OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. január 20.
» Hozzászólások (0)

MI – Egy ofő naplójából

„Ember küzdj és bízva bízzál!”

2015. január 16.

Egyik előző bejegyzésemben írtam a karácsonyi fiaskónkról. B. hozzászólásától leestem a székről! Felajánlotta, ha csatlakoznak hozzá, ő bizony kárpótolja a gyerekeket, mert megkésve bár, de teljesítik a gyerekek karácsonyi kívánságait.

Írtam neki, megköszöntem, hogy ilyen nemes felajánlást tett, de mondta, nagyon komolyan elszánta magát, és nem adja fel! Azóta egy újabb hozzászóló is csatlakozott, sőt!

(Idézet a levelezésünkből, B. engedélyével:

Én: Csak szeretném megköszönni a hozzászólásodat.

Nem tartom valószínűnek, hogy sokan ráugranának, de a gesztus mindenképpen megható. És nagyon, nagyon jólesett.

A leveleket a balhé óta próbálom visszaszerezni, eddig nem jártam sikerrel. Pedig muszáj lenne, mert eldöntöttem: ez is része lesz a ballagási tarisznyába kerülő dolgoknak. 

Persze, aki ismer, az tudja, hogy a végsőkig elmegyek, nem adom fel! De még csak az elején tartok.  Még egyszer hálásan köszönöm, hogy segíteni próbáltál. 

B.: Nagyon bánt, hogy egy gyerek már 12-13 éves korában azzal kell, hogy szembesüljön, hogy ebben a világban a bürokrácia az atyaisten és ez az egész ajándékozósdi nem arról szól, akinek adják, hanem arról, aki adja, holott pont fordítva kéne, hogy legyen... Ez kellőképpen fel is dühített, de inkább elszomorított.

Én hiszem, mert tapasztaltam, hogy nagyon-nagyon apró gesztusokkal életre szóló élményt lehet szerezni egy gyereknek, és talán vissza lehet adni a csodákba vetett hitét is. Nem akarok nagyon patetikus lenni, de ezt őszintén gondolom, és meg is csinálom, ha találok még néhány olyan elvetemült hülyét, mint én. Most épp nekik, ha menni fog. Máskor majd másnak. Lehet, hogy lehetetlen a vállalkozás,de akkor is meg kell próbálnom.)

Szóval... Már több önkéntes van, mint ahány pórul járt gyerek. Ők nem Pótangyalok, hanem tündérek. Jótündérek. És még mondja valaki, hogy nincsenek csodák! Én pillanatnyilag magamon kívül vagyok a gyönyörűségtől!

És akkor a hét történései.

Csonka hét ez, mert már csütörtökön délután elengedjük azokat a gyerekeket, akiknek a felügyeletét a szülők meg tudják oldani. A többiek maradhatnak ügyeleten. Mi pedig élvezzük az életet, mert „nyertünk” magunknak egy egész napos tréninget.

Csonka vagy nem, sűrűbb volt, mint egy átlagos hét, az biztos!

Hétfőn a napi rutin, persze a félévi záráshoz elengedhetetlen dolgozatok holnap sem maradnak el! Kora délután egy „laza” esetmegbeszélés, csak bemelegítésként, mert szerdán is lesz egy, de az sokkal keményebb ígérkezik.

Kedden fél 3-ig tanítás, majd ebéd. Nincs idő az ejtőzésre, muszáj háromkor nekiülni a leckéknek, mert szerdán „búcsú” témazáró irodalomból (mint tudjuk, ofő megy babázni), valamint egy kémia számonkérés is, mert le kell zárni a jegyeket. Nem számít, már tulajdonképpen semmi se számít, csak essünk már túl rajta! Ha ezt túléljük, akkor a holnap és a csütörtök már szanatórium.

Nna, megírtuk a dolgozatokat, túléltük mint annyi mindent! Ebéd, majd szusszanásnyi szünet után pancsi, öltözés és kora esti „löncs”, mert sürgős és halaszthatatlan dolgunk akadt: megyünk a Bábszínházba. Madách örökbecsűje, a 2004-es, Garas-rendezés felújítása. Kisdedek Z. bácsival balra el, én vagyok a vau. Őrzöm a termet és két babát. Az egyiknek nincs se bérlete, se jegye, a másik még nem beszél elég jól magyarul, így aztán nem kínozzuk. Sem őt, sem a környezetét. Este érkezik a holnapi program egyik fontos eleme: az almáspite O. anyutól. Dög nehéz (nem O. anyu, hanem a pite), van benne anyag! És mindig isteni! Én is imádom, de ez az ofő kedvence, tehát ez most nem nekem készült. Saját gyerek barátnője délután 5-kor kezdi a vizsgát, de ez sem akadályozza meg őt abban, hogy a holnapi ünnep tökéletességéhez hozzájáruljon. 8-kor nekiáll fánkot sütni.

És már itt is van a hét legfontosabb napja. Ma veszünk könnyes búcsút az ofőtől, mert elengedjük babázni.

Előkészületek hetek óta folyamatban, már csak a finom részletek maradtak. Kolléganővel megbeszélem, hogy az ajándékot ő hozza, öt perccel a becsöngő után. És azt mondja: Csomag érkezett! Mert ez egy szép, méretes doboz, amit átkötöttünk szalaggal, ráírtuk a születendő baba nevét címzettnek, feladónak meg a hetediket.

O. néni mondja, akkor tehát ebéd után jön elköszönni, ő két órára rendelte a meglepi tortát, ugye elengedek majd két gyereket érte. De a mi meglepinkek az is része, hogy O. néni utolsó órájában kezdjük a bulit, a tortának tehát fél délre a suliban kell lenni. Telefon a cukiba, ahol persze ismernek. Helló, kislányok! Két tortát kértek délutánra, mondjátok, hogy kész! Mondják! Naná! Akkor indítok két gyereket, kérjük szépen a remekműveket! 45 percünk van teremrendezésre, takarításra, dekoráció-készítésre, terítésre. Kölykök szokás szerint hihetetlenül gyorsan csoportokra oszlanak. Kettő már el is indult a torta lelőhelyére. Vannak, akik söprögetnek, mások asztalt tologatnak, terítenek, megint mások írják, színezik a táblára szánt üdvözlő szöveget. Újabb brigád érkezteti a pezsgős poharakat, kést, tálcát.

Jelzőcsengő, 5 perc van még! És az nekik pont elég is! Mindenki mindennel kész, nyomás ki az osztályból, szünet. Mintha mi sem történt volna. Azért a rend kedvéért egy másik kolléganő egész szünetben szóval tartja ofőt, nehogy eszébe jusson benézni a terembe!

Becseng. Hetedik a teremben, állva várják O. nénit. Érkezik is. Tapsolnak. Nézem, O. néni szeme mintha párásodna. Nem sikerült volna rendesen kitakarítani? Tele van porral a levegő? Vagy csak a meghatottság csal könnyeket a szemébe?

M. megköszöni az elmúlt 2,5 évet, jó egészséget, sok boldogságot kíván az osztály nevében. Fiúk dolgoznak, ki kell feszegetni a gyerekpezsgőkből a dugót. Tölteni is kéne... O. néni leül, figyeli a drágákat. Kopognak, érkezik a kolléganő, csomag a kezében. A megbeszélteknek megfelelően mondja, hogy érkezett egy csomagocska. O. néni elsőre nem is érti. Másodikra is nehezen. Majd meglátja a címzést. Már megint könnyezik! Mi van, huzat, ami felkavarta a port? Bontogatja, óvatosan, a gyerekek némán figyelik. De a testbeszédükön látszik, hogy alig várják a hatást! Vééééégre!!!! Előkerül a baba babzsák, amin az újszülött kényelmesen fekszik. Őszintén örül, kiderül, szeretett volna egy ilyet. Hm, míly meglepő! (Ezt a projektet is hosszas egyeztetés előzte meg. Férjjel forródrót, amiben először megegyeztünk, az nem jött össze, mutattam neki a B-tervet. Igent mondott, tehát nagy kockázatot nem vállaltunk.)

Itt az idő, lehet koccintani, majd elpusztítani minden finomságot. Az első szelet torta után ofő nekiveselkedik egy általa írt levél felolvasásának. Hősiesen küzd, de az utolsó bekezdést már nem tudja felovasni. Sír. Kisdedek azonnal ott teremnek, ölelgetik, végig csókdossák. A végén már mosolyog. Boldog, mert ilyen osztály egy életben csak egyszer adatik meg. Ha megadatik egyáltalán! Szomorú, mert nem viszi végig őket. És egy ilyen osztály egy életben csak egyszer...

Fél kettő, muszáj ebédelni menni, mert a konyhás nénik is haza szeretnének menni. O. néni még megírja a féléviket, aláírja, lepecsételi.

Egy korszak lezárult.

Hétfőtől új félév, új ofő (az imádott Z. bácsi), új magyar- és új töritanár. Új kihívások, de nincs miért aggódni. Én nem is teszem.

DZS

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.11.18.
“Kékgalléros szakmunkásokká fokozták a pedagógusokat, miközben teljesen szétzuhan a társadalom”
Az bürokratikus centralizációnak az volt a velejárója, hogy ha bármilyen probléma fölvetődik a közoktatásban, az automatikusan a kormányzatra hullik vissza, hiszen minden döntési kompetenci...
(Forrás: zoom.hu)
--
2018.11.18.
Öt megyében nincs egyetlen gyermekpszichiáter sem
A budapesti fölény mellett érdemes megnézni, hogy például Győr-Moson-Sopron megyében több mint négyszer annyi pszichiáter dolgozik, mint mondjuk Baranyában, hogy Pest megyében több mint...
(Forrás: mérce)
--
2018.11.18.
Knausz Imre: A tanár tudása. Három bálványról
Mi következik mindebből? Szerintem két dolog. Az egyik, hogy az egyetemeken sokkal intenzívebb kapcsolatra van szükség a szakismereteket és a pedagógiát oktató személyek és szervezeti egys...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.11.18.
L. Ritók Nóra: Őszinte kitárulkozás vagy rasszizmus?
Az egyik tantestületben, amikor belekezdtem a mondandómba, egy pedagógus folyamatosan félhangosan kommentelte a mondataimat. Többször megálltam, kértem, mondja akkor hangosan. Mondta (lásd fentebb...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.11.18.
Ki van a margón kívül? Kutatás – Büszkeségi újnacionalizmus vagy erősödő nemzettudat
Nemzeti érzéseik mellett fiatalok beszéltek a tanuláshoz, a munkához, a családhoz és a gyerekvállaláshoz való hozzáállásukról, elmondták, mit gondolnak a kultúráról és a politikáró...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.18.
Kibővíthetik a Digitális iskola programot
Jelenleg 280 tanodában nyolcezer gyereket érnek el országszerte, jövőre pedig első alkalommal költségvetési támogatásban is részesülnek a tanodák, 2,5 milliárd forint állami forrás jut...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.18.
Varázsvilág az oktatásban - A Harry Potter felforgatta a világot
Huszonegy év alatt felforgatta a világot, és sok iskolában irodalom órának is témája J. K. Rowling regénysorozata. A történet több generációval szerettette meg az olvasást, bár ma már...
(Forrás: Népszava)
--
2018.11.18.
Eltitkolt fiatalok nyomában
Két évig titkolta a kormány a 2016-os ifjúságkutatás adatait, amely szerint a 15–29 évesek az egyik legégetőbb problémának a kilátástalanságot és a létbizonytalanságot tartják. Szakemberek...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.11.18.
Fekete-Győr kiosztotta a rektorokat, tanárokat, orvosokat
Egységbe kell rendeződni, ha változást akarunk. Mi itt vagyunk, de nem vagyunk elegen a változtatáshoz, szükségünk van rájuk is, folytatta. "Orbán az erő nyelvén beszél, az erő nyelvén...
(Forrás: index)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek