OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. október 11.
» Hozzászólások (0)

Mi – Egy osztályfőnök feljegyzései

37. Akkor tehát: útjára indul a gyönyör

2015. október 2.

Hétfőn megtudom, hogy M. laktóz érzékeny. És, ahogy ő fogalmaz, savas is. Diétáznia kell, ha nem akarjuk, hogy folyamatosan hasmenése legyen, esetleg hányjon. Hát, ez óriási! Nem elég, hogy nem ehet tejes kajákat, ne egyen olyat sem, ami savat csinál. És bent van a suliban, oldjuk meg! Hívom anyát, mondom neki, oké, a hetet megoldom, de azért tűnődjön már egy cseppet: hogyan tovább addig, míg az orvosi szakvélemény elkészül? (Orvosi javaslatra lesz diétás kajája.) Mit adunk enni a gyereknek, aki egész héten, 24 órában van nálunk? Jobb híján ajánlom fel, hogy ezt a hetet megoldom, de a jövő hét már anyáé. Kíváncsi vagyok…

Jön O. anyu, kérdezem tőle, mit adjak a kölyöknek enni. Szakácsként nyilván van ötlete. Persze. Érkeztet párolt húst, annyit, amennyi ebédre és vacsira is elég lesz. Másnaptól pedig névre szólóan hozza a diétás menüt. Lövésem sincs, hogyan köszönjem ezt meg neki? Az étlapunk amúgy egyszerűen zseniális. Pl.: hétfőn bolognai (ez ugye paradicsomos, tehát savas, a sajtot sem adhatom, mert laktózt tartalmaz). Ezért cserébe a vacsi paradicsomos húsgombóc. Yeeeeeessssssssss!!!! Felsorolni nem fogom a többit, de persze mindenben van laktóz. És gyümölcsöt sem kap, mert narancs és alma a felhozatal. Veszem neki a banánt. Mondjuk, az orvost sem akarom dicsérni, de nincs is miért. Útnak enged egy kollégista kölyköt úgy, hogy szakmai tanácsként annyit bír mondani: ne egyen semmit, ami laktózt tartalmaz. És persze semmi olyat, ami „savas”. Ügyes!

Kedden újabb olyan magyar házi jön, amitől muszáj ismételten kalapot emelni a friss diplomás B. bácsi előtt. Suli újság, próbaszám. ☺ Címlap tervezés, október 23-i előzetes, Mi leszek, ha nagy leszek? Két interjú, 10 tipp, sport, humor. Kreatívak a kis drágák! Címlap: Becsöngő, utolsó oldal: Kicsöngő. Az már csak az én szimpla gonoszságom, hogy látom magam előtt a kész művet és a nyolcadikat: becsöngetéskor elkezdik olvasni, kicsöngetésre pont végeznek. És persze a kollégák fejét is. ☺ ☺ ☺ Ha megjelent nyomtatásban, megmutatom. ☺

Föci órán mondja E. néni, aki hiányzott a múlt héten, az szerdán szabadidőben(?) pótolhat. Ebben az esetben lehet térképet használni. Aki nem ezt választja, az csütörtökön órán. Térkép nélkül.

A matek előkészítő a tervek szerint halad. Dolgoznak buzgón. Barátosném elégedettnek tűnik. A tündérkéim is pozitívan nyilatkoznak. Ez jóóóóóóóóóóóóó!!!!!

Persze, szorít az idő, muszáj próbálni az ünnepi műsort is. Csalunk kicsit, a magyar leckét megbeszéljük, csak úgy mint a többit, de a gyakorlati megvalósítás estére marad. Z. bácsit a zsenialitása szerencsére most sem hagyta cserben, szóval szuper lesz ez, tuti!

Szerdán K-nak biosz-kémia előkészítője van. Az első, izgatottan várom, hogy meséljen. Kár a gőzért! Továbbra sem szószátyár a kis drága, de azért annyit elmond, hogy jó volt. És persze lesznek kérdései majd a korrepetáláson, mert vannak homályos foltok. De mosolyog. És ez a fontos! A próbák is mindennaposak, pihenésre nincs idő!

Csütörtökön elkérem őket a hetedik óráról, mert egy „merényletet” terveztünk ellenük. A műsorban két dal is lesz, a záró dal refrénjét az egész csapat énekli. Ha rá tudjuk őket dumálni. Zs. néni másodpercek alatt veszi rá őket! És éneklik! De édesek! És ahhoz képest, hogy első próba, milyen jól nyomják! Hihetetlenek, nna! ☺ Egyik ámulatból a másikba esem.

Ketten elmennek a külsős matek előkészítőre. Kivételes alkalom, mert egyébként kedden lesz. Csak kettőt engedek el, mert reggel 8-tól este 6-ig folyamatosan „tanításon” részt venni – embert próbáló kihívás. Ők talán elbírják. Majd meglátjuk. Élvezték nagyon. Mondják, hogy emilben fognak feladatot kapni, a megoldást emilben kell küldeni. Csak hát ők nem használják, mert a fészbukon élnek. Kizárólag a fészbukon. ☹ Számítástechnika óra 20 perc „tanítás”, 30 perc szabad fészbukolás. Dolgozatot megbeszélik(!!!), megkapják, a válaszokat benyalják. Ennyi. Nyolcadikosok és még egy sort se írtak sem wordben, sem excelben. Akkor tehát új feladatom van: belekényszeríteni őket abba, hogy használják a különböző alkalmazásokat. Innentől kezdve minden nap küldök nekik egy emilt, amire nekik válaszolni kell! Mert meg kell tanulniuk, hogy a postájukat minden nap legalább egyszer megnézzék! De miért én tanítsam őket erre? Be se engednek a terembe, ahol a gépek vannak. Pedig úgy kéne, hogy mindenki ül egy gép előtt és dolgozik. Nem, nem fészbukol. Levelet ír, fájlokat csatol, elküld, megnyit. Wordbe kéne írni a magyar leckék egy részét. Akkor talán képesek lennének alapszinten használni. Tévedek???

K. tartja magát. Különösebb panasz továbbra sincs, így ő is kap feladatot éneklés-ügyileg is. Ettől most szárnyal! Maradjon így!!!!

Csak a német szakos panaszkodik, hogy időnként(!!!) közbeszól. Mondom neki, K. az elmúlt két évben (állítólag) feküdt a padon, nem csinált semmit. Örüljön, hogy felébredt és kinyitotta a szemét! ☺

Mondom a kislánynak, hogy adnék neki egy személyre szabott, baromi bonyolult feladatot. Leszögezem, hogy örülök, hogy végre nyitva van a szeme óra alatt is. Most azt kéne csinálni, hogy nyitva a szeme, csukva a szája. És mindezt egy időben. Veszi az adást, érti, mosolyog. Megegyeztünk. ☺ Emlékeztetem, hogy ez a jó irány, nekem tecc, csak így tovább! Mosolyog újra, ígéri nagyon, hogy ez így lesz.

Én nem tudom, hogy mit képzelnek a kollégák? Felveszünk egy gyereket, akiről pontosan tudjuk, hogy kezelhetetlen, nem együttműködő, kiszámíthatatlan, megbízhatatlan és agresszív. Ehhez képest a harmadik héten már egészen jól működik. Mégis, mit várunk tőle? És tőlem? Mit gondolnak? 30 nap alatt kell megjavítani? És ha nem sikerül? Cseregyereket ültetünk a helyére? Kidobjuk? Ha ez a kislány ezen a ponton megáll, ha semmi más fejlődést nem mutat, akkor is nagyot lépett előre. Én azért még nem elégednék meg ennyivel, de a „múltja” alapján ez is igen komoly teljesítmény. Tőle. Én ezt próbálom értékelni, erősíteni, hogy haladjon tovább. Remélem, hogy szinte töretlen lesz a javulás. És ha lesznek hullámvölgyek (és tudom, hogy lesznek), hát az is belefér. Asszem.

A péntek, szokásosan dögunalom. Tanszoba helyett próba, próba és még egy kevéske próba. Utána hét gyereknek kéne külsős előkészítőre menni. Magyar nyelv és irodalom. A kolléganő kicsi fiacskája jelzi, neki sürgős találkozója van a haverokkal, szóval rögtön az első alkalmat kihagyná. Megegyezünk, hogy erről szó sem lehet. Anyukája szerint sem.

Fél négykor útnak indítom a kis csapatot. Adok füzetet, tollat, ölelést. Uzsonnát mégsem kapnak, mert nem fér bele a keretbe. Miért nem vagyok meglepve? ☹

Szombaton rájuk írok, na, mi volt?

Semmi extra, jó volt. K. szerint kevésbé feszült a hangulat, mint a biosz-kémia előkészítőn. Hát persze! Ide eljött egy csomó gyerek, nem feltétlenül konkurenciái egymásnak. A másik helyen már most öldöklő harc folyik. Aki ott ül, az oda akar menni. Biológia-kémia szakra. Mindent be kell vetniük, mert a szóbelin azok a tanárok ülnek majd, akik itt az előkészítő foglalkozásokat tartják. Én egy csöppet sem csodálkozom. K. igen, de ő most ismerkedik a nagybetűs élettel.

Érkezik egy privát üzi is. M-től. Neki nagyon fontos és halaszthatatlan programja volt, mégse ment el. Brávó! Írtam neki, ha fontosabbak a haverok, akkor ezt én hajlandó vagyok tudomásul venni. És ennek megfelelően fogom az ügyeit is intézni. Őt jövő héten nem engedem el. Keressen fizetőst, boxolja le az anyukájával. Nem az én feladatom lenne, hogy előkészítőt intézzek, de szívesen megteszem. Cserébe annyit kértem, hogy aki jelentkezik, az vegye komolyan.

Elküldtem az első emileket. Csöpögnek a válaszok. ☺ R-nek állítólag nem volt emilje, mert egy éve, hogy az anyukája törölte a gyerek fészbuk profilját, így megszüntették a postafiókot is. Kértem a címet tőle is. Anyuka írta meg. Szerintem anya válaszolt a levelemre is, mert pont ugyanazokat a paneleket olvastam, amiket akkor szoktam, ha vele levelezek. ☹ Ezzel most mit csináljak? Ha rákérdezek, megsértődik, kikéri magának. Ha a gyereket kérdezem, gondolkodás nélkül fogja azt mondani, hogy ő írta. Vagy igen, vagy nem. Majd egyszer, évek múlva kiderül.

DZS

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.11.20.
Jó reggelt: az MNB beleszállt a kormány oktatáspolitikájába
Különösen érdekes, hogy az MNB szerint rövid távon nem apellálhatunk a demográfiai robbanásra (már csak azért sem, hiszen a mostanában születő gyerekek meglehetősen sokára válhatnak munkaer...
(Forrás: mérce)
--
2018.11.20.
A NAT-ot újra kell fogalmazni Pedagógiai nézetek vegyítése pszichológiai elvárások leírásával kérdésessé teszi a hitelességet
A „tanulókra” vonatkozó részek erősítik azt a benyomást, hogy részvételüket a pedagógiai folyamatban avítt pedagógiai szerepfelfogás alapján határozzák meg: „A tanuló megtanulja...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.20.
A lehető legrosszabb időpontban szűnik meg a legnépszerűbb nyelvvizsga
A TIT weboldala miután megemlíti a tényt, hogy megszűnik a TELC, rögtön azzal igyekszik árnyalni a képet, hogy egy másik, „hazai fejlesztésű, államilag akkreditált számítógépes vizsg...
(Forrás: mérce)
--
2018.11.20.
Felpörgött a CEU Bécsbe költöztetése, Soros már az oktatási miniszterrel tárgyal
Vasárnap Sebastian Kurz osztrák kancellárral találkozott Soros György, hétfőn pedig már az oktatási miniszterrel egyeztetett a CEU bécsi költözéséről - számolt be az RTL Klub Híradója...
(Forrás: Népszava)
--
2018.11.20.
Új tantárgyat kezdeményeznek
Az Emberi Méltóság Központ és a CitizenGo szervezet kezdeményezi, hogy jelenjen meg a családi életre nevelés az új Nemzeti alaptantervben. Az erről szóló petíciót Kásler Miklós, az emberi...
(Forrás: Infostart)
--
2018.11.20.
Új Nemzeti Alaptanterv: az MTA és a PDSZ is halasztást kér
A NAT korszerű, gyermekközpontú, a XI. század várható kihívásaira felkészítő folyamatokról szól, de olyan ideális iskolai körülményeket feltételez, amelyek még messze nem biztosítottak...
(Forrás: Infostart)
--
2018.11.20.
A magyar nyolcadikosok szerint a szüleik igen, a tanáraik kevésbé adnak a véleményükre
Leginkább a családjuk kíváncsi a véleményükre és világ dolgairól is elsősorban a szüleiktől informálódnak a nyolcadikos (13-15 éves) gyerekek - áll az UNICEF Magyarország az ELTE TÁ...
(Forrás: index)
--
2018.11.20.
Megvannak az év leginkább szülőbarát pedagógusai
Az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete 2013-ban alapította és adta át először a Varga Gábor-díjat, hogy emléket állítson az Alsóerdősori Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimná...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.11.20.
Schmidt Mária megmondta, milyen történelemoktatást szeretne a NER-ben
Schmidt kijelentette, szerinte a történelemoktatás célja:öntudatos és büszke magyar polgárok nevelése. Múltunk megismertetése és értő elemzése révén minden tanuló erőt meríthet nemzet...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek