OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. augusztus 7.
» Hozzászólások (0)

A Miniszterelnökség válasza

A Miniszterelnökségtől választ kaptunk a július 9-én kelt levelünkre a Kárpát-medencei magyar pedagógusok számára szervezett tanfolyammal kapcsolatban.

MINISZTERELNÖKSÉG
NEMZETPOLITIKAI ÁLLAMTITKÁRSÁG

Ikt. szám: XLVI-N/ID/720/2/2014.

Tárgy: Közérdekű adatigénylés - Osztályfőnöki képzés Kárpát-medencei pedagógusoknak Balatonőszödön

Tisztelt Szekszárdi Júlia! Tisztelt Elnök Asszony!

2014. július 6-a és 12-e között a Nemzetpolitikai Államtitkárság továbbképzést szervezett külhoni magyar osztályfőnökök számára. A továbbképzés része egy 2012-ben elindított programsorozatnak, amely keretében az Államtitkárság 2014-ben meghirdette a Külhoni magyar felsősök évét. A tematikus programok illeszkednek a 2011 novemberében a Magyar Állandó Értekezlet plenáris ülése által elfogadott Magyar nemzetpolitika - A nemzetpolitikai stratégia kerete című dokumentumhoz, melynek stratégiai célja a magyar nemzet gyarapodása. A dokumentumban kijelölt beavatkozási területek közül a tematikus évek tekintetében egy olyan területet emeltünk ki, amely a külhoni magyar közösségek legtöbb tagját érinti, az oktatás területét. Tematikus programjaink célja, hogy meggyőzzük a külhoni magyar szülőket arról, hogy magyar nyelvű oktatási intézményt válasszanak gyermekeiknek. A tematikus programokról minden év őszén a Magyar Állandó Értekezlet plenáris ülése dönt, melynek tagjai a Magyar Kormány, a magyarországi és a külhoni magyar politikai érdekképviseletei szervezetek.

A 2014 a külhoni magyar felsősök éve program megvalósítására 140 millió forintot különítettünk el a Bethlen Gábor Alapból. A program elemeinek lebonyolításában a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal van segítségünkre. A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. és a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal között létrejött támogatási szerződést válaszunk mellékleteként elektronikusan csatoljuk. Minden évben több programelemet valósítunk meg. Igyekszünk programelemeinkkel a külhoni közösségek tagjai közül minél többeket, pedagógusokat, diákokat és szülőket is megszólítani.

Minden programunk megtervezése esetében elsődleges szempont számunkra, hogy stratégiai célunkhoz illeszkedve a külhoni magyar közösségek igényeire válaszoljunk. Ezért minden évben a program tervezését megelőző egyeztetéseket tartottunk mind Magyarországon, mind pedig a külhoni magyar régiókban. A programok tudományos hátterét a Nemzetpolitikai Kutatóintézet Kárpát-medencei szintű összehasonlító kutatásai alapozták meg. Programunk tervezésében és megvalósításában elsődleges partnereink a külhoni magyar pedagógus szövetségek.

A 2014 a külhoni magyar felsősök éve program előkészítésének első egyeztetése 2013. október 28-án volt a Magyarság Házában. A rendezvényre az alábbi szervezetek kaptak meghívást: Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége, Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége, Magyar Nemzeti Tanács, Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete, Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete, Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség, Horvátországi Magyar Pedagógusok Fóruma, Muravidéki Magyar Nemzeti Önkormányzati Közösség.

Az egyeztetésen összegeztük a Nemzetpolitikai Államtitkárság korábbi tematikus programjainak, a 2012 a külhoni magyar óvodák évének, valamit a 2013 a külhoni magyar kisiskolások évének a tapasztalatait, valamint közösen jelöltük ki a 2014 a külhoni magyar felsősök éve program irányvonalait, programelemei megvalósításának lehetőségeit. Az egyeztetésen elhangzottak alapján a tehetséggondozás, a pályaorientáció, a személyiségfejlesztés, valamint a tudományok megszerettetése témaköröket jelöltük ki közösen a külhoni magyar pedagógus szövetségekkel.

Az egyeztetést követően a kijelölt témakörök mentén online egyeztetést folytattunk a külhoni magyar pedagógus szövetségek által kijelölt szakemberekkel. Az online egyeztetés kérdéseit 2013. december 9-én küldtük el, amelyre régiónként minden témakörben átlagosan három¬három, a pedagógus szövetségek által kijelölt szakember küldte el számunkra régiója szakembereinek meglátásait, igényeit. Közel 100 külhoni szakemberrel egyeztettük. Az egyeztetések eredményei alapján született a döntés, hogy programunk során osztályfőnöki továbbképzést szervezzünk.

Az osztályfőnököknek szóló továbbképzés keretében az önismeret, az osztályfőnöki szerep megerősítése volt a cél úgy, hogy a tudatos életre nevelés inspiratív pedagógiai módszereit sajátíthatták el a résztvevők. A hét folyamán az osztályterem kihívásaira válaszolva helyzetgyakorlatokban tehették próbára magukat a pedagógusok. A hét végén pedig az életút-, valamint pályaorientációs tanácsadás eszközeit sajátíthatták el. A hét programja után a résztvevők osztályfőnöki szerepükben megerősödve, egy Kárpát-medencei osztályfőnöki hálózat tagjaként térhettek haza. Továbbképzésünk rendhagyó találkozó volt, amelyen a Kárpát-medence valamennyi régiójából találkozhattak pedagógusok, megismerve egymás problémáit, problémákra adott válaszait. Mivel a külhoni magyar pedagógus szövetségek minden évben, a program által is támogatva régió-specifikus továbbképzéseket szerveznek, továbbképzésünk célja volt, hogy azt Kárpát-medencei szintű közös munkával kiegészítsük.

A továbbképzésre két úton jelentkezhettek pedagógusok. Egyrészt a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. pályázatot hirdetett a továbbképzésen való részvétel támogatására, másrészt a pedagógus szövetségek ajánlására érkeztek továbbképzésünkre a pedagógusok. A pályázó pedagógusok kiválasztásának szempontrendszere nyilvános, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. honlapjáról letölthető. A pedagógus szövetségek által javasolt pedagógusok kiválasztásának szempontrendszerét elsődleges partnereinkre, a külhoni magyar pedagógus szövetségekre bíztuk. Minden jelentkező és pályázó számára biztosítottuk a képzésen való részvételt, érdemi elutasítás nem történt.

A továbbképzés végén értékelőlapok kitöltésével, az anonimitást biztosítva kértük résztvevőinket, hogy értékeljék a továbbképzést. Az értékelőlapok eredménye, valamint az azóta érkezett levelek és visszajelzések tanúsága szerint a résztvevők elvárásainak megfelelő, „magas színvonalú”, „tartalmas” és „vidám hangulatú” volt továbbképzésünk.

Az Elnök Asszony által kért további dokumentumok az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: törvény) 27.§ (5) bekezdése alapján nem nyilvánosak. Tájékoztatom, hogy a törvény 31. §-a alapján az adatközlésben foglaltakkal kapcsolatosan az igénylő a közérdekű adat megismerésére vonatkozó igény elutasítása vagy a teljesítésre nyitva álló határidő eredménytelen eltelte esetén bírósághoz fordulhat. A pert az igény elutasításának közlésétől, a határidő eredménytelen elteltétől számított harminc napon belül kell megindítani az igényt elutasító közfeladatot ellátó szerv ellen.

A kérdésben további tájékoztatást kaphat a http://www.kulhoniovodak.hu/; http://www.kisiskolasok.hu/; http://felsosokeve.hu/ honlapokon.

Budapest, 2014. július 14.

Dr. Wetzel Tamás sk.
helyettes államtitkár

Melléklet: A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. és a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal között létrejött támogatási szerződés.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.21.
Reagált a Klebelsberg Központ a farkasréti iskola igazgatójának levelére
A Klebelsberg Központ péntek esti közleményében azt írta, nem tudják értelmezni azokat a kijelentéseket, hogy folyamatosan nő a pedagógusok terhelése az iskolában, a farkasréti iskolátó...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.21.
„Nem jó, ha valaki a gyereke véleménye ellenében dönt az iskoláról”
„Olyan iskolákra van szükség, ahová a gyerekek úgy jönnek be reggel és úgy mennek el délután, hogy úgy érzik, ezt a napot is megélték és nem túlélték” – így képzeli az ideális...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.21.
„Itt nem kell a gyerekeket kényszeríteni, hogy tanuljanak”
A zseniképző kifejezés idegen tőlünk. Nem célja oktatásunknak, hogy zseniket képezzünk. Eredményességünk a gyermekek érdeklődéséből, a tanárok szakmai felkészültségéből és pedag...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.19.
Az Oktatási Hivatal nem vizsgálja a CEU ügyét, pedig az egyetem már rég teljesítette a Lex CEU feltételeit
Szél Bernadett szerint itt „egy tisztességes intézménnyel szórakoznak, benne több száz diákkal, tanárral és dolgozóval. Az oktatással szórakoznak, ami mindannyiunknak létkérdés: az é...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.19.
Tanár leszek, vagy mégsem?
Nincs már sok hátra, hogy kézhez kapjam a tanári diplomámat. Hamarosan hivatalosan is középiskolai pedagógussá avatnak, végre értelmet nyer hatéves egyetemi kínszenvedésem. Vagy mégsem....
(Forrás: 20on)
--
2018.10.19.
Időben szállítják ki a tankönyveket
Nem igaz, hogy nőttek a terjesztési költségek, sőt ugyanannyi pénzért több szolgáltatást kapnak az iskolák – mondta lapunknak a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója....
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.19.
A tehetséges középiskolások támogatására fókuszál az 5. TDK-fórum
Szabó István, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökhelyettese arról beszélt, hogy a vállalkozások keveset fektetnek a felsőoktatásba, még mindig inkább „embersz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.19.
Hol csúszott félre a PISA-toleranciamérés, és miért maradt ki belőle Magyarország?
2018-ban újfajta készségek mérésével bővült a PISA-teszt: a fejlett államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) úgy döntött, hogy mostantól a term...
(Forrás: Qubit)
--
2018.10.19.
A közoktatás hátsó udvara – a legrosszabb középiskolák
- Az érdektelenség mellett a másik nagy probléma, hogy rengeteg a funkcionális analfabéta, a sajátos nevelési igényű, a halmozottan hátrányos helyzetű gyerek, akik komoly lemaradással, tud...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek