OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. november 15.
» Hozzászólások (0)

Felnőttképzés- Továbbképzés 7.

Szerzői jog és plágium 1.

A képzési programok is szerzői jogi védelem alá tartoznak, mint más szellemi termékek. Az akkreditált képzési programokra, azon belül a pedagógus- továbbképzési programokra kimondottan érvényes a fenti állítás.

Hogyan is állunk az akkreditált képzési programok szerzői jogi védelmével?

Az általam ismert különböző akkreditációs eljárások közül a pedagógus- továbbképzési rendszer követeli meg a legrészletesebben kidolgozandó képzési programot, ezért példaként a továbbiakban ennek rendszerét (PAT-akkreditációs eljárás) elemzem, melyet a 277/1997 (XII. 22.) Kormányrendelet szabályoz.

A pedagógus- továbbképzési programok akkreditácója esetében külön kell választani az ún. alapítási jogot és az ún. szervezési (indítási jogot).

Alapítási jog és szerzői jog különbsége

Az alapítási engedély dokumentuma maga a képzési program, mely szellemi termék. Tárgyalásakor meg kell különböztetnünk az alapítási jogot és a szerzői jogot, amelyek nem feltétlenül esnek egybe (más írta meg a dokumentumot, s más adta be akkreditációs eljárásra). Ebben az esetben az akkreditációs eljárásra benyújtónak (alapítónak) kell rendeznie a szerzői joggal kapcsolatos felhasználói jogot magával a szerzővel, vagyis a képzési programot (alapítási engedélyt) megíró személlyel, személyekkel.

Kérdés: ha a dokumentum (alapítási engedély) szerzője nem járul hozzá, hogy az alapító a művét felhasználhassa, s az alapító a szerző hozzájárulása nélkül benyújtja a képzési programot akkreditációra, ezt követően az sikeresen átmegy az akkreditációs eljáráson, mi a teendő?

A kormányrendelet e probléma kezelésére semmilyen szabályt nem fogalmaz meg: az alapító által akkreditációra benyújtandó ún. Alapítási engedély- adatlap nem tartalmazza a szerzői joggal kapcsolatos felhasználási jog kérdését tisztázó, megválaszolandó kérdést (pl.: nyilatkozat, esetleg kötelezően csatolandó, ennek tényét bizonyító melléklet formátumban). Véleményem szerint ebben az esetben, amennyiben a szerző jelzi az akkreditációs eljárást lebonyolító Oktatási Hivatal (OH), illetve Minisztérium (EMMI) felé, hogy nem adta meg az alapító részére a szellemi termékkel kapcsolatos felhasználói jogot, az akkreditációs végzést kiadó minisztérium köteles visszavonni az ún. alapítási engedély-határozatot, hiszen az alapító megsértette a szerzői jogi törvényt.

A kulturális (nem közoktatási) ágazat akkreditációs eljárási rendszere tartalmazza a szerzői joggal kapcsolatos elemet (kulturális szakemberek továbbképzési programjának alapítási engedély kérelme): - pl. a közgyűjtemények szakembereinek továbbképzéséhez készített program alapítási engedélykérelmének – akkreditációs- adatlapjához csatolni szükséges egy olyan alapítói nyilatkozatot (2. sz. melléklet), melyben ki kell jelenteni, hogy „a program akkreditálásának szerzői jogi akadályai nincsenek”. Ez azt jelenti, hogy minden ezzel kapcsolatos jogi következmény az alapítót terheli. Úgy gondolom, hogy minden akkreditációs eljárás esetében ez lenne a minimum (ami természetesen nem zárja ki, hogy ettől függetlenül megsértsék a szerző jogait, ám jogilag egyértelműbben kezelhető, s ellenőrizhető)

A pedagógus- továbbképzésről szóló kormányrendelet 8/B §-a tartalmazza a már kiadott alapítási engedély visszavonásának szabályait. Ennek (2) bekezdése az alábbiakat tartalmazza:

„Vissza kell vonni az alapítási engedélyt, ha az Oktatási Hivatal ellenőrzése során megállapítja, hogy az előírt feltételeket nem teljesítették, illetve utóbb olyan körülmény merül fel, amelyre tekintettel az engedély nem lenne kiadható.”

Ebbe akár bele lehetne érteni a szerzői joggal kapcsolatos „körülményeket” is. Ám az ezzel kapcsolatos „körülményeket” az Oktatási Hivatal az ellenőrzések során soha nem vizsgálja, így „fel sem merül”, mint kérdés (Hacsak a szerző ezt nem követeli külön).

Alapítás- képzésszervezés- szerzői jog összefüggése

A pedagógus-továbbképzésről szóló kormányrendeletben leírt „felhasználói jog” nem azonos a szerzői jogi törvényben megfogalmazott felhasználási joggal. Ugyanis a kormányrendeletben említett „felhasználói jog” a továbbképzés szervezésére (Továbbképzési Jegyzékben való megjelenés lehetőségére) vonatkozik, s nem a képzési programot (alapítási engedélyt) megíró szerzővel- a szellemi termékre- kötendő „felhasználási jogra”.

Továbbképzést kétféle módon lehet szervezni (indítani):
- ha maga az alapító szervezi, indítja
- ha az alapítási joggal nem rendelkező szervezet/egyéni vállalkozó/ ún. felhasználási jogot kér az alapítótól a szervezésre
Mindkét esetben ún. adatszolgáltatási eljárással fel kell jelentkezni a Továbbképzési Jegyzékre. Utóbbi esetben csatolni kell a „Továbbképzési Jegyzék” kérelemhez az alapító engedélyét a képzés tartására (szervezésre szóló felhasználási jogot igazoló okiratot).

Viszont, ha az alapító nem rendelkezik a képzési programot (alapítási engedélyt) megíró szerző által engedélyezett – szellemi termék-felhasználói joggal, ahhoz sincs joga, hogy a képzést szervezhesse, vagy a szervezésre másnak „felhasználói jogot” adjon ki.

A szerzői jogot (a képzési programot, mint szakmai szellemi terméket), s egyben az alapítói jogot védi egy adott képzésről a Továbbképzési Jegyzékre felkerülő adat, mely elektronikusan elérhető a nyilvánosság számára az Oktatási Hivatal honlapján. A jegyzék a továbbképzés címét, célját, rövid tartalmi ismertetését, az előírt tartalmi követelmények ismertetését, az ismeretek számonkérésének módját tartalmazza, a képzési program lényeges részét alkotó ún. részletes tematikát, s egyéb fontos szakmai adatokat nem. Így a szellemi termék-, mint egy kerek, komplex önálló egység, egyedi képzési program- nem plagizálható a Továbbképzési Jegyzék alapján.

De mi a helyzet az alapító által másnak kiadott- képzésszervezésre vonatkozó- felhasználói jog alapján hozzáférhető teljes alapítási engedélyek (képzési programok) szerzői jogi védelmével kapcsolatosan, továbbá az EU-s kiemelt projektekben kifejlesztett akkreditált képzési programok plagizálásával kapcsolatosan?

(folytatás a következő részben)

Csirmaz Mátyás

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.01.16.
Így védekezik egy tanár a földrajzkönyvbe rakott kormánypropaganda ellen
Kérdésünkre a tanár elmondta, hogy az ábrát ezek ellenére is használja, igaz, nem pont arra, amire a kormányzat szánta. Az órán megbeszélik, melyik állítással értenek egyet a diákok....
(Forrás: index)
--
2019.01.16.
Nagy Blanka jogi lépéseket tesz a kormánypárti média ellen, miután azt írták, több tárgyból bukásra áll és sokat hiányzik
Jogi lépéseket tesz Nagy Blanka, a több kormányellenes tüntetésen felszólaló kiskunfélegyházi gimnazista, miután a Ripost nyomán több kormánypárti lap is azt írta róla, hogy három tá...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.01.16.
Idén is megrendezik a felvételizők hétvégéjét
Idén is megrendezi a Diákhitel Központ a felvételizők hétvégéjét. Január 19-én és 20-án az érdeklődő diákok, szülők és tanárok a www.felvetelizz.hu oldalon a felvételi eljárás...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2019.01.16.
A túlóra-szabályozás nem vonatkozik a tanárokra
Az Emberi Erőforrások Miniszté­riuma az üggyel kapcsolatban lapunknak elmondta, a tárca is a hét végén, a sajtóból értesült a PDSZ azon döntéséről, hogy sztrájkbizottságot állít fel...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.16.
Áttörés a sajátos nevelési igényű gyerekek fittségmérésében
Kétéves kutatási program után, amelyet csaknem ezerkétszáz sajátos nevelési igényű diákkal végeztek, a Magyar Diáksportszövetség kidolgozta az alternatív fittségmérési teszteket. Tó...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.16.
Nem lehet tűrni, hogy egy 18 éves lány ellen hadjáratot indítsanak, mert beszólt a kormánynak
Ez nem szól másról, mint mindannyiunk megfenyegetéséről, minden magyar ember megfenyegetéséről, kussolj, mert még az iskolai bizonyítványodat is meghamisítják, vagy bármit, a legszemélyesebb...
(Forrás: mérce)
--
2019.01.16.
A menő diákok játszanak a halmozottan sérült gyerekekkel
Együtt fogócskáznak, birkóznak, játszanak az ép gyerekek a halmozottan sérült társaikkal egy dunakeszi általános iskolában. A szülők által létrehozott Veni Vidi Vici Alapítvány csak...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.01.16.
„A gyermekvédelem fekete lyukként omlik magába és mi csendben nézzük ezt”
Dr. Gyurkó Szilvia 15 éve küzd azokért, akik a legjobban megérdemlik a segítséget, de a legkevésbé tudnak tenni érte: a gyerekekért. Először az UNICEF Magyar Bizottság gyermekjogi igazgat...
(Forrás: 24.hu)
--
2019.01.16.
A keresztény értelmiségiek elítélik a diáklányt mocskoló Bayer Zsoltot
Abszurd helyzet alakult ki a napokban a kormánypárti Echo TV-ben. Míg Bayer Zsolt vasárnap esti műsorában minősíthetetlen stílusban ócsárolt, ócska prolinak, kretén barom állatnak nevezett...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek