OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. február 9.
» Hozzászólások (1)

Mi – Egy osztályfőnök feljegyzései

52. Innen szép nyerni!

2016. január 29.

Hétfő. Osztályozó értekezlet. Nyolcadik sima ügy. Ketten azért buknak, hátha némi motivációt jelent számukra, hogy sikertelen az első félév. Kata osztályozó vizsgát tehetett, dacára annak, hogy 90 óra körül jár az igazolatlan hiányzásainak száma. Akinél vizsgáznia kellett, az meg is buktatta. A vállát rángatta, megengedhetetlen hangon kérte ki magának, hogy neki beszámolási kötelezettsége van. Még így is, 3,8 az osztály átlaga. Szomorú vagyok, hogy a 3 gyerek nem akart a félévben semmi értékelhetőt produkálni, de ebből az egyik az, akit a nyáron úgy engedtek át pótvizsgán, hogy pontosan tudták, és tapasztalták is, nem tanult semmit, nem tudott semmit. Miből gondolta a kolléganő, hogy az lesz a megfelelő motiváció a továbbiakhoz?

Este szülői. Jelen van 6 szülő. A 17-ből. Három szülő hiányzása vis major. Akkor az összesen kilenc gyerek. Nyolc meg magasról tesz az egészre. Mint mindig. Miért is nem vagyok meglepve? Minden alkalommal, amikor szembesülök a mérhetetlen szülői érdektelenséggel, nemtörődömséggel, azon tűnődöm, mégis, mitől működnek a tündérkéim?

De a szülői előtt tanszoba. Ha keddre kell készülni, akkor bizony földrajz. És intenzív a készülődés, mert E. néni megmondta, minden órán írnak, nehogy már azt gondolják, vége a tanévnek!

Közben szivárognak a hírek arról, hogy az utóbbi évek leggyengébb eredményét produkálták a központi felvételit író nyolcadikosok. Gyalázatos, hogy ez nekünk jó hír, mert akkor mások is bajban vannak. Nem lehetne majd egyszer úgy, hogy csak azok kerüljenek bajba, akik tényleg megérdemlik?

Kedden három tündérkével és B. nénivel dolgozat-nézőben vagyunk. Minden művet lefotózunk, és az is előfordul, hogy van okunk elégedettnek lenni. Nem sok, de örüljünk ennek. A tapasztalat az országos eredményeket látszik igazolni. A legjobbak közül is többen elszálltak, kevés volt az idő, nehezek voltak a feladatok. Agyvérzés közeli állapot, amikor meglátjuk Nándi matekját. Hiába volt személyi motozás, nehogy ceruzát vigyen be a vizsgára valaki (ceruzás iromány nem értékelhető), az N. csoportját felügyelő tanár szerzett neki egyet, hogy azzal írja a számításokat, elég, ha a végeredmény lejegyzéséhez használ tollat. Köszönjük, kolléga! Minimum 10 pontot húzott ki Nándi zsebéből. Kristóf elszállt, ahogy azt már akkor jelezte, amikor kijött. Odett szokás szerint rettegett, az eredmény siralmas. Elvira várakozáson alul teljesített. Időhiány. Az iskolában első osztálytól mást sem hallanak, mint hogy: ne kapkodj, gondolkodj! Majd elmennek felvételizni, ahol az egyetlen működő lehetőség: ne gondolkodj, írj, akár a gép! Hurrá!

Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) honlapján az olvasható, hogy általában 5-7 ponttal többet érnek el az országos átlagnál az oda jelentkező nyolcadikosok.

Idén magyarból nálunk 32,5 pont volt az átlag, tehát országosan 25,5-27,5 pont várható, míg matekból 24 pont, ami 17-19 pontos országos átlagot valószínűsít.

Ha ez igaz lesz, még bizakodóak is lehetünk, bár két kisded nagyon elszállt. Nem fölfelé. Van viszont több 25 pont fölötti magyarunk és 20 pont körüli matekunk. A legjobb magyar 34 pontos, a legjobb matek 30 pontos lett. Átlagban elégedettek lehetünk, az egyéni szórás nagy. Ez nem meglepő, de a két alulteljesítőnél nagyon szomorú.

Akkor most kezdődhet az újratervezés. A baj az, hogy fogalmunk sincs, mihez képest.

Szerdától újra az iskola keresés a fő csapás iránya, most már számolgatni is tudunk. A lehetőségeik elég korlátozottnak látszanak. Sok iskolát, sok szakot kell jelölni, mert minden bizonytalan.

Ebéd előtt az egyik kinyomja magából: ő bizony egyénileg aláírta a Hermann felhívását. Szuper! Büszke vagyok rá nagyon. És akkor ebéd után nekiveselkedünk a témának. Akarjuk, nem akarjuk?

Összefoglalom, miről is kellene dönteni. Igen, értik, tudják. Van kérdés? Van. Nándi érdeklődik: ha csatlakozik, érheti e valamiféle támadás, retorzió. Kész! Végem van! Tehát a megtorlástól való félelem ott figyel a 14-15 évesek körében is. Magyarázom, hogy miért nem szabad(na) félniük. Mondom, nevek nem lesznek, csak számok. X igen, Y nem, Z tartózkodás. Ennyi. Próbálok valamit mondani nekik a gránit szilárdságú Nyúlkotmányban (Alaptörvény, amit a nyuszi hozott) is rögzített vélemény nyilvánítás szabadságáról. Nem vagyok biztos abban, hogy meggyőztem. Itt tartunk. Szavazzunk! Titkos szavazás. Hogy még véletlenül se ismerhessem fel az írásukat, mindenki egy I (igen, támogatom a csatlakozást), vagy N (nem támogatom a csatlakozást), vagy T (tartózkodom a vélemény nyilvánítástól, nem tudom) betűvel szavaz. Megegyezünk. Nincs jó szavazat, rossz szavazat. Vélemény van. A másikét is mindenkinek tiszteletben kell tartani. Az eredményt mindenki elfogadja, tudomásul veszi, nem vitatja, nem minősíti.

A végeredmény: 15 fő jelenlétével, 13 igen, 2 nem, 0 tartózkodás mellett elküldtük támogató nyilatkozatunkat. Én itt nem szavaztam. A megfelelő helyen nyilvánosságra hoztam a véleményem. A szavazás lezárását követően a kisdedeknek is elmondtam. Nagyon büszke vagyok rájuk! Szándékomban volt a szülőin is felvetni ezt a lehetőséget, de a csekély érdeklődésre való tekintettel nem hozakodtam elő ezzel.

A hét rövidebb volt a szokásosnál, mert pénteken már ebéd után köddé lehetett válni. Félévi értekezlet miatt, a kis drágák legnagyobb örömére. Az már csak egy kevésbé fontos részletkérdés, hogy jövő héten csütörtökön lesz a farsang, és ebben az ügyben még semmit nem léptünk. Nem számít, majd ezt is megoldjuk! Időnk van, úgyse csinálunk soha semmit!

Kristóf egész héten elviselhetetlen. Egész nap az anyukájával fészbukol. Időnként belefárad, akkor a padra dőlve pihen. Két pihenés között, de fészbukolás közben mindenkihez van néhány keresetlen szava. Kiállhatatlan, gonosz, rossz indulatú. Nyelünk, tűrünk, mert nincs eszközünk. Társait naponta porig alázza, az élő fába is beleköt. Ordít, esze nélkül. Semmi sem jó neki. Elvárja, hogy kiszolgáljuk, minden kérését teljesítsük. És jaj annak, aki ellenáll! Én is kivertem nála a biztosítékot, amikor odaszólt nekem: „Vegye már fel a tollamat!” Nem vettem föl. Na, amit ezért kaptam, azt hallani kellett volna! A félévi kiosztásakor Z. bácsival közölte: „Tegye csak le! Majd elviszem.” Mondja már meg valami szakember, meddig vagyunk kötelesek tűrni? De azt ne mondja senki, hogy türelemmel, kedvességgel, törődéssel célt lehet érni. Próbálja csoportban, ahogy nekünk adatik. Páros helyzetben sokkal egyszerűbb, de az iskola nem a páros helyzetek színtere. Konkrétan ott tartok, hogy… Mindenkire rábíznám a mondat befejezését. Okoskodóknak, fanyalgóknak, mindig mindent jobban tudóknak felajánlok két hetet vele. Persze csoportban. Háromévi kemény munkánk a levesben. Mindent tönkre tesz, mindenkit az őrületbe kerget, és az eszköztelenség miatt ő a győztes. A gyermekvédelem a topon, még mindig nem emelték ki a családból, pedig szerintem neki valami olyan zárt intézményben kéne gyógyulnia, ahol kis létszámú csoportban, az állapotának megfelelő szakemberek irányítanák a felépülését.

Míg a napi rutinnal bajlódtunk, egész héten füstölt a telefonom, a privát postafiókom, mert érkeztek Kristófnak a felajánlások. Nagyon megható ez a szolidaritás, a jövő héten érkezik is a rengeteg minden. Ami elkeserítő, hogy micsoda nehézséget jelent valami lakhatást találni. Albérlet lenne, de horror árak vannak, általában kétszer annyit kéne fizetnie anyának, mint amennyi a havi bevétele. Ezen az ügyön is dolgozunk, több vonalon is folyik a „kutatómunka”. Nagyon remélem, hogy lesz megnyugtató megoldás! Innen is mindenkinek, aki mellénk állt, segített, hálás köszönet.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

indiánus | 2016. február 9.
:))) minden jó lesz. Mert muszáj neki.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Könnyebb lehet az iskolatáska
Tegnap járt le a határidő azon szülők számára, akiknek a gyermeke főiskolán vagy egyetemen tanul tovább, mivel vasárnapig lehetett jelentkezni az ősszel induló felsőoktatási képzésekre...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Mi van, ha a tanár lekever egy pofont, és nem bűnös?
Egy zalai falu általános iskolájában egy 13 éves diák 2017-ben megütött egy másodikos gyereket. A tanár közbeavatkozott, a diák meg akarta ütni, majd megrúgta, mire a tanár lekevert neki...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Palkovics újra üzent az Akadémiának és a kutatóknak
A miniszter elárulta, hogy pénteken találkozik legközelebb az MTA vezetésével és gyors megegyezésben bízik. Palkovics László elmondása szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.20.
Készen állnak a sztrájkra a tanárok
öbb ezer visszajelzés érkezett már a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) felmérésére, amellyel a tanárok sztrájkhajlandóságát szeretnék feltérképezni. Szűcs Tamás elnök lapunknak...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek