OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. augusztus 17.
» Hozzászólások (0)

Nyílt levél Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterhez

Tisztelt Miniszter Úr!

Különös dolog egy pedagógus-mozgalom tagjaiként épp a nemzetgazdasági miniszterhez fordulni. De nincs mit tenni, ma Magyarországon a szakképzésben tanulók és tanítók sorsáról bizony a Nemzetgazdasági Minisztérium dönt.

Nincs más választásunk, mint nyílt levelet írni, hiszen ma Magyarországon az oktatási rendszer (is) olyan mértékben hierarchikus és bürokratikus, hogy egyetlen esélyünk csakis a nyilvánosság lehet. Az „alulról jövő” szakmai érvek amúgy nem számítanak.

A Tanítanék Mozgalom és a Civil Közoktatási Platform már szinte minden lehetséges fórumon hangot adott tiltakozásának a szakképzés tervezett átalakításával kapcsolatban. Rendkívül aggályosnak tartjuk a közismereti tárgyak kiszorítását, a diákok iskolaváltási, továbbtanulási lehetőségeinek befagyasztását, és egyáltalán, az egész átgondolatlan, felelőtlen koncepciót, melynek meglátásunk szerint semmi más, ésszerű alapja nincs, mint az iparkamara rövidtávú anyagi érdeke. Ezekhez kapcsolódóan azonban egyéb, finoman szólva ellentmondásos döntésről is tudomást szereztünk – szeretnénk választ kapni Öntől felmerülő kérdéseinkre az ügyek kapcsán.

A Nemzetgazdasági Minisztérium fenntartása alá tartozó szakközép- és szakiskolák számára idén tavasszal országszerte tagintézmény vezetői pályázatot írtak ki. A vezetői megbízás szintén egységes, 2016. július 1-én indult.Így történt ez az Egri Szakképzési Centrum Kereskedelmi, Mezőgazdasági és Vendéglátóipari Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma esetében is.

A felhívásra két pályázat érkezett, az egyiket a Nemzetgazdasági Minisztérium azonnal elutasította, mert a jelentkező több ponton sem felelt meg a pályázatban kiírt feltételeknek.

A másik pályázat elbírálása sikeres volt, a jelöltet Hadházi Róbertnénak hívják. Pályázata jogilag is megfelelőnek ítéltetett, a szakmai tartalmát pedig a jegyzőkönyvezett adatok szerint az iskola tantestületének 84 százaléka támogatta. 2016. június 30-án azonban az Egri Szakképzési Centrumtól szóban és e-mailben is az az értesítés érkezett Hadházi Róbertnének, hogy az egyedüli érvényes és a tantestület által elsöprő többséggel támogatott pályázata ellenére a tagintézmény vezetői posztot nem ő, hanem még egy évig az intézmény jelenlegi vezetője, Prof. Dr. Vasas Joachim fogja betölteni.

Az említett személy azonban a tagintézmény vezetői beosztásra még csak nem is nyújtott be pályázatot, az elutasított pályázat sem az övé volt. Az intézmény dolgozói nem ismerik az okát, hogy a 70 éves és súlyos egészségügyi problémákkal küzdő, a tantestületet meglehetősen megosztó Prof. Dr. Vasas Joachim miért kapott még egy éves megbízatást, holott a kiírás országos szinten öt évre szól.

Választ várunk Öntől, Miniszter Úr.

Ezek szerint a tantestület véleményezési joga tényleg csak a látszat-demokráciát szolgálja? Miért nem vezetheti az intézményt egy olyan személy, akinek a pályázata kifogástalan, és a kollégák is elfogadják? Ön tényleg úgy gondolja, hogy hatékony együttműködés várható egy, abszurd módon az intézményre kényszerített vezető és a felháborodott beosztottak között? Tudomásunk szerint más szakképzési centrumokban is felmerültek hasonló problémák – de az érintett tantestületek egyelőre nem merik vállalni a nyilvánosságot.

Kérjük, segítsen őket meggyőzni, hogy nincs mitől félniük, hiszen a célunk közös: hatékony, korszerű oktatási rendszer, melynek egyik alapja a nyílt kommunikáció. Ugye Ön sem szeretné, ha ma Magyarországon az Önök minisztériuma egyet jelentene a megfélemlítéssel és az elnyomással?

További kérdéseink: mikor döntenek végre a szakképzésben a kerettantervekről? Már rég el kellett volna készülniük az iskolákban a jövő évi, pontos tantárgyfelosztásoknak – ám a kerettanterv nélkül ez nem megy!

Egyelőre számos kollégának bizonytalan az állása. Érthető, ha közülük sokan más, biztos foglalkoztatás után néznek. Ez egy fájdalmasan egyszerű, gazdasági kényszer, biztosan megérti.

Szeptembertől kik fogják helyettesíteni azokat a kollégákat, akik az elhúzódó bizonytalanság miatt a nyár folyamán pályát módosítanak?

Vagy majd egyszerűen csak elmaradnak az órák?

Vagy majd mindenki helyettesít – de akkor ki csinálja meg az órarendet és a tantárgyfelosztást, melyek elkészítése az Önök elhúzódó „munkatempója” miatt egyelőre sehol sem tart?

Hogy fog így elindulni a tanév, ilyen káoszban hogy fognak a kollégák a tanulókra koncentrálni?

Bár konkrét kerettanterveket még nem láthattunk, nyilatkozatokból, tervezetekből az látszik, hogy a természettudományos tantárgyak egy részét törölnék a szakképzésből – a tanulók továbbtanulási, iskolaváltási lehetőségei így jelentősen beszűkülnek.

Hogyan fogják az esélyegyenlőtlenségeket kompenzálni?

Meg nem erősített hírek szerint szeptembertől összevont természettudományos tárgyat, úgy nevezett „science-tantárgyat” kívánnak bevezetni. Ez igaz? Ha igen, Ön szerint nem kellene erre tanárképzéssel, kidolgozott tantervvel, tankönyvekkel felkészülni?

Miniszter Úr, nyílt levelet írtunk, mert ez közügy. Minden állampolgárnak joga van tudomást szerezni a levélben foglaltakról. És természetesen joga van megismerni az Ön/Önök válaszát, nézőpontját, érveit. Ha nem válaszol – annak is komoly információértéke van. Gondoskodni fogunk róla, hogy az Ön reakciója, vagy épp annak hiánya minél szélesebb körben ismertté váljék.

A mielőbbi válasz olvasásának reményében, üdvözlettel:

A Tanítanék Mozgalom képviselői

Budapest, 2016.08.16.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek