OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. március 21.
» Hozzászólások (2)

Mi – Egy osztályfőnök feljegyzései

54. Márciusi kockárdások

2016. március 10.

Hosszú hónapok óta az első olyan hetünk, amikor – bár még mindig nálunk lakik Van Dógom nevű, holland ismerősünk, - legalább viszonylagos a nyugi, nem kell kapkodni.

Izgulni persze még kell, mert a középiskolák nem sietnek kitenni az ideiglenes rangsort, de úgy szép az élet, ha zajlik. És nálunk mindig zajlik! :)

Vége a szóbeliknek, lehet újra a tanulással is foglalkozni. És kell is, mert a szokásos föcin kívül beköszön a német témazáró is. E. néni, aki nem a föci, hanem a némettanár ebben az esetben, úgy döntött, bekeményít. Negyediktől tanítja, de soha nem mondta, hogy a németben egyenes szórend és fordított szórend létezik, sőt! Most elmondta, hogy van ilyen, ha esetleg eddig nem vették volna észre, és ebből lesz a dolgozat. Időben eszmélt, gratulálok! Mindegy, nem számít, van kolléga, aki öt perc alatt megérteti velük, így már nincs is olyan nagy dráma.

A Holokauszt Múzeum munkatársa nagyon szeret bennünket, mert megint jött. Most Radnóti a téma. A szeretet amúgy kölcsönös, mert megint nagyot virít. Kisdedek élvezik az órát, halványan derengeni kezd a már megismert történelmi tényeken alapuló egyéni és csoportos tragédia valósága. Radnóti, Saul fia, megvan az „AHA!” élmény. Alakul… Remélem, olyan mély nyomot hagy, hogy velük, általuk nem ismételheti magát a történelem.

Szerda estére minden eredmény befut. Helye mindenkinek van, kivéve az állam gondoskodását élvező Krisztiánt, akinek nem csak az arca nagy. Ha az egojáról az IQ-jára találna esni, mentőhelikopter kellene az ellátáshoz. Most szembesül először azzal, hogy vannak „objektív” mérések, ahol, ha nem teljesít megfelelő szinten, akkor elbukott. Ahhoz, hogy a vágyott iskolába mehessen, az előtte végzettek felének ki kéne esni. A másik három iskola/tagozat szóba sem jöhet, annyira gyengén teljesített. Mondjuk, a gyermekotthoni nevelője egyszer sem kérdezte meg, hogy mi újság, kell-e segítség, örülnek, hogy van egy hülye, aki helyettük mindent megcsinált. A gyámjával sem mentem sokra, mert akkor találkozott először a gyerekkel, amikor bejött aláírni a papírokat. Akkor már egy hete ő volt az új gyám.

Kristóf, az, akit az utóbbi időben gyakran rángat az élet, ő is elszállt a központival, de nagyon bíztató, hogy minden szóbelije szuperül sikerült. Neki még van sansza, elég jó!

Odettet oda is felvették, amiért 20 fillért nem adtunk volna, Marci már rég tudja, hogy rendben, mert olyan jó eredményt vitt, hogy nem kellett szóbeliznie sem. „Látatlanban” megkapta az érte járó maximális pontot. Somát is sikerül érettségire felkészítő suliba küldeni, pedig a nagyijának meggyőzése nem volt egyszerű mutatvány! De sikerült, ez is, az is! Vannak persze olyanok is, akiket nem az elképzelt iskola várja, de úgy tűnik, hogy mindenkinek jó helye lesz. Katát elkérte anyukája, hogy elmenjenek szóbelizni abba az iskolába, ahol semmi esélye, mert nem írt központit, holott a suli kérte. Szóval, elindult Kata de nem sikerült odaérniük. Miért nem vagyok meglepve?

Csütörtökön reggel arra ébredtem, hogy nincs kockás kokárdánk, pedig pénteken lesz az ünnepély a suliban. Kokárdánk persze van, de 2006 óta csak szalagot tűzök a tündérkéimre is, mert az a kokárda, ami egykor olyan szép jelkép volt, már nem az enyém, nem a mienk.

Elkezdtem keresgélni, ki lehet az, aki hajlandónak mutatkozik 30 darab kockásat gyártani. Azonnali hatállyal, SOS! Persze, megtaláltam! Így aztán csütörtök este 7 órakor már harminc darab kockárda boldog tulajdonosa voltam. És milyen jó, hogy ennyit rendeltem! Több kolléga is ráugrott, boldogan tűzte ki és viseli majd a 15-i tüntetésen is. De ezt megelőzően még pénteken délben a nyolcadik talpig kockárdában ünnepelt. Büszke vagyok rájuk, mert megbeszéltük: nem kötelező, aki nem akarja, az kap hagyományos, nemzeti színűt. De mindenki bekockásodott.

Négy nap, sulimentesen. Remélem, pihenni fognak. Rájuk fér. Ránk fér.

Azért az edzettségemet is segítik fenntartani. Kedden reggel elmentem Kristóf anyuval a szállóra. Vittük az orvosi papírokat, de persze, mivel szegény embert az ág is húzza, szombaton sikeresen elhagyta az összes iratát és pénzét, így újabb kihívásnak néztünk elébe. A személyiről volt fénymásolat, mert a GYÁO-ba az kellett, ez némileg megkönnyítette a helyzetet. A szálló vezetője nagyon rugalmas volt, mindezek ellenére fogadta anyát. Amikor azt hittük, ez rendben, akkor kiderült, hogy vár bennünket a Dankó utca, ahol azt ellenőrzik, van-e lakótárs a fejbőrön, a hajban. Rohanás a Dankóba, mert még fél óránk van, hogy odaérjünk, aztán majd rohanás vissza a szállóra. Nekem délben nőnapi köszöntés a suliban. És bár én nem vagyok egy nemzetközi nő, azért illene megjelennem. De anya ügye eggyel fontosabb. Fél egyre értünk vissza a szállóra, már igazolással a „tisztaságról”, de még hátra volt egy közel órányi adminisztrációs projekt. Ezt ki kellett hagynom, mert fél kettőkor más a kisdedekkel kell lennem. Gyors bemutatkozás az ottani szociális munkásnak, anyától könnyes búcsú, rohanás a suliba. Célfotóval, pontban fél kettőkor érkezés.


Talpig kockárdában

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

OFOE | 2016. szeptember 14.
Kedves Zsuzsi! A szerző sűrű elfoglaltsága miatt még nem írta meg a záró részeket. De nagyon ígéri. Jól esik, hogy hiányolod. Remélem, nemsokára módod/módunk lesz olvasni
Zsuzsi | 2016. szeptember 14.
Szia! Sziasztok! Lehet tudni, hogy miért szakadt meg ez a nagyon érdekes, hasznos sorozat? Köszönöm a választ előre is. :)
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.17.
Nincs jobb mérés a felvételinél
Szinte minden évben felmerül, hogy a központi középiskolai felvételire elegendő-e a 45 perc tantárgyanként, illetve könnyűek vagy nehezek-e a feladatok. A lapunk által megkérdezett gyakorl...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Szódolgozat
Öveges Enikő és Csizér Kata tavaly tette le Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról című kutatási jelentését az Oktatási Hivatal asztalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Radó esete a brit tudósokkal. Nahalka István írása
A tanulási elmaradást az a látens diszkrimináció hozza létre, amelyet az iskolák működtetnek egyoldalúságukkal, sajátos értékorientációikkal, bizonyos kultúrák kirekesztésével. Lá...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.17.
Diákolimpikonoktól határon túli doktoranduszokig egyre többen állnak ki az MTA mellett
Kedden Budapesten mintegy 1000-1500 fő tiltakozott az MTA épülete előtt a tervezett ellehetetlenítés ellen (a demonstrációtól percről percre tudósítottunk), emellett Szegeden, Kolozsváron...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.17.
Mennyibe kerül a nyelvvizsga: akár több százezer forintos kiadással is kell számolni
A továbbtanulás nemcsak izgalommal, hanem anyagi terhekkel is jár, amit az OTP Öngondoskodási Index szerint a szülők 81 százaléka akár lemondások árán is vállalna. Sok családnak azonban...
(Forrás: eduline)
--
2019.02.17.
Utópiának tűnik, hogy bárki is megállítsa a Facebook pénzcsináló adatporszívóját
Ahogy a tavalyi, az idei évindító üzenetében is azt ígérte Zuckerberg – akinek a szavazati jogok 60 százalékát birtokolva teljes az ellenőrzése a cég fölött –, hogy rendet tesz a Facebook...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.17.
"Ha ma lennék 16, valószínűleg nagyon be lennék szarva" (Hercsel Adél intejúja Simon Mártonnal)
Ha összeszedném tíz barátomat, akik hasonlóan gondolkodnak, mint én, száz dologban nem értenénk egyet. Ezért kellene beszélnünk róla, a dolgok ott kezdődnek el. Az a baj, hogy leszoktunk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.15.
Az óvszernek van értelme az iskolákban az ENSZ szerint
Az ENSZ Népesedési Alapja adott ki egy jelentést, amelyből kiderül, hogy ha óvszereket osztanak az iskolákban, azzal egyrészt megelőzhetők különböző nemi úton terjedő betegségek, másr...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Volt már idén szülői értekezleten? Volt bármi értelme?
Az osztályfőnök ismerteti a fontos dátumokat, határidőket, beadandó pénzeket, általánosságban beszél az osztályról. A szülők közben aláírják a megfelelő papírokat. Tanév elején...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek