OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. augusztus 24.
» Hozzászólások (0)

41. esélyegyenlőségi napló

Egy héttel az iskolakezdés előtt

Már sokszor gondoltam arra, hogy rossz döntés volt a közoktatás területén elhelyezkedni. Alapítványi fenntartás, művészetoktatás, integráció….nem a legígéretesebb fogalmak manapság. Lassan mazochistának érzem magam. És ez az érzés csak fokozódik, ha a szeptemberi iskolakezdésre gondolok.

Persze bizonytalanság volt eddig is, leginkább a pénzhiány miatt, de a helyzetet nehezíti most az új rendszerhez való alkalmazkodás. Amit egyre képtelenebbnek látok. Persze közben meg hallom a beszédeket, hogy minden rendben. Nincs probléma sehol. Olyan érzésem van, mintha a háztető csinosítgatásával lennének elfoglalva a döntéshozók, miközben az alap is inog, és a tartófalak is hiányoznak.

Nem egyszerű most egyetlen intézményvezetőnek sem, azoknak sem, akik már tavaly hozzáigazíttattak az új rendszerhez. Ők sem tudnak túl sokat a jövőről. Ám az alapítványi iskoláknál, ha az még művészeti iskola is, sőt, ahol sok a hátrányos helyzetű gyerek, nos, azt hiszem, a helyzet még kacifántosabb.

Nem látom pl. a finanszírozásunkat. A támogatásunkról októberre lesz döntés, a szeptemberben kezdődő iskolaévben. A hátrányos helyzetű gyerekek térítési díj hiánya miatt keletkező költségvetési rés pótlása nálunk, az Igazgyöngyben ugyan egyedi támogatással megoldódott, de sok, hasonló iskola nem fogja majd felvenni a HH gyerekeket, mert nem tudnak fizetni. Egyenlő hozzáférés? Esélyegyenlőség? Már nem részei az új köznevelési fogalomtárnak.

Hallani azt is, hogy bértámogatást kapunk mi is. Ez jó lenne, mert így feltehetően az életpályamodell is érintene bennünket, de nem látok eddigi tapasztalatom alapján olyan sablont, ami egységesen alkalmazható lenne a művészetoktatás szerteágazó tanszaki és települési meghatározói esetében. Mert a kistelepüléseken nem lehet létszámot maximalizálni, ott öttel kevesebb gyerekkel is indítani kell a képzést, és akkor még nem beszéltünk a tanszakválasztásokról. Nálunk a rendszer, épp a korábban megszigorított szaktanári képzettségek előírásai miatt sem olyan átjárható, mint ahogy azt gondolnák.

Nincs külön szabályozás a mi sajátos iskolatípusunkra, egy kalap alatt vagyunk az általános iskolákkal. Ez eddig is számtalan illeszkedési zavart okozott, ami most még bonyolódik. Nem tudni például,. hogy mit csinálunk majd 32 órában a művészeti iskolában. A művészeti iskolák zöme egy székhellyel, és több telephellyel rendelkezik, így fedünk le kis falvakat is, elérhetővé téve a képzést minden gyerek számára. A 32 órás bent tartózkodás ránk is vonatkozik. Az eredeti cél ezzel az volt, hogy a gyerekek az egész napos iskolarendszerben végig felügyelet alatt legyenek, ám a mi gyerekeink már „foglaltak”, az általános iskolában. Az ottani tanárok tanórákon túli felügyeletével. Tehát, ha egy telephelyen külön iskolaépülete van a művészeti sulinak, kimehetnek oda a tanárok, de ott, ugye, akkor nincsenek gyerek, hiszen ők a saját általános iskolájukban vannak. Viccesebb, ha az általános iskola épületeiben van a művészeti képzés, mert akkor bekérezkedhetnek az óráik teljesítése fölötti óraszámra az alapítványi művészetis tanárok oda, hiszen ott vannak a gyerekek, és osztozhatnak velük az általános iskolás tanárokkal. Az, hogy ez mi alapján, hogyan történik majd, azt nem tudja senki. Vagy, mondjuk, az is lehetőség, hogy bent maradnak a tanárok ezekre az órákra a székhelyen, és gyerek nélküli adminisztrációs feladatokat végeznek. Ennek meg mi értelme van? De bent lenni muszáj lesz, hallom, már megvannak az ellenőrök is, akik majd ellenőrzik.

Persze azt sem látom, milyen órarendet tudunk majd illeszteni az általános iskolákhoz. Alkalmazkodnunk kell az ő óraszervezéseikhez, hiszen mi csak a szabad sávra tervezhetünk. De jelenleg még az iskolák sem tudják, milyen órarendjük lesz. Így nem látjuk, mihez kell alkalmazkodnunk, pedig a tanévkezdésünk időpontja azonos. És persze azt már tudjuk, hogy a szabad sávból is csak szülői engedéllyel lehet elvinni a gyereket. Aki azonban ezt nem érti, nem látja, és nincs érdekérvényesítő képessége sem, az marad az iskolában. Nem kell sokat gondolkodnunk, hogy rájöjjünk, melyik társadalmi csoport gyerekei maradnak majd ott, és ki a plusz lehetőségekből.

Sok gyerekünk hosszabbította meg a tanulói jogviszonyát az előző tanév végén. Most nem tudunk mit mondani nekik.

Azt hiszem, a most érvényben levő határidők tarthatatlanok lesznek. Vagy hazudnunk kell. Mert a jelenlegi szabályoknak képtelenség megfelelni. Az olyan törvény azonban rossz, amiről eleve tudjuk, hogy csak hazugsággal lehet betartani. Ezekre az alapokra csakis hazug építmény emelhető.

Hát így állunk ezzel a „soha nem látott biztonsággal”, amit a minisztérium nemrégiben vizionált az alapítványi szférának. „Csak” azt nem tudjuk, mikor, hol és mennyiből fogunk dolgozni.

És a gyerek ott áll ebben a kuszaságban. Igaz, ő semmit sem ért az egészből. Csak várja, hogy jó dolgok történjenek vele. Mert azt hallotta, az iskola jó hely.

A baj, hogy ebben már ő a legkevésbé fontos. Pedig állítólag érte van az egész.

Nem történhetett volna ez másképp?

L. Ritók Nóra

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Könnyebb lehet az iskolatáska
Tegnap járt le a határidő azon szülők számára, akiknek a gyermeke főiskolán vagy egyetemen tanul tovább, mivel vasárnapig lehetett jelentkezni az ősszel induló felsőoktatási képzésekre...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Palkovics újra üzent az Akadémiának és a kutatóknak
A miniszter elárulta, hogy pénteken találkozik legközelebb az MTA vezetésével és gyors megegyezésben bízik. Palkovics László elmondása szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.20.
Készen állnak a sztrájkra a tanárok
öbb ezer visszajelzés érkezett már a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) felmérésére, amellyel a tanárok sztrájkhajlandóságát szeretnék feltérképezni. Szűcs Tamás elnök lapunknak...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek