OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. február 15.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
       

MI – Egy osztályfőnök feljegyzései

12. „Itt a farsang áll a bál ...1

2015. február 6.

Jelentem: van még munkahelyem! És azért ez – lássuk be – nem kevés! Egy hete próbálok bizonyos megjegyzéseket értelmezni, de úgy látszik, tényleg csak egy csekély értelmű medvebocs vagyok.

Íme, a kedvencem. Szóvá tettem, hogy mennyire le vagyunk terhelve, szinte semmi szabadidőnk nincs. Válasz: rajtad kívül többen vannak itt olyanok, akiknek már volt hetedikes csoportja. Kérdezd meg őket, ők hogyan csinálták! Megkérdeztem ám, mert én egy „tökös” csaj vagyok! Kollégák reakciója, szigorúan négyszemközt: akkor naponta öt órájuk volt, nem hat és hét. A tanulnivaló is kevesebb volt. Uff!

Végül is tök mindegy! Bármiért szólok, azt mondják, oldjam meg. Megoldom. A héten például azt kellett megoldanom, hogy túléljünk egy irodalom röppentyűt, egy töri és egy fizika témazárót. Persze készüljünk a többi óránkra is, valamint el ne felejtsük, hogy jövő hétre össze kell hozni a farsangra egy műsort. Ó, nem kötelező, de hagyomány, hogy minden csoport készül valami műsorral. És persze mindenki részt vesz benne, mert ugye...

Nos, irodalom kipipálva, egészen jól sikerült. T. néni megíratta mindenkivel, de azokat, akiket a szakértői vélemény alapján szóban kell számonkérni, azokat felelteti. Jé, hát ezt így is lehet? Töri témazáró is rendben lesz, mert O. bácsi két órát szánt az összefoglalásra, és ettől a délutáni felkészülés nem négy órát vett igénybe. Ugye mennyit számít, hogy mindketten naponta szembesülnek azokkal a gondokkal, amikről én is beszélek? Így a megfelelő empátiával és persze szakmaisággal oldják meg a rájuk rótt plusz feladatot. Az igh. föcitanár is kezd meghátrálni. A héten már azt mondta, ha kell plusz ötös, akkor lehet menni hozzá délután. Ja, ez azért egészen más, nem? Majd meglátjuk, hosszútávú-e a felbuzdulása. Persze azért naponta kiteszi az asztalra, hogy nem érti, mi a bajom. Ő is volt csoportnevelő, neki is meg kellett oldania ezeket. Persze. 30 évvel ezelőtt. Más gyerekanyaggal, más követelményekkel, más (kevesebb) heti óraszámmal, stb.

Miközben állandóan reklamálok, persze találkozom a kis drágákkal is. A napi 5-6 óra intenzív együttélés kifejezetten pihentető. Ők gyerekek, nekik alkotmányos joguk, hogy kezeljék az idegeimet. Nem is kergetnek az őrületbe. Minden akciójuk belefér az életkori sajátosságaikba. De a felnőttek! Brrrrrrrrr!!!!

Nekiálltunk a farsangi kellékek elkészítésének. Egy kompletten kész cuccba belehúztuk P-t. Beraktuk a zenét, kértük, csináljon bármit, amiről úgy gondolja, hogy jó lesz. Ez valami óriási volt! A gyerekek vinnyogva röhögtek egy darabig P. produkcióján. Később már inkább azon, hogy milyen jó kedve van Zsuzsa néninek. P. sokáig néptáncolt, szerintem sokra vihetné, ha ezzel terhelnénk és nem azzal a sok baromsággal, amit kötelezően írnak elő nekünk, mondván, úgysem csinálnak a gyerekek semmit. (Nem, nem a tanulnivalókra gondolok, bár...) Ez a farsang és az év végén ránk szakadó DiákDáridó akár jó is lehetne. De a kötelező részvétel előbb-utóbb megöli a lényeget. Nem tudom, miért gondolja az iskolavezetés azt, hogy évete kétszer, menetrendszerűen ki tudunk találni valami olyat, ami a gyerekeknek is tetszik, idő is van a begyakorlására és nem utolsó sorban vállaható is. Mert, ha szólni merek – és merek ám, minden évben kétszer – akkor jön a válasz: Mindegy, csináljatok valamit! Én nem vagyok hajlanó „valamit” csinálni! Amihez a nevemet adom, annak vállalhatónak kell lenni! Az igénytelenség a halálom! Márpedig mintha abba az irányba tolnák ezeket a dolgokat. Ez a nem baj, ha egy kalap sz...-t se ér, csak csináljatok valamit, ez jellemzi az egész magyar valóságot, beleértve az oktatást is. Én ezt bizony nem lájkolom!

Miután sikerült halálos áldozatok nélkül túlélni P. fergeteges produkcióját, megegyeztünk, hogy minden nap próbálunk. Én vállalom, hogy rábírom a kollégákat arra, hogy tekintsenek el a házi feladat hiánya miatt érzett „beírom az egyest” késztetésüktől, sőt, kiegyezhetünk abban is, hogy egyáltalán nem kérünk leckét. (Dolgozatok péntekre mind megírva, hová ez a kapkodás?) Ez azt jelenti, hogy a héten még kétszer tudunk próbálni. Csütörtökön a fizika dolgozat még bezavar, de ott az este, pénteken meg életbe lép a „nem kaptunk leckét” megállapodás.

Ember tervez...természet meg szép csendesen beletenyerel a lecsóba! Csütörtökön míg én a fizika rejtelmeibe próbálom elnavigálgatni a tündérkéket, addig imádott Z. bácsi megy és bevásárol a technika órára. Mert nem mellesleg, ballagtatni is fogunk, így a fiúk fokost gyártanak a nagy napra. Ahhoz anyag kell. És az magától tuti nem jön be a suliba, tehát Z. bácsi indulatba jön.

Fizikától már épp kihullott a hajunk, mikor telefonál Z. bá. Asszony mostan hívta, itt az idő, menni kell! Érkezik a trónörökös hamarost!

Z. bácsi még berohan a cuccal, lerakja, majd viharsebesen balra el. Gyerekek néznek ki a fejükből. Ez mi ez? További tanulásnak annyi, próbának annyi, záporoznak a kérdések, kezdődik a „Családi életre nevelés az iskolában” című projekt. Tudták, hogy ez be fog következni, hiszen I. néni is kolléga. Mégis olyan izgatottak, mintha most tudták volna meg. Na mindegy! Akkor most akció van. Ezt kezelni kell! Tehát: azt, hogy Z. bácsi miért és hova ment, azt csak MI tudjuk. Ez a MI dolgunk, ez családi ügy. Még a legeslegjobb barátod/barátnőd fülébe sem sutyorogsz ezzel kapcsolatban semmit. Ha majd van miről beszélni, akkor megtudják a többiek is. Oké? Naná! Még megígérem nekik, ha van hír, akkor azt a megfelelő csatornán eljuttatom hozzájuk, nyugi, nem maradtok le semmiről! Elengedem őket, nem is baj. Totálkárosak a fáradtságtól, az izgalomtól. Én sem érzem magam fittnek, de az számít a legkevésbé!

Itthon közben egész héten gőzerővel folyik a Tündér-projekt szervezése. Már mindenkinek van Tündére, de vannak még „parlagon heverő” jótevők, akik jótevésre várnak. Jön a kérdés, van-e ötletem? Van hát! Ötletelésben, mások szabadidejének beosztásában világbajnok lehetnék. Ötlet tetszik, kezdődik annak megvalósítása. A Tündérek lelkesedése, az a szeretet, ahogy ezzel (is) foglalkoznak, az izgatottságuk, hogy telibetaláljon az ajándék, hogy jó lesz-e a mérete, a színe, a mit tudom én mije, ez annyira jóóóóóóóóó!!!! Már lassan éjfél, fáradnak a Tündérek is, mindenki álomra hajtja a fejét, amikor csipog a telefon. Trónörökös megérkezett, baba, mama, papa jól vannak, köszönik. Hűűűűűűűűűha! Akkor most nekem tájékoztatnom kéne a kisdedeket, hiszen megígértem. Viszont, ha kiírom az fb csoportunkba, akkor holnap büntetésből az összes telefont beszedhetem. Mondtam, nem vadászok rájuk, de ha belefutok, hogy tiltott időben (éjjel pl.) használják, akkor nekik annyi, az tuti!!!!Belső konfliktus elnyomva, nem kockáztatok, majd reggel megtudják!

(Nekem hajnali) háromnegyed 8-kor hívom P-t. Mondom neki, tereljen be mindenkit az osztályba, aztán hangosítsa ki a telefonját. El nem tudják képzelni, mit csinálhattak, hogy ennyire sürgős nekem a dolog. Haha! Rossz a lelkiismeretetek, kis drágák? :P Ahogy majd megtudom, állnak a telefon körül, csendben várják, mi lesz most? Nem kínzom őket, kérdezem, hallanak-e. Mondják, igen. Na, akkor itten jön a jó hír: Megszületett a baba, mindenki jól van! Azt az ordítást! Ééééééééédesek! Próbálom mondani, hogy majd érkezem, de úgyse hallják. Kinyomom a telefont.

A mai nap fő attrakciója Marci születése. A legnagyobb gondjuk, bejön-e ma Z. bácsi. Mondom, azt ígérte. És ha megígérte, jönni fog! Jön is. Fürtökben lógnak rajta a lányok, ölelik, a fiúk kezet fognak vele, úgy gratulálnak. Érkezik a meglepi is. Babzsák ez is, pont a kiságyba való méret. Kis fotelnek is jó lesz majd.

Z. bácsi zavarban, pedig nem először találkozik a hetedik szeretetének ilyetén megnyilvánulásával. Örül nagyon, mert ilyenük nincs, pedig milyen praktikus! Hát, mostantól van!

Na jó, akkor laza levezetésként próbálni kéne. Senkit nem húzunk bele a cuccba, de már mindenki beáll és csinálja. Az első kísérlet még nem egy nagy durranás, de ahogy kezdenek belemelegedni, ahogy lazulnak, alakul a dolog. A végén már azt kell megállapítanunk, hogy készen vagyunk, majd csak rögzíteni kell. Már élvezik, ettől jó. Z. bácsi és én még jobban élvezzük. Sírva röhögünk.

1Gazdag Erzsi

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.17.
Nincs jobb mérés a felvételinél
Szinte minden évben felmerül, hogy a központi középiskolai felvételire elegendő-e a 45 perc tantárgyanként, illetve könnyűek vagy nehezek-e a feladatok. A lapunk által megkérdezett gyakorl...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Szódolgozat
Öveges Enikő és Csizér Kata tavaly tette le Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról című kutatási jelentését az Oktatási Hivatal asztalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Radó esete a brit tudósokkal. Nahalka István írása
A tanulási elmaradást az a látens diszkrimináció hozza létre, amelyet az iskolák működtetnek egyoldalúságukkal, sajátos értékorientációikkal, bizonyos kultúrák kirekesztésével. Lá...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.17.
Diákolimpikonoktól határon túli doktoranduszokig egyre többen állnak ki az MTA mellett
Kedden Budapesten mintegy 1000-1500 fő tiltakozott az MTA épülete előtt a tervezett ellehetetlenítés ellen (a demonstrációtól percről percre tudósítottunk), emellett Szegeden, Kolozsváron...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.17.
Mennyibe kerül a nyelvvizsga: akár több százezer forintos kiadással is kell számolni
A továbbtanulás nemcsak izgalommal, hanem anyagi terhekkel is jár, amit az OTP Öngondoskodási Index szerint a szülők 81 százaléka akár lemondások árán is vállalna. Sok családnak azonban...
(Forrás: eduline)
--
2019.02.17.
Utópiának tűnik, hogy bárki is megállítsa a Facebook pénzcsináló adatporszívóját
Ahogy a tavalyi, az idei évindító üzenetében is azt ígérte Zuckerberg – akinek a szavazati jogok 60 százalékát birtokolva teljes az ellenőrzése a cég fölött –, hogy rendet tesz a Facebook...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.17.
"Ha ma lennék 16, valószínűleg nagyon be lennék szarva" (Hercsel Adél intejúja Simon Mártonnal)
Ha összeszedném tíz barátomat, akik hasonlóan gondolkodnak, mint én, száz dologban nem értenénk egyet. Ezért kellene beszélnünk róla, a dolgok ott kezdődnek el. Az a baj, hogy leszoktunk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.15.
Az óvszernek van értelme az iskolákban az ENSZ szerint
Az ENSZ Népesedési Alapja adott ki egy jelentést, amelyből kiderül, hogy ha óvszereket osztanak az iskolákban, azzal egyrészt megelőzhetők különböző nemi úton terjedő betegségek, másr...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Volt már idén szülői értekezleten? Volt bármi értelme?
Az osztályfőnök ismerteti a fontos dátumokat, határidőket, beadandó pénzeket, általánosságban beszél az osztályról. A szülők közben aláírják a megfelelő papírokat. Tanév elején...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek