OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. szeptember 3.
» Hozzászólások (0)

SOHA TÖBBÉ DOGA!

Játék és fejlesztés – kettő az egyben!

Így kezdődött

„Soha többé dogát, csak ilyen feladatokat” – hangzott a diákok felkiáltása. A Soha többé doga! egy olyan fejlesztő munkafüzeteket tartalmazó kiadványcsalád, amely az általános iskola felső tagozatosainak nyújt segítséget. Egy új módszer, amely a tanulásban akadályozottak számára mentőmellényként szolgálhat. A kiadványt bárki használhatja gyakorlás céljából, de megálmodói első sorban azért hozták létre, hogy a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek segítséget kapjanak. A másik célcsoport a fejlesztést végző pedagógusok, hiszen a felsős korosztály számára igen kevés olyan kiadvány található, amely közvetlenül segít a fejlesztés megvalósításában. A használók köre már jelenleg is igen széles.

A kiinduló kérdés az volt, hogy hogyan lehetne a diákok figyelmét lekötni, fejlesztést véghezvinni, és a tananyagot is megtanítani egyszerre. Ekkor pattant ki Szelekovszky Noémi fejéből az ötlet, hogy a fejlesztést a tananyaggal kapcsoljuk össze, ne pedig olyan szöveggel, amely érdekes ugyan a diák számára, de rabolja a játékra szánható időt. Azzal hogy a fejlesztés alatt ismerkedik a tananyaggal: hallja, olvassa, az már nem lesz ismeretlen számára a tanulás során. Az ötlet megvalósítása során csatlakoztak Noémihez Zsótér Zsuzsanna és Rideg András, szintén gyakorló pedagógusok, és ma már hármasban fejlesztik tovább az alapötletet.

Munkafüzetek

A segédanyagok a NAT-ra épülnek, így nincs szerepe annak, hogy melyik tankönyvcsaládot is használja a nebuló. A feladatok a vizuális és auditív percepció szabályainak megfelelően épülnek fel: differenciálás, rész-egész, alak-háttér, memória, fonológiai kódolás stb.

Az eddig megjelent kiadványok (Történelem 5, Természetismeret 6., Kémia 7.,Kémia 8., Földrajz-biológia 7. és Földrajz-biológia 8.) mellé hamarosan érkezik a Fizika 7-8. és a szerzők történelemből illetve magyarból is tervezik a folytatást. A tananyagrészek rövidített, összefoglalt szövegei után a fejlesztő feladatok játékos formában segítik a munkát, illetve az egységeket pedig tanulás-módszertani útmutatás zárja.

Tanulást segítő táblajátékok

A játékos formára nagy hangsúlyt fektettek a segédanyag készítői, és ennek megfelelően olyan tanulást segítő társasjátékokat hoztak létre, amelyekkel a szó szoros értelmében játék a tanulás. A természetes anyagokból készült eszközöket használva észre sem veszi a gyermek, hogy miközben szórakozik, egyúttal tanul is. A játékok – mivel társasjátékokról beszélünk a konfliktuskezeléssel és az együttműködéssel kapcsolatos kompetenciákat is erősítik. A munkafüzetekhez hasonlóan ezek a játékok (Mengyelejev paripái, Tornádó a térképen, Mesélő kockák, Vegyületek támadása) is csak a első hírnökei a bővülő családnak.

Mivel nyitunk a digitális világ felé is, reméljük, hogy nemsokára elektronikus eszközökön is találkozhatunk a számunkra oly kedves felkiáltással: Soha többé doga!

Szeretnénk, ha az általunk készített segédanyagok minél több helyre eljutnának, és minél több diáktól lehetne hallani a fenti felkiáltást.

Elérhetőségek

Az érdeklődő tantestületek, munkacsoportok számára szívesen bemutatjuk munkánk eredményét.

Részletesebb tájékoztatást ide kattintva lehet találni.

E-mail: sohatobbedoga@gmail.com

A munkacsoport tagjainak bemutatkozása

Szelekovszky Noémi vagyok, 1992-ben kezdtem a pályámat. Négy gyermekem van. 2011-ben lehetőségem nyílt az ELTE fejlesztőpedagógus képzésében részt venni, és hamar rájöttem, hogy jó helyen vagyok. A képzés alatt a Jó Isten is segített, hiszen az iskolánkban felső tagozatos gyerekek fejlesztését kaptam meg. Így a tanultakat „még melegében” volt alkalmam kipróbálni. Menetközben derült ki számomra, hogy míg az ovisoknak, alsó tagozatosoknak rengeteg fejlesztő feladatlap, munkafüzet stb. létezik a piacon, addig a felső tagozatos gyerekeknek alig vagy nincs is. Pedig szükség van rá, hiszen a tanulási zavarok nem múlnak el varázsütésre negyedik osztály után. Fontos továbbfejleszteni és segíteni a gyerekeket. Fontos továbbra is a többcsatornás fejlesztés. A fejlesztésre hozzám kerülő gyerekeknek a tananyag pótlása is feladatuk volt. A kollégák ugyanis a fejlesztő órákra elengedték a gyerekeket, de kérték, hogy az órai anyagot is pótoljuk. Ez nagyon nehéz 45 perc alatt, ennyi minden nem fér bele egy órába. Mit kellene kitalálnom? Ezt a feladatot meg kell oldani, de hogyan? Majd jött egy „isteni szikra”, készítsem el a tananyag rövidített, érthető változatát, és ehhez készítsem el a vizuális és auditív percepciót fejlesztő feladatokat. Elkészítettem az első feladatlapokat. A gyerekeknél nagyon nagy sikert arattam velük, kérték, hogy a következő órán is ilyet csináljunk. Így kezdődött, majd szerencsémre egy nagyszerű kolléga állt mellém, aki támogatta az ötletemet, majd segítőm lett. A közös munkánkat később még egy kolléga kezdte támogatni és segíteni. Reméljük, hogy minél több gyereknek tudunk segíteni, sikerélményt nyújtani és a tanulást meg szerettetni.

Rideg András vagyok. Középiskolai éveim után több szakmát is tanultam, de a tanításról álmodtam mindvégig. Amíg a Szegedi Tudományegyetemen végeztem tanulmányaimat, lehetőségem nyílt ösztöndíjasként halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok mentorálására. Ekkor láttam bele mit lehet elérni a lemaradó gyermekeknél egy egyéni vagy kiscsoportos fejlesztés/foglalkozás alkalmával. Később részt vettem a Hódmezővásárhelyi Hóvirág Tanoda kialakításában és működésében, ahol szintén hasonló képességű középiskolásokkal foglalkoztam. Az egyetem elvégzése után egy Montessori alapokon nyugvó kis osztálylétszámú iskolában kezdtem tanítani, ahova tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő fiatalok jártak. Ma már egy községi iskola felső tagozatos diákjait tanítom, ahol az évek során szerzett tapasztalatokat kamatoztatom. Itt is azzal szembesültem, hogy a differenciálás feladata milyen nehéz és sokszor szinte megvalósíthatatlan. Nagyon megkönnyíti a munkát egy jól elkészített feladatlap, amely során a diák észrevétlenül tanulja a tananyagot, miközben jól szórakozik és sikerélménye van. Szerencsére megismerkedtem szerzőtársaimmal, akikkel élmény a munkafüzettel való munka, és bátran meríthetek erőt belőlük.

Zsótér Zsuzsanna vagyok. 1987-ben végeztem a Jászberényi Tanítóképző Főiskolán tanító szakon, s azóta Erdőkertesen dolgozom. 3 gyermek édesanyja vagyok. Alsó tagozatos gyerekekkel foglalkozom, de az utóbbi időben betekintést nyertem a felső tagozatos gyermekek lemaradásaiba. Valóban 4. osztályig a fejlesztés megoldott, mind a pedagógusok, mind a piacon fellelhető munkafüzetek formájában. A felsős fejlesztő pedagógusok pedig magukra vannak utalva. Ezért nagyon örültem a lehetőségnek, hogy a munkafüzetek elkészítésében szerepet vállalhattok.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Könnyebb lehet az iskolatáska
Tegnap járt le a határidő azon szülők számára, akiknek a gyermeke főiskolán vagy egyetemen tanul tovább, mivel vasárnapig lehetett jelentkezni az ősszel induló felsőoktatási képzésekre...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Palkovics újra üzent az Akadémiának és a kutatóknak
A miniszter elárulta, hogy pénteken találkozik legközelebb az MTA vezetésével és gyors megegyezésben bízik. Palkovics László elmondása szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.20.
Készen állnak a sztrájkra a tanárok
öbb ezer visszajelzés érkezett már a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) felmérésére, amellyel a tanárok sztrájkhajlandóságát szeretnék feltérképezni. Szűcs Tamás elnök lapunknak...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek