OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. március 6.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
       

Egy farsang margójára

Manapság, amikor a pedagógus- és segítő kollégákban munkálkodik a felgyülemlett keserűség, a tanulók leterheltsége is egyre nő, a tantestületek sorra hívják fel a figyelmet, milyen feszültséget keltő utasításoknak kell eleget tenni az iskolákban, úgy érzem, meg kell osztanom veletek egy kedves kis történetet, hogy ne csak a negatívumokat soroljuk nap, mint nap.

Történt pedig, hogy az egyik kolléganőm még január elején, közvetlenül a téli szünet után lázasan gyűjteni kezdte az autista tagozaton a WC papír gurigákat. Legyinthetnétek, ugyan már, nagy dolog, mindenki tudja, hogy eme egyszerű kis papírdarab mennyi mindenre felhasználható, pl. egy ábrázolás-alakítás órán, vagy egy napközis tevékenység során, mit kell erről írni. Azt azonban illik róla tudni, hogy egy igencsak kreatív és fantasztikus kézügyességgel megáldott ember, így sejtettük, hogy valami különleges dolog van készülőben. Mondta, farsangi jelmezhez kellenek a gurigák, mi gyűjtöttük is szorgalmasan. Aztán, ahogy közeledett a farsang napja, egyre több-és több információ érkezett, miből, és hogyan is áll a projekt. Mint kiderült, egy monumentális műhöz igyekeztünk segítséget nyújtani, mégpedig az apaji Arany János Általános Iskola nagyméretű makettjéhez, melyet Zsuzsink most nyolcadikos lánya visel majd jelmezként. Mindez a család érzelmi kötődését kívánta kifejezni az iskola iránt, hiszen odajárt már kolléganőm és két testvére, két gyermeke is, sőt az egyik nővére ott tanít. Ehhez a nagy lélegzetvételű tervhez azonban rengeteg gurigára, ehhez kapcsolódva pedig hatalmas összefogásra volt szükség. Így gyűjtött a Benedek Elek óvodája, az iskola autista tagozata, az apaji iskola takarítónője, a dömsödi és az apaji zumbacsoport, a felsoroltak családjai, s mindazok, akikhez eljutott a hír.

2016. január 30-án kezdődött a nagy munka, sokszor éjszakába nyúlóan. A gurigák, ahogy ragasztotta őket, egyre fogytak, de lassan kezdett összeállni a kép. S ekkor jött a felismerés, a projekt ebben a formában kivitelezhetetlen! Azok a fránya iskolai ablakok… Az élethű makett nem fog beférni az ajtókon, túl széles! Kolléganőm azonban nem arról híres, hogy feladja. Ha nem megy oldalirányban, megy felfelé! Igaz, akkor ugrik az eredeti elképzelés, az iskola, ám ami már kész van, felidéz egy homályos képet. Legyen akkor a Big Ben!

És a munka kicsit csalódottan, ám annál elszántabban újraindult. A gurigák azonban kevésnek bizonyultak, így nekünk is új módszerekhez kellett folyamodnunk. Mivel nem szűkölködünk kreatív kolléganőkben, egyikük kitalálta, hogy a még fel nem használt WC papírokból is kihúzgálja a gurigát. Ezt a módszert aztán a továbbiakban az összes gyűjtő alkalmazta.

Zsuzsi és kislánya gőzerővel dolgozott az utolsó pillanatig a maketten. Majd február 4-én, éjjel 1 órakor feltette a torony tetejét, s megkönnyebbülten felsóhajtott: készen van!

Február 5-én, pénteken délután a 975 db WC papír – és néhány papírtörlő gurigából álló torony készen állt a bemutatásra. Három elemből állt, 2 és fél méter magas volt, így utánfutóval vitték az iskolába.

Mondanom sem kell, mindenki szájtátva nézte az aulában lassan, óvatosan végighaladó Big Bent. Az eredményhirdetés során különdíjjal jutalmazták. S hogy a búcsú az iskolától méltó legyen, a torony az iskolai kiállítás egyik különleges darabjaként szerepel március végéig. Aki látta, sokáig fog a különleges jelmezre emlékezni, de mi sem felejtjük még egy ideig, legalábbis addig biztos nem, míg a guriga nélküli WC papírjaink el nem fogynak.

S hogy miért osztottam meg veletek ezt a történetet? Elsősorban azért, hogy mindazt a jó érzést, amit bennem keltett, átadhassam. Itt nem a végeredmény számított legfőképpen, hanem az út, amin eljutottak idáig. Hiszen a mai rohanó világban ritka, hogy valaki ennyi energiát öljön egy jelmezbe egy pár órás program kedvéért. Nem, nem is a program itt a lényeg, hanem az a feltétel nélküli szülői szeretet, ami olyan ajándékot adott át a gyermeknek, mely egy életen át kíséri majd: az értékes együtt töltött és ráfordított időt, amellyel azt üzeni, fontos vagy nekem. Az, hogy a kislány zokogva borult odaadó édesanyja nyakába, így köszönve meg a rengeteg munkát, mely az összetartozásukat jellemzi. Az, hogy felemelő, ám nehéz munkája mellett feláldozta pihenésre szánt szabadidejének szinte minden percét. S bár nem sikerült az eredeti ötletet megvalósítani, maga az elképzelés is jelzésértékű: tisztelet és köszönet a pedagógusok felé, munkájuk elismeréseként, ez pedig napjainkban különleges értéket képvisel.

Lejegyezte: Szabó Andrea
Szegregált Autista Tagozat
Benedek Elek EGYMI, Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.22.
Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.22.
Oroszország mozgatja a diákokat?
Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.22.
Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
„Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek