OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. március 1.
» Hozzászólások (0)

Közmunkásokat tanítok

(Naplórészletek)

4. rész

2014. február 12.

A héten megint kétszer találkoztam a hallgatókkal, mert ismét helyettesítettem. Hétfőn újra elővettük a szorzótábla rácsot. Már sokkal gyorsabban és kevesebb hibával oldották meg. A tanfolyam végére teljesen felfrissül, ebben biztos vagyok. Egész jól megy az írásbeli összeadás, kivonás is. A helyi értékes írás egyre kevesebb gondot okoz, tehát ez is működni látszik. Az írásbeli szorzást, osztást még gyűrni kell, de kezd lassan felidéződni ez is. Pillanatnyilag optimista vagyok. Az értő olvasás már igen jól halad, egy négyoldalas feladatlapot már nagyon jó eredménnyel töltenek ki. Önálló néma olvasással, még időkorlát nélkül. 60% alatti teljesítmény nem volt.

A kolléganőm büszke lehet magára, én pedig rá is és a csoportra is az vagyok. Az egyik szünetben arról beszélgettek, hogy az egyik nagy kedvencem, a „B-közép” oszlopos hölgytagjainak egyike meglepetés bulit szervez egy barátjának. Mesélte, hogy csokitortát is süt neki, mert az a kedvence. Majd megjegyezte, hogy ő a pénteken esedékes születésnapjára citromtortát vár a haveroktól. Én pénteken nem vagyok, ezért úgy intéztem, hogy mára legyen neki.

Egy hallgatónk igazoltan késhetett, mert ő ment el a meglepi tortáért. Én reggel vittem magammal a kölyökpezsgőt, a poharakat, szalvétát, kést a torta felvágáshoz. Dugdostuk egy darabig, de félő volt, hogy nem bírja a meleget, ezért ismételten a részekre osztás témakört vettük elő. Ekkor egy pillanatra kimentem a teremből, majd érkeztem a tűzijáték gyertyás finomsággal. Arany, drága Gy! Majd` hanyatt esett! De nem úszta meg! Nem engedtem csak úgy felvágni! El kellett mondania, hogy hogyan fogja megoldani, hogy 20 embernek jusson. (Jó fej voltam, nem kerek tortát rendeltem.)

Jó volt látni a meghatottságát, az örömét, hogy az ő születésnapja nekem ennyire fontos volt. Nagyhangú, zajos, be nem áll a szája. Általában. Na, ma egy hang sem jött ki a torkán! Az biztos, hogy neki mától a részekre osztás nem fog különösebb problémát jelenteni. A folytatásban újabb nyomtatványok kitöltését gyakoroltuk, és ismét önéletrajzot írtunk. Mire vége a képzésnek, már rutinos önéletrajz-írók lesznek.

2014. február 19.

Azért minden hétre jut valami.... Múlt héten - csak nem akartam ünneprontó lenni - egy címzésgyakorlás kapcsán újra előjött a szalonzsidózás. Feladat: írj táviratot valakinek! Címzett neve, utca, házszám, város, üzenet. Bejött egy csomó szellemes „kamu”, pl: címzett: Winnetou, üzenet: gyere haza! Old Shatterhand, vagy egy másik: gyere haza, mert elromlott a vízcsap, stb. De ez a címzés nálam kiverte a biztosítékot: Címzett: Micimackó Utca, házszám: Hárshegy sétány 8. Város: Auschwitz(!!)

Újra nekifutottunk a tolerancia fontosságának, az állampolgárok alkotmányos (alaptörvényben gránitszilárdsággal rögzített) alapjogainak, mert ez a fiatalember mintha nem akarná megérteni, mi is a baj ezzel. Azért helyre tettem, de elég nagy gyakorisággal kell ezzel az üggyel foglalkozni. Ez azért elég elkeserítő, még akkor is, ha 23 emberből „csak” egy-kettő miatt téma. Gondoltam, ezen a héten lesz egy kis nyugi, „unalmas” beszélgetés erről-arról.

Hát, tévedtem! A Nemzeti Dohányzóhelyen tartózkodva (a bejárattól 5 méter) ma azzal fogadtak a hallgatók, hogy tegnap dolgozatot írtak. És a tanítóképzőt végzett csoporttársuk a ceruzával írott művét a beadás után, a szünetben javította ki. A „tanári asztalról” vette el. Ez bizony csípte a szemüket, bántotta az önérzetüket! Elmondták, hogy soha, semmit nem csinál önállóan. Vagy a szomszéd tudását veszi igénybe, esetleg számológépet használ a szorzótábla kitöltéséhez vagy megkér valakit, csinálná már meg helyette az önéletrajzát. A jelzett problémákat mi is érzékeltük, de mindig, mindenért nem szólunk. Mások is "sumákolnak", igaz ők nem pedagógus diplomával a zsebükben üldögélnek ezen a képzésen.

Az első óra elején megkérdeztem: nem akar-e valaki valamit mesélni. Nem akart. Kérdeztem, volt-e valaki, aki meg nem engedett eszközök használatával akart jó eredményt produkálni. Akkor többen jelezték, hogy ők bizony puskáztak. Jeleztem, hogy a puskázás nem szép dolog, de nem erre gondoltam. Sőt, ha ágyút használt, se akkora dráma. De aki „tömegpusztító fegyverrel” akar jól teljesíteni.... Erre sem jelentkezett senki. Így én szólítottam meg a hölgyet, aki felháborodva kérte ki magának, hogy ő nem csalt, de rosszul hallott valamit. És azt ugye, muszáj javítani. Több mint egy óránk ment el arra, hogy tisztázzuk: ez megengedhetetlen, bárki is csinálja.

Érkezett ma a Munkaügyi Központból egy leányka, aki valamiféle „mentori naplót” próbált aláírattatni a hallgatókkal. Ő nem közfoglalkoztatott, de majdnem. Minimálbérért, határozott idejű munkaviszonyban jön havonta egyszer. Kiadja a bérleteket, beszedi a lejártakat. És ezt hívják mentorálásnak! Minden hónapot alá kell írni egy helyen, amit úgy nevez ez a dokumentum, hogy „mentori találkozók időpontjai”. Igen, jól tetszenek érteni, minden hónapban egy-egy nap van megjelölve, azt ott alá KELL írni. Majd a lap alján ismét. Mert a közfoglalkoztatott tanfolyami hallgató ilyenkor átlényegül mentorálttá. Hát nem gyönyörű?

Készültek a naplók, gyűltek az aláírások, amikor az egyikük megkérdezte, hogy ő miért nem kap ebből egy példányt?(!!!) A „mentor” közölte, fogalma sincs, hogy kiadható-e(!!!) másolat. Erre egymás szavába vágva próbálták győzködni a szerencsétlen kislányt, hogy nekik a Zsuzsa tanárnéni azt tanította, hogy ha bármit aláírnak, abból nekik is legyen egy példányuk. Szóval, ismét megállapíthattam: nem múlok el nyomtalanul. Mi ez, ha nem siker?

Nem mellesleg a héten Radnóti verseket olvasnak, mert Fifi néni halála kapcsán is ez most igen időszerű. És akkor a mai nap fénypontja: Zsuzsa névnap lévén, sokan köszöntöttek, hoztak kis ajándékokat is, de a legfontosabb: közösen készültek, igényesen, szépen csomagolva adták át az ajándékot. A legnagyobb örömet egy versikével szerezték. Az egyik „fiú” írta. És a csoport tagjai aláírták. Erre is odafigyeltek, a szélein megégetett papír, oklevélként összetekerve, átkötve. Hát lehet őket nem szeretni? Még próbálok magamhoz térni, mert sejtettem, hogy készülnek valamire (állandóan sutyorogtak, osztálynévsort kértek, stb.), de ilyen mértékű szeretet-megnyilvánulásra azért nem gondoltam.

Köszönöm kérdéseteket, jól vagyok. Nagyon jól.

Kép forrása: http://pannonrtv.com/web/?p=81754

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.13.
„A gyerekeket tényleg nem érdekli Petőfi meg Arany” (Beszélgetés Csovcsics Erikával)
A fiatalok jól tudják, hogy melyik pálya milyen egzisztenciát ígér. Tudják, hogy a versenyszférában a kétszázezer forintos nettó pedagógusbérnél sokkal többet lehet keresni. Ma azokban...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.13.
Kovács Zoltán: A Közép-európai Egyetem továbbra is működik
Az Egyesült Államok budapesti nagykövete eleinte próbálta kompromisszumra bírni Magyarországot, Orbán Viktor azonban elutasította próbálkozásait, miután David B. Cornstein egyszerűen csak...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2018.12.13.
Államkincstár: a fiatalok pénzügyi tudatosságát fejleszti a videópályázat
Borbély László András elmondta: a pályázat elsődleges célja az volt, hogy a fiatalok figyelmét felhívják a megtakarítások és a pénzügyi ismeretek fontosságára. A Magyar Államkincstá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.13.
A történelemhamisítás neohorthysta iskolája: értelmiség a hatalom árnyékában
Divatok jönnek-mennek, a történész oknyomozó küldetése marad – véli Krausz Tamás történész, aki szerint a régiónkban létrejött egy olyan új értelmiség, amelynek egyetlen célja, hogy...
(Forrás: mérce)
--
2018.12.13.
A szegénység és a szegregáció ellen harcol az idei Prima Primissima Közönségdíjas Infostart / InfoRádió
Az Igazgyöngy Alapítvány szakmai vezetője azt is elárulta, hogy az alapítvány ötlete akkor jött, amikor olyan állami iskolában tanított, ahol magas volt a hátrányos helyzetű diákok ará...
(Forrás: Infostart)
--
2018.12.13.
Az ombudsman Kásler Miklóshoz fordult a kaotikus iskolaérettségi vizsgálatok ügyében
Székely László jelentésében több ajánlást is megfogalmazott a szaktárca és a hatóságok számára is. A biztos a gyámhatósági eljárások kapcsán szintén visszásságot tárt fel, ugyanis...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.12.13.
A felvidéki magyarok kértek Orbántól egy iskolát, stadiont kaptak
Az Átlátszó újságírói kikérték az összes vonatkozó szerződést a támogatások elosztásában közreműködő szervezetektől, a kapott információt pedig egy cikksorozatban dolgozzák fel...
(Forrás: index)
--
2018.12.13.
Visszavonhatta plagizált pályázatát a szigetszentmiklósi igazgatójelölt
a tüntetésen bejelentették, hogy Adorján Botond a botrány kitörése után visszavonhatta pályázatát. Ugyanígy tett a másik pályázó is. A város megbecsült pedagógusának számító Nagyn...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.12.13.
Szomorú a CEU miatt az amerikai nagykövet, de ez az ügy nem vezethet szakításhoz
Kérdésre kifejtette, CEU-kérdésben azt látja, a barátok néha nem értenek egyet bizonyos kérdésben, szomorú a kialakult helyzetért, de ez nem vezet szakításhoz a felek között. Az ukrán...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek