OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. május 25.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

7. A zavarosban a manipulátor a nyertes

A manipulátor a legpusztítóbb attitűd. A sok elutasítást, megszégyenítést és kudarcot megélt lélek kis eséllyel tud önelfogadást és önbizalmat felépíteni magában.

A manipulatív attitűdöt azok választják, akik önmagukat és másokat sem tartanak elfogadhatónak. Hátulról, ferde utakon, ügyeskedve próbálja elérni a céljait az ilyen ember, mert nem bízik sem önmagában sem másokban. Nem tudja elképzelni, hogy egyenesen kiállhat érdekeiért, mert nem hiszi el, hogy mások elfogadhatónak tartják. Alacsony az önértékelése, ráadásul másokban sem bízik meg. Ezért folyton gyanakszik, hogy mindenki (hozzá hasonlóan) alamuszi és manipulál.

A manipulatívak a legpusztítóbbak és a legkevésbé azonosíthatók éppen azon sajátosságuk miatt, hogy nem játszanak tisztán. Megtévesztően bármelyik másik attitűdöt mímelhetik. Gyakran úgy tesznek, mint akik az érdekeket egyeztetik, miközben hamisan a mások kárára szereznek előnyöket.

Erre példa az a tanár, aki mintha rendkívül empátiás lenne, azt mondja, hogy „mennyire szeretnék jobb jegyet adni, és milyen fájdalmat okoz, hogy nem tehetem.” Nem teheti? Csupán a saját döntéséért nem vállalja a felelősséget. Sőt, amellett, hogy rossz jegyet ad, még egy többlet lelki terhet is rányom a diákra, amikor azt állítja, hogy a diák miatt fájdalmat kell elszenvednie.

Az asszertív megoldás az, ha a tanár elmondja a diáknak, hogy mi kell ahhoz, hogy jobb osztályzatot szerezhessen. Ezt a diák vagy tudja produkálni azonnal, vagy majd később, de tisztázott, hogy mik a feltételek. A tanár így felvállalja az elvárásait és a döntését, nem fél a következményektől, és nem tesz többlet terhet a másik vállára.

A manipulatív személyiség gyakran a passzív szerepbe bújik, és eléri, hogy bebizonyosodjon, hogy senki nem alkalmas igazán a helyzetek megoldására, vagyis a cél, hogy mások inkompetenciáját újraélhesse.

Ő az például, akinek a történetei arról szólnak, hogy milyen csúnyán bántak vele, és kihasználták. Mindig valami baj éri. A segítségére sietők aztán garantáltan kudarcot vallanak, és a következőkben már ők is a sztorik részét képezik. A manipulátor ugráltatja a környezetét, miközben mindenki egyre rosszabbul érzi magát.

A manipulatív attitűd a legkevésbé változni képes viszonyulás, mert ezzel az attitűddel az ember senkiben nem bízik és nem vállal semmiért felelősséget. Nem tesz semmit másokért, mert mások „nem érdemlik meg”, és különben sem szívesen kockáztatna egy kudarcot.

A környezet energiáit szívja el a manipulatív személy. Megtévesztően azt mutatja, mintha partner lenne, mintha hozzáértése lenne, és igyekezne a legjobbat tenni mindenkiért, aztán látszatmegoldásokkal látszateredményeket mutat fel. Ha ezt valaki a szemére veti, megsértődik, és különböző rágalmakkal aláássa a másik hitelességét.

A manipulatív személy mindent muníciónak tekint.

Ha reális értékelést kap, amiben a pozitív és negatív egyaránt megjelenik, akkor ezeket szétválasztja. Vagy a pozitívat használja: „hiszen itt is azt írták, hogy milyen kiváló vagyok...”, vagy a negatívat „mindig ezt kapom, pedig mennyit küzdöttem azért, hogy...”.

A manipuláció rengeteg előnnyel jár

Annyira nyerő helyzetben van a manipulatív személy, hogy nem is csoda, ha nagyon sokan választják ezt az utat. Különösen ott szaporodnak el, ahol hiányzik a tiszta kommunikáció és a helyzetek több szempontú értékelésének gyakorlata.

A manipuláció során már a megtévesztés által is hatalomra tesz szert az ember. A hamis információ és az eleve nem beváltásra szánt ígéretek önmagukban is a helyzet kontrollját biztosítják, mert a valóságostól eltérő körülményeket teremtenek, amiben a partnerek vakon botladoznak. Mindenki más csak téves döntéseket hozhat, a helyzetet megteremtő manipulátor uralja a terepet.

A megoldáshoz, vagyis az érdekek egyeztetéséhez, hiteles információra van szükség. Az őszinteségben, nyitottságban persze kockázat van. Aki felvállalja igényeit, gyengeségeit, kéréseit és vágyait, könnyebben támadható, mint aki ezt nem teszi. Rövidtávon ezért lehet látszólag vesztes a személyes hatékonyságra törekvő ember, különösen, ha körülötte kevés a hasonló indíttatás. Érdemes azonban vállalni a nyíltság kockázatát, már csak azért is, mert ez ad esélyt a partnerek megtalálására.

A hosszútávon nyereséges út: tiszta kommunikáció és önreflexió

Akkor lehet valakinek az érdekeit figyelembe venni, ha ezeket az adott helyzetnek megfelelően ismertté teszi. Az igazi erő nyílt lapokkal is mer játszani. Hosszútávon biztos megoldást jelentenek a személyes hatékonyság eszközei.

A tiszta kommunikáció növeli az érdekegyeztetés hatékonyságát, de emellett a fals attitűdökkel való megküzdést is. A tiszta kommunikációval nem arra reagál az ember, amit a másik sugall, hanem arra, amit mond és tesz.

A fenti esetben például nem kell, hogy a diák lelkifurdalástól verten elsunnyogjon, hanem visszajelezheti, hogy örülne, ha a tanár jobb jegyet adna. Ha pedig valami még kell ahhoz, hogy azt a jobb jegyet kaphassa, azt a tanár mondja meg, és így tisztázódnak a feltételek.

Az ilyen partneri viszonyra épülő kommunikációt szemtelenségnek tartják azok, akik számára a partneri viszony elfogadhatatlan vagy csupán álarc, így további megtorlás követheti. Emiatt hierarchikus helyzetben ritka a tiszta kommunikáció.

A tiszta kommunikáció persze nem helyettesíti például a tananyag megtanulását. Ha nem készült fel valaki, könnyen lehet, hogy rossz osztályzatot kap. Amit biztosan meg lehet spórolni, az a szégyen és lelkifurdalás.

Másik fenti példa, az a személy, akivel mindig igazságtalanság történik, mindig bajba kerül és segítségre szorul. Végiggondolva észrevehető, hogy akivel mindig ugyanaz történik, akár manipulál, akár nem, valamivel kiváltja a történéseket. Ezért tiszta visszajelzés azzal reagálni például, hogy „talán érdemes változtatni valamin, hiszen nem lehet jó újra és újra a már ismert vesztes helyzetekbe kerülni”.

A változtatáshoz egy nagy levegővétel és bátorság mellett segít, ha önmagam és mások viselkedésére figyelek.

Például mindenki szeret jó lenni és segíteni. Ez egyszerre lehet erős és gyenge pontom is. Erősségem, ha akkor, ott és addig segítek, ahol, amikor valóban hozzáértőnek érzem magamat. Ahogy a tehetetlenség érzése kezd megjelenni, át kell gondolni, mibe mentem bele. Valóban tudok/akarok segíteni? Milyen húrokat pendített meg a másik?

Legtöbbször nehéz nemet mondani, mert szeretne az ember megfelelni az elvárásoknak, jónak, segítőkésznek és hozzáértőnek látszani mások és önmaga előtt. Így máris van egy madzag, amelyen rángatni lehet.

Sokszor többet segít, ha nemet mond valaki. Ha ugyanis nemet mond, mert nem érzi, hogy valóban meg tudja oldani a feladatot, akkor lehetőséget ad arra, hogy egy másik, jobb megoldás születhessen.

A legtöbben félelemből mondanak igent. A feltételezett következmények, a hozzáértés megkérdőjelezése, a másik elismerésének elvesztése, a saját énkép megrendülése fenyegető lehet. Főleg, ha hiányzik a belső biztonság, az önelfogadás.

Gyakran önigazolással igyekszik az ember a fenyegető gondolatokat eltéríteni, és önmaga előtt is megvédeni önmagát. Ez azonban zsákutca, mert kizárja a változás és változtatás lehetőségét.

Az önreflexió segíthet, hogy meglássa az ember, vajon adott helyzetben felvállalta-e önmagát gyengeségeivel együtt, és a helyzetet akarta-e megoldani, nem pedig az önképét védte. Vagyis önmaga tudott lenni, vagy sem.

Akkor van igazi döntési lehetősége az embernek, ha megfelelő információkkal rendelkezik. Ezeket az információkat önmagáról megszerezheti bárki, ha szembe mer nézni önmagával: „Ismerd meg magadat!”

Az önismeret biztos pont, amely a manipulátorokkal szemben is megvéd. Akinek legalább önmagáról sikerül hiteles tudással bírni, és nem igyekszik önmagát is becsapni, könnyebben megküzd a kívülről jövő hamisságokkal.

Gyarmathy Éva

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek