OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. június 8.
» Hozzászólások (1)

Egy könyv és egy látogatás ürügyén a KIP-ről

A Komplex Instrukciós Program (KIP) első sorban a hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola által kidolgozott modell révén vált közismertté. Kevesebb szó esik azokról az intézményekről, amelyek szintén magukévá tették e program szemléletét, elsajátították a program elméletét és megvalósítják saját iskolájukban a gyakorlatát1. Most Elisabeth G. Cohen és Rachel A. Lotan könyvének magyar kiadása teszi különösen aktuálissá a témát. A kötet megjelenése alkalmából hazánkba látogatott a szerzőpáros egyik tagja: Rachel A. Lotan. Mielőtt a könyvről és Rachel látogatásáról beszámolnék, röviden áttekintem a program történetét, vázolom tartalmi lényegét, legfőbb célkitűzéseit.

A KIP létrehozásáról

ELISABETH G. Cohen

A kaliforniai eredetű Komplex Instrukciós Program Elizabeth G. Cohen szociológus tapasztalataira épül. Cohen laboratóriumi kísérleteiben az osztálytermi gondokat a közösségen belüli státuszproblémákra vezette vissza. Egy-egy gyerek osztálybeli státuszát befolyásolhatja a tudásszintje, a tanulmányi teljesítmény szerinti rangsorban elfoglalt helyzete, személyes képességei, szociometriai pozíciója, valamint társadalmi háttere. Az eltérő státuszok előhívhatják az elhamarkodott címkézést, és az önbeteljesítő jóslat közismert jelenségét. A kísérletek során megfogalmazott kérdések megalapozott megválaszolása érdekében a szociológushoz csatlakozott a pedagógus Rachel A. Lotan. A következő években a Stanford Egyetem Tanárképző karán szoros szakmai együttműködés alakult ki Elizabeth és Rachel között, akik a Komplex Instrukciós Program fejlesztésébe bevonták a tanárjelölteket, a doktoranduszokat és a San Francisco környéki iskolák gyakorló pedagógusait. Az 1980-as években induló fejlesztő munka eredménye a KIP tanulási-tanítási stratégia, aminek elméleti és gyakorlati útmutatóját Elisabeth G. Cohen & Rachel A. Lotan nemrégiben magyarul is megjelent közös könyve tartalmazza. A Csoportmunka – tervezés. Stratégiák heterogén összetételű osztályok számára2 című kötetet a Digitális Esélyegyenlőség Alapítvány adta ki3.

KIP bemutató órák a Molnár Ferenc Általános Iskolában

Az együttműködésen alapuló tanulásszervezési technikák, mint amilyen például a nálunk igen népszerű a Kagan-féle kooperativ tanulás4 alapja közös: a tanulók közötti együttműködés. A KIP alapelvei azonban markánsan megkülönböztetik e módszert a többitől. Ebben az esetben nem a diákok közötti együttműködés a végcél, ez csupán egy technika, amelyet problémák megoldása érdekében alkalmazunk. Az együttműködő kiscsoportok tevékenységének célja az egyes tanulók, valamint a heterogén összetételű osztályok szociális készségeinek fejlesztése.

KIP Szabályok (Molnár Ferenc Általános Iskola)

„A kiscsoportok nem jelentenek gyógyírt minden oktatási problémára. Ez csak egy eszköz, amely bizonyos specifikus tanítási célokra alkalmas, és különösen fontos olyan osztályok esetében, ahol a diákság összetétele rendkívül vegyes a korábbi tanulmányi eredmények és az oktatási nyelv ismeretét tekintve. A csoportmunka stratégiájának választása attól függ, mit próbál elérni a tanár.”5

A KIP hozzásegít a pedagógiai tevékenység minőségének javításához, a pedagógus tudatosságának növeléséhez, erősítéséhez, és ezáltal a pedagógus társadalmi presztízsének emeléséhez. Tapasztalataink szerint gazdagítja a pedagógusok módszertani eszköztárát, eredményesebbé teszi a munkájukat.

A könyvről

A magyar pedagógiai szakirodalomban kevés olyan művel találkozhatunk, amelyben ilyen szervesen kapcsolódik egymáshoz az elmélet és a gyakorlat. A szerzők számos osztálytermi történettel, egyéni, tanulói példával illusztrálják a módszer eredményes gyakorlati működését,. Rávilágítanak a heterogén összetételű kiscsoportokon belüli közös munka erős fejlesztő hatására. Csakis a kölcsönös függőség rendszerét biztosító csoportmunka keretében adódik ugyanis lehetőség arra, hogy mindenki aktívan részt vehessen a tanulási folyamatban. Az interakciók során zajló beszélgetés, a vita, az ötletelés, a közös döntéshez való eljutás a csoport valamennyi tagjára hatást gyakorol. Ilyenkor a tanulók egymást forrásként használják, hiszen a csoportmunka során, a közös siker érdekében különösen motiváltak saját ismereteik, tapasztalataik mozgósítására.

A csoportmunka mind az egyén, mind a csoport számára módot ad a felelősségvállalás megélésére. A hagyományos tanári szerep megváltozik, hiszen a pedagógus a szerepeken és normákon keresztül „hatalmát”, vezetői kompetenciáját megosztja a tanulókkal. A tanár feladata, hogy elengedje tanítványai kezét, és segítsen összefogni a csoportot.

Munkacsoport megbeszélés a Losonc téri Általános Iskolában

Mindezek mellett kiemelt jelentősége van a különböző tanulási, intellektuális készségeknek. A KIP módszer a nyitott végű csoportfeladatai megkívánják, hogy a feladatok megoldásához a tanulók minél többféle képességüket mozgósítsák. A tanulók képességei viszont csak gyakorlás útján fejlődhetnek. Ehhez a gyakorláshoz adnak tág teret a csoportos és egyéni feladatok. A kiscsoportokban folyó munka alapja az együttműködés, a csoportmunkára épülő egyéni feladatok pedig a testre szabást, differenciálás lehetőségét kínálják a pedagógusnak.

A könyv a számos játék és gyakorlat mellett a KIP hatásának mérésére szolgáló eszközöket, értékelési szempontokat, valamint bőséges név- és tárgymutatót is tartalmaz.

Rachel A. Lotan Magyarországon

A látogatás május 10. és 16. között történt. A neves szakember találkozott olyan pedagógusokkal, akik a gyakorlatban alkalmazzák a módszert. Május 11-én délelőtt megtekintett két bemutató órát, és a tanárok tematikus műhelymunkáját. Alkalom nyílt a kölcsönös tapasztalatcserére, a résztvevők megismerhették a KIP fejlődésének főbb állomásait, és mindazt, amire figyelnünk kell, hogy az alkalmazás során ne veszítsük el a fókuszt: a KIP alapelveit. Rachel részt vett a délutáni író-olvasó találkozón a KIP referencia intézményében, a budapesti Molnár Ferenc Általános Iskolában, neszélgető partnere Dr. Lénárd Sándor, az ELTE tanára volt. Csütörtökön az MTA székházában KIP-es csúcstalálkozóra került sor 200 pedagógus részvételével. A szerző találkozott továbbá felsőoktatási szakemberekkel, és meglátogatta a Miskolci Egyetem Módszertani Központját.

Szabályok és normák (Molnár Ferenc Általános Iskola)

Rachel A. Lotan 1998-ban Stanfordban azt mondta nekem, hogy a módszernek a tanár és tanulók által történő elsajátítására közel egy évre van szükség. Nehéz ugyanis átállni a tanár központi kontroll szerepéről a a feladatok és a felelősség megosztására. Az átálláshoz idő, figyelem, tudatosság, energia és türelem szükséges. Nagy kihívást jelent ez mindazoknak, akik erre az eddig járatlan útra lépnek. Tisztelet azoknak a kollégáknak, akik az első 2000-2001-es tanévben megtartott képzést követően vállalkoztak erre a kalandra.

Egyre több iskolában alkalmazzák, kóstolgatják hazánkban ezt a bevált stratégiát. A most megjelent könyv remélhetőleg még többeknek ad kedvet a stratégia kipróbálásához és adaptálásához.

Rachel A Lotan nagyon szívesen látogatott el Magyarországra, hiszen személyesen is kapcsolódik hazánkhoz. Így vallott erről:

„Számomra a Csoportmunka-tervezés: Stratégiák heterogén csoportokhoz magyar nyelvű kiadása szakmailag és személyesen is különleges fontosságú. A nevemben szereplő A Ágit jelent, amely nevet szüleimtől kaptam, amikor Temesváron megszülettem több mint hatvan évvel ezelőtt. Először magyarul tanultam meg beszélni, és ma is magyarul beszélek édesanyámmal.

A történetek, versek, dalok, viccek és a szeretet szavai egészen biztosan hozzájárultak mindahhoz, aki vagyok, és amit teszek ma is. A kedveskedő magyar szavak (édesem, drágaságom, kicsi angyalom) máig visszhangzanak gyermekkorom emlékeiben. Mélyen megérintett, amikor a 90-es évek végén Magyarországra látogattam, megélve, hogy ott vagyok, ahol az anyanyelvem a hivatalos nyelve az országnak. A magyar nyelvet beszélő szüleimtől kaptam azokat a legfontosabb tanításokat, amelyek utat mutattak életem fordulópontjain és szakmai pályafutásom során.”

Borbélyné Nagy Éva

1Minderről több olvasható a H2O program honlapján, valamint a komplexinstrukcio.hu portálon

2Elizabeth G. Cohen & Rachel A. Lotan (Designing groupwork: strategies for the heterogeneous classroom. Third Edition Teacher College Press, Teacher College, Columbia University New York, USA

3A magyar kiadás alapjául az angol nyelven 2014-ben megjelent harmadik kiadás szolgált.

4Dr. Spencer Kagan & Miquel Kagan (2001) Kooperatv Tanulás Ökonet Kft. Kiadó, Budapest

5Elisabeth G. Cohen & Rachel A. Lotan (2015): Csoportmunka – tervezés. Stratégiák heterogén összetételű osztályok számára (Digitális Esélyegyenlőségi Alapítvány, Budapest 22. oldal).http://deaweb.hu/

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

OFOE | 2016. június 9. | osztalyfonokok[kukac]gmail[pont]com
A Losonc téri Általános Iskola KIP-es gyakorlatáról az Abcug.hu közölt a közelmúltban érdekes írást: Prókai Eszter: Másképp kell tanítani, akinek előző este elvitték az apját
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.16.
A 15-24 éves diákok fele dolgozik tanulás mellett
Minden második 15-24 éves diák dolgozik a tanulás mellett a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségének (DiákÉSZ) adatai szerint – közölte a szervezet eln...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.16.

Az uralkodó osztály nem csak elképzelhetetlen mértékű materiális javakat halmoz fel, hanem az oktatási és egyéb kulturális berendezkedések eszközeit is irányítja. Az oktatási rendszerekben...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.16.
Azt ígérik, marad az ingyenes oktatás a Corvinuson
A jelenlegihez hasonló mértékben, évfolyamonként ezres nagyságrendben megmarad az ingyenes tanulás lehetősége a Budapesti Corvinus Egyetemen azt követően is, hogy alapítványi fenntartású...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.16.
Pert nyertek a Gyöngyöspatán szegregáltan oktatott romák
Az állam köteles kártérítést fizetni azoknak a roma gyerekeknek, akiket éveken keresztül szegregáltan oktatott a gyögyöspatai Nekcsei Demeter Általános iskola – mondta ki hosszú évek ó...
(Forrás: abcug)
--
2018.10.16.
Az államtitkár szerint nem használhatatlan a KRÉTA, nem telik percekbe egyetlen jegy beírása
Védelmébe vette a KRÉTA-rendszert Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, szerinte a KRÉTA az állami, egyházi és magániskolák elvárásainak is képes megfelelni...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.16.
A strasbourgi bíróság elmarasztalta Magyarországot a tankönyvpiac államosítása miatt
A felperesek – a Könyv-Tár Kft., a Suli-Könyv Kft. és a Tankönyv-Ker Bt. – a magyarországi tankönyvkiadás- és forgalmazás 2011-es, illetve 2012-es centralizálása miatt fordultak a törv...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.14.
Sztrájk lehet az iskolákban? Akciósorozatba kezd az egyik pedagógus szakszervezet
A PDSZ akciósorozatának célja, hogy felhívja a figyelmet arra, „a pedagógusok munkaterhelése a 2011-es köznevelési törvény bevezetését követően átlépte azt a határt, amelyen túl má...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.14.
Palkovics László: „szintet lépünk” a szakképzési intézmények fejlesztésében is MTI
Palkovics László szerint az iskolákból kikerülő fiatalok az alapkompetenciákon túl olyan tudással és készségekkel kell rendelkezzenek, amelyek segítségével megállják a helyüket a 4....
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.14.
Janisch Attila: A gender szak megszüntetése az ELTE-n nem más, mint politikai erődemonstráció
A hallgatóknak kellene közösen tiltakozniuk az egyetem autonómiájának megsértése miatt, hiszen elsősorban az ő érdekük, hogy egy olyan intézményben tanuljanak, amely képes megőrizni a...
(Forrás: Magyar Narancs)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek