OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
Archív
Címkék:
 

Szekszárdi Júlia

Életem egyik „nagyasszonyáról” a Pedagógus Nap ürügyén

Már régen tervezem, hogy írok arról a három a szó szoros értelmében vett „nagyasszonyról”, akiknek segítsége és példája erőteljesen befolyásolta pályám alakulását. A Pedagógus Nap most kényszerítő apropó arra, hogy bele is kezdjek az évek óta érlelődő terv megvalósításába.

Éva néni kezdő pedagógus éveim meghatározó egyénisége volt.

Német szakos tanárként ötödéves egyetemista koromban kerültem egy fővárosi 12 évfolyamos iskolába. A nyelvi tagozatot megalapító (pontosabban kiharcoló) tapasztalt tanár, egyben az iskola igazgatója ugyanis a tanév kezdete előtt néhány nappal szakfelügyelői megbízatást kapott, és elment az iskolából. Helyette kellett valaki, aki ellátja az eredetileg neki szánt órákat. És akkor jöttem én, minden előzetes tanári gyakorlat nélkül, olyan német tudással, amivel ma az egyetemre sem lehet bekerülni, és azonnal megkaptam a tagozatos osztályokat. Éva néni az iskola tapasztalt, a nyugdíjkorhoz közelítő német tanára, kitűnően beszélte, és igen jó hatásfokkal tanította a nyelvet.

Alacsony volt, kerekded, kollégái és a diákjai között a matriarchátusi hagyományok folytatója. Mint a tantestület legidősebb tagja határozottságával, megfellebbezhetetlen és mindig nagy hangerővel kinyilvánított véleményével, sodró lendületű, minden tabut megdöntő humorával mindenképpen az egyik informális vezetője. A formális vezetővé válás lehetőségétől eleve megfosztotta őt családi háttere (az ötvenes években az „osztályidegenek” kategóriájába sorolódott, és a stigmát mindvégig viselte is). Az osztályfőnökként hozzá tartozó (a szó legszorosabb értelmében hozzátartozóként kezelt) osztályt szigorú és felelős családanyaként irányította. Ez azt jelentette, hogy diákjaival még a tüzelőjét is felhordatta a pincéből (parancsait senkinek sem volt mersze felülvizsgálni, pláne megtagadni), ugyanakkor akár éjjel-nappal korrepetálta mindazokat, akiknek erre szükségük volt. Tanítványai, bár féltek tőle, elfogadták, tisztelték, sőt szerették.

Két apró történet ennek igazolására:

Az akkor elsős (gimnazista) osztályban elveszett egy viszonylag sok pénzt tartalmazó erszény. Éva néni belépett a terembe, felállította a társaságot (közel negyvenes létszámú volt a tanulócsoport), körülnézett, és csalhatatlan ösztönnel megkérdezte az egyik nálánál másfél fejjel magasabb kamaszt: „Mit vettél a pénzen, fiam?” A váratlan kérdésre az így leleplezett tettes meg sem próbált tagadni, azonnal megadta a választ. „Na akkor eredj, és hozd ki az erszényt a WC-ből!” A megszégyenülés megtörtént, adminisztratív következménye - tudomásom szerint - nem volt a tettnek. Lopás ebben az osztályban soha többé nem fordult elő.

Harmadikos volt az osztály, amikor a tanév végén több bukás is esett, főként a reál tárgyakból. Az egyik két tantárgyból pótvizsgára utasított tanuló éppen a kerületi tanácselnök fia volt. Az anyakönyv és a bizonyítványok már ki voltak töltve, amikor felháborodott telefon érkezett a tanács oktatási osztályától az iskola igazgatójához: Pétert nem szabad megbuktatni, mert ez szegény F. elvtársat igen érzékenyen érintené. A 60-as évek idején egy ilyen parancsot nem igazán lehetett megtagadni, az igazgató tehát utasítást adott Éva néninek (az osztályfőnöknek), hogy módosítsa a fiú jegyeit. Éva néninek szeme sem rebbent, végrehajtotta az utasítást, majd behivatta Pétert. „Ide figyelj, édes fiam, ha nem akarod, hogy jövőre az osztálytársaid szembe köpjenek, a nyáron felkészülsz, és szeptemberben ugyanúgy vizsgázol, mint a többiek.” A fiú becsületére legyen mondva, végig tanulta a nyarat, és a pótvizsgán megérdemelten ment át.

Engem az abszolút kezdőt (a többi pályakezdővel együtt) Éva néni harsány örömmel fogadott, nem győzte hangsúlyozni, hogy a fiatalok mennyi új színt, korszerű tudást hoznak az iskolába. Mindennek ellenére, minden erő kiszállt belőlem, amikor október táján jelezte, hogy a következő napon be szeretne jönni a német órámra. Egész délután készültem a „fellépésre”, éjjel nem tudtam aludni a szorongástól. Meg voltam győződve arról, hogy a kritika nem marad kettőnk között, az órán szerzett élmények már a következő tízpercben közzé lesznek téve, attól fog zengeni az egész tanári szoba.

Becsöngetés, hónom alatt az óravázlattal, tankönyvvel, naplóval, várom Éva nénit, aki nem jön. Néhány perc múlva nem csekély mértékben megkönnyebbülve indulok egymagam. Eltelik kb. tíz perc, óriási robajjal nyílik az ajtó, begörög az én mentorom, utasítja az egyik gyereket, hogy azonnal hozzon oda neki egy széket, leül, és vár. Én jobb híján enyhe révületben és rémületben folytatom az órát. Eltelik újabb 20 perc, Éva néni feláll, odaáll elém (mi még akkoriban igazi „dobogón” álltunk), és teljes hangerővel így szól: „Na, te meg tudsz állni a katedrán, veled semmi gond nem lesz”, majd kivonul az osztályból, közben rászól az egyik diákra, hogy szedje fel a szemetet.

Az órát követő szünetben leültetett maga mellé, és olyan „tanácsot” adott, amit rendszeresen emlegetek pedagógusjelölteknek. Jobbat ugyanis azóta sem találtam: „Minden adottságod megvan ahhoz, hogy jó tanár legyél. A stílusodat azonban magadnak kell megtalálnod. Én bemegyek, leülök a tanári asztalhoz, csak körülnézek, és akkor már csend van, megy a munka. Te biztosan másképp csinálod majd, de neked is menni fog.”

Évtizedek múltak el azóta, Éva néni már rég nem él, és én sem maradtam némettanár. Akkoriban nem gondoltam volna, hogy ez a találkozás pályám egyik meghatározó élménye lesz. Ma, amikor én magam is jóval idősebb vagyok már, mint huszonévesen matrónának tekintett kolléganőm, őszinte hálával és tisztelettel hajtok fejet az emléke előtt.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.01.18.
Kásler Miklós: az óvoda az oktatás egyik legfontosabb eleme
Az esemény sajtóanyagában azt írták, hogy a magyar óvodák alapfeladata az egészséges életmódra nevelés, az érzelmi, erkölcsi, anyanyelvi, értelmi fejlesztés. A 2018. szeptember 1-jétő...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.18.
Véleménye van, de állásfoglalása nincs Nagy Blanka és a propagandasajtó ügyéről Péterfalvi Attilának
Bár a tanulmányi eredmény vitathatatlanul személyes adat, az elnök szerint a közügyek szabad vitatásába beletartozik a közszereplő megítélése. Annak a megítélése viszont, hogy ezek a...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.01.18.
„Nem hiszek a tantervekben, nem ezek vezérlik az iskolákat” -Interjú Csovcsics Erikával
Bár a legtöbben érzik, hogy nem jó a magyar iskola, mégsem borul fel a rendszer, mert mindenki teszi a dolgát. És mivel ez nem egy atomreaktor, nem tud akkora katasztrófa lenni – mondja a hvg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Miniszteri biztossá nevezték ki a Klik vezérét
A nemzeti alaptanterv megújításáért felelős miniszteri biztosnak nevezték ki Hajnal Gabriellát, az állami iskolafenntartó vezetőjét – derül ki a csütörtöki Magyar Közlönyből. Minderr...
(Forrás: Népszava)
--
2019.01.18.
Zsebből vennének tankönyvet a szülők, ha nem elég jó az állami
em csak a tanárok, a szülők is elégedetlenek az állami tankönyvek minőségével – hangzott el az RTL Híradóban. A Szülői Hang nevű szülői fórum legfrissebb felmérése arra jutott: tov...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Évtizedes csúcson a korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon
Az Európa 2020 stratégiában Magyarország azt vállalta, hogy a jövő évre 10 százalék alá nyomja azoknak a gyerekeknek az arányát, akik korán kiesnek az iskolarendszerből. (Az EU definíci...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.16.
Így védekezik egy tanár a földrajzkönyvbe rakott kormánypropaganda ellen
Kérdésünkre a tanár elmondta, hogy az ábrát ezek ellenére is használja, igaz, nem pont arra, amire a kormányzat szánta. Az órán megbeszélik, melyik állítással értenek egyet a diákok....
(Forrás: index)
--
2019.01.16.
Nagy Blanka jogi lépéseket tesz a kormánypárti média ellen, miután azt írták, több tárgyból bukásra áll és sokat hiányzik
Jogi lépéseket tesz Nagy Blanka, a több kormányellenes tüntetésen felszólaló kiskunfélegyházi gimnazista, miután a Ripost nyomán több kormánypárti lap is azt írta róla, hogy három tá...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.01.16.
Idén is megrendezik a felvételizők hétvégéjét
Idén is megrendezi a Diákhitel Központ a felvételizők hétvégéjét. Január 19-én és 20-án az érdeklődő diákok, szülők és tanárok a www.felvetelizz.hu oldalon a felvételi eljárás...
(Forrás: Magyar Hírlap)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek