OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. június 3.
» Hozzászólások (0)

A művészet hídja

Berettyóújfalun az igazgyöngyös gyerekek csoportmunkában alkotnak egy gyönyörű festményt. Egy gödi általános iskola magyaróráján a tanár megkéri a gyerekeket, hogy írják le azt, ami a kép láttán eszükbe jut. Íme a festmény létrejöttének története és három, a látvány hatására keletkező írások közül. Köszönet érte a rajzok létrejöttét segítő L. Ritók Nórának és a feladatot kiötlő tanárnak: Miklósi Lászlónak.

Az Éjszaka című festmény létrejöttének története

Nálunk gyakori az együttműködéssel létrehozott alkotás. Építi a tudást is a vizuális kommunikáció terén is, de sokkal fontosabb szerepet játszik a szociális kompetenciák fejlesztésében. Érdemes megpróbálkozni vele, hiszen dekorációnak sem utolsó, és mindennél szemléletesebben mutatja az integrált csoportszervezés szükségességét és sikerességét.

Ez a festmény pályázatra készült, az országos festészetverseny első helyezett alkotása lett (a Nappal c. párjával együtt). Az eredményhirdetésre együtt utaztunk fel Budapestre, és valamennyien nagyon büszkék voltunk a sikerre.

A nagyméretű (kb. 2x2 m) akrilképet vászonra festette egy 8 fős csoport, melyet ép és SNI, cigány és nem cigány, jó körülmények között élő és hátrányos helyzetű gyerekek alkottak, életkoruk 10-12 év. A munkamódszer kooperatív tanulásszervezés, az integrációt megvalósító intézmények nélkülözhetetlen munkaformája.

A csoportalakításban a „Keresd az összetartozókat” módszert használtuk (8 darabra szétvágott képek alapján, kétszer nyolc fős csoportot hoztunk létre).

A kép 7x2 óra alatt készült el.

A munka lépései:

1. Az éjszaka témában mindenki egyénileg alkotott, saját elgondolása alapján egy A/3-as méretű színes munkát. Volt, aki a fák között alvó madarakat, vagy másfajta állatokat, más alvó gyereket, vagy éjszakai falut, folyópartot, álomtündért rajzolt.

2. Közös tervezés következett, amiben mindenki igyekezett megjeleníteni saját korábbi viszonyulását. Mivel nagyméretű vászonra dolgoztak, fontos volt egy bizonyos forma, mint meghatározó kompozíciós elem használata. Hosszas tanakodás után az álomtündér mellett döntöttünk, amit úgy rajzoltunk meg, hogy a legkisebb termetű gyereket egyszerűen ráfektettük a vászonra és körberajzoltuk. A fő forma megjelenítése után már egyszerű volt a tervezés. Mindenki ajánlott valamit a saját rajzáról, elhelyezésre is javaslatot téve a vásznon.

3. A formák felrajzolását mindenki maga végezte a csoport által közösen meghatározott részre, ceruzával, javíthatóan.

4. Amikor a formák felrajzolása megtörtént egy vízben oldhatatlan (alkoholos) filccel áthúzták a vonalakat.

5. A színhangulat kiválasztása. A közös álláspont kialakítása után szivaccsal, vízzel oldható, de száradás után oldhatatlanná váló akrilfestékkel, egy szín több árnyalatával az egész felületnek egy éjszakai színhangulatot adtak. (Ez azért fontos, mert különben színben a csoport nem tudja összehozni, kifestőkönyvszerűen dolgoznak rajta, és széteső lesz a kép. Ezzel viszont vezeti őket a színvilág az egységben tartás felé.)

6. A formák színezése. Itt már mindenki mindenütt dolgozott, segítettek egymásnak, egy-egy szín több formában is megjelent, tanácsokat adtak egymásnak a színek derítésében, tompításában, ecsethasználatban. Vastagabb és vékonyabb ecseteket is használtak. Azok, akiknek a finommotorikája fejletlenebb volt, a nagyobb felületek kitöltésében jeleskedtek. (A munkamegosztást korábban egyeztették.)

7. Grafikai gazdagítás. Lakkfilccel (vonalvastagsággal) emelték ki a fontosabb formákat, és színesben felvitt grafikai jelekkel, kontúrokkal, faktúrákkal gazdagították a felületeket. Volt pár forma, amivel elégedetlenek voltak, azt átfestették.

8. Értékelés. Közösen örvendeztünk a munkának. Mindenki elmesélte, megmutatta, melyik rész az ő ötlete, munkája. A produktum közös volt, egységes, de az egyéni ötletek, teljesítmények mindenhol beazonosíthatóak voltak. Mindenki boldog volt, hogy ebben a csodálatos alkotásban alkotóként részt vehetett. Mindenkire szükség volt, mindenki hasznosnak, sőt nélkülözhetetlennek érezte magát.

L. Ritók Nóra

A művészet hídja, avagy milyen rezgéseket váltott ki a berettyóújfalui gyerekek művészete a gödi hetedikesekből?

Nemegyszer adok olyan feladatokat tanítványaimnak (mese- vagy versírás, rapírás, rajzolás stb.), melyek elkészítésekor egyéniségüket megjeleníthetik, kreativitásukat kiélhetik. Ebben az esetben egy képről kellett fogalmazást írniuk 10-12 perc alatt. Az ötletet az adta, hogy L. Ritók Nóra a közelmúltban a TTE Ismerősösök? Idegenek c. műhelyében tartott egy előadást, és ehhez kapcsolódva számos képet is vetített. Ezek közül választottam ki egy figyelemfelkeltő művészi alkotást.)

A fogalmazás szokásos szempontjai (pl. címválasztás, szöveg szerkesztettsége, megfelelő stílus, helyesírás stb.) mellett kreativitásra is biztattam diákjaimat. A kép azonnal felkeltette érdeklődésüket, megragadta őket.

A munkák közös értékelésekor a következő három munkát tartottuk a legjobbnak.

Miklósi László

Az elítélt nő

Azért találtam ki ezt a kis történetet mert manapság sokan elítélik a színes bőrű embereket pusztán a bőrük miatt..

Valahol messze volt egy nő, akinek feltűnően színes bőre volt. A bőrén kék,sárga,zöld,piros és lila árnyalatok voltak, de a haja semmiben sem különbözött a többi nőtől. Furcsa.. de ezt a bizonyos színes bőrű nőt mégis feleségül vették, mert különleges volt.. Más volt mint a többi.. A férje nagyon szerette és elfogadta úgy ahogy kinéz hiszen tudta, hogy belül a nő kedves,megértő és szeretni való! Szegény, nap mint nap rengeteg kritikát és elítélést kapott az emberektől.. Ezért az erdő közepére költöztek, hogy senki ne álljon szerelmük útjába. Egy nyári napon az asszony elment a vásárba. Pár óra után se ment haza, de a férje várta így hát elment megkeresni. Kereste a faluban, bekopogtatott házakba, de senki sem látta. Később bement az erdőbe és megtalálta az asszonyt. Mikor meglátta a szava elakadt és a szíve megállt. A nő immáron meghalt. Egy fán lógó kötélen függeszkedett.. Felakasztotta magát. Utolsó szavait a fába véste:

"Sose ítélj el, míg nem tudod milyen is vagyok legbelül!"

 Hát röviden és tömören azért írtam ezt a történetet mert szerintem attól még hogy valakinek sötétebb a bőre mint pl. a romáknak nem kéne elítélni.. Ismerek romákat és szerintem nagyon rendesek. Engem is sokat bántottak mert duci vagyok de mikor megismertek legbelül mégis rájöttek, hogy jó ember vagyok.

Köszönöm, hogy meghallgattatok.

Fehér Alexandra

Földanya

A Földanya ki oly szép, kinek haja a csillagok, ki hátán hordja az egész bolygót, róla szól e történet.

Egyszer volt, hol volt, hol nem volt, de akkor is mindenhol ott volt. Ő a Földanya. Mindenki megmentője, Földünk teremtője, és mindenki védőszentje. De mit csinálunk mi ővele? Megmérgezzük? Nem ápoljuk? Mit teszünk mi ővele? Védenünk kéne, óvnunk! No de nem széltől, fagytól, harmattól! Hanem saját magunktól, hisz mi bántjuk, sértjük, megmérgezzük!

Ne dobd el, mi a kukába való, Ne tedd tönkre, amire még szükséged van, és mire másoknak is szükségük van! Ő óvott téged, megteremtett, hát most viszonozd, és segíts neki, szedd össze a szemeted, és ne pazarolj!

Védd a Földet! Védd a bolygót! Védd Földanyát!

Niedermayer Zsófi

Szerelem anyó

Gondoltál már arra, hogy ki viszi a szerelmet a világba? Hát szerelem anyó! Mindig ott repül a falvak, városok felett, és szerelmet osztogat. Amikor elszállt fölöttem én voltam a világ legboldogabb embere. De aztán elment, és vele együtt a szerelem érzése is. Ki tudja? Hátha vissza jön. Meglehet, hogy egyszer fölötted megy el. Ha igen, akkor majd gondolj rám!

Szilágyi Marcell

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.13.
„A gyerekeket tényleg nem érdekli Petőfi meg Arany” (Beszélgetés Csovcsics Erikával)
A fiatalok jól tudják, hogy melyik pálya milyen egzisztenciát ígér. Tudják, hogy a versenyszférában a kétszázezer forintos nettó pedagógusbérnél sokkal többet lehet keresni. Ma azokban...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.13.
Kovács Zoltán: A Közép-európai Egyetem továbbra is működik
Az Egyesült Államok budapesti nagykövete eleinte próbálta kompromisszumra bírni Magyarországot, Orbán Viktor azonban elutasította próbálkozásait, miután David B. Cornstein egyszerűen csak...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2018.12.13.
Államkincstár: a fiatalok pénzügyi tudatosságát fejleszti a videópályázat
Borbély László András elmondta: a pályázat elsődleges célja az volt, hogy a fiatalok figyelmét felhívják a megtakarítások és a pénzügyi ismeretek fontosságára. A Magyar Államkincstá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.13.
A történelemhamisítás neohorthysta iskolája: értelmiség a hatalom árnyékában
Divatok jönnek-mennek, a történész oknyomozó küldetése marad – véli Krausz Tamás történész, aki szerint a régiónkban létrejött egy olyan új értelmiség, amelynek egyetlen célja, hogy...
(Forrás: mérce)
--
2018.12.13.
A szegénység és a szegregáció ellen harcol az idei Prima Primissima Közönségdíjas Infostart / InfoRádió
Az Igazgyöngy Alapítvány szakmai vezetője azt is elárulta, hogy az alapítvány ötlete akkor jött, amikor olyan állami iskolában tanított, ahol magas volt a hátrányos helyzetű diákok ará...
(Forrás: Infostart)
--
2018.12.13.
Az ombudsman Kásler Miklóshoz fordult a kaotikus iskolaérettségi vizsgálatok ügyében
Székely László jelentésében több ajánlást is megfogalmazott a szaktárca és a hatóságok számára is. A biztos a gyámhatósági eljárások kapcsán szintén visszásságot tárt fel, ugyanis...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.12.13.
A felvidéki magyarok kértek Orbántól egy iskolát, stadiont kaptak
Az Átlátszó újságírói kikérték az összes vonatkozó szerződést a támogatások elosztásában közreműködő szervezetektől, a kapott információt pedig egy cikksorozatban dolgozzák fel...
(Forrás: index)
--
2018.12.13.
Visszavonhatta plagizált pályázatát a szigetszentmiklósi igazgatójelölt
a tüntetésen bejelentették, hogy Adorján Botond a botrány kitörése után visszavonhatta pályázatát. Ugyanígy tett a másik pályázó is. A város megbecsült pedagógusának számító Nagyn...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.12.13.
Szomorú a CEU miatt az amerikai nagykövet, de ez az ügy nem vezethet szakításhoz
Kérdésre kifejtette, CEU-kérdésben azt látja, a barátok néha nem értenek egyet bizonyos kérdésben, szomorú a kialakult helyzetért, de ez nem vezet szakításhoz a felek között. Az ukrán...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek