OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. február 12.
» Hozzászólások (0)

A mi kódexünk

Konfliktuskezelés egy 10. évfolyamos nyelvi csoportban

Hétfőn az első órám ezzel a csoporttal volt. Amint beléptünk a terembe, megleptem őket. Körbe rakattam a székeket, mire a három „problémás” fiú megkérdezte: vajon beteg vagyok-e, hogy ilyet kérek. Az egész csoporton látszott a meglepettség, nem tudták, mi, de érezték, most történni fog valami szokatlan. Először is elmondtam, hogy ma nem németórát fogunk tartani, hanem meetinget. Mivel nem tudták, mi az, röviden elmondtam nekik. Nagyra kerekedett a szemük.

A csoport bemutatása

A nyelvi csoport, amelyről itt írni fogok 12 főből: 8 lányból és négy fiúból áll. Szeretném őket egyenként is bemutatni

A lányok

A „falusi lányok”: Négy mintatanuló, az első sorban ülő lány a környező kistelepülésekről. Csendesek, szorgalmasak, motiváltak. Kisebb településeken élnek, működő, odafigyelő családban és szülőkkel. Családi hátterükből fakadóan konzervatív értékeket hoznak, az iskolához pozitív attitűd fűzi őket.

A „csoport esze”: Egy gyengébben teljesítő osztályból kérte át magát a húzós, tanulós hatosztályos képzésbe. Minden tantárgyból jeles eredményt ért el, több tantárgyból kiemelkedő a teljesítménye. A törékeny testalkatú lányt töretlen akarata, motiváltsága, céltudatossága, kiemeli társai közül. Mindig mindent tud, mindig készül, mindig ötösre produkál. Azért jár iskolába, mert tanulni akar. Emellett barátságos, vonzó személyiség.

A „halk lány”: Csendesen kamaszodó, zárkózott, gyenge képességű, nehezen megközelíthető diák.

A „táncos”: A jó képességű lány szabadidejének nagy részét a néptáncra áldozza. Az órán figyel, erősen motivált. Sokat akar tanulni az órán, mert otthon nincs rá mindig ideje, ugyanakkor fontosak neki a jó eredmények, s ebben a törekvésében családja is támogatja Barátságos, kedves, véleményét, értékítéletét szerényen, de határozottan tudja képviselni.

A „kosaras”: Szabadidejében a szenvedélyének, a kosárlabdának hódol. Szerényebb képességű, mint a néptáncért rajongó társa. Édesanyja véleménye fontos számára, családja az iskola, a tanulás fontosságát hangsúlyozza.

A fiúk

A „jó fiú”: szülei művészeteket oktató pedagógusok. Csendes, helyes, kedves fiú. Az a típus, aki soha nem zavar, csendes jelenléte nyugalmat visz a környezetébe. Lesüt róla, hogy otthon minden rendben van, szülei figyelnek egymásra és a gyerekükre.

A „nagytesó” ezt a nevet azért kapta, mert két éve kistestvére született, s ez erősen megváltoztatta családi státuszát.

A „deszkás”: szabadidejének nagy részét az utcán a gördeszkás haverokkal tölti.

A „problémás fiú” tavaly rengeteget hiányzott, anyja szerint nagyon beteges. A sok hiányzásból és a nem-tanulásból eredően ismeretei hiányosak, ugyanakkor ő és a szülei is sokkal jobb eredményeket szeretnének. A jó jegyek elmaradása miatt a tanárt tartják felelősnek. A fiú duzzogós, reklamálós, sértődős.

A nagytesóról, a deszkásról és a problémás fiúról is elmondható, hogy alapműveltségük és intelligenciájuk jó szintű. Évek óta nem tesznek azonban erőfeszítéseket, ezért halmozódnak tudásbeli hiányosságaik. Próbálom ugyan értékelni nekibuzdulásaikat, pl. a Power Point bemutatóikat, de az így szerzett jó jegyek nem ellensúlyozzák a felkészületlenség miatti dolgozatok és a feleletek során nyújtott gyengébb teljesítményt.

A konfliktus

A fiúk közül háromra jellemző, hogy az órán bekiabálásaikkal, rossz poénjaikkal bontják a rendet, s ezzel a tanárt és a társaikat is zavarják. Ez így volt a korábbi években is, bár kisgyerekes, kezelhető szinten. Idén viszont eljutottunk odáig, hogy magatartásbeli problémáik már irritálták társaikat és engem is. A türelmi idő lejárt. A társak tanulni akartak, én tanárként pedig úgy gondoltam: egy 16 éves gyerek már képes felmérni tettei súlyát, tudomásul venni, hogy az iskola tanulásra való.

Több apró esemény vezetett a konfliktus kirobbanásához. A nyári szünetre azt a feladatot adtam nekik,hogy írjanak németül a nyári élményeikről. A „csoport esze” kihasználta a feladatban rejlő lehetőségeket és hetente naplót írt, így a nyár végére fényképekkel illusztrálva meg tudta mutatni, mivel telt a család nyara. A kötelességtudó „falusi lányok” minimális terjedelemben ugyan, de még a nyáron elkészítették a feladatot. A csoport többi tagja nem írt semmit, ezért nekik a tanév első hétvégéjére feladtam a hiányzó fogalmazás pótlását.

A „nagytesó” és a ”deszkás” a hétvégén sem írt leckét, a „problémás fiú” pedig az egyik ”falusi lányról” egy az egyben lemásolta a házi feladatot, csak a neveket cserélte ki. Így ők is voltak a Balatonon és Budapesten, őérte is elment a barátnője, és elmentek a parkba sétálni. Természetesen észrevettem a másolást, és bosszankodtam miatta. A következő órán kiosztottam a füzeteket a kijavított fogalmazásokkal, és szóvá tettem a dolgot. Az érintett lány rögtön bevallotta, hogy a szövegét nyilvánossá tette az egyik közösségi oldalon.

Mivel ez már egy nem megírt házi feladat büntetésül kirótt pótlása volt, nem találtam helyesnek, ha a pótlás pótlását adom ki büntetésül, ehelyett egyest adtam a fiú feladatára, aki ezt rendkívül igazságtalannak találta, és durrogott, puffogott.

Folytattam az órát és az óra végén megkértem a gyerekeket, hogy rakják fel a székeket az asztalokra. A sértett fiú azonban feltépte az ajtót és a széke felrakása és engedély nélkül látványosan kirohant a teremből. Mivel meg akartam mutatni, hogy ezt velem nem lehet megtenni, utánamentem, és a folyosó végén megállítottam. Határozottan utasítottam, hogy menjen vissza a terembe. Ledobta a táskáját a padlóra, és visszament. Ekkor persze már én is indulatba jöttem, és a „Mit képzelsz magadról, hogy így mersz viselkedni!?” tanári frázissal bocsátottam útjára.

A következő óra nagyon érdekesen alakult. A három fiú a tőlük megszokott magatartást produkálta az órán: kommentárokat fűztek a történésekhez, poénkodtak. Erre a „csoport esze” kifakadt: Itt az ideje, hogy visszavegyél magadból!!!!!!” A fiúk döbbenettel fogadták a megnyilvánulást, olyannyira, hogy szavuk is elakadt.

Megkérdeztem, van-e valami probléma, de a következő választ kaptam: „Á, hagyjuk, hosszú!” Az óra végeztével a csoport nagy része kiment a teremből, de a „falusi lányok” és „csoport esze” úgy intézték a táska pakolását, hogy velem maradjanak a teremben. Ekkor odaléptek hozzám és elmesélték, hogy nagyon elegük van a fiúkból. Igyekeztem megnyugtatni őket, de éreztem: tennem kell valamit, hiszen tanárként felelős vagyok a csoportban folyó munka minőségéért. Úgy véltem, hogy a lányok pozitív hozzáállásának kellene mértékadóvá válnia.

Kódex születik

Hétfőn az első órám ezzel a csoporttal volt. Amint beléptünk a terembe, megleptem őket. Körbe rakattam a székeket, mire a három „problémás” fiú megkérdezte: vajon beteg vagyok-e, hogy ilyet kérek. Az egész csoporton látszott a meglepettség, nem tudták, mi, de érezték, most történni fog valami szokatlan. Először is elmondtam, hogy ma nem németórát fogunk tartani, hanem meetinget. Mivel nem tudták, mi az, röviden elmondtam nekik. Nagyra kerekedett a szemük.

Először mindenkit megkérdeztem, hogy telt a hétvégéje, és hogyan készült a mai napra. Ez megnyitotta őket, érzékelhetően ráhangolódtak a beszélgetésre. Így rátérhettem a második lépésre.

Korábban előkészített lapokra felírattam velük azt az öt értéket, dolgot, amiért az iskolába jönnek. Megkérdeztem: mi fontos nekik, miért vannak itt, mi a céljuk? Belekezdtek a feladatba. Meglepetten tapasztaltam, hogy nem hangzik el oda nem illő beszólás, mindenki csinálja a feladatot, és az arckifejezésekből láttam, hogy valóban elgondolkoznak kérdéseken. Még a fiúk is viszonylag komolyan dolgoztak.

Előre elhatároztam: nem kérdezek rá, mit írtak, hisz itt nincsenek jó és rossz válaszok. Akaratom ellenére beleláttam a mellettem ülő „falusi lány” lapjába, a „tanulás” és „kreativitás” szavak szerepeltek a papíron. A diákok azt hihették, fel kell olvasniuk, mit írtak, de ekkor jött a tépkedés. Ezen a ponton már láttam: élvezik, amit csinálnak. Az értékeket egyenként le kellett tépni a papírról, míg végül az az egy maradt meg, ami számukra a legfontosabb.

Ekkor a következőket mondtam: „Most megfogalmaztátok, miért jártok iskolába, miért vagytok itt, mi a feladatotok, mit akartok elérni. Az én feladatom pedig az, hogy ezeket az értékeket itt mindenki meg is kapja, és ezért szeretnék mindent megtenni. Azt gondolom, hogy ha nem is az utolsóként maradt a lapon, de több tanulónál szerepelt az, hogy a tanulásért jön iskolába.” Amikor ezt mondtam, a diákok nagy része önkéntelenül is bólogatott.

Ezután azt javasoltam, hogy készítsünk közösen egy olyan kódexet, amelyben megfogalmazzuk, hogy mi mindannyian mit tehetünk azért, hogy ezek az értékek érvényre juthassanak. Mint csoport mit tehetünk azért, hogy az elvárásaink teljesülhessenek? Azt kértem tőlük, hogy fogalmazzák meg ezeket a feltételeket. Azért használtam a kódex kifejezést s szabálykönyv helyett, mert azt éreztem súlyosabbnak, kötelezőbb érvényűnek.

Az első javaslat reflexből jött, olyan gyorsan, hogy meglepte a csoportot nem csupán a tartalma miatt, hanem azért is mert éppen a „problémás fiú”volt a javaslattevő: Minden órára készülünk. Döbbent csend fogadta a felvetést, én viszonylag hamar magamhoz tértem, és megkérdeztem, hogy mindenki egyetért-e ezzel. Hiszen a javaslat csak akkor kerülhet fel a táblára, ha senki sem ellenzi. Ezután mindenki a saját maga által javasolt szabályt írta fel. Közös, komoly munka folyt, amit élveztem én is, és ők is. Ők végezték a feladatot – én csupán segítettem a lebonyolítást.

A következők kerültek fel a táblára:

  • Minden órára készülünk
  • Csend
  • Felelősség
  • Fegyelem
  • Figyelem
  • Tisztelet
  • Önuralom
  • Eszetlenségek mellőzése

Engedelmükkel - és mert elfogadták – én is felírtam a magam két pontját:

  • Mindenkinek joga van a zavartalan tanuláshoz.
  • Magánügy nem sérthet közügyet.

Ezután megkértem őket, hogy másolják be a kódexünket a füzetükbe.

A félórás intenzív, elgondolkodtató munka hangulata érezhető volt a teremben. Most már mindenki értette, mi miért történt, de azért én is összefoglaltam: „A mai órán mindenki önmagának és a csoportban megfogalmazta, mi fontos neki az iskolában. Megfogalmaztuk, miért is vagyunk itt, és közösen összegyűjtöttük a zavartalan közös munkához szükséges feltételeket. Ezt együtt, közös megegyezéssel tettük, és ettől kezdve mindenkinek tartania kell magát ehhez. Önmaga és a csoport érdekében. Ha ezt valaki megszegi, akkor a saját közös kódexünk ellen vét, nem a tanári utasítással fordul szembe”.

Megígértem, hogy ezentúl minden hónap első hétfőjén meetinget tartunk, és megbeszéljük, hogy működik a kódex, és ha szükséges, kiegészítjük, korrigáljuk.

Élet a kódex elfogadása után

Azóta az órákon fegyelmezett munka folyik. Ritkán kell rászólnom a fiúkra órai bekiabálás miatt. Havonta tartunk meetinget.

A diákok valamennyien jól fogadták a történteket. A fiúk saját bevallásuk szerint élvezik az órákat, a lányokat pedig megnyugtatta a rend és a fegyelem, örülnek, hogy megváltozott az órák hangulata. Jól érzékelhető a kölcsönös tisztelet, a növekvő érdeklődés és a tanuláshoz való hozzáállás javulása.

A szerzőről

Hornyánszki Christiane vagyok, Pakson a Vak Bottyán Gimnáziumban dolgozom. Németországban születtem, így a német nyelv tanítása nem csak a foglalkozásom, hanem otthon a családi életem része is – gyermekeim kétnyelvűen nőnek fel.

Osztályfőnökként a felnőttoktatás nappali és esti tagozatán, és a gimnázium nappali képzésében is szereztem tapasztalatokat.

Szabadidőmet sportolással, utazással, a családommal töltöm.

Jelenleg az ELTE mentortanári szakvizsgás képzésében veszek részt.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.16.
A 15-24 éves diákok fele dolgozik tanulás mellett
Minden második 15-24 éves diák dolgozik a tanulás mellett a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségének (DiákÉSZ) adatai szerint – közölte a szervezet eln...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.16.

Az uralkodó osztály nem csak elképzelhetetlen mértékű materiális javakat halmoz fel, hanem az oktatási és egyéb kulturális berendezkedések eszközeit is irányítja. Az oktatási rendszerekben...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.16.
Azt ígérik, marad az ingyenes oktatás a Corvinuson
A jelenlegihez hasonló mértékben, évfolyamonként ezres nagyságrendben megmarad az ingyenes tanulás lehetősége a Budapesti Corvinus Egyetemen azt követően is, hogy alapítványi fenntartású...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.16.
Pert nyertek a Gyöngyöspatán szegregáltan oktatott romák
Az állam köteles kártérítést fizetni azoknak a roma gyerekeknek, akiket éveken keresztül szegregáltan oktatott a gyögyöspatai Nekcsei Demeter Általános iskola – mondta ki hosszú évek ó...
(Forrás: abcug)
--
2018.10.16.
Az államtitkár szerint nem használhatatlan a KRÉTA, nem telik percekbe egyetlen jegy beírása
Védelmébe vette a KRÉTA-rendszert Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, szerinte a KRÉTA az állami, egyházi és magániskolák elvárásainak is képes megfelelni...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.16.
A strasbourgi bíróság elmarasztalta Magyarországot a tankönyvpiac államosítása miatt
A felperesek – a Könyv-Tár Kft., a Suli-Könyv Kft. és a Tankönyv-Ker Bt. – a magyarországi tankönyvkiadás- és forgalmazás 2011-es, illetve 2012-es centralizálása miatt fordultak a törv...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.14.
Sztrájk lehet az iskolákban? Akciósorozatba kezd az egyik pedagógus szakszervezet
A PDSZ akciósorozatának célja, hogy felhívja a figyelmet arra, „a pedagógusok munkaterhelése a 2011-es köznevelési törvény bevezetését követően átlépte azt a határt, amelyen túl má...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.14.
Palkovics László: „szintet lépünk” a szakképzési intézmények fejlesztésében is MTI
Palkovics László szerint az iskolákból kikerülő fiatalok az alapkompetenciákon túl olyan tudással és készségekkel kell rendelkezzenek, amelyek segítségével megállják a helyüket a 4....
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.14.
Janisch Attila: A gender szak megszüntetése az ELTE-n nem más, mint politikai erődemonstráció
A hallgatóknak kellene közösen tiltakozniuk az egyetem autonómiájának megsértése miatt, hiszen elsősorban az ő érdekük, hogy egy olyan intézményben tanuljanak, amely képes megőrizni a...
(Forrás: Magyar Narancs)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek