OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. június 12.
» Hozzászólások (0)

Mi tesz engem azzá, ami vagyok?

(Kortársirodalom feldolgozása a 11. évfolyamon)1

A Jedlik Ányos Gimnázium 11.a és 11.c osztályával csináltam a projektet. Ez egy „nagy kutatás” része, mely pl. a tavalyi Semmi-projektre épül, ahol már kortárs szövegekkel dolgoztunk. A tavalyi munka egyrészt nekem is tanulságokkal szolgált, min kell változtatnom, mi az, ami működik, másrészt a diákok is ízelítőt kaptak a munkafolyamatból, ismerősebb volt a légkör, lelkesebben, nyitottabban álltak a munkafolyamathoz. A diákokkal jó kapcsolatom van, közös bizalmon épül, mely során én alapvetően a moderátor szerepét öltöm magamra. Nagy hangsúlyt fektetek a személyes véleményszabadságra, a toleranciára, a figyelemre, arra nevelem őket, hogy fogadják el egymás véleményét, és merjenek gondolkodni, a szöveget nyílt terepként képzeljék el.

A most bemutatásra kerülő projekt a félévzárás után kezdődött, 10-15 órára terveztem. A Semmi-projektnél levont tanulság az volt számomra, hogy mindig maradjak rugalmas, ne akarjak erőszakosan ragaszkodni az előzetes elképzeléseimhez. Ez a változtatás-lehetőség a megvalósítás során sok kellemes percet szerzett.

A Csikk nevelődési- és utazóregény, hiszen tartalma szerint két 14 éves fiatal autóba száll, és útnak indul, hogy rátaláljon önmagára. A könyvről szóló kritikájában Győri Hanna a következőt írja: „Herrndorf a popkultúra képeire való rájátszással, a fiatalkorú olvasóközönség kulturális emlékeinek megidézésével (egy Tarantino filmben vagyunk-e?) vonzza be az olvasót… Itt a polgári család helyén csak az anyagi jólét elhaló nyomait látni, a szülők épp olyan éretlenek, mint a gyerekeik, a nyomasztó kérdések és a felelős döntések elől az alkoholba és a csajozásba menekülnek, miközben rettenetesen felsőbbrendűnek gondolják magukat a bevándorlókhoz képest, elvégre ők a drága villájukban viselkednek gusztustalanul. Innen jön Maik, ez az önbizalomhiányos lúzer, aki semmit nem tud mutatni magából az extrovertáltságot díjazó iskolai közegben, és ezért magányát a jól bevált cinizmussal leplezi. Meg egy adag őszinteséggel, amit a képmutató felnőtt társadalom, és az őket majmoló gyerekek nem díjaznak túlságosan.”

Tapasztalataim a 11. A osztályban

2013. január 17.

Először csoporton belül mindenki válaszolt arra a kérdésre: „Mi tesz engem azzá, aki vagyok”. Majd az eredményt felolvasta az „előadásfelelős”, a másik három csapat pedig figyelt, mi rajzolódik ki, mi emelkedik ki közös jegyként a csapat identitását tekintve. Első csapat: barátok, család, humor, apa, második csapat: mások hogy tekintenek rám, szülők, barátok, cselekedetek, harmadik csapat: külső tényezők, elvárások, környezet, divat, család, barátok, negyedik: cselekedet, barátok, család, érdeklődési kör.

A másik kérdés így hangzott: „Mi érdekel engem?” Sport, informatika, számítástechnika, zene, művészetek, történelem, filozófia… az elhangzottak során azonban nagyon hamar elveszett a figyelem. Kérdeztem, miért vesztették el az érdeklődésüket, mondták, mert túl általánosak a felsoroltak, ezeket tudják egymásról. Jó, akkor változtassunk, mondtam, legyen verseny, ki tud többet a másikról. Az volt a feladat, három embertől szerezzenek olyan információt, melyet eddig nem tudtak róla. Hogy ez motivált figyelemmel járjon, azt találtuk ki közösen, hogy strigulázniuk kell, és aztán a legtöbbet tudó lesz a nyertes.

Majd párokba álltak csapaton belül, ahol az identitásukat meghatározó dolgokkal foglalkoztak. A párok mindegyike egy közös identitást meghatározó fogalommal és egy különbözővel, egymástól eltérővel foglalkozott. A közösben különbséget kerestek, a különbözőben hasonlóságot.

A párok egyike húzott egy szerepkártyát, és az azon lévő módon mesélte el a többieknek a különbségeket, hasonlóságokat. A négy csoport minden tagjának feladata volt kitalálni a szerepkártyán lévő módot.

Majd megkértem őket, vegyék elő az okostelefonjaikat, és az identitás fogalmára kellett rákeresniük interneten, majd a csapat közösen megfogalmazta a saját identitásdefinícióját.

L. Péter óra végén az identitás fogalmát egy rendkívül szemléletes matematikai fogalommal határozta meg: egybevágóság, mely során a síkidom önmagába visz át egy 360 fokos síkban való forgatás után.

2013. január 23.

Szoros szövegolvasással, szövegelemzéssel folytattuk. Minden csapatnak az volt a feladata, hogy válaszoljanak a „mi történik az első bekezdés szerint?” kérdésre.

  • Az első csoport arra jutott: valahol ülnek, valami titokzatos dolog történik, szédül az elbeszélő,
  • a második csoport kiegészítette ezt azzal, hogy a szoba pici, az elbeszélő egy félénk tinédzser és bajban van,
  • a harmadik csoport elemzése alapján az író hirtelen belevág a történetbe, az elbeszélő bepisil, hokedlin ül, valami miatt meg van ijedve, nem tudjuk, miért ül ott, homályos, kivel van ott, valakik vannak körülötte,
  • a negyedik csoport pedig azt állapította meg, hogy az elbeszélő egy szobában van, valamilyen probléma utáni szituációban, mozdulatlan, szédül, mások is vannak körülötte, és múltbeli eseményeken gondolkodik.

Összegeztük, mit tudunk meg valóban a leírtakból tér, idő tekintetében, és rámutattunk arra, hogy bizonyos dolgokat ők látnak mögé, vagy egészítik ki későbbi tudásuk miatt.

A szereplőépítkezés vizsgálatakor beszélgettünk arról, hogy milyen viszonyrendszerben helyezkednek el egymáshoz képest: N. Karolina szerint Csikket maga fölé helyezi az elbeszélő, K. Fanni az elbeszélő önbizalomhiányát emelte ki, T. Enikő pedig azt, hogy az elbeszélő folyamatosan összehasonlítja magát a címszereplő Csikkel. Ezt alátámasztandó állóképet kértem minden csapattól, melyben 2 címet kaptak: (1) Maik elbeszélő a széken, (2) Maik és a smasszerek.

Milyen problémák jelennek meg csírájában a regény indításban? Mi marad meg a regényben mindebből? - tettem fel a következő kérdést. A sorrend így alakult: (1) szorongás, (2) nem tud magával mit kezdeni, (3) céltalanság, (4) kilátástalanság, (5) önbizalomhiány, (6) nyerseség (pisi, vér, erőszak, káromkodás).

Majd a problémák mögötti okokat kerestük:

  • 1. szorongás –N. Karolina: elhanyagoltság: szülei nem foglalkoztak vele, de volt pénz, elkényeztetik; Sz. Balázs: családi háttér: anya alkoholista, apa csődbe megy, csalja anyát;. T. Szabolcs: felnőtt világ ismeretlensége félelmet kelt; T. Enikő: szülőkkel való rossz viszony;
  • 2. nem tud magával mit kezdeni – B. Diána: kamaszkor, D. Tamás: nincsenek barátai, I. Dóra: nem tud beilleszkedni, iskolában nincs beceneve, N. Karolina: senkinek érzi magát, T. Enikő: nincs hobbija;
  • 3. céltalanság – I. Dóra: nincs motiváció, F. Tamás: nincsenek barátai, nincs példaképe.
  • 4. kilátástalanság: és még M. Daniella: családi mintái, I. Dóra: sikerélmény hiánya, nem értékelik.
  • 5. önbizalomhiány – T. Enikő: Tatjana elutasítja, magasugró, de nem értékelik, népszerűtlenség, szülei sem értékelik, nem tudja mit várjon az élettől.
  • 6. nyerseség (pisi, vér, erőszak, káromkodás) – I. Dóra: kiábrándult, dacos, kamaszkor, senkivel nem beszél, szociális kapcsolatok hiánya, M. Daniella: egyke, szeretet és érzelmek hiánya.

Ezt követően a trauma fogalmát jártuk körül. Megegyeztek abban, hogy valamilyen megrázkódtatásról van szó, mely hosszútávon kihatással van az emberre. Érvelési gyakorlatként mondtak állításokat, illetve egészítették ki egymás mondatait:

N. Karolina szerint következmény lehet halál vagy betegség, baleset, erőszaktétel, megverés, de lehet lelki és fizikai is. Kérdeztem, hogyan súlyoznák, van-e, amelyik súlyosabb. K. Fanni szerint nem lehet szétválasztani, de a lelki súlyosabb, mint a szakítás, halál, megcsalás. M. Daniella szerint a fizikai jön először, aztán a lelki, mely sokkal hosszabban tart. B. Diána kiegészítette az örökbefogadás titkával, mely szintén lehet trauma.

A szereplők neveinek előfordulásait korábban kigyűjtöttem, és minden csoport kapott hármat, hármat, melyet elemezniük kellett közösen. Az elemzések pontos képet rajzoltak a szereplőről: kiemelték a bizonytalanságot, a Psycho becenév egyértelműen a „nem normális” jellegére utal, vagyis újabb lefokozás, a Csikk gúnynév, amely rasszista felhangokat tartalmaz (olyan mint az oroszokat „leivánozni”) szintén sztereotípiaként értelmezhető.

A mű második felében megjelenő gróf Lada már egy minőségi változás, magasabb szint jele. A hegytetőn fába vésett monogramok az utazás csúcspontjaként valami sokkal többre mutatnak rá: a három szereplő között valódi mély kapcsolat jön létre. Kellemesen csalódnak a többi emberben, és a halottak monogramja, mely azonos az övéikkel elgondolkodtatja őket saját életük múlandóságáról.

Házi feladatként a saját beceneveiket kellett összegyűjteni és elemezni a Facebook osztálycsoportban, mely derűs perceket okozott mindannyiunknak.

Részletek a házi feladatból

„Peti – távolabbi ismerősök, a családomból a legtöbben, valamint néhány barátom hív így engem
Petikém – nagyszüleim
Lipót – haverok, barátok, ha jól emlékszem, akkor Esso kolléga hívott engem így először, a vezetéknevem német jelentésére hivatkozva
Lipa – a Lipótból, és egy online játék egyik játékosának nevéből jött össze, Szabi használja leginkább
Főnök – egy matektáboros spanom hív engem így
Pornóbáró – egyesek ezen a néven szólongatnak néha engem, mert jobb vagyok náluk matekból (a névnek nincs különösebb valóságalapja)
Tiberius – Sz tanárnő adta latinórára
Tyutyu –alsós tesitanárom hívott így, ötletem sincs, hogy miért”

„Tibi: Lényegében mindenki így szólít.
Tibci: Hozé, Kardos és pár ember szokta használni.
Tibó: Marci és Szabi szokta mondani néha (a szabi -> szabó séma alapján?)
Tibba: Davi/Raoul hív így ritkán.
n00b geci: Marci által használt gyakori megszólítás a Dota2 játékteljesítményem miatt. (Ezért ezen a neven Járvással osztozom)
Ezen kívül meg vagyok róla győződve, hogy Raoul a hátam mögött Királynak hív.”

„Bogyó: Vili hív így, mert összegömbölyödve alszom.
Mikkamakka: apukám hívott így kiskoromban, mert nagyon szerettem A négyszögletű kerekerdő c. mesét.
Lajos: az óvónéni hívott így, mert nagyon szerettem a fent említett mesét és a név Szörnyeteg Lajosra utal, mert néha rosszalkodtam.
Szörnyella: a nagynéném hívott így, és nagyon utáltam mindkettőt...
Dodó: Zsuzsanna Mészárostól kaptam, mert ő mindenkit szeret becézni. Tanárnő is hívott így.
Hagyma: úgyszintén Zsuzsi. Volt egy idő, amikor a fejem tetejére felfogva hordtam a hajamat.
KIIISLÁNYOOOM! : na anyukám hív így mikor mérges rám.”

„Marci : legtöbbször így hívnak az emberek
Marcika : a nevem egyik becézése , így is gyakran megszólítanak
Marcello : Édesapám szokott így megszólítani
Királyfi : Édesanyám hív így, mert ennyire király vagyok
Majszi : A húgom hív így, mert régen nem tudta kimondani a R betűt, és ez a név rajtam maradt
Felség : Raoul hív így , érthető okok miatt”

„Alapvetően azt szeretem ha Vivinek hívnak.
Vi-nek hívnak, akik úgy döntöttek így egyszerűbb. Illetve a tanárok egy része, mivel van egy másik Vi nevű lány a suliban És ő pedig jobban szereti ha Vi-nek hívják. Gondolom, így egyszerűbb. És Vietnámban mindenki Vi-nek hív.
Vivike- Általában Dóri hív így, mivel ő Dórika volt sok ideig, én pedig Vivike lettem, amúgy meg szerintem aranyos becenév.
Cunami, Bilbó, Bo-Drága Zsuzsi:)) hogy miért kaptam azt nem tudom. De azt hiszem, a Cunamit azért kaptam, mert régebben volt egy tollam, amin a Vivien név elemzése volt rajta (Vivien-Vidám tavaszi szellő ami káoszt teremt maga körül) - majdnem Cunami....
Cica- Dana hív így, mert nagyon cicás vagyok
Vivien kisasszony- Csapody tanárúr hív így, mert nem tudja kimondani a nevem és a Vivi túl egyszerű és nem lehet humort csempészni bele…”

„mindenki Bálintnak hív, aki pedig nem...
Tárnoki: utálom, ha a vezetéknevemen hívnak, 10.-ig sokan hívtak így, ma már inkább Bálintozik mindenki szerencsére
Öregúr: így hívott az alsós osztályfőnököm, mert mindig nagyon... megfontolt voltam :D
Velöntájn doktor: Édesanyám egyik kollégája hív így, bár öteletem sincs, miért
Bálint gazda: a háziorvos szokott így hívni, nem tudom honnan ez a nagy baráti viszony, nem beszélünk túl sokat, de ő tudja…
Tinti: a nővéremtől kaptam, mondanom se kell, mennyire imádom ezt a nevet...
Rega: az online világban ilyen néven rémítgettem az embereket hajdanán. ma már kevésbé :( ”

2013. január 29.

A becenevekre való reflektálással folytattuk az órát, M. Daniella azzal kezdte, azok becéznek, akik közelebb állnak hozzánk, B. Diána szerint viselkedési módot is mintáz.

A mai alkalommal a szülőket, vagyis Maik legközelebbi hozzátartozóit vizsgáltuk meg. Az alkoholista anyukát és a szeretővel nemrég elutazott apukát.

Miért lehet alkoholista az anya, illetve ez milyen hatással van Maikra?
Az apa megcsalja anyát, ennek mi lehet az oka, és mi a következménye?

R. Raoul szerint az ok lehet az, hogy tudja, hogy megcsalja a férje, vagy csak nem úgy alakult az élete, ahogy gondolta, vagy nem tudja Maikot kontrollálni, és így egy ördögi kör alakul ki. L. Peti egyszerűen a függéssel magyarázta, vagy mert valamilyen unaloműző elfoglaltságot keres, hiszen ne felejtsük, hogy egy újgazdag családról van szó, ahol a feleségnek nincs munkája. Maik emiatt magára lesz utalva, és anyakomplexusossá válhat, nincs megfelelő nőképe, mindez erősíti bizonytalanságát és az önelfogadás hiányát.. Sz. Balázs arra jutott, hogy a megcsalás lehetett a háttérben, a csalódás, szeretethiány, kötődés hiánya, melynek következménye az elidegenedés és a kötődés hiánya lehet.

Konklúzióként megkértem az eddig kevésbé felszólaló diákokat, gondolják végig, milyen fogalmak kerülnek elő, melyekre érdemes figyelniük majd a saját életükben. Ezek lettek: rendezett, egymásra figyelő családtagokból álló közeg, a szeretet és a kötődés fontossága, a biztonságérzet kialakításának fontossága, az unalom problematikussága, illetve a férfi, női szerepekre való figyelem.

Kértem, írjanak olyan szülői mondatokat, melyek motiválnak, s olyanokat amelyek épp az ellenkező hatást érik el náluk (ezeket tartalmazza a következő táblázat).


Motiváló mondatok „utálom” mondat
1. csoport Lesz ez még jobb is! (bizalom)
Hát…. jó.
Hát….. jó.
Szakmát is tanulhatsz. (ítélkezés, érzelmi zsarolás)
Ha kukás leszel is büszke leszek rád.
Magadnak tanulsz.
Csináld, ahogy akarod!
2. csoport Majd kijavítod!
Legközelebb jobb lesz!
Hmm, valamit nem tudtál!
Magadnak tanulsz, nem a tanárnak!
Nem tragédia!
Nem baj, azért, hazajöhetsz! (megbocsátás, biztonságérzet)
Nem is tudsz németül!
Kettessel mész át az érettségin!
Nem érdekel, a többieknek hogy sikerül!
Nem fpgnak felvenni az egyetmre!
Lehetne jobb is!
Te tudod, hogy.. megtettél-e mindent!
És az x., y.-nak hanyas lett…
Itt az ADU: nem muszáj idejárni!
3. csoport Ettől még nem dől össze a világ!
Több is veszett Mohácsnál!
Lesz ez még így se!
Majd kijavítod!
Te sokkal többre képes!
Ne más jegyeivel foglalkozzál!
Bezzeg a többiek!
Tiszta szégyen, amit csinálsz! (lenézés)
Nem nekünk tanulsz, hanem magadnak!
Mehetsz kisegítőbe, ha így folytatod!
Nincs gépezés, amíg ki nem javítod!
A falitükörbe, ha belenézel, szarvad nő!
4. csoport
Ennél te többre is képes vagy!
Nem érdekelnek a többiek!
Ha más meg tudja csinálni, te miért nem!
Biztos vagy te ebben?

2013. január 31.

A mondatok elemzése következett, azaz annak a feltárása, hogy milyen víziók élnek bennük ezekkel kapcsolatban. Megkapták cédulán egy másik csoport mondatait, és ahhoz kellett a kiscsoportokban mögöttes tartalmat felírniuk. Improvizációs gyakorlatot találtam ki ezekhez a mondatokhoz: az első állóképben anya alkoholizmusa előtti állóképet kellett mutatniuk (mi az a családi konfliktus, ami miatt inni fog), a másodikban pedig ennek következményét megmutatniuk.

M. Zsuzsa megemlítette, hogy egy szülőnek ismernie kell gyermeke korlátait, mire a következőkben erre a négy kérdésre kellett önállóan választ adniuk: (1) mit tudnak rólam a szüleim (2) mit nem tudnak rólam (3) amit nem tudnak, az hogyan és miért okozhat csalódást (4) hogyan lehet ez mégis érték.

Néhány példa

K. Fanniról az édesapja többet tud, az anyukája csak a felszínt látja, többet is veszekednek, a barátokat ismerik, de azt nem, hogy már kipróbálta a cigit. A részegséggel csalódást okozna, ha ezt mégis elmondaná, akkor az őszinteség jelenne meg mint érték. Kértem, adjon jó tanácsot a későbbi önmagának gyereknevelésre: „Ne tiltsam, mert annál inkább csinálja majd!”

Mások olyanokat mondtak, hogy hiába tervezünk jó viszonyt, úgysem lesz olyan. Felmerült az is, hogy a tiltás érték is lehet. De a hosszas beszélgetés után kiderült a diákok rájöttek, hogy mindez a félelmen alapul, illetve hogy a kiskamaszként kapott büntetések következményeként most már inkább el merik engedni őket bárhová, nagyobb a bizalom irántuk.

Rengeteg személyes példa, kérdés merült fel, a diákok egyre nyíltabbak lettek, olykor dühösen, olykor egymás szavába vágva mondták a példákat.

Házi feladatként kértem, írják meg a Facebookra a rossznak titulált diák anyukájának naplóbejegyzését. Íme:

„A gyerekem már megint alaposan felidegesített. Direkt megkérdeztem, hogy tanult-e a dolgozatra, és azt válaszolta, hogy igen. Ennek ellenére másnap akkora egyest írt, mint a ház. És ez nem az első eset. Most akkor nem bízhatok meg benne? A saját gyerekemben? Vagy csak nem vesz engem komolyan? Valami büntetés biztosan jobb belátásra bírná a tanulással, meg a felelőtlen füllentgetéseivel kapcsolatban is. De semmiképp se szeretném, hogy elrontsam a kapcsolatomat vele” (L. Péter)

„Én egyszerűen nem értem ezt a gyereket! Teljesen megváltozott. És nem pozitív irányban... Leszarja az iskolát. Esküszöm, ennyi 1-ese még egyik évben sem volt. Hihetetlen! És azt mondja mentségként az énekkarra, hogy az ének nem egy tantárgy. Lehet, hogy neki nem fontos (bár évekig zenélt), de azért ennyire nem kéne félvállról venni ezt a tantárgyat! Most is elmondtam, hogy ez így nem mehet tovább. A legutóbbi énekegyesnél is elmondtam. De úgy tűnik, amit mondok neki, olyan, mint a falra hányt borsó...” (M. Daniella)

2013. február 7.

Kértem, hogy készítsék el a családfájukat, és következő órán úgy kellett ezt bemutatniuk, hogy összefüggéseket, tanulságokat kerestek benne önmaguk számára. Ismétlődéseket, szabályosságokat, fontos történeteket hallottunk, nagyon megrendítő volt.

Részlet H. Tamás naplójából: „A pénteki órán és a csütörtöki óra nagy részében az egyes emberek felolvasták a családfáikat. Eleinte mindenki azt hitte, hogy unalmas lesz, de miután elkezdtük, mindenki csöndbe maradt, és hallgatta az olvasót. Nagyon jó óra volt, mert nagyon sok új információkat tudtunk meg azokról az emberekről, akik felolvasták a családfájukat.”

Zárásképpen (mindkét osztálytól) három feladatot kértem:

  • egy érvelő szöveg sztereotípiák témakörben, vagy a regény egy szabadon választott szereplőjét idézetekkel alátámasztva bemutatni.
  • egy identitás témában írt szabad fogalmazás: Mi tesz engem azzá, aki vagyok?
  • videó vagy PPT készítése az identitás témakörben.

1A projekt során Wolfgang Herrndorf: Csikk című regényének feldolgozására került sor (Scolar, 2012).

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.16.
A 15-24 éves diákok fele dolgozik tanulás mellett
Minden második 15-24 éves diák dolgozik a tanulás mellett a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségének (DiákÉSZ) adatai szerint – közölte a szervezet eln...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.16.

Az uralkodó osztály nem csak elképzelhetetlen mértékű materiális javakat halmoz fel, hanem az oktatási és egyéb kulturális berendezkedések eszközeit is irányítja. Az oktatási rendszerekben...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.16.
Azt ígérik, marad az ingyenes oktatás a Corvinuson
A jelenlegihez hasonló mértékben, évfolyamonként ezres nagyságrendben megmarad az ingyenes tanulás lehetősége a Budapesti Corvinus Egyetemen azt követően is, hogy alapítványi fenntartású...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.16.
Pert nyertek a Gyöngyöspatán szegregáltan oktatott romák
Az állam köteles kártérítést fizetni azoknak a roma gyerekeknek, akiket éveken keresztül szegregáltan oktatott a gyögyöspatai Nekcsei Demeter Általános iskola – mondta ki hosszú évek ó...
(Forrás: abcug)
--
2018.10.16.
Az államtitkár szerint nem használhatatlan a KRÉTA, nem telik percekbe egyetlen jegy beírása
Védelmébe vette a KRÉTA-rendszert Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, szerinte a KRÉTA az állami, egyházi és magániskolák elvárásainak is képes megfelelni...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.16.
A strasbourgi bíróság elmarasztalta Magyarországot a tankönyvpiac államosítása miatt
A felperesek – a Könyv-Tár Kft., a Suli-Könyv Kft. és a Tankönyv-Ker Bt. – a magyarországi tankönyvkiadás- és forgalmazás 2011-es, illetve 2012-es centralizálása miatt fordultak a törv...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.14.
Sztrájk lehet az iskolákban? Akciósorozatba kezd az egyik pedagógus szakszervezet
A PDSZ akciósorozatának célja, hogy felhívja a figyelmet arra, „a pedagógusok munkaterhelése a 2011-es köznevelési törvény bevezetését követően átlépte azt a határt, amelyen túl má...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.14.
Palkovics László: „szintet lépünk” a szakképzési intézmények fejlesztésében is MTI
Palkovics László szerint az iskolákból kikerülő fiatalok az alapkompetenciákon túl olyan tudással és készségekkel kell rendelkezzenek, amelyek segítségével megállják a helyüket a 4....
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.14.
Janisch Attila: A gender szak megszüntetése az ELTE-n nem más, mint politikai erődemonstráció
A hallgatóknak kellene közösen tiltakozniuk az egyetem autonómiájának megsértése miatt, hiszen elsősorban az ő érdekük, hogy egy olyan intézményben tanuljanak, amely képes megőrizni a...
(Forrás: Magyar Narancs)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek