OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. január 1.
» Hozzászólások (0)

Védőfalak helyett szélmalmok1

„Amikor a változás szele fúj,
egyesek védőfalakat építenek,
mások szélmalmokat.”
(ősi kínai mondás)

Bemutatkozás

Magyar-francia szakos tanárként Szegeden a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán végeztem, és a városban tanítottam egy balett tagozatos általános iskolában egészen 1999-ig. Ekkor családommal együtt visszaköltöztünk egy szülőhelyemhez közel eső városba: Sárbogárdra, ahol a sárszentmiklósi városrész általános iskolájában tanítok felső tagozaton magyar nyelv és irodalmat, illetve szakköri keretben franciát. Közel 10 éve vezetem az iskola újságíró szakkörét, illetve osztályfőnöki teendőket látok el. Az évek során számtalan továbbképzésen vettem részt, melyek közül számomra a tanítás során leghasznosabbnak a grafológiai képzés, illetve egy 4 féléves szakvizsgát nyújtó képzés volt az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, melynek során a tehetséggondozás volt a szakterületem. Az egyetemen megszerzett tudásom hasznosítására az idei tanévben rögvest lehetőségem adódott, ugyanis iskolám egy nyertes pályázatnak köszönhetően MiSulink – elektronikus sajtó címmel működő tehetséggondozó szakkör egyik vezetője vagyok. Lételemem az új utak keresése az oktatásban, értékelem a tanulók kreativitását, és minden energiámmal támogatom a tehetségek fejlődését. Szakmai munkám ezután is ezek szolgálatában folytatom.

A közmondás, mely iskolánk tantestületének mottójául szolgál, elárulja törekvésünket, elárulja azt az utat, melyet évek óta járunk, vagyis folyamatos szélmalomépítésben vagyunk.

Az intézmény, amelyben dolgozom igazgatónőnk vezetésével 2012 márciusától minősített referenciaintézményként működik, nyitott minden újra, nem hátrál meg a nehézségek elől, hanem próbál minden lehetőséget megragadva önfejlesztő iskolaként talpon maradni, sőt a térség adta hátrányos helyzetet leküzdve fejlődni is.

A mai korban, mikor a tudás megszerzésének már régóta nem egyedüli forrása a tanár, és bizonyított, hogy a fiatalok szívesen fordulnak más információforrásokhoz is, véleményem szerint vétek, ha nem nyit az iskola, és nem használja ki ezeket a lehetőségeket, nem viszi be a falai közé az általuk nyújtott módszereket és munkaformákat.

Úgy tapasztalom, hogy iskolánkban plusz hozadéka az eszközök használatának a tanulók körében megnövekedett motiváció, illetve kreativitás. Hiszek benne, hogy az eszközök használata segít áthidalni a szakadékot, ami esetenként tanár és diák között tátong. A tanulókban a projektek során saját indíttatásból érlelődik meg az a vágy, hogy minél több információra, minél több tudásra tegyenek szert. Belső ez a motiváció, mindenféle tanári erőszaktól mentes, ezért hatékonyabb is sokkal, mint a külső motivációs lehetőségek (osztályzat, pirospont, dicséret…).

Remélem, hogy az én példám kellő inspirációt ad majd más iskoláknak, tanároknak. Még azoknak is, akik – hozzám hasonlóan – néhány éve még azt gondolták, hogy minket, humánszakosokat se szép szóval, se kényszerítéssel nem bírhatnak rá a tanításban technikai eszközök használatára. Ma már viszont arról számolhatok be, hogy az IKT beépült, sőt megújulást hozott a munkámba. Ennek köszönhetően egyre nagyobb öröm számomra a gyerekekkel való közös munka, és ez arra sarkall, hogy e téren is új lehetőségeket fedezzek fel.

1. Gyakorlatok a kreativitás fejlesztésére

Gyarmathy Éva szerint: „A kreativitás azt a nehezen megragadható eseményt jelenti, amikor az elmében az addigiaktól eltérően rendeződnek az elemek, és valami új, eredeti jön létre, és azt a viselkedést, amely során a személy ellenáll a megszokottnak, elviseli, sőt keresi a kétértelműt, a bizonytalanságot, a rendezetlenséget, amelyből új rend alakulhat ki.”2

Az idézett meghatározás a tanításom során folytatott bárminemű kreatív tevékenység leírására igaz. Íme néhány példa a kreativitás célzott fejlesztésére.

1. Újrastrukturálás:

Magyar órákon gyakori feladat a szövegalkotás adott elemek (szavak, szövegkezdő vagy záró mondatok) felhasználásával és a hiányos párbeszédalkotás. A gyerekek élvezik azt, hogy mennyire különböző megoldások tudnak születni azonos szavak megadása mellett is. (Megadott szavakra példa: kard, kastély, krajcár, karfiol. Megadott mondat szövegen belül: Hirtelen fékcsikorgást hallottunk.)

2. Alternatívák keresése:

A különböző lehetőségek keresése az ötletek halmozásának jó gyakorlata. A János vitéz tanítása kapcsán például a következő feladatot adtuk:

Írd le, rajzold le vagy mondd el, milyen más jutalmat kínáltál volna fel a francia király helyében Jancsinak, ha mindketten a mai korban élnének! (GPS, ingyenes nyelvtanfolyam, bankkártya, üdülési csekk, mobiltelefon és számtalan más kreatív megoldás szerepelt a gyerekek ötletei között.)

Ki, milyen céllal, milyen témában adna fel apróhirdetést? (Érdekes volt olvasni például Nyilas Misi hirdetését, aki a meghurcoltatás után albérletet keresett vagy Böszörményiét, aki elveszett kését szerette volna a becsületes megtalálótól jutalom fejében visszakapni.)

3. Határok kitágítása:

Ha nem tekintjük lezártnak a dolgokat, máris kitágulnak a határaink, például rögvest alkalom nyílik arra, hogy Kosztolányi: Ötévi fegyház című novellájának történetét továbbírva kiderítsük, ki milyen változást remél a család életébe behozni egy nevelési szakember alkalmazása által, ki milyen módon változtatna a család addigi életén és egész gondolatrendszerén. A tanulók kreativitásának fejlesztését szolgálja az, hogy az író helyett ők maguk kerekítenek más véget a történetnek.

4. Képzelet és fantázia:

A nyolcadik évfolyamon akár nyelvészeti, akár irodalmi témát választva reklámszöveget írnak a gyerekek. Ötletes, addig soha nem látott és hallott megoldások születnek olyan tévé- vagy újságreklámokból ismert sablonok felhasználásával, melyek már egyszer hatottak, hiszen a piaci alapon működő média tett róla, hogy alaposan bevésődtek mindannyiunk tudatába.

Nézőpontváltás

A Toldi-projekt kapcsán is alkalmazott, és a későbbiekben ismertetett véleményvonal módszere alkalmas a vita műfajának megtanulására, a nézőpontváltás gyakorlására.

Ugyanezt a törekvést szolgálhatja a Toldi Sztoriban található egyik cikk is, amelyben Toldi lovának a szemszögéből kellett elmesélni a gazdájával együtt átélt eseményeket.

6. Vizualizáció

A képregény készítése a különböző irodalmi művek szereplői között zajló konfliktusok megértésének is igen jó eszköze. A János vitéz és A kőszívű ember fiai kapcsán számos lehetőség adódott már tanításom során erre.

Ide sorolható még az irodalmi társasjáték készítése és annak alkalmazása. Ezt a feladatot különösen szeretik a gyerekek.

Zelmanné Varga Zsuzsanna

Folytatása következik

1A cikk a szerzőnek az ELTE PPK szakvizsgájára készült szakdolgozatából tartalmaz részleteket. Konzulense dr. Gyarmathy Éva volt.

2Gyarmathy Éva (2007): A tehetség / Háttere és gondozásának gyakorlata, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 73.o

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Könnyebb lehet az iskolatáska
Tegnap járt le a határidő azon szülők számára, akiknek a gyermeke főiskolán vagy egyetemen tanul tovább, mivel vasárnapig lehetett jelentkezni az ősszel induló felsőoktatási képzésekre...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Palkovics újra üzent az Akadémiának és a kutatóknak
A miniszter elárulta, hogy pénteken találkozik legközelebb az MTA vezetésével és gyors megegyezésben bízik. Palkovics László elmondása szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.20.
Készen állnak a sztrájkra a tanárok
öbb ezer visszajelzés érkezett már a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) felmérésére, amellyel a tanárok sztrájkhajlandóságát szeretnék feltérképezni. Szűcs Tamás elnök lapunknak...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek