OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. február 27.
» Hozzászólások (0)

Új rovatokkal jelent meg a Modern Iskola legfrissebb száma

Az  új főszerkesztő által - örömteli izgalommal és kíváncsisággal - jegyzett első lapszám az friss hírek és események bemutatása mellett új rovatokkal is jelentkezik. Ezek egyike A hónap híre, vagyis most a biztonságosabb internetezés. „A program keretében  a szakemberek felhívják a figyelmet az internet hasznossága és értéke mellett az ott előforduló  káros jelenségekre, pl. a függőségekre, a zaklatásra, és tájékoztatják a gyermekeket, pedagógusokat és döntéshozókat a problémákról és azok kezeléséről.” Ez a téma az pedagógusok számára is sokszor  kihívást jelentő helyzetet mutat be, hisz a gyerekek nevelkedésére, mindennapi viselkedésére az online térben töltött idő is hat. Erről is szólnak az idézett tanárok is,, és megtudhatjuk, ha segítséget kérnénk az online problémákhoz, akkor melyik számon, mikor és kit lehet hívni, az  ingyenes, gyakorlatias segítséget nyújtó szervezetek közül? Az Önök iskolájában merülnek fel hasonló témában problémák? Hogy oldják meg, milyen fórumokat nyújtanak a téma megbeszélésére? írjanak nekünk!

  Nem marad ki természetesen most sem a pedagógusokat leginkább érintő aktuális téma, az ún. e-portfólió sem a lapból, most az "önreflexióról" szóló részét mutatja be a szerző:  „Javaslok egy egyszerű gyakorlatot, melyet egy oktatási pilot programnál már kipróbáltunk. Az óra előtti tudatos tervezés (pl.blogbejegyzésben, hogy a dátum is rögzített legyen), az óra megtartása, majd a végén egy reflexió a tanórára, mi történt, mi volt jó, mi az, amit fel lehet használni, s hogyan használhatják más pedagógusok stb. Kezdetben a reflexiókba ilyen mondatok kerültek: „az óra jól sikerült”, „a gyerekek aktívak voltak”. Ugyanis a pedagógusok a tanóra lendületében nem tudnak figyelni mindenre, s amikor leírják az anyagot, már nem emlékeznek a tanórán történt, pedagógiailag is fontos eseményekre, elemekre. Ez egy tanulási folyamat, amit el kell kezdeni, és apró lépésekkel kell haladni, rutint kell szerezni ebben is, hogy gyakorlottá váljunk.” Hogyan tovább? Bedő Andrea,  a lap állandó szerzője ad érzékletes útmutatást ennek elkészítéséhez, az „önreflexió” írásának mikéntjéhez. 

   Szintén saját munkájukról számolnak be azok a pedagógusok, akik a „virtuális egyetem” kurzusának hallgatóiként képzik magukat tovább a web 2.0. eszközeivel, és innovatív, közösségi eszközökön elérhető modern módon tesznek szert fontos ismeretekre és készségekre.Mit lehet itt tanulni? hogyan gyűlhetnek össze az ország különböző pontjain élő tanárok a virtuális térben? Hogyan használják ezt a tudást a tanteremben és mit profitálnak az amúgy teljesen ingyenes, mégis sokat érő kurzusból? Hogyan lehet bekapcsolódni? Ezekről is beszélnek a résztvevők- és a szervező, Tóth Renáta! 

 Hogyan lehet élmény a matekóra? Milyen program és tanárképzés segíti a pedagógusokat, hogy a természettudományos képzést „felpörgessék”? A Modern Iskola beszámol egy komplex kezdeményezésről, aminek célja a PISA-felmérés eredményeinek javítása- vagyis  innovatív természettudományos illetve matematikai készségfejlesztést szeretnének elérni a munkatársak. (Geomatech- program, Geogebra-szoftver) Részletek a  személyes interjúkon alapuló „Hogy lehet a matekóra élmény” és a „Közel a mindennapokhoz” című cikkekben, ez utóbbiban Dr. Marosvári Péter tanár, tananyagfejlesztő és matematika tankönyvszerző nyilatkozik a Modern Iskolának. 

   „Ötven órába nem fogtok belehalni..”- egy a sarkos vélemények közül, amik az iskolai közösségi szolgálat körüli vitában "elhangzottak".  Ki szervezze meg az iskolai közösségi szolgálatot, milyen pénzből, hogyan?  Az Osztályfőnök rovatban egy sokak által igényelt témát jár körbe szakértő állandó munkatárs, Szekszárdi Júlia. A nemrég bevezetett középiskolai  „Közösségi szolgálat” intézményéről, a gyakorlatról, a leggyakoribb  tévhitekről és tényekről szól az összeállítás, melynek végén egy összeszedett  módszertani útmutató, segédanyagokat tartalmazó  oldal-gyűjtemény fogadja az érdeklődőket, bemutatja a program ötletgazdáit, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány tudását erről. 

   A szakiskolák, szakiskolások helyzetéről sok problémát sorolnak a szakemberek. Ezek mellett pedig az is igaz, hogy köztük is vannak ambíziózus, tudást értéknek tartó szakemberek, még ha tinédzserek és szakiskolások is. A szakmák legjobbjai vetélkednek, szórakoztató, látványos módon ismerhetők meg a msterségek a következő hetek rendezvényein, megmérettetésein- erről is szól a HTTP Alapítvány által menedzselt Skillshungary és egyéb programok sora, amiről szintén beszámol a lap. A munkaerőpiaci elvárások bemutatása a  Modern Iskola  és az oktatási intézmények által fontos, éppen ezért az aktuális  pályaorientációs és szakmai megmérettetésekről is szó kerül a HTTP Alapítvány részletes beszámolójában.

  Hogy kerül mosógép  és androidos táblagép egy iskolába? A felhőbe mentett órai munka és a csoportmunka előnyei is szóba kerülnek a Samsung vállalat által támogatott új iskolában, ahonnan helyszíni tudósítással jelentkezik a lap munkatársa.  A „jövő iskoláját” ismerhetik meg a  most megnyílt jászfényszarui iskola, a  Samsung Smart School –ról szóló tudósításban. 

És végül az „Utolsó oldal”- de nem utolsó sorban! Sztárok az iskolában? Inkább életpályák, rendhagyó és követendő életutak valóságos szereplőiként látogatnak el ismert emberek a budapesti Varga Márton Szakközépiskolába, ahol a jövő kertészei, földmérői és egyéb szakemberei testközelből ismerkedhetnek meg érdekes foglalkozású és személyiségű hírességekkel. A „Másóra” című programot sikerült úgy beilleszteni a mindennapokba, hogy nem jelent többletterhelést a diákoknak, mégis egy új elem a tanításban. Erről a jó gyakorlatról a Hét iskolája rovatban is írt a Modern Iskola online.

  A lap munkatársai ebben a hónapban is számos érdekes programról, képzésről és kezdeményezésről adnak hírt a naponta frissülő www.moderniskola.hu portálon.

  A netes felületen  is vannak újdonságok:  a lap szerkesztői hétről hétre igyekeznek bemutatni az innovatív,  jó gyakorlatokat bemutató iskolákat a Hét iskolája rovatban, várják leveleiket, észrevételeiket az „írjon nekünk” űrlapon keresztül. Péntekenként azokat a kulturális programokat ajánlják, amik a közoktatáshoz kapcsolódnak, heti bontásban. Szintén az interaktivitást szolgálja a hétről hétre frissülő szavazás lehetősége is, aminek témájához szintén fogadnak ötleteket, és persze a hírlevélre feliratkozók folyamatosan bővülő táborába is várják az újabb érdeklődőket.

Fülöp Hajnalka

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek