OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. október 25.
» Hozzászólások (3)
Címkék:
           

Kutyusaink emlékére

A két kutyusunk meglőtt orral erősen vérezve jött haza a csavargásból. Bár gyorsan állatorvoshoz tudtuk vinni, el kellett altatni őket, mert nagyon súlyos volt a roncsolás. Szerencsére így gyorsan túl voltak a szenvedésen.

Tehát nem lelőtték, nem meglőtték, hanem közelről mindkét kutyának egyformán lőttek az orrára, hogy a roncsolódott orr mellett leszakadt az állkapocs és a nyelv is. A cél az volt, hogy szenvedjenek.

Olyan ember követte el ezt, akinek nincsen más válasza, csak az erőszak, és annak is legszörnyűbb módja, a kínzás. Olyan ember követte ezt el, akit a mi nevelési rendszerünk, a mi kultúránk termel ki, akit kirekesztettek, megaláztak, megkínoztak. Semmi nem menti fel a tette alól, hiszen nagyon sokakkal megteszik ugyanezt. Ez az ember azonban lelkében gyenge és eszköztelen volt, nem mert megküzdeni a helyzetével, és most pusztít.

A kirekesztést tanulta, a büntetést tanulta, és nem azt, hogy meg lehet oldani helyzeteket. Nem szólt, hogy valami baj van, nem oldotta meg a problémáját még azzal sem, hogy lelövi a kutyákat, hanem kínt akart okozni. Nem képes alkotni, csak pusztítani és fájdalmat okozni.

A kutyusokat eltemettük. Menhelyről való keverék kutyusok, jó kutyák voltak, csak néha elcsavarogtak. Most másik kutyusokat veszünk ki menhelyről, akiknek szép életet tudunk biztosítani, és jobban vigyázunk majd rájuk.

Berkenye: terápiás kutya,
buddhista világnézettel.
Eördögh (ejtsd őr dög):
Rendkívül éber házőrző.
Szégyenlős, nem érdemes vele próbálkozni.
Elégedjünk meg a terápiás kutya simogatásával.

Közben persze továbbra is szenvedést osztanak az olyanok, akik az önbíráskodást pedagógiai céllal kínzással erősítik meg.

Bármilyen abszurdnak tűnik, de a hazai nevelési szemlélet és gyakorlat is nagyban felelős a kutyáimmal történtekért, mert félelemre építő, mert címkéző, büntető és rosszkor elnéző, félrenéző. Ez termeli a beszűkült problémamegoldási készlettel rendelkező gyávákat, a sötét oldalnak az utánpótlását.

Pszichológusként ezért foglalkozom annyit a pedagógiával, amit itt most bevallom, rettentően utálok. Talán éppen azért, amilyen. Nem adott iskolákról van szó, hanem az oktatási rendszerünk szemléletéről, amely nagyon sok szorongást, szenvedést okoz a gyerekeknek így folyton újratermelve mindezt. Sajnos ez csak a jéghegy csúcsa ami most felbukkant, és fájdalmasan beleütköztünk.

Nagyon nehéz mást adni, mint amit kaptunk. Ezért nem mindegy, mit kapnak a gyerekek, mert azt fogják továbbadni. Az a baj, hogy annyira egyszerű ez a képlet, hogy a legtöbben el sem tudják hinni.

A kutyusainkba nagyon sok szeretetet és biztonságot pumpáltunk. Ezt tudták továbbadni. Ördi kevésbé, mert neki nagyon nehéz indulása volt, de talán éppen ezért ő, a „pokoljáró”, még erősebben tudta átadni a biztonságot annak, akivel kapcsolatot teremtett. Berkenye viszont igazi laza „terápiás” kutya volt. Több kisgyerek, aki korábban félt a kutyáktól, Berkenyével megtanult nem félni.

A legtöbben csak azt tudják továbbadni, amit kapnak, és kevesen tudnak/akarnak azon változtatni, amit kapnak, így továbbadják, gyakran kamatostul. Ha tudás van valakiben, azt adja, ha butaság, azt adja, ha szeretet, ha kegyetlenség, ha irigység, ha megértés... azt adja. Nézz körül, és tudod, mi van itt.

Én tudást, őszinteséget és elfogadást kaptam a családomtól és barátaimtól, és ezt igyekszem tovább adni másoknak. Ha sikerül, kamatostul. Kitartóan fogom ezt tenni.

Kaptam sok rosszat is, mint mindenki. Tudom, hogyan húz lefelé. Azt is tudom, hogy a sötét oldal erősebb, mert ez a könnyű út. Könnyebb lenne gyűlölni, büntetni, bosszút állni. Ahogy könnyebb minősíteni, szelektálni és kirekeszteni, mint elfogadni és adni.

A gyász is a sötét oldalhoz tartozik, de számomra most elkerülhetetlen. Most még ez van bennem, és nem is tiltakozom ellene, de túl leszek rajta. Nem a kutyusok elvesztésének fájdalmán, mert ez a fájdalom beépül a lélekbe. Ezt én már tudom, sokkal keményebb leckéből. Nem lehet feldolgozni, nem is kell, része marad az életünknek minden veszteség. Az nem mindegy, hogy mire használjuk. A fájdalom lehet gyógyító, ahogy egy tűszúrás vagy a sebész kése is, ha megfelelően használjuk.

Ami nem öl meg, az megerősít.

Dr. Gyarmathy Éva

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Pirók Mónika | 2015. május 25.
Én ezt csak most olvasom. Szörnyű, hogy ilyenek megtörténhetnek. Pedagógusként volt szerencsém ismerni olyan pszichológust, aki klinikai tudással dolgozott óvodás gyerekek között, és nagyon szerettem a humorát. Én azt szeretném megtanulni, hogy hogyan lehet kapukat nyitni a szülőkkel való együttműködésben. Nagyon sokat tudnék segíteni sok esetben, gyakran maradok egyedül a problémákkal, és kezdenem kell valamit. Jóval nagyobb figyelmet kellene szentelni az óvodás korosztályra. Én meg ezért a korosztályért küzdök, és én sem fogom feladni. Fogjunk össze!
Juli | 2014. október 26.
Lehetne ez a pedagógia akár jó is, mind az elméletben, mind a gyakorlatban. Igen, Attila, egyetértek a a célkitűzéssel, és sokan vagyunk így. Csak több okból nem ebbe az irányba haladunk, pedig nem vagyunk kevesen gyakorló pedagógusok, elméleti emberek, kutatók, akik így gondoljuk. A rendszer viszont nagyon torz, és egyre torzabb.
Pihelevics Attila | 2014. október 26.
"Pszichológusként ezért foglalkozom annyit a pedagógiával, amit itt most bevallom, rettentően utálok. Talán éppen azért, amilyen. Nem adott iskolákról van szó, hanem az oktatási rendszerünk szemléletéről, amely nagyon sok szorongást, szenvedést okoz a gyerekeknek így folyton újratermelve mindezt."

Én is utálom, mást szeretnék, én is ezért foglalkozom vele. Az iskolák, a pedagógusok sem kapnak megfelelő segítséget, támogatást sem az elméleti szakemberektől, sem az oktatásirányítástól, nem rendelkeznek megfelelő tudással, támogató környezettel egy új pedagógiai paradigmához.
Ennek az új paradigmának a fókusza pedig a jól (együtt)működő intézmény, csoport kialakulásának és működésének az elősegítése lehetne. Egy erős hierarchiától, kirekesztéstől mentes közös tanulási folyamatban tapasztalhatná meg mindenki az aktív önkifejezés, fair érdekérvenyesítés, a másokra figyelés, a másokkal való együttműködés gazdagító hatásait. Ahelyett hogy ezt a fókuszba helyeznénk az oktatáspolitikától a kutatásokon, a tanárképzésen át egészen az iskolák, osztályok működéséig, leginkább azzal foglalkozunk, hogy tanterveket dolgozunk ki és ezeket kritizáljuk, pedagógusminősítgető rendszereket dolgozunk ki és ezeket kritizáljuk, kísérleti tankönyveket dolgozunk ki és ezek mondatait kritizáljuk stb. Pedig megvan, hogy az oktatáspolitikának, a neveléstudománynak, az iskoláknak, a pedagógusoknak mire kellene fókuszálni: a hatékony, fair iskola-, osztály-, csoport-együttműködésekre. Az egész rendszernek ezt kellene támogatnia, ösztönöznie, segítenie. Nem kellene e területet sem bagatelizálni, sem misztifikálni, jó megoldásokat kellene találni, de ehhez először az kell, hogy lássuk, értsük, hogy mi a lényeg, mire kell fókuszálnunk.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek