OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. november 1.
» Hozzászólások (0)

Mi – Egy osztályfőnök feljegyzései

40. „1956, te csillag”1

2015. október 22.

A hétvégén is suli-ügyek foglalkoztattak. K. lelkét ápolgattam a fészen keresztül, mert mégis úgy gondolom, érdemes ebbe a leánykába energiát feccölni. Néhány levélváltás és megegyeztünk. Megbeszéltük, hogy már megmutatta, hogy milyen jó fej is tud lenni, ezt a vonalat követi a héten is. Kis lépés, de legalább jó irány. ☺

Hétfőn úgy érkeztem, hogy tudtam, nem lesz ez a hét sem sétagalopp. De szokás szerint – nem elég az előre tervezett őrültek háza, mindig van más is. Most például az, hogy M, a laktózérzékeny kisded megérkezett minden kajapótlás nélkül. (Szakvélemény legkorábban február közepén, tehát diétás kaja sem lesz ennél hamarabb.) „Anyám nem ért rá főzni.” – mondja. Oké. És vásárolni? Valamit, bármit, ha nem megfelelő a menü, azért a gyerek tudjon enni. Ugye mondanom sem kell, nem megfelelő a kaja. Hétfőn csak a vacsora összetétele megfelelő, szerdán ebédelhet, kedden, csütörtökön számára nem ehető egy étel sem. Megoldom, szokás szerint, de…☹

K. meglepően „normális”. lehet, mégsem múlok el nyom nélkül?

Este 7-9-ig terveztük a próbát. Ember tervez, és mindig van valami vagy valaki, aki végez. Most a röplabdások, akik állítják, hogy nekik nyolcig van engedélyük edzést tartani. Tornaterem beosztás van a portán, a tanáriban, az irodában. Mindenütt azt látom, hogy héttől szabad a pálya. Szívem szerint elzavarnám a röpiseket, de nem tehetem meg. Mert mi van, ha nekik van igazuk? A belső kommunikáció zavara már sok kellemetlenséget okozott. Nincs más hátra, lehet dühöngeni, de muszáj várni. A kis tündérkéim is csak vonszolják magukat, nyolckor a díszletépítés tovább zsibbasztja őket. Van fél óránk(!!!) próbálni, mert egyfelől használhatatlanok a kis drágák, másfelől a takaródó rájuk is vonatkozik. Már csak abban bízhatunk, hogy a kedd esti próbának tényleg nem lesz semmi akadálya.

Ha kedd, akkor végre érkezik az idei tanév első kolbász ellátmánya. Hiába van holnap „fellépés”, muszáj tanszobát tartani. A mai téma: konyhatechnikai alapismeretek. Zöldség hámozás (lilahagyma), kolbász szeletelés, szendvics készítés. Két kiló kolbász, fél kiló lilahagyma, két és fél kiló kenyér csúszik le a torkukon. Uff! Egészségükre! De legalább elégedetten nyögnek. Én is. ☺

Próba. Technikai akadály nincs. De annyira fáradtak, elcsigázottak, hogy a produkciójuk maga a nemzeti szerencsétlenség. Már csak abban bízhatunk: ha a főpróba katasztrofális, akkor a premier…

Életképek a próbáról: Himnusz. Nagyzenekar, énekkar vetítve. Csak rá kell énekelni. Látom, hogy néhányan alig bírják visszanyelni a röhögést. Azután persze kirobban belőlük. Kérdezem, melyik rész ennyire szórakoztató? Kiderül, hogy a pedagógus-kisded Mylie Cyrust énekel. K. is hozza az tőle megszokott kötelezőt. ☹ Állítja, hogy nem emlékszik a Himnuszra, a Szózatot meg nem is tanulták. Próbálja a Szózatot a számról olvasni, de persze olyan idióta módon artikulál, hogy a mellette állókból kirobban a röhögés. Ha ez nem az egyik nemzeti jelképünk lenne, még röhögni is tudnék.

Az én idegeim is pattanásig feszültek, így minden bizonnyal ingerültebb vagyok a kelleténél. Kérdezem M-től, hogy azt a drága, jó édes anyukáját akarja beégetni, esetleg az én tűrőképességemet teszteli, vagy mire véljem ezt az egészet? Hiába van már nagyon késő, hiába halálosan kimerült a brigád, hiába politikailag semleges(???) a helyszín, kiesik belőlem: nálam jobban senki nem utálja ezt az egészet, ha lenne rá mód, másképp csinálnám, mindenkinek elege van, fáradtak vagyunk és nyűgösek, de! Amihez a nevünket adjuk, azt csináljuk rendesen. A politika már majdnem mindent elvett tőlünk: kokárdát, Himnuszt, zászlót, az ünnepeinket. Mi ne alacsonyodjunk a napi politika szintjére! A Himnusz, a Szózat, a magyar zászló olyan jelképek, amivel nem szórakozunk. Mi semmiképp.

K-tól is kérem, hogy ne tegye! Szánja, bánja(???), ígéri, nem éget le szerda este senkit, nagyon fog figyelni, megpróbál uralkodni magán. Amúgy sem volt jó napja, egész nap kötözködött. Hol sunyin, hol nyíltan. Nem érti, miért zavar ez engem. Az édesanyjával való kommunikációja kritikán aluli. Egyértelmű, hogy kettejük kapcsolatában ő a főnök. Ha berendeli, mert üdítőt akar, ha kínait enne, ha… anya már érkezik is. Aztán úgy beszél vele, hogy eláll a lélegzetem! Anya mosolyog. Nem kell izgulni, nem a kislányra. A szituáció tetszik(???) neki. Magyaráznám, hogy nem kell azonnal ugrani, megkap a gyerek mindent, amire szüksége van, sőt, azt is, amire nincs, de jó, ha van. Anyuka bólogat, de szerintem nem érti. A berendelt két üveg üdítőből K. egyet megkap, ha már úgyis ki van bontva. Kérem, hogy a másikat vigye el. Jó. – mondja, majd itt hagyja. A kislány aggódik, hogy megromlik. Mondom neki, ne izguljon, a hűtőben van, csütörtökön viheti. Ettől megnyugszik.

Szerda. Mindenkivel megbeszéltem, hogy nem macerálják a kisdedeket, gyakorlatilag egész nap „pihentetjük” őket. Ezt jól bírják, tetszik nekik, élvezik, hogy van egy kis nyugi körülöttük.

A változatos étlapunknak hála, ha szerda, akkor hal. Lassan pikkelyesek leszünk, uszonyaink nőnek. Már annak, aki szereti. Ez nagyjából a csoport fele. A másik fele meg éhes marad. De csak átmenetileg. Készültem! Én a hal szagát se bírom, ötödik óta nélkülem oldják meg az ebédelést ilyen alkalmakkor. Így most is. Az éhhalál elkerülésére van még egy kevéske kolbász, úgy másfél kilónyi. De nem jövünk zavarba, tudtam, hogy ez lesz, készültem. Pótlásnak van még egy rúd igazi, békebeli turista szalámi is. Meg lilahagyma. És friss, finom kenyér. Mire befejezik az evést, indulhatnak fürdeni, fogat mosni, nehogy a kedves közönség elájuljon a hagymaszagú művészektől, aztán először a próbafolyamat történetében, komplettet próbálunk. Szöveg, mozgás, a két dal a megfelelő zenei kísérettel. Még van egy félóra lazítani, azután indul útjára a gyönyör.

A tornateremhez közeledve még egy gyors megbeszélés: 25 percet kell kibírni, figyelsz Z. bácsira a kulisszák mögött, szemkontaktot velem tartasz, ha a színpadon van dolgod. Jelzem nekik, hogy bíztam bennük, mint a csapatzászlóban, már megrendeltem a tortát. És jelzem azt is, hogy a megfelelő produkció igazgatói dicséretre váltható.

Fél 6. Kezdünk. Flottul megy, megint hozzák a tőlük megszokottat. Igazgató bácsi megdicséri őket, de azért nekem odaszúr: 25 éve, hogy ünnepelhetjük október 23-át. Ez jó! Reméli, hogy ez örökre így is marad. Ha 100 életem lesz, se tudom megértetni vele, hogy nem az ünnepléssel van bajom. Hanem a módjával. Na, ez mindegy is. Lényeg, hogy van miért ünnepelni a kis drágákat. A kollégák is gratulálnak. Az árnyjátéktól el vannak ájulva. Jól esik a dolog, de a dicsőség Z. bácsié. A könyvek borítójának ötlete és kivitelezése az enyém. Minden más Z. bácsié. És a minden más az igazi teljesítmény. Pontosabban még Zs. néni érdemelne babérkoszorút, mert ezeket a lökött kamaszokat rábírta, hogy nyilvánosan énekeljenek. Persze nem volt tökéletes, de egy hónap alatt csodaszámba menő eredményt produkált velük még így is. A magam részéről nagyon hálás vagyok neki is.

Amikor a fekete autó megállt a ház előtt… Dolgozik az AVO Finálé

Az ünnepség után megölelgetem, megcsókdosom őket. K-nak mondom: le a kalappal! Nagyon elégedett és büszke vagyok. Rá. Kérdezem, elfogadja-e, ha megölelem és őt is megcsókdosom. Őt? Őt nem szokták. Hát akkor mostan szokjuk. Mosolyog, zavarban van. Ez jó!!! Akkor még mindig nincs veszve minden!

Csütörtök, utolsó nap a szünet előtt. Senki sehol nem tart órát, de se rövidítés, se semmi. Annyit sikerült elérni, hogy nem kell megtartani a hetedik óránkat. Így aztán a matek helyett ünnepelni készülünk.

Persze, hogy megint beletenyerelnek! Kiborul a bili! K, E, és L. hetek óta zaklatja, csúfolja R-t. Ünneprontásnak nem rossz, de nem erre készültünk. A két lányka nem sok jót tanul K-tól, de megpróbálhatnának ők hatni K-ra. E-nek mindegy, csak valakit imádhasson. Az se számít, ha imádata tárgya vele törli fel a padlót. Hiába minden, ő ezt egyszerűen nem érti. Boldog, mert „örök barátnője” van. L. nagy csalódás nekem. Előbújt belőle a gonosz. Láthatóan örömet szerez neki a másik fájdalma. Megkapták a fejmosást, most elmennek szünetelni. Nem ússzák meg, mindkét nagymamával beszéltem, kértem őket, legyenek szívesek elővenni a lányokat, mert ez nálunk eddig nem volt szokás. Nemrég dicsértem meg őket azért, mert nem kirekesztők. Pedig de! ☹ K-nak mondom, jó lenne, ha észrevenné végre, hogy őt itt befogadtuk. Tudom, hogy az előélete alapján érthető, hogy tele van tüskékkel, de ne szúrjon azonnal. Próbálja elhinni, hogy őt is lehet szeretni. És már néha megmutatja azt az énjét is. Inkább erősítenie kellene ezt. Én támogatom. Már megint meglepődik. Szokatlan lehet számára, hogy emberszámba vesszük, értékeljük, ha valami egészen picike jót csinál. Most megint kb. másfél hétig otthon lesz. Majd kiderül, hogy mennyi maradt meg benne ebből. A remény hal meg utoljára!

Nagy levegő! Lapozzunk! Megdicsérjük őket a tegnapi teljesítményükért, felvágjuk a tortát. Fekete erdő, mert azt imádják. M-nek vajas krémmel töltött piramis érkezett, mert a vajas krém margarinnal készül. Mint tudjuk. ☺ Míg a sütivel küzdenek, életet lehelünk a technikába, megmutatjuk nekik a tegnapi produkciójuk frissen feltöltött, még vágatlan változatát. Kritikusak magukkal, tán jobban is, mint kéne. Ha meglesz a szerkesztett, vágott változat, az talán élvezhetőbb lesz. A felvétel nem a legprofibb, hogy finom legyek. Hátha a szerkesztés, vágás javít valamit. ☺

Miután megágyaztunk az ebédnek, meglátogatjuk az ebédlőt. Ma azután annyit esznek, amennyi beléjük fér, mert mi vagyunk az egyetlen csoport, amelyik még ilyenkor sem rohan ebéd előtt haza. Összetoljuk az asztalokat, és szép nyugodtan, kényelmesen eszünk. Mint egy nagy család. Csak azok nincsenek velünk, akik elutaznak, és a szülők értük jöttek. Hárman mentek el. A konyhás nénik hüledeznek. Hogy ezt így is lehet? Szerintem csak így érdemes! Ebéd után ölelés, viszlát puszik, és egy pillantás alatt kapun kívül vannak.

DZS

1Faludy György

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.11.20.
Jó reggelt: az MNB beleszállt a kormány oktatáspolitikájába
Különösen érdekes, hogy az MNB szerint rövid távon nem apellálhatunk a demográfiai robbanásra (már csak azért sem, hiszen a mostanában születő gyerekek meglehetősen sokára válhatnak munkaer...
(Forrás: mérce)
--
2018.11.20.
A NAT-ot újra kell fogalmazni Pedagógiai nézetek vegyítése pszichológiai elvárások leírásával kérdésessé teszi a hitelességet
A „tanulókra” vonatkozó részek erősítik azt a benyomást, hogy részvételüket a pedagógiai folyamatban avítt pedagógiai szerepfelfogás alapján határozzák meg: „A tanuló megtanulja...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.20.
A lehető legrosszabb időpontban szűnik meg a legnépszerűbb nyelvvizsga
A TIT weboldala miután megemlíti a tényt, hogy megszűnik a TELC, rögtön azzal igyekszik árnyalni a képet, hogy egy másik, „hazai fejlesztésű, államilag akkreditált számítógépes vizsg...
(Forrás: mérce)
--
2018.11.20.
Felpörgött a CEU Bécsbe költöztetése, Soros már az oktatási miniszterrel tárgyal
Vasárnap Sebastian Kurz osztrák kancellárral találkozott Soros György, hétfőn pedig már az oktatási miniszterrel egyeztetett a CEU bécsi költözéséről - számolt be az RTL Klub Híradója...
(Forrás: Népszava)
--
2018.11.20.
Új tantárgyat kezdeményeznek
Az Emberi Méltóság Központ és a CitizenGo szervezet kezdeményezi, hogy jelenjen meg a családi életre nevelés az új Nemzeti alaptantervben. Az erről szóló petíciót Kásler Miklós, az emberi...
(Forrás: Infostart)
--
2018.11.20.
Új Nemzeti Alaptanterv: az MTA és a PDSZ is halasztást kér
A NAT korszerű, gyermekközpontú, a XI. század várható kihívásaira felkészítő folyamatokról szól, de olyan ideális iskolai körülményeket feltételez, amelyek még messze nem biztosítottak...
(Forrás: Infostart)
--
2018.11.20.
A magyar nyolcadikosok szerint a szüleik igen, a tanáraik kevésbé adnak a véleményükre
Leginkább a családjuk kíváncsi a véleményükre és világ dolgairól is elsősorban a szüleiktől informálódnak a nyolcadikos (13-15 éves) gyerekek - áll az UNICEF Magyarország az ELTE TÁ...
(Forrás: index)
--
2018.11.20.
Megvannak az év leginkább szülőbarát pedagógusai
Az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete 2013-ban alapította és adta át először a Varga Gábor-díjat, hogy emléket állítson az Alsóerdősori Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimná...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.11.20.
Schmidt Mária megmondta, milyen történelemoktatást szeretne a NER-ben
Schmidt kijelentette, szerinte a történelemoktatás célja:öntudatos és büszke magyar polgárok nevelése. Múltunk megismertetése és értő elemzése révén minden tanuló erőt meríthet nemzet...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek