OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. május 31.
» Hozzászólások (0)

OFOE-Filmklub

Egy történet a szeretetről és a szeretet hiányáról

Az OFOE Budapest Filmmel közös filmklubjának következő találkozója június 2-án 17.30-kor kezdődik a Kino Caféban (Szent István krt.16,). Ez alkalommal a 2012-ben készült Nővér (L´enfant d´en haut) című francia-svájci filmet nézzük meg. Rendező: Ursula Meier, aki a film rendezéséért a 2012-es Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte az Ezüst Medve díjat.

Jegyár: 700 Ft.

Részletek a filmről készül írásokból

A 12 éves Simon a svájci kánaán lábánál tengeti életét, ahová a lazacos szendvics helyett csak a savanyú sajtszag jut el. Minden nap a helyi libegővel fellátogat a turisták által igen kedvelt sípályára, ahol nemes egyszerűséggel összeszed pár első osztályú lécet, kabátot, vagy ha más nincs, némi előre csomagolt uzsonnát, és gyakorlatilag feltűnés nélkül távozik. Hiszen kinek tűnne fel egy fejcsúcsig eltakart kisfiú, amint épp elsétál a zsákmányával, száz meg száz hasonló kölyök között? Egy valamiben különbözik csak Simon a többiektől, neki nincsenek szülei, akik üdülni, vagy legalább reggelizni vigyék. Fiatal huszonéves nővérével él egy panellakásban, ám a lánynak, ha van is épp munkája, könnyű szívvel bulizza el kevés pénzét. Ezzel szemben Simon minden garast megbecsül, a szajrét a lehető legjobb áron értékesíti, hol a játszótéren, hol egy orgazdának. (Hanula Péter: A paradicsom szomszédságában, Port.hu)

Hogy főhősünk életéből nagyon hiányzik egy anyafigura, arra nem csupán Gillian Anderson karaktere utal, aki megjelenésével rávilágít egy hiányállapotra, hanem Simon Louise-hoz fűződő viszonya is. A fiú érzelmileg teljesen összezavarodott a korán jött felnőttkortól, egy kis szeretetmorzsáért képes akár fizetni is a nővérének: kettőjük kapcsolatában az ölelésnek, a jó szónak is ára van. A völgy és a hegy közti határvonal átlépése, a két világ közötti ingázás és átjárás, az átmenetiség ott munkál szimbolikusan Simon és Louise viszonyában is: a lány a gyerek, a fiú a felnőtt, ha Louise alkalmi munkát kap, Simon azonnal visszavedlik kissráccá, de ahogy fenyegetni látszik valami kettőjük egzisztenciáját, ismét kenyérkereső férfivá lép elő. A Nővér azoknak való, akik szeretik a gondosan szerkesztett, átgondolt metaforákkal bíró, szociálisan érzékeny, pszichológiailag is pontos, remek színészi játékokkal teljes, kicsit talán a Dardenne testvérek naturalizmusára hajazó mozikat. Egyszóval: jó film, amiért rendezője joggal vehette át a díjat. (Hungler Tímea: Síparadicsomi állapotok, Revizor)

Simon, a tizenkét éves fiú huszonéves, ideiglenes állások és a munkanélküliség között ingázó nővérével él együtt, és lopásból tartja el a kis családot; a síelőktől elcsent szendvicseken meg a lopott sífelszerelések árából élnek. Amit a fiútól kap, a nővére leginkább elissza vagy pasijaira költi – mintha a gyerek az apja, de legalábbis a nála sokkal érettebb bátyja lenne. A lány egy normális párkapcsolatot szeretne, a fiú pedig azt, hogy egyetlen rokona szeresse őt, vagy legalábbis úgy bánjon vele, ahogyan azt egy gyerekkel szokás. Mert persze erről szól valójában a Nővér, nem arról, hogy hogyan sikerül vagy nem sikerül eladni a síléceket, hogy elkapják, lebuktatják-e Simont vagy sem, hogy hogyan lesz cinkosa egy Svájcban dolgozó angol vendégmunkás a fiúnak; de még csak nem is arról, hogy hogyan kényszerül a gazdagoktól való lopásra a szegény, és hogyan válik lemoshatatlan, leküzdhetetlen jellemzőjévé ez az életforma. Hanem egy abnormális kapcsolatról, szeretetvágyról, egy – a választott életmód látszata ellenére is – idősebb nő és egy fiatalabb fiú rokoni viszonyáról. (Kovács Bálint: Fesztivál és patika, Kultúra.hu)

Fent és lent gyerekszemmel. Interjú Ursula Meierrel

(Részletek)

filmhu: Hogyan született meg a film ötlete?

U. M.: Sok minden rakódott egymásra bennem, amikor az ötlet megképződött a fejemben. Először is újra együtt szerettem volna dolgozni Kacey Mottet Kleinnal, a kisfiúval, aki a főszereplő Simont alakítja a filmben. Előző filmemben, az Otthon az útonban forgattam vele, akkor hét és fél-nyolc éves volt, és az volt az első filmje. Rengeteget munkálkodtunk azon, hogy színésszé váljon, és mivel ezt elértük, ezúttal még komolyabb irányba szerettem volna elvinni a szakmai kapcsolatunkat, úgyhogy személyre szabott szerepet írtam neki, ez volt az egyik mozgatórugója ennek a filmnek. A másik maga a helyszín Svájcban, amit jól ismertem, mert az Arte televíziós csatornának forgattam róla egy dokumentumfilmet. Annak a témája is hasonló volt, a térség kontrasztjai, ahol van a völgy az ipari városrésszel, de ha fölnézünk, akkor ott látjuk a hegyeket a síparadicsomokkal meg a gazdagokkal, s ezek az ellentétek engem nagyon megfogtak már az első perctől kezdve. Nagyon egyszerűen és sokat elmond ez az egész díszlet már önmagában, sokat elárul a világról, amiben ma élünk, és már régóta gondolkodtam azon, hogy valamit kellene kezdeni ezzel a helyszínnel. A harmadik elem pedig egy gyerekkori emlékem, ugyanis kiskoromban a Jura-hegység lábánál síeltünk, és volt egy kis tolvaj gyerek a síparadicsomban, akit aztán kitiltottak mindenhonnan. Gyerekként nagy hatással volt rám ez a történet, hogy egyáltalán mit keres valaki ott, aki nem abból a társadalmi közegből való, rosszul síelt, látszott rajta, hogy nem volt pénze, és nekem nagyon izgalmas volt, hogy valaki fent mer lopni a gazdagoknál, ezt inkább a saját közegükben szokták csinálni. Úgyhogy a tudattalanomban volt ez a történet elásva, és aztán később, a forgatókönyv írása közben előjött ez az emlék. Ebből is látszik, hogy nagyon összetett folyamat volt a film megszületése, sok mindennek kellett összeállnia ahhoz, hogy tényleg szükségét érezzem egy újabb történet elmondásának.

filmhu: A gyerekszereplőnek, Kacey-nek elég sok kemény szituációban kellett helyt állnia, gondolok itt a lopásokra, vagy amikor megverték, illetve amikor Louise-zal, a partnerét alakító Léa Seydoux-val verekedett elkeseredetten. Mennyire vette ez őt igénybe, hogyan sikerült kivédeni vagy feldolgozni az esetleges érzelmi megterhelést?

U. M.: Ilyenkor rengeteg minden az előkészítő munkán múlik. Két hónapon át nagyon sokat beszélgettünk, folyamatosan készítettem őt fel a szerepére, sokat gondolkodtunk közösen Simon személyiségéről, a Louise-zal való kapcsolatáról. Nagyon értelmes kisgyerek, sokszor magától érzett rá a cselekmény, a szituációk magvára. Az egész tréninget úgymond azért csináltam, hogy ne eljátssza a szerepet, hanem a szereppé váljon, ezt kellett vele megértetnem, és utána a forgatáson már csak ennél egy kicsit messzebb kellett őt vinnem a különböző jelenetekben. Szerintem az emberek többsége fel sem tudja mérni, milyen sok munka van abban, hogy egy ilyen játékminőséget elérjünk egy kisgyereknél, de a legnehezebb számára nem is az volt, amikre első körben gondolnánk, hanem a manipulációs jelenetek, amik kézügyességet igényeltek. Tolvajként sok precíz, gyors mozdulatot kellett kiviteleznie, villámgyorsan kellett öltözködnie, az ellopott felszereléseket szortíroznia stb., és ebben nagy nehézségei támadtak, mert nem túl precíz, nem túl ügyes gyerek, és megőrült attól, hogy neki ez nem igazán megy. Az említett, érzelmileg problémás jeleneteknél természetesen nagyon sok energiát fordítottunk a pszichológiai és egyéb felkészítésre, de abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy mivel úgymond én tettem őt színésszé, nagyon jól ismerjük egymást, ezáltal hatalmas a bizalom közöttünk. Tudta, hogy bármit kérek tőle, akkor is ott állok mögötte, segíteni fogom, tehát bármilyen messze is szerettem volna őt vinni a játékban, bizalommal lehetett felém, és ez segítette őt a szerep megformálásában. Ugyanez volt a helyzet Léa Seydoux-val is, akinek az első nehezebb szerepe volt Louise figurája, egy olyan lányé, aki számtalan nehézségen kénytelen keresztülverekedni magát, ő is azért vállalta el a feladatot, mint mondta nekem később, mert bízott bennem, ami hihetetlenül fontos az ilyen nehéz szerepek eljátszásakor.

filmhu: A filmben felvetődik ennek a lehetősége, de lehet-e igazi újrakezdés ezeknek a figuráknak? Ki lehet-e törni, vagy determinált ezeknek az embereknek a sorsa, és kénytelenek úgy élni, ahogy a film bemutatja? Lehet-e esélyük valami többre?

U. M.: Szerintem a film alapvetően bizakodásra ad okot, ez nekem nagyon fontos, mivel a kisfiú végig a szeretetnek valami jelét keresi a nőnél, amit aztán megkap. Ez a történet a szeretetről és a szeretet hiányáról szól, és először el kell távolodniuk ahhoz, hogy a lány megérezze, milyen fontos neki a kisfiú. Nem hiszem, hogy konkrétan újrakezdésről beszélhetnénk, nem lesz jobb ember ettől Louise, sajátmaga fog maradni, de rájött, mennyire szükségük van egymásra. Újra kapcsolatba kerültek egymással, és hátha újraépítenek valamit, de nem valamiféle idealisztikus módon, hanem a saját maguk módján és szintjén.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.17.
Kétségbeesett pécsi szülők a Penny Market apróhirdető tábláján keresnek iskolát
A Pécs-Somogyban található Vadgesztenye Általános Iskolába elsősorban hátrányos helyzetű gyerekek jártak, ám idővel egyre csökkent a beiratkozók száma. A mélypont 2014-ben volt, amikor...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.12.17.
Vadgesztenyének lenni. Szülői levél Páva Péter polgármesternek
Kísérleti programba vágtunk bele. Tudtuk, hogy lesznek rögök, hogy lesznek elméletek, amik majd a gyakorlatban nem fognak működni, folyamatok, amik megszakadnak, mert így fog majd egyszer évek...
(Forrás: Facebook)
--
2018.12.17.
Elveszítette presztízsét a tanári szakma: szomorú adatok a pedagóguspályáról
„2016-ra elveszítette presztízsértékét az újságírói és tanári foglalkozás, amelyek a rendszerváltás előtti időkben még magas megbecsültségű szakmáknak számítottak. A 2016-os foglalkoz...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.17.
2022 után még durvább lesz a tanárhiány, de már most van egy nagy probléma
Legutóbb arról tájékoztattak, hogy 1-2 százalékos a pedagógushiány – mondta a Magyar Időknek Bódis József oktatási államtitkár, aki szerint 2022 után a nyugdíjba vonulók miatt viszont...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek