OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. április 12.
» Hozzászólások (0)

MI – Egy osztályfőnök feljegyzései

19. Ha egyszer egy üzlet beindul...

2015. március 27.

Abban a reményben indítottunk, hogy egész héten a kalotaszegi kirándulásra való intenzív felkészülés jegyében telnek a napjaink. De szokás szerint... :)

Délelőtt szólt a főnök, hogy a hagyományos, évenkénti ellenőrzés keretében jő és megszemléli a tanulószobai tevékenységünket. Ez csak azért probléma, mert így muszáj a hivatalos időben tanulni, ami kicsit megnehezíti a felkészülés menetét. De kibírjuk, csak némi kényelmetlenséget okoz. Én dönthettem, melyik nap szeretném látni, így a csütörtökben egyeztünk meg.

N. egyre több gondot okoz. Óvodás módjára viselkedik. A gyerekek hol megmosolyogják, hol bosszankodnak emiatt. A múltkor tán írtam, hogy a szülei azt nehezményezték, kerülöm a gyereket. Nem kell nekem kerülni, kerül ő. Engem is, mást is. Annyira erős benne a velünk való kommunikáció vágya, hogy már nem is köszön. Mindegy, ebéd után elviharzik, másnap reggelig nyugi van.

Gőzerővel folynak az előkészületek, a többség vadul rajzol. Aki nem, az a könyvtárban végez kutatómunkát, készülnek Adyból, Kós Károlyból. Nem akármilyen művek készülnek ám! A Kóson (Kós Károly tér) rengeteg Erdélyhez kapcsolódó dolgot lehet felfedezni. A tér két szemben lévő oldalán egy-egy székelykapu, amit nem lehet nem észre venni. De a parkban is rengeteg „apróság” van, mi, akik nap mint nap ott járunk, már észre sem vesszük. De Z. bácsi újra felfedezi, fotókat készít, annak alapján készülnek az ajándékba szánt gyerekrajzok. Újra és újra szembesülök azzal, hogy azok a gyerekek, akik még a ceruzát sem képesek rendesen használni, ha Z. bácsi instrukciói alapján dolgoznak, csodákra képesek. És most készülnek a csodák!


Lehet, hogy nem pont ezt, de ilyeneket (is) rajzolnak

Kár, hogy hiába a lelkesedés, tanulni való van dögivel. Nehéz abbahagyni, a tanulószobára hangolódás elég döcögős.

Izgatottak már nagyon, mondják is a kollégák, hogy a hetedik újabban kissé szétszórt, máshol jár az eszük, zizik. Még szép! Én inkább örülök, mert az utazással kapcsolatos teendők lehetnének utált kötelezettségek is. De nem, ők élvezik! Ha ők élvezik, akkor mi is!

Azért tanulás fronton nagy dráma nincs, túl fogják élni a kollégák is és mi is. A csütörtöki tanszoba izgalmasnak ígérkezik. Nem a látogatás miatt, mert mindent úgy csinálunk, ahogy szoktuk. Ha nem ezt tennénk, két perc alatt kiderülne úgyis. Titkolnivalónk nincs. Viszont fizika dolgozatot helyezett kilátásba P. bácsi. Ha én készítem fel őket, ha tőlem kell megtanulniuk a fizikát, akkor garantált az örök hetedik évfolyam. Mindegy, van biológia és német lecke is. Abból tuti nagyon felkészültek lesznek! :) A fizika felkészülés abból áll, hogy kvázi regényként olvassák végig a témakör leckéit, hátha megmarad valami. A tanulószoba mindig bontott, a legmotiváltabbak, a jobb képességűek Z. bácsival külön mennek. Ott van sansz arra, hogy ezt-azt megértenek a fizikából is. Az enyémek küzdenek hősiesen, de ennyi. A kémiával hasonló a helyzet, a matek, amit még bevállalok. A többivel nincs túl nagy gond.

Az általánosságban újra és újra megállapítható, hogy sem a tananyag mennyisége, sem a minősége (mélysége) nem való ekkora gyerekeknek. Mintha már most egyetemi tanárokat képeznénk, agyrém! Ezért hörgök évek óta, de hiába! Ami a tankönyvben benne van, azt meg kell tanulni! Miért is?

És akkor tehát elérkezett a csütörtök. N. szokás szerint köszönés nélkül balra el. Z. bácsit majd fellöki, de nem köszön neki sem.

Rajzolás, kutatómunka, uzsi, tanszoba. Főnök érkezik becsengetéskor, leül, ellenőrzi a naplót. Unatkozik, mert mindenki csendben ül és csinálja a leckét. Félidőben feláll, kioson, megy át Z. bácsiékhoz.

A telefonom nincs kikapcsolva, csak lenémítva, mert ha valaki hív, nyilván nem arra kíváncsi, hogy vagyok, hiszen mindenki tudja, hogy a tanszoba alatt nem tudok jópofizni.

És persze megszólal a telefon. Pontosabban rezeg. A. néni, N. gyermekotthoni nevelője keres. N-nek kidobták a tornacsukáját a kölkök, és széttépték a kabátját. Tornacipő pótolva, de a kabátra nem akar ruhapénz előleget adni. Bejöhet-e N, hogy az ösztöndíjából kabátot tudjon venni. Az agyam eldobom! A tanszoba közepén adjak tájékoztatást a kölykök feltételezett viselt dolgairól, rohanjak le az irodába, a páncélból varázsoljam elő a pénzt, adminisztráljam, hogy átvette. Na neeeeeem! Mondtam, más dolgunk van, a bank bezárt, ügyfélfogadás másnap. Ha szól. Mert én biztos nem fogom ezügyben (sem) keresni N-vel a beszélgetés lehetőségét. Amúgy kettőkor ment el, mit csinált háromnegyed 5-ig?

Igazgató bácsi újra jön. Hogy el ne aludjon, elővesszük a bioszt. Hangosan olvassuk, értelmezzük, kérdésekre válaszolnak. Imádják, mert környezetvédelemmel kapcsolatos a cucc. Nemzeti parkok Észak-és Dél-Amerikában, Afrikában. Különleges állatok, érdekességek azok élőhelyéről. Inkább földrajz, de érdekes. Nem így kéne minden tárgyból, minden tudnivalót? (Hangos olvasás minden nap van, mert nem tudunk annyit gyakorolni, amennyire szükségük lenne.)

Kész is vagyunk nagyon gyorsan, előkotorják a fizikát. Szemmel látható, hogy lövésük sincs, de sebaj! P. bácsit megdumáljuk, hogy halasszanak, Z. bácsival pedig jövő héten összevont tanszobát csinálunk. Az ő brigádjának ismétlés, az enyémeknek halvány reménysugár, hátha...

A megváltást jelentő csengőszó. Vége a kínlódásnak, mehetnek pihenni. Nincs se kedvem, se szívem N. cipő és kabát ügyével foglalkozni. Megvár. Majd holnap!

Persze este telefonos megbeszélés A. nénivel. N. állítja, hogy Z. bácsi látta a kabátján a sérülést, ami persze nem igaz, mert mint jeleztem, N. majd fellökte, annyira rohant. Majd kiderül, hogy a kabát bélésén van sérülés. Leesik a húszlajtáros! N. új kabátot akart, elszakította a bélést, azt hitte így azonnal pénzhez jut. Hát, ezt bukta a kis drága! És akkor lett nagyon elegem. Mondtam A. néninek, vége a banki szolgáltatásoknak. Holnap megkapja a gyerek a maradék ösztöndíját, csináljon vele, amit akar! Öreg vagyok én már bohócnak, és felmondtam mint bejárónő és személyi titkár. Azt meg különösen unom, hogy negyedik hete mindig van valami akció vele/miatta.

Közben azért zajlik az élet az fb zárt csoportjában. Gyorsan kiderül, a cipőt ők hajították ki, de N. készakarva hagyta a felét a kukában, a kabáthoz meg semmi közük. Annyi történt, hogy a krétaporos kezét az egyik abba törölte. Csúnya dolog! Most mit tegyek? Írtam nekik, ez még egyszer elő ne forduljon, mert nyilvános kivégzés lesz. :)

Pénteken N. ismét köszönés nélkül viharzik el. De nem megy messzire. Az iroda előtt ülve várja a főnököt. Panaszkodni érkezett cipő- és kabátügyileg. Beelőztem, én mentem be először. Elmondtam, hogy tudok az ügyről, tisztáztuk, hogy helytelenül cselekedtek, ezért ne rendelje be a fél osztályt. Cserébe azt kértem, hogy legyen tanuja annak, hogy átadom a gyerek pénzét, amit persze egy átvételi elismervény aláírása után teszek meg. Elintéztük a formaságokat, otthagytam őket. Igazgató bácsinak se legyen jobb. :)

Vissza a kisdedekhez. Egy kis fizika gyakorlás közösen, aztán rajzolás, rajzolás és még egy kis rajzolás. Fél négykor a szokásos ölelések, puszik, majd mindenki békében haza.

Jövő héten már csak három nap, aztán szünet. És utána a várva várt utazás.

DZS

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek