OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. november 13.
» Hozzászólások (0)

Értjük egymást? – Konferencia a szülők és pedagógusok közötti párbeszédről

Kedves Szülők és Pedagógusok! Szeretettel várunk minden érdeklődőt a Kölöknet és az OFOE 2013. november 23-i közös konferenciájára, melynek témája a szülő-pedagógus kommunikáció!

Időpont: 2013. november 23. 10:00-14:00

Helyszín: Folyondár Sport és Tánccentrum, 1037 Budapest, Folyondár utca 15.

A szülők és pedagógusok közötti kommunikáció tartalmának, minőségének kérdésköre rendkívül lényeges a gyermek jelene és jövője érdekében. A különböző életkorok különböző problémákat vetnek fel, amelyekről a nevelés kulcsszereplőinek egymással is célszerű egyeztetni, s megoldásukban együttműködni. A szülők és pedagógusok partnerré válása a nevelés során mindkét fél számára nagy segítség, és egyben az eredményesség döntő feltétele.

A kisgyermekkorban szerzett tapasztalatok, élmények alapvetően befolyásolják azt, hogy gyermekünk miként képes beilleszkedni az óvodába, hogyan alakul iskolai pályafutása, mekkora esélye lesz később a munkában és a magánéletben történő boldogulásra. Ebben az életkori szakaszban természetesen elsődleges a szülők felelőssége, de már az intézményes nevelést megelőzően is mód van arra, hogy a családok nevelési kérdésekben segítséget kapjanak. Nálunk ez a lehetőség még kevéssé ismert, de Európa számos országában rendelkezésre állnak olyan szülőtámogató programok, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az anyák és apák még jobb szülővé válhassanak. A T-Tudok Zrt. az Eurofound számára készített jelentést a hazánkban létező lehetőségekről. A konferencián ennek a kutatásnak az eredményeit is bemutatjuk.

Az iskoláskorban a szülő mellett egyre növekvő felelősséggel jelenik meg a pedagógus. De vajon érti-e egymást a nevelésnek ez a két főszereplője? Milyen keretekben és milyen hatékonysággal működik az ő kapcsolatuk? Hogyan funkcionálnak a hagyományos és modern kommunikációs formák? Melyik fél hogyan látja az óhatatlanul felbukkanó konfliktusok kezelésének lehetőségeit? Ezekre a kérdésekre is választ kerestünk A Kölöknet és az OFOE közös online vizsgálatával. Az elektronikus kérdőívet – nagy örömünkre – 1500 szülő és pedagógus töltötte ki. A felmérés tapasztalatairól is beszámolunk majd a rendezvényen.

Az előadások utáni kerekasztal-beszélgetés során olyan kérdésekre keresnek választ a résztvevők, mint például hogy milyen zökkenők tapasztalhatók a szülő-pedagógus kommunikációban, mi okozhatja ezeket, és milyen lehetőségek vannak megelőzésükre, megnyugtató rendezésükre.

A műhelyfoglalkozásokon a kommunikáció javítását segítő bevált eszközökkel, módszerekkel ismerkedhetnek meg a résztvevők.

A rendezvény programja

10:00 -10:10 Konferencia-megnyitó, Salamon Eszter (elnök, Európai Szülők Egyesülete)

10:10-10:40 Szülőtámogató programok Európában, Herczog Mária (elnök, Eurochild)

10:40-11:00 Szülőtámogató programok Magyarországon - egy kutatás tapasztalatai, Németh Szilvia (igazgató, T-Tudok Zrt. )

11:00-11:20 Szülő-pedagógus kommunikáció - egy online kutatás eredményei, Lannert Judit

11:20-12:10 Kerekasztal beszélgetés a szülők és pedagógusok közötti kommunikáció jellegzetességeiről. Résztvevők: Komaság Margit (Baross Gábor Általános Iskola Budapest), Lipták Erika (Rogers Iskola és Óvoda), Szekszárdi Júlia (OFOE), Regős Judit (Szülők háza), Szél Dávid (ApaPara blog), Szilágyi Diána (Gyermekszoba blog, Babanet) Moderátor: Horváth Ida

12:10-12:30 Szünet

12:30-14:00 Műhelyfoglalkozások

A fekete pont (Bethlenfalvy Ádám, InSite Drama)

A műhelymunka során egy hétköznapi példát vizsgálunk, és igyekszünk láthatóvá tenni a rendkívül összetett szülő-gyerek-tanár kapcsolatrendszer láthatatlan elemeit. Nem gyors megoldásokat keresünk a gyakran tapasztalt problémahelyzetekre, hanem azok összefüggésrendszerét, hatásmechanizmusát próbáljuk feltárni szituációkra épülő játékok, dramatikus formák segítségével.

(Nem) számít, hogy honnan jöttél? (Földes Petra, OFOE)

Szülőként és pedagógusként is számtalanszor tapasztaljuk, hogy a másik féllel folytatott kommunikáció a legjobb szándékunk ellenére is kisiklik valahol.  Workshopunkon arra keressük a választ, hogy hogyan, milyen önkéntelen gesztusokkal toljuk egymást az alá- és fölérendelt szerepbe, lehetetlenné téve ezzel az annyira áhított kölcsönösségen alapuló, egyenrangú kommunikációt.

Hogyan értsünk szót a pedagógus-gyerek-szülő háromszögben? (Skita Erika, Turáni Szabolcs, Értsünk szót)

Megmutatjuk, hogy van rá mód, hogy a szülők és a pedagógusok kapcsolata ne álljon meg a kölcsönös elvárások vagy hibáztatás szintjén. Eszközöket és megoldásokat adunk a konfliktusos helyzetek kezeléséhez, a közös megoldások megtalálásához. A műhely szituációs gyakorlatokra, az átélt élményekre és tapasztalatokra épül, amelyet a résztvevők közös gondolkodása, beszélgetése követ. Célunk, hogy mindenki megtapasztaljon a műhely során valamit, amit hasznosnak talál, és be tud építeni a mindennapok gyakorlatába.

Ki a hunyó? (Komaság Margit, Baross Gábor Általános Iskola Budapest)

A műhelymunka játékai során megfigyeljük véleményalkotásunk folyamatát, a folyamatra ható külső és belső tényezőket. Tapasztalatokat gyűjtünk arról, hogy a helyzetek felismerésénél alkalmazott eszközeink mennyire segítik elő, illetve zavarják tisztánlátásunkat. Beszélgetésünk során azokról nyelvi problémákról is szó esik majd, amelyek oly gyakran nehezítik aziskola és a család, a pedagógus és a szülő közötti, valamint a családon belüli eredményes kommunikációt.

A konferencia a Jövő iskolája rendezvénnyel együtt kerül megrendezésre.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a rendezvényre ezen a webcímen lehet.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Könnyebb lehet az iskolatáska
Tegnap járt le a határidő azon szülők számára, akiknek a gyermeke főiskolán vagy egyetemen tanul tovább, mivel vasárnapig lehetett jelentkezni az ősszel induló felsőoktatási képzésekre...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Palkovics újra üzent az Akadémiának és a kutatóknak
A miniszter elárulta, hogy pénteken találkozik legközelebb az MTA vezetésével és gyors megegyezésben bízik. Palkovics László elmondása szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.20.
Készen állnak a sztrájkra a tanárok
öbb ezer visszajelzés érkezett már a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) felmérésére, amellyel a tanárok sztrájkhajlandóságát szeretnék feltérképezni. Szűcs Tamás elnök lapunknak...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek