OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. március 1.
» Hozzászólások (0)

Közmunkásokat tanítok

(Naplórészletek)

4. rész

2014. február 12.

A héten megint kétszer találkoztam a hallgatókkal, mert ismét helyettesítettem. Hétfőn újra elővettük a szorzótábla rácsot. Már sokkal gyorsabban és kevesebb hibával oldották meg. A tanfolyam végére teljesen felfrissül, ebben biztos vagyok. Egész jól megy az írásbeli összeadás, kivonás is. A helyi értékes írás egyre kevesebb gondot okoz, tehát ez is működni látszik. Az írásbeli szorzást, osztást még gyűrni kell, de kezd lassan felidéződni ez is. Pillanatnyilag optimista vagyok. Az értő olvasás már igen jól halad, egy négyoldalas feladatlapot már nagyon jó eredménnyel töltenek ki. Önálló néma olvasással, még időkorlát nélkül. 60% alatti teljesítmény nem volt.

A kolléganőm büszke lehet magára, én pedig rá is és a csoportra is az vagyok. Az egyik szünetben arról beszélgettek, hogy az egyik nagy kedvencem, a „B-közép” oszlopos hölgytagjainak egyike meglepetés bulit szervez egy barátjának. Mesélte, hogy csokitortát is süt neki, mert az a kedvence. Majd megjegyezte, hogy ő a pénteken esedékes születésnapjára citromtortát vár a haveroktól. Én pénteken nem vagyok, ezért úgy intéztem, hogy mára legyen neki.

Egy hallgatónk igazoltan késhetett, mert ő ment el a meglepi tortáért. Én reggel vittem magammal a kölyökpezsgőt, a poharakat, szalvétát, kést a torta felvágáshoz. Dugdostuk egy darabig, de félő volt, hogy nem bírja a meleget, ezért ismételten a részekre osztás témakört vettük elő. Ekkor egy pillanatra kimentem a teremből, majd érkeztem a tűzijáték gyertyás finomsággal. Arany, drága Gy! Majd` hanyatt esett! De nem úszta meg! Nem engedtem csak úgy felvágni! El kellett mondania, hogy hogyan fogja megoldani, hogy 20 embernek jusson. (Jó fej voltam, nem kerek tortát rendeltem.)

Jó volt látni a meghatottságát, az örömét, hogy az ő születésnapja nekem ennyire fontos volt. Nagyhangú, zajos, be nem áll a szája. Általában. Na, ma egy hang sem jött ki a torkán! Az biztos, hogy neki mától a részekre osztás nem fog különösebb problémát jelenteni. A folytatásban újabb nyomtatványok kitöltését gyakoroltuk, és ismét önéletrajzot írtunk. Mire vége a képzésnek, már rutinos önéletrajz-írók lesznek.

2014. február 19.

Azért minden hétre jut valami.... Múlt héten - csak nem akartam ünneprontó lenni - egy címzésgyakorlás kapcsán újra előjött a szalonzsidózás. Feladat: írj táviratot valakinek! Címzett neve, utca, házszám, város, üzenet. Bejött egy csomó szellemes „kamu”, pl: címzett: Winnetou, üzenet: gyere haza! Old Shatterhand, vagy egy másik: gyere haza, mert elromlott a vízcsap, stb. De ez a címzés nálam kiverte a biztosítékot: Címzett: Micimackó Utca, házszám: Hárshegy sétány 8. Város: Auschwitz(!!)

Újra nekifutottunk a tolerancia fontosságának, az állampolgárok alkotmányos (alaptörvényben gránitszilárdsággal rögzített) alapjogainak, mert ez a fiatalember mintha nem akarná megérteni, mi is a baj ezzel. Azért helyre tettem, de elég nagy gyakorisággal kell ezzel az üggyel foglalkozni. Ez azért elég elkeserítő, még akkor is, ha 23 emberből „csak” egy-kettő miatt téma. Gondoltam, ezen a héten lesz egy kis nyugi, „unalmas” beszélgetés erről-arról.

Hát, tévedtem! A Nemzeti Dohányzóhelyen tartózkodva (a bejárattól 5 méter) ma azzal fogadtak a hallgatók, hogy tegnap dolgozatot írtak. És a tanítóképzőt végzett csoporttársuk a ceruzával írott művét a beadás után, a szünetben javította ki. A „tanári asztalról” vette el. Ez bizony csípte a szemüket, bántotta az önérzetüket! Elmondták, hogy soha, semmit nem csinál önállóan. Vagy a szomszéd tudását veszi igénybe, esetleg számológépet használ a szorzótábla kitöltéséhez vagy megkér valakit, csinálná már meg helyette az önéletrajzát. A jelzett problémákat mi is érzékeltük, de mindig, mindenért nem szólunk. Mások is "sumákolnak", igaz ők nem pedagógus diplomával a zsebükben üldögélnek ezen a képzésen.

Az első óra elején megkérdeztem: nem akar-e valaki valamit mesélni. Nem akart. Kérdeztem, volt-e valaki, aki meg nem engedett eszközök használatával akart jó eredményt produkálni. Akkor többen jelezték, hogy ők bizony puskáztak. Jeleztem, hogy a puskázás nem szép dolog, de nem erre gondoltam. Sőt, ha ágyút használt, se akkora dráma. De aki „tömegpusztító fegyverrel” akar jól teljesíteni.... Erre sem jelentkezett senki. Így én szólítottam meg a hölgyet, aki felháborodva kérte ki magának, hogy ő nem csalt, de rosszul hallott valamit. És azt ugye, muszáj javítani. Több mint egy óránk ment el arra, hogy tisztázzuk: ez megengedhetetlen, bárki is csinálja.

Érkezett ma a Munkaügyi Központból egy leányka, aki valamiféle „mentori naplót” próbált aláírattatni a hallgatókkal. Ő nem közfoglalkoztatott, de majdnem. Minimálbérért, határozott idejű munkaviszonyban jön havonta egyszer. Kiadja a bérleteket, beszedi a lejártakat. És ezt hívják mentorálásnak! Minden hónapot alá kell írni egy helyen, amit úgy nevez ez a dokumentum, hogy „mentori találkozók időpontjai”. Igen, jól tetszenek érteni, minden hónapban egy-egy nap van megjelölve, azt ott alá KELL írni. Majd a lap alján ismét. Mert a közfoglalkoztatott tanfolyami hallgató ilyenkor átlényegül mentorálttá. Hát nem gyönyörű?

Készültek a naplók, gyűltek az aláírások, amikor az egyikük megkérdezte, hogy ő miért nem kap ebből egy példányt?(!!!) A „mentor” közölte, fogalma sincs, hogy kiadható-e(!!!) másolat. Erre egymás szavába vágva próbálták győzködni a szerencsétlen kislányt, hogy nekik a Zsuzsa tanárnéni azt tanította, hogy ha bármit aláírnak, abból nekik is legyen egy példányuk. Szóval, ismét megállapíthattam: nem múlok el nyomtalanul. Mi ez, ha nem siker?

Nem mellesleg a héten Radnóti verseket olvasnak, mert Fifi néni halála kapcsán is ez most igen időszerű. És akkor a mai nap fénypontja: Zsuzsa névnap lévén, sokan köszöntöttek, hoztak kis ajándékokat is, de a legfontosabb: közösen készültek, igényesen, szépen csomagolva adták át az ajándékot. A legnagyobb örömet egy versikével szerezték. Az egyik „fiú” írta. És a csoport tagjai aláírták. Erre is odafigyeltek, a szélein megégetett papír, oklevélként összetekerve, átkötve. Hát lehet őket nem szeretni? Még próbálok magamhoz térni, mert sejtettem, hogy készülnek valamire (állandóan sutyorogtak, osztálynévsort kértek, stb.), de ilyen mértékű szeretet-megnyilvánulásra azért nem gondoltam.

Köszönöm kérdéseteket, jól vagyok. Nagyon jól.

Kép forrása: http://pannonrtv.com/web/?p=81754

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.17.
Nincs jobb mérés a felvételinél
Szinte minden évben felmerül, hogy a központi középiskolai felvételire elegendő-e a 45 perc tantárgyanként, illetve könnyűek vagy nehezek-e a feladatok. A lapunk által megkérdezett gyakorl...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Szódolgozat
Öveges Enikő és Csizér Kata tavaly tette le Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról című kutatási jelentését az Oktatási Hivatal asztalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Radó esete a brit tudósokkal. Nahalka István írása
A tanulási elmaradást az a látens diszkrimináció hozza létre, amelyet az iskolák működtetnek egyoldalúságukkal, sajátos értékorientációikkal, bizonyos kultúrák kirekesztésével. Lá...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.17.
Diákolimpikonoktól határon túli doktoranduszokig egyre többen állnak ki az MTA mellett
Kedden Budapesten mintegy 1000-1500 fő tiltakozott az MTA épülete előtt a tervezett ellehetetlenítés ellen (a demonstrációtól percről percre tudósítottunk), emellett Szegeden, Kolozsváron...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.17.
Mennyibe kerül a nyelvvizsga: akár több százezer forintos kiadással is kell számolni
A továbbtanulás nemcsak izgalommal, hanem anyagi terhekkel is jár, amit az OTP Öngondoskodási Index szerint a szülők 81 százaléka akár lemondások árán is vállalna. Sok családnak azonban...
(Forrás: eduline)
--
2019.02.17.
Utópiának tűnik, hogy bárki is megállítsa a Facebook pénzcsináló adatporszívóját
Ahogy a tavalyi, az idei évindító üzenetében is azt ígérte Zuckerberg – akinek a szavazati jogok 60 százalékát birtokolva teljes az ellenőrzése a cég fölött –, hogy rendet tesz a Facebook...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.17.
"Ha ma lennék 16, valószínűleg nagyon be lennék szarva" (Hercsel Adél intejúja Simon Mártonnal)
Ha összeszedném tíz barátomat, akik hasonlóan gondolkodnak, mint én, száz dologban nem értenénk egyet. Ezért kellene beszélnünk róla, a dolgok ott kezdődnek el. Az a baj, hogy leszoktunk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.15.
Az óvszernek van értelme az iskolákban az ENSZ szerint
Az ENSZ Népesedési Alapja adott ki egy jelentést, amelyből kiderül, hogy ha óvszereket osztanak az iskolákban, azzal egyrészt megelőzhetők különböző nemi úton terjedő betegségek, másr...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Volt már idén szülői értekezleten? Volt bármi értelme?
Az osztályfőnök ismerteti a fontos dátumokat, határidőket, beadandó pénzeket, általánosságban beszél az osztályról. A szülők közben aláírják a megfelelő papírokat. Tanév elején...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek