OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. szeptember 18.
» Hozzászólások (0)

Mi fán terem, és hogyan fejleszthető a vállalkozói kompetencia?

Csak reménykedni tudok abban, hogy nem sikerült túlságosan riasztóra a cikk címe. Az ugyanis a tapasztalatom, hogy a „vállalkozó” szó önmagában, szinte automatikusan ellenállást, bezárkózást – jobb esetben értetlenséget – vált ki a (nemcsak) tanár-emberekből; és bevallom, ez alól én se voltam kivétel. Pedig ami itt következik, egyáltalán nem ördögtől való.

Miből származik az ellenérzés?

A vállalkozókkal és vállalkozással kapcsolatos közhangulatból, ami egyáltalán nem kedvez a téma iránti nyitottságnak. Az Eurobarometer 2010-es felmérése szerint1 a magyaroknak mindössze 26%-a van jó véleménnyel a vállalkozókról (összehasonlításképpen, ez az arány Lengyelországban 33%, Finnországban 78%, Dániában 83%, míg az európai átlag 49%).

A magyarországi közgondolkodásra egy nemzetközi összehasonlító elemzés szerint2 a kockázat- és konfliktuskerülés, a rövid távú gondolkodás és a biztonságvágy jellemző. A gyermekeket kemény munkára, felelősségtudatra, takarékosságra és szorgalomra kívánják a szüleik tanítani, szemben az önállósággal, a toleranciával és a fantáziadússággal.

A tanulmány által idézett 2008-as Roper jelentés szerint: „Erőteljesen hiányzik a reális jövőkép a magyar fiatalokból: jobb életre vágynak, mint amit a szüleiknél látnak, úgy érzik, joguk van a sok pénzhez és gazdagsághoz, ám terveik között már a jobb életmódhoz vezető, proaktivitást és önállóságot igénylő lépések nem szerepelnek. Fontos ok lehet persze az is, hogy sok esetben hiányzik a szülői minta, amiből tanulhatnának, amit követhetnének.”

Márpedig a napjaink egész nyugati világát jellemző, dinamikusan, sőt az egyén nézőpontjából nem ritkán hektikusan változó környezetben nem lehet kérdés, hogy szükség van-e a proaktivitásra és önállóságra, vagyis az első lépés megtételének képességére. Ezért került az élethosszig tartó tanulás európai referenciakeretébe, és ezzel a hazai közoktatás-köznevelés célkitűzései közé a „sense of initiative and entrepreneurship”, azaz „a kezdeményezőkészség és a vállalkozói kompetencia” fejlesztése.

A kezdeményezőkészség és a vállalkozói kompetencia az elképzelések megvalósításának képessége. Ide tartozik a kreativitás, az innováció és a kockázatvállalás, valamint annak képessége, hogy az egyén célkitűzései érdekében terveket készít és visz véghez. Az egyén megérti munkája környezetét és képes arra, hogy megragadja a kínálkozó a lehetőségeket. Ez alapját képezi az olyan speciálisabb készségek és tudás elsajátításának, amelyre azoknak van szükségük, akik társadalmi vagy kereskedelmi tevékenységet hoznak létre, vagy ilyen tevékenységhez járulnak hozzá. Ez magában foglalja az etikai értékekkel kapcsolatos tudatosságot és ösztönzi a jó vezetési gyakorlatot.3

Csakhogy, a korábbiak tükrében, a hazai társadalom mentalitása kevéssé kedvez ennek a célkitűzésnek; ezért sem mindegy, hogy a fiatalokra hivatásszerűen hatást gyakorló pedagógusok hogyan vélekednek a vállalkozói kompetenciáról és a vállalkozókról. A Bázisiskolai Program vállalkozói programelemében ehhez keressük az utakat az erre vállalkozó pedagógusokkal és gyerekcsoportjaikkal.

Vállalkozói kompetencia fejlesztése – hogyan?

Kompetenciafejlesztő foglalkozások

A proaktivitáshoz szükséges személyes és társas kompetenciákat, valamint a tervezéshez és végrehajtáshoz szükséges eszközjellegű kompetenciákat öt témakörbe csoportosítva dolgozzuk fel, melyek a következők: Önismeret; Kommunikáció; Együttműködés és versengés; Projekttervezés; Vállalkozás indítása. A feldolgozáshoz témánként 3-3 kidolgozott foglalkozástervet és egy részletes tanári útmutatót közlünk – utóbbit azért, hogy a foglalkozások adaptálásához, saját foglalkozástervek készítéséhez, vagyis a források kreatív, vállalkozó kedvű felhasználásához adjunk támogatást a tanároknak.

A foglalkozások kreatív tervezéséhez nagy segítséget jelenthet a sajátélményű gyakorlatok kereshető gyűjteménye.

Mestermunka

A kompetenciafejlesztő foglalkozásokon túlmenően, arra ösztönözzük a résztvevőket, hogy a diákok, az iskola, a környezet szükségleteire reflektálva vagy szükségletet ébresztve, hozzanak létre egy úgynevezett „vállalkozói mestermunkát”, ahol a célkitűzéstől a megvalósításig végigvisznek egy alkotó folyamatot. Ez lehet tényleges, a Junior Achievment rendszerében működő vállalkozás, lehet jótékonysági rendezvény, az iskola öregdiák vállalkozóinak felkutatása és bemutatása, vagy bármilyen új gondolatot megvalósító, proaktív, értékteremtő kezdeményezés. A mestermunka megvalósítása során működésbe lépnek a kompetenciafejlesztő foglalkozásokon érintett készségek. A megvalósult mestermunkákat folyamatosan töltjük fel az oldalunkra, és itt mutatjuk be.

Vállalkozók megismerése

A megismerést akadályozó sztereotípiák és előítéletek lebontásának legbiztosabb útja a vállalkozókkal történő személyes találkozás. Ahhoz, hogy a diákok jól tudják használni ezeket a helyzeteket, célszerű írásos, illetve videó interjú formájában ismerkedniük a vállalkozók gondolkodásmódjával, a vállalkozásokat érintő releváns kérdésekkel. A Bázisiskolai Program online tudástárában mintegy 40 vállalkozói interjút dolgoztunk fel és tettünk egy kattintással elérhetővé, hogy ki-ki megtalálja a csoportja számára leginkább megfelelőt.

Tanárok a programban

Félévnyi közös munka után látható, hogy a megvalósító tanároknak is nagy kaland, a saját kezdeményezőkészségük, vállalkozói kompetenciájuk próbája a programban való részvétel. A diákok visszajelzései és a sikeren megvalósított mestermunkák reményeink szerint megerősítik kezdeményezőkészségükben a tanárokat. És ez az igazi eredmény, mert a diákok kezdeményezőkészsége, vállalkozói kompetenciája igazában így: színes, nyitott, kezdeményező közegben fejlődik, akár célzott fejlesztés nélkül is...

Földes Petra

A Bázisiskolai Program a TÁMOP-3.3.12-12-2013-0001, "Ifjúság.hu" a sikeres nemzedékért - Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében című projekt keretében, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásában valósult meg.

 

A fotók a Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakközépiskola vállalkozói klubja által szervezett rendezvényen készültek.

1Forrás: http://www.bruxinfo.hu/cikk/20100607-romlik-a-vallalkozok-imazsa-europaban.html

2forrás: Csite András: Boldogtalan kapitalizmus? A mai magyarországi társadalom értékpreferenciáinak néhány jellemzője. Közjó és Kapitalizmus Intézet, Műhelytanulmány No. 10. http://hetfa.hu/wp-content/uploads/2010/09/Csite.Ertek2008.pdf

3http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11090_hu.htm

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.15.
Az óvszernek van értelme az iskolákban az ENSZ szerint
Az ENSZ Népesedési Alapja adott ki egy jelentést, amelyből kiderül, hogy ha óvszereket osztanak az iskolákban, azzal egyrészt megelőzhetők különböző nemi úton terjedő betegségek, másr...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Volt már idén szülői értekezleten? Volt bármi értelme?
Az osztályfőnök ismerteti a fontos dátumokat, határidőket, beadandó pénzeket, általánosságban beszél az osztályról. A szülők közben aláírják a megfelelő papírokat. Tanév elején...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Új világ köszönt a Corvinusra - ezek a változások
A Budapesti Corvinus Egyetemen változni fog az ösztöndíjas és az önköltséges hallgatók aránya - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában az intézmény kancellárja. Pavlik Lívia hangs...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.14.
Kimondta a bíróság, hogy az Emmi a felelős a roma gyerekek szegregációjáért
Több mint tíz éve indított pert az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) ellen, amiért majdnem harminc iskolában szegregá...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.14.
ÉrinTETTEK. Gondolatok a találkozás kultúrájához. Karlowits-Juhász Orchidea előadása
A Másvalaki-Problémája-pajzs egy módfelett egyszerű és hatásos álcázó rendszer, ami egy egyszerű zseblámpaelemmel is több mint száz évig működik, mégpedig azért, mert az emberek term...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.14.
Ezt már tényleg nehéz elhinni: a CEU után Széchenyi Magyar Tudományos Akadémiáját is a levesbe aprítaná a kormány
Lehet, hogy nem is megérteni nehéz, mit akar pontosan a kormány a Magyar Tudományos Akadémiával (MTA), hanem elfogadni. Nagyon úgy tűnik ugyanis, hogy átalakítás címszó alatt a kormány egyszer...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.14.
Oktatási kudarcok után itt a teljes újratervezés: emelnék a tankötelezettség korhatárát
A szakképzés népszerűtlenségéért a pedagógusokat és a szülőket is felelőssé teszik. Mint írták, sok általános iskolában a gimnáziumi továbbtanulás a sikerkritérium a tanárok és...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.14.
Honvédelmi Sportközpontok hálózatát akarják létrehozni
A hazafias nevelés kialakítására létrehozott tárcaközi szakértői munkacsoport jelenleg stratégiát alkot, hogyan lehet a hazafias nevelést oktatás-módszertanilag kialakítani, igazodva a...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.13.
Hercsel Adél: Budaházy Edda Művek Zrt.
Ahogy a CSOK négy évvel ezelőtti bevezetésével, a magyarok közt most is biztosan lesznek jó páran, akik jól járnak a felújított 3-3-4 projekttel, ám a nagy képet szemlélve a családvédelmi...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek