a világ, változnunk kell nekünk is. Régen a pedagógus volt a tudás szimbóluma, legfőbb birtokosa, ezzel példa, vonzerő. A tiszteletet megkapta ezért, mint a szülő is, mondjuk így: alanyi jogon.

De ma már másképp van. A tudás fogalma átalakult, a forrás is bővült, és az információk mennyisége is hatalmasra duzzadt. Átalakul a család, az értékrendszer, az elvárások az iskola, a pedagógus felé. A tekintély is átértékelődött. Alaposan.

De elvárások, azok továbbra is vannak. Sokfelől.

Csak néhány, ami most eszembe jut:

  • A gyerek elvárja a magabiztos, következetes és kedves tanárt, aki sokat tud, akinek van humora, aki képes magával ragadni őt, akit lehet szeretni. Aki művelt, jól öltözött, gondtalan, akinek van ideje a gyerekre, a kultúrára, és aki megérti őt.
  • A szülő elvárja, hogy mindent kapjon meg a gyermeke, azt is, amit a családban kellene, azt is, amit ő nem alakított ki nála, amiben kudarcot vallott.
  • Az igazgató eredményeket vár, nyugalmat a pedagógus körül, és pontos, precíz adminisztrációt. Hogy oldjon meg mindent, ja, és lehetőleg a legkevesebb kéréssel, pláne azokat hanyagolja, aminek anyagi vonatkozása van.
  • A kollégák azt várják, hogy ne tűnjön fel. Ne legyen jobb, mint az átlag, mert akkor nekik is hozzá kell mérniük magukat. Elvárják, hogyha osztályfőnök, képes legyen azokat a hibákat is orvosolni, amelyeket ők követnek el a szakórákon.
  • A rendszer ma elvárja, hogy ne kritizáljon. Hallgasson és fogadja el, amit az éppen regnáló kormány oktatáspolitikája rámér. És ne szóljon, ha az előző pont az ellenkezőjét kérte tőle. Ne lázadozzon, ha mindezért méltatlanul keveset kap. Fizetésben és megbecsülésben is.

Hogy miért gondolkodom épp most ezen?

Mert most több olyan impulzus ért, ami erre késztet.

  • Jött egy új kolléganő hozzánk, aki mindenre rácsodálkozik, ami nálunk természetes, arra, hogy megkérdezem, hogy érzi magát, arra, hogy buzdítjuk az innovációkra, arra, hogy van felszerelés az óráihoz….arra, hogy itt lehet véleménye. Mert ahol eddig volt, ott nem ezt tapasztalta meg. Lassan bontogatjuk a védelemként a lelkére rakott rétegeket, bízva abban, hogy tud még majd hinni abban, amire képes.
  • Aztán, mert valaki, aki közel áll hozzám, sok év köztisztviselői munka, majd hat hónap munkanélküliség után visszatért a tanításhoz. Az ismerősök reakciója sokat elárul arról, mit gondolnak ma az emberek a pedagóguspályáról. –Nem baj az, - mondják neki sajnálkozva. Amíg nem találsz jobbat, jó ez is.
  • És azért is, mert egy sok éve tanító kolléga fotójával találkozhattam nemrég a facebookon. A fotón ő volt, épp egy hajat fésült, és büszkén újságolta, hogy levizsgázott, és most már képes hajat hosszabbtani, dúsítani, festeni is. Nem azt tette közzé, hogy pedagógusként képezte magát tovább, hogy jobban csinálhassa azt, amit. Másfele keresgél, vagy a pénz miatt, vagy azért, mert a kreativitását nem tudja, akarja ott kiteljesíteni, ami a hivatása. Mert ott ma nem éri meg.

Valami nagyon elcsúszott. Nem tudom, helyrehozható e valaha. Hogy pl. a tanfelügyelet megoldást adhat e? És vajon abban a rendszerben, amit ellenőrzésekkel fognak majd megszilárdítani, betartatni, vajon abban minden biztos alapokon áll? Ki szerint? Vagy a következő választásnál újabb cserék várhatók? Képesek leszünk e még valaha olyan mérföldköveket meghatározni, amelyek mellé berendezhető minden? És ezek a mérföldkövek kellően modernek, kellően rugalmasak lesznek e ahhoz, hogy a fejlődés lehetőségét is megadják?

Persze mindenkinek megvannak a maga mérföldkövei. Hiszen a pedagógus is ember. Aki próbálja megérteni, ami körülötte zajlik. És próbál alkalmazkodni, túlélni…. megélni….élni.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Anyóca | 2012. október 8.
Érdeklődéssel figyelek. Több évtizedes pedagógusi múlttal, több diplomával.Ha újrakezdeném, akkor is ezt a hivatást választanám. Mindig az volt a fontos számomra, hogy a gyerekek érdekei ne sérüljenek, hogy jól érezzék magukat, és hogy örömmel jöjjenek az óráimra, és sok-sok ismeretet, tudást adjak nekik.Örömmel teszem, és sok szeretetet kapok tőlük, már elismerést nem várok, a véleményem pedig igyekszem csendben elmondani/ha érdemes rá a környezetem/. Az önállóság, a kreativitás nagyon fontos, ne adjátok fel kedves kollégák,szükség van ránk,csak ezt egyre kevesebben ismerik el.
csilla | 2012. október 1.
hat hónap munkanélküliség: álláskeresői támogatás három hónap, álláskeresői segély három hónap. a megélt napok: végeláthatatlan nélkülözés, ha nincs félretett pénzed, ha van még taníttatni való gyermeked általános iskolában, középiskolában, felsőoktatásban és már is más szemmel látod a világot.
az új világ: nagykorú, leérettségizett, munkaügyi központ által regisztrált gyermeket egyedül eltartott szülő: önkormányzati ellátás: foglalkoztatás helyettesítő támogatásból: huszonkettőezernyolcszáz, plusz lakásfenntartási támogatásból eltartott szülő és a nagykorú, érettségizett gyermekem=éhhalál most és a jövőben.(hogyan fog jelentkezni mégegyszer felsőoktatásba, nem fogom tudni februárban kifizetni a jelentkezést, ennyiből nem.
én azt mondom elcsúszott az empátia, itt határon belül, megyén belül, járáson belül, térségen belül, településen belül, közösségen belül.
a szegénység kérdését nem lehet leegyszerűsíteni a roma kérdésre.
jövőre tömeges probléma lesz: tegnap még volt ...ft-os fizetésem, ma várom az álláskeresői támogatást, aminek a munkaügyi központ dolgozója szájából hangzott összegétől rosszul lettem, amikor tájékoztatott arról, hogy iskolai végzettségemtől függetlenül kiközvetíthetnek közmukára, start munkára, rosszul lettem. abban tudok bízni, hogy valamelyik köztisztviselő megszán és elrak valahová.
ma még: osztálypénz, ballagási öltöny, szalagavató. valyon végig gondoltuk-e, hogy ennek tényleg mennyi az ára?
hál istennek, csak idéztem, ma és holnap, januártól? szeptembertől?
zoldbeka | 2012. szeptember 29. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Axnak igaza van: lehet, hogy nincs is ilyen. Ha mégis megpróbálja valaki (tettem úgy 5 évvel ezelőtt), akkor lesöprik az asztalról kérdésével, véleményével egyetemben. Magam sem akarom érteni, hogy miért...De Karcsi, te ezt gyönyörűen megírtad könyvem ajánlójában!
MADÁCSI KATALIN | 2012. szeptember 27. | madkat5457[kukac]freemail[pont]hu
Nekem szerencsém volt, mindig egyedül tanítottam, s bizony - különösen az összevont o - ok esetében -,nem úgy, ahogy mintának elém adták.Mindig vállaltam az egyéni utat, igaz, én tehettem.Sajnálom azokat, akik csak a diploma miatt vannak itt, nekik soha nem lesz sikerélményük, de a gyerekeknek sem. Aki hivatásnak érzi, az évek során kiég, mert nem lehet jól csinálni 4 évente változó újabb és újabb elképzelések szerint!A GYEREKRŐL, A GYEREKÉRT ALIG VAN vmi. Legelőbb TANULNI kellene megtanítani őket!!
ax | 2012. szeptember 26.

Tegye fel a kezét az, akinél az elmúlt három évben volt olyan értekezlet, megbeszélés stb., amelyen arról vitatkoztatok volna, hogy mi a fontos, hová akarjátok eljuttatni a gyereket (nem a pontszámra gondolok), hogy mi felé kellene mozdulni (nem a kutyasétáltató tagozat ötletére gondolok).
zoldbeka | 2012. szeptember 26. | leinerk[kukac]fremail[pont]hu
Negyedéves hallgatók vannak nálam. Tanítottak eddig 4-5 órát összesen az évek alatt.No comment. De legalább vannak - még.
Dódi | 2012. szeptember 26. | dodimama46[kukac]yahoo[pont]com
..."Akik mem néztek nemre, származásra,
csak at emberre, semmi másra,
TANITÓK voltak, bőlcs MAGISZTEREK!
ax | 2012. szeptember 26.

Janus Pannonius: Galeottohoz

„Ábécére tanítod a gyermekeket, Galeotto;
Oktass hajfestést, s fölvet a pénz mihamar.”
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Könnyebb lehet az iskolatáska
Tegnap járt le a határidő azon szülők számára, akiknek a gyermeke főiskolán vagy egyetemen tanul tovább, mivel vasárnapig lehetett jelentkezni az ősszel induló felsőoktatási képzésekre...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Palkovics újra üzent az Akadémiának és a kutatóknak
A miniszter elárulta, hogy pénteken találkozik legközelebb az MTA vezetésével és gyors megegyezésben bízik. Palkovics László elmondása szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.20.
Készen állnak a sztrájkra a tanárok
öbb ezer visszajelzés érkezett már a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) felmérésére, amellyel a tanárok sztrájkhajlandóságát szeretnék feltérképezni. Szűcs Tamás elnök lapunknak...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek