OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. december 19.
» Hozzászólások (1)

Mi – Egy osztályfőnök feljegyzései

47. Ha ezt a hetet túléljük...

2015. december 11.

Hétfő. E. van, K. megint nincs. Nem nagy veszteség, de azért érdekelne, hogyan gondolja anya és a kislány ezt az egészet?

Kettőre vendégeket várunk. A Főváros hagyományteremtés okán olyan pályaválasztási programot indított, ahol a kevésbé ismert szakmákat próbálja bemutatni. Hosszabb távú tervezésről van szó, mert ezekhez a foglalkozásokhoz általában magasabb iskolai végzettség kell. Hozzánk a Vakok Általános Iskolájából egy gyógypedagógust, a Vízművektől egy energetikai mérnököt, valamint Pulai Imre olimpiai bajnok kenust hozták. Fél egykor szóltak, mégis inkább fél kettő felé kezdenének, ha lehet. Lehet. Előrehozott, villámsebes ebéd, teremrendezés, fél kettőkor a hetedik és a nyolcadik várja a vendégeket.

El kell ismernem, hogy mind a három előadó szuper volt! A gyógypedagógusi hivatás láthatóan nem villanyozta fel őket különösebben, de érdeklődéssel figyelték. A vizes előadást élvezték, és ami ennél sokkal fontosabb, értették is. Előre egyeztettünk, kértem, hogy ne száraz, szakmai előadás legyen. Hegyezze ki a környezetvédelemre, az ivóvízkészlet védelmére, a takarékos felhasználásra a mondanivalóját. Mutassa be, hogy nem csak vízvezeték szerelők dolgoznak náluk, mennyire sokrétű és szerteágazó a „vizes szakma”. Hihetetlenül profin, oldotta meg. Azt hittem, halálra unják majd magukat a kis drágák, de nem!!! Határozottan élvezték, érdekelte őket. Pulai Imre is hozta a kötelezőt. Most inkább a szánkó és a bob köti le az idejét, fele akkora (széltében), mint fénykorában, de még most is igen imponáló méretekkel dicsekedhet. Emberi nagysága egy jottányival sem lett kisebb. És ezt a gyerekek is megérezték. Nem próbálkozott a siránkozással, hogy mennyi idejét vette el a különböző buliktól, szórakozástól a sport, nem sírt tele három zsepit, hogy milyen nehéz és küzdelmes kamasz- és felnőtt kora volt. Szórakoztatóan, videóval illusztrálva, hitelesen mutatta be, milyen nehéz kenyér élsportolónak lenni. Sztorizott, a kölykök viháncoltak, kérdezgették, nem akarták elengedni. Több mint két órát voltak nálunk, ez alatt egyszer sem kellett rájuk szólni. És ez nem csak a mi érdemünk. ☺ A vendégeink el voltak ájulva, milyen fegyelmezett, de érdeklődő csapat várta őket. Persze, a tanszoba ugrott, mert reggel nyolctól délután fél ötig egy perc pihenőjük sem volt. Végre szuszoghattak egy kicsit. A fiúk rögtön úgy érezték, lenne erejük még egy órácskát focizni, így ötüket kiengedtük a Kósra. A többiek beszélgettek, velünk, nyomkodták a telefonjuk gombjait, de ennyi járt nekik!

Kedden a szokásos matek felkészítő. Olyan jó hallani B. barátnőmtől, hogy küzdenek, akarnak, csinálják! A tanszobán őrült meló folyik, mert a szerda, csütörtök, péntek a dolgozatok jegyében telik majd. Ez az ára annak, hogy a szünet előtti utolsó héten már csak az ünnepi készülődéssel foglalkozzunk. Jövő héten minden nap karácsony! ☺

Szerdai dolgozat abszolválva. B. bácsi elégedett, látja, hogy alaposan készültünk, az eredmények is ezt igazolják. Tartom bennük a lelket, már csak két nap, és jön egy kis lazítás, addig ki kell bírni.

Délután újabb dolgozatra készülünk. Föcit nem tanulunk, mert hetek óta trenírozza őket E. néni a csütörtökön esedékes tanfelügyeleti látogatásra. Az menni fog! A doga is, mert L-t leszámítva, mindenki 100%-ban odateszi magát.

Csütörtökön ajánlatot kapnak, ha nem akarnak dogát írni, akkor halasszák hétfőre. Tiltakozom erősen. Értsétek meg, tanultatok, tudjátok, mi a fenének húznátok az időt? Ráadásul jön a hétvége, ki tudja, megmarad-e minden, amit most tudtok? Nem múltam el nyomtalanul, a számonkérésen túl vannak. Ez is jól sikerült, hurrá!!!! ☺

Negyedik óra, földrajz. E. néni sík ideg, a tündérkék nem. Miért is lennének? Az ő lelkiismeretük tiszta, nincs más dolguk, mint azt és úgy tenni, ahogy eddig is. Én sem izgulok. Vége az órának, általános megkönnyebbülés. ☺ E. néni szerint jól sikerült, bár kicsit megilletődöttek voltak. És azt is mondja, hogy összekapták(!!!) magukat. Ők??? Csak azt és úgy csinálták, ahogy szokták. És pontosan tudták, hogy miben volt más ez az óra, mint a többi. De alkalmazkodtak! Mesélték, hogy E. néni soha annyit nem segít, mint most tette. És mennyivel könnyebb lenne, ha mindig így tartana órát. Szerdán lepróbálták, hogy műxik-e a net a teremben. Ha máskor használta volna, tudná, hogy igen. Megnézték a számítógépen Magyarország aktuális időjárását. És ugyanezt tették a mobiljukon is. Mert erre a jeles alkalomra be lehetett kapcsolni a telefonokat. De projektort nem használtak. Inkább kettesével járultak a sarokban lakó számítógéphez, megszemlélték a képernyőt, aztán visszaültek a helyükre. És ugyanezt megsasolták a telefonokon is. IKT-s eszközök használata a magyar közbutításban. Jajjjjj!!!! (A tanteremben csak azért van második éve számítógép, és hosszas rimánkodás után ettől az évtől használható internet hozzáférés, mert én vagyok a középiskolásaink anyukája is. És sokszor van netes lecke a középsulikban. Amíg a hálójukban lakott az eszköz, addig semmilyen leckét nem tudtak megcsinálni rajta, mert „legyalulták” a gépet, csak játékra és fészbukolásra tették „alkalmassá”. Ezt untam meg, így kénytelenek velünk tanszobázni, nálunk leckét készíteni a fiatalok. ☺ )

Sebaj, túlélték, túléltük. Még egy brutál tanszoba, felkészülés a pénteki témazáróra, aztán egy kis laza, ráérős, beszélgetős, kellemesnek ígérkező hét a szünet előtt.

Pénteken arra „ébredek”, hogy megérkezett K. Egy napra. Kérdezem, ez mi? Mára írta ki az orvos. Hagyjam békén. Aha. Azért bátortalanul érdeklődöm, jövő hétre mi várható? Persze ígéri, hogy jön, de ezt minden alkalommal megteszi, ha véletlenül betéved.

És akkor ejtsünk még néhány szót R-ról is. Mióta az otthonban van, teljesen kivirult. A „rút kiskacsából” csinos kamasz lánykává változott. Nőcis cuccok, leheletnyi, diszkrét smink, mosolygó szemek.

Meséli, hogy mi mindent csináltak a hétvégén. És újságolja, hogy hagyják őket reggelenként aludni(!!!), ha napközben lepihen, nem macerálják, csak annyi a felnőtt „jelenlét”, amennyi a nyugalomhoz feltétlenül szükséges. Nem tolakodó, csak segítő, támogató. Megbetegedett kedden. Telefonáltunk, érte jöttek, vitték. A betegszobára került. Itt külön figyelmet kapott, látta orvos, megnyugtatták, gyógyulni hagyták. A családban ezt nem tapasztalta. Hallgathatta, hogy nem is beteg, hogy anyát kirúgják a (közalkalmazotti) munkahelyéről, ha miatta nem tud dolgozni menni. (A tesóval nem voltak ilyen problémák. Rá mindig volt ideje, betegállománya, türelme.) De ha már otthon lopja a napot, akkor inkább takarítson ki, vigye le a kutyát, esetleg főzhet is, moshat is. Két napon belül mindig „meggyógyult”. Anya egy varázsló volt, annyi szent! ☹ És most, életében először lehetett beteg. Szerencsére nincs komoly baja, de megtapasztalhatta, hogy ő is fontos. Számít.

Mesélte, hogy hétfőn nem jön, de nem azért mert még mindig beteg. Már az orvos szerint is jól van, ha pihen, attól persze nem lesz baja, de más oka lesz a hiányzásának. Áthelyezik egy lakásotthonba, ennek hétfőn lesz a napja. Az Alföldiben rosszul vannak, mert R. jó gyerek, gyakorlatilag probléma mentes, az ilyen baba ritka kincs arrafelé. De örülnek is, mert az ő számukra is a legfontosabb szempont az, hogy a gyerekek sorsa megoldódjon, lehetőleg jobbra forduljon. Én örülök, mert jó helyre kerül, ez megnyugtat. R. kissé bizonytalan, de tudja, hogy a fél szemem suli időn kívül is rajta. A számomat tudja, ha bármi van, megcsörget, hívom azonnal. Nem hagyom magára, de most úgy látom, tényleg jó helye, végre nyugodtabb élete lesz. Megérdemelné!

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

tr | 2015. december 20.
A magyar oktatási rendszer szomorú összegzése a "Ráadásul jön a hétvége, ki tudja, megmarad-e minden, amit most tudtok?" mondat. A mai gyerek a dolgozatokra tanul (rengeteg felesleges dolgot, a hasznosak helyett), nem az életre.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.11.20.
Jó reggelt: az MNB beleszállt a kormány oktatáspolitikájába
Különösen érdekes, hogy az MNB szerint rövid távon nem apellálhatunk a demográfiai robbanásra (már csak azért sem, hiszen a mostanában születő gyerekek meglehetősen sokára válhatnak munkaer...
(Forrás: mérce)
--
2018.11.20.
A NAT-ot újra kell fogalmazni Pedagógiai nézetek vegyítése pszichológiai elvárások leírásával kérdésessé teszi a hitelességet
A „tanulókra” vonatkozó részek erősítik azt a benyomást, hogy részvételüket a pedagógiai folyamatban avítt pedagógiai szerepfelfogás alapján határozzák meg: „A tanuló megtanulja...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.20.
A lehető legrosszabb időpontban szűnik meg a legnépszerűbb nyelvvizsga
A TIT weboldala miután megemlíti a tényt, hogy megszűnik a TELC, rögtön azzal igyekszik árnyalni a képet, hogy egy másik, „hazai fejlesztésű, államilag akkreditált számítógépes vizsg...
(Forrás: mérce)
--
2018.11.20.
Felpörgött a CEU Bécsbe költöztetése, Soros már az oktatási miniszterrel tárgyal
Vasárnap Sebastian Kurz osztrák kancellárral találkozott Soros György, hétfőn pedig már az oktatási miniszterrel egyeztetett a CEU bécsi költözéséről - számolt be az RTL Klub Híradója...
(Forrás: Népszava)
--
2018.11.20.
Új tantárgyat kezdeményeznek
Az Emberi Méltóság Központ és a CitizenGo szervezet kezdeményezi, hogy jelenjen meg a családi életre nevelés az új Nemzeti alaptantervben. Az erről szóló petíciót Kásler Miklós, az emberi...
(Forrás: Infostart)
--
2018.11.20.
Új Nemzeti Alaptanterv: az MTA és a PDSZ is halasztást kér
A NAT korszerű, gyermekközpontú, a XI. század várható kihívásaira felkészítő folyamatokról szól, de olyan ideális iskolai körülményeket feltételez, amelyek még messze nem biztosítottak...
(Forrás: Infostart)
--
2018.11.20.
A magyar nyolcadikosok szerint a szüleik igen, a tanáraik kevésbé adnak a véleményükre
Leginkább a családjuk kíváncsi a véleményükre és világ dolgairól is elsősorban a szüleiktől informálódnak a nyolcadikos (13-15 éves) gyerekek - áll az UNICEF Magyarország az ELTE TÁ...
(Forrás: index)
--
2018.11.20.
Megvannak az év leginkább szülőbarát pedagógusai
Az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete 2013-ban alapította és adta át először a Varga Gábor-díjat, hogy emléket állítson az Alsóerdősori Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimná...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.11.20.
Schmidt Mária megmondta, milyen történelemoktatást szeretne a NER-ben
Schmidt kijelentette, szerinte a történelemoktatás célja:öntudatos és büszke magyar polgárok nevelése. Múltunk megismertetése és értő elemzése révén minden tanuló erőt meríthet nemzet...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek