OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. október 2.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

14. Megküzdés, kockázatvállalás, kreativitás

„Fortélyos félelem igazgat”
(József Attila)

Szorongást és félelmet keltéssel a legkönnyebb befolyásolni az embereket, mert zsigerből, és nem a fejéből cselekszik, aki veszélyben érzi magát. Az szív gyorsabban reagál, mint az agy, de ez csak tűzoltás esetén adaptív. A hatékony, hosszú távú megküzdés számára ott van az embernek a készletében a gondolkodás.

A félelmet keltő helyzetekben könnyű uralkodni. A Reichstag felgyújtása és az erre épülő félelmet gerjesztő propaganda is alkalmassá tette a terepet egy diktatúra kialakítására. A hatalom gyakran él is ezzel a biztos módszerrel. A pedagógia és az idomítás is tudja, hogy gyors, bár a lelket megtörő megoldás a büntetés, a félelemben, feszültségben tartás.

Annak, aki csóválja erre a fejét, itt egy lista a főbb feszültségkeltő eszközökről, amelyek az oktatás mindennapjait meghatározzák:

  • időbeli nyomás,
  • teljesítménykényszer,
  • minősítés.

Az iskolai oktatásunk is egyelőre csak a látszat szintjén jutott túl a Fekete Pedagógián1. Már nem körmöst kapnak a gyerekek (és a pedagógusok), hogy féljenek, hanem állandó hajszát, megmérettetést, önbizalom-csökkentést.

Ha minden jól megy, néhány évtized múlva úgy tekintünk majd a minősítő-büntető nevelésünkre, mint most a körmösre. Akad, aki nosztalgiával, mások elborzadva. Hogy ne érzelmi, hanem értelmi szinten közelítsünk, érdemes végiggondolni a problémát. A premisszám: az emberi megküzdés eszköze a gondolkodás és alkotás.

A tanulási és alkotó képesség, mint megküzdési eszköz

Az ember igen hatékony eszközt fejlesztett ki magának, és ez egy kis darab trutyi a fejben, amit agynak nevezünk. Ez a fegyver olyan hatékony, hogy lassan már csak az ember lesz veszélyes az emberiségre.

Az emberi agy képlékenysége hatalmas alkalmazkodási képességet biztosít azáltal, hogy környezetét hatékonyan megismeri, és át is tudja alakítani. Minden kisgyerek ezzel a lehetőséggel születik, és így a megküzdéshez rendelkezésre áll az alapcsomag. Emellett persze kinek-kinek eltérő lehet a csomag tartalma, ami meghatározza majd az egyéni utakat.

A tanulás létkérdés, mert a megküzdés hatékonyságát meghatározza, hogy az alapcsomagot mennyire lesz képes valaki használni. A tanulás a változás, az alkotás az ezen alapuló változtatási képesség. Ezek biztosítják a környezethez való alkalmazkodást. Minél jobban változik a környezet, annál fontosabb a tanulási és alkotói képesség.

A hatékony megküzdés kiépülése mögött minden szakmai tanulmány elsősorban a környezet hatását azonosítja. Az örökletesség, a genetikai háttér is beleszól a fejlődésbe, de ebben a tekintetben kevésbé játszik szerepet. Vagyis a megküzdési alapcsomag megvan, annak használata viszont környezetfüggő. A nevelés így meghatározza a túlélést és a sikerességet.

Nyertes és vesztes stratégiák

Nem véletlen, hogy a nyertes stratégiák a megküzdés során azok, amelyek a probléma megoldására fókuszálnak, hiszen ez az ember megküzdésének lényege. Ilyen utak például:

  • a helyzet megoldását elősegítő lehetőségek kiértékelése, a feladattal történő szembenézés;
  • a negatív jelentésű esemény kihívásként, fejlődési lehetőségként való értékelése („ami nem öl meg az megerősít”);
  • társas támogatás keresése, a társas környezet részéről rendelkezésre álló erőforrások megtalálása, együttműködés;
  • a felelősség felvállalása, a helyzet fölötti ellenőrzés, kontroll keresése;
  • a helyzettől való érzelmi és mentális távolságtartás, hogy energiát gyűjthessünk a további megküzdéshez;
  • az érzelmek és a viselkedés szabályozása, hogy az adott helyzet megoldását legjobban segítő érzelmi és viselkedési mód kerüljön előtérbe.2

A vesztes stratégiák azok, ahol nem a kognitív, hanem az emocionális megközelítés vezet. Ez nem az érett emberi megküzdés, hanem a fejlődés korábbi szintjének stratégiája, amelyet a félelem és elkerülés jellemez. Ez a maladaptív stratégia akkor jelenik meg, ha az embernek nincsen, vagy nem hiszi, hogy lehet lehetősége a megküzdésre. Az elkerülés lép előtérbe, ha

  • váratlanul csap le a probléma, és nincs lehetőség felkészülni;
  • magas az alapfeszültség szintje, és így elviselhetetlen minden újabb feszültség;
  • a probléma meghaladja a megküzdéshez rendelkezésre álló forrásokat;
  • hiányos a problémamegoldási képesség;
  • hiányzik a megküzdéshez elengedhetetlen önbizalom.

Az elkerülés és megadás hiányokon alapszik, a változás és változtatás, tehát a fejlődés és fejlesztés hiányán. A következménye, hogy a legközelebbi problémával sem leszünk képesek megküzdeni, hiszen sem az új megoldás iránti nyitottságunk, sem a bátorságunk, sem az önbizalmunk nem nőtt ezen a téren.

Látható, hogy több szinten is a környezeti hatásoktól függ, hogy a megküzdés sikeres lesz-e. Egyrészt maga a probléma és annak megjelenése, másrészt a környezet általános feszültségi szintje, harmadrészt az egyént ért korábbi hatások, vagyis a túlélésre kapott alapcsomag használatának szintje határozza meg a viselkedést.

Hallgass az eszedre

Aki arra bíztat, hogy az érzelmeid vezessenek, kábít, a vesztedet akarja. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a depressziós tünet-együttessel legszorosabb összefüggést az érzelemközpontú megküzdési módok mutatják, ilyenek az érzelmi indíttatású cselekvés és a visszahúzódás. Minél szorongóbb valaki, annál inkább a passzív, elkerülő viselkedést választja. Jellemző a problémán való tűnődés és a probléma elkerülése mellett a probléma tagadása.3

Egy problémahelyzet érzelmi alapon történő kezelése esetén nagyobb esély van a negatív érzelmek előtérbe kerülésére, mert a valódi megoldást a probléma megoldása hozhatná, az viszont aktivitást kíván. A kognitív kezelés hiányában a probléma nem mint feladat, hanem mint baj jelenik meg.

Ráadásul a gondolkodás és különösen az alkotó, kreatív gondolkodás kockázatos is, mert új, ismeretlen utakra csábít. A szokások, a régi megoldások biztonságát kell elhagynia annak, aki gondolkodik, és az így fellépő bizonytalanságot negatív érzelem kísérheti, különösen, ha a feszültségi szint magas.

Félelemkeltéssel csökkenthető a kreatív megoldások valószínűsége, és növelhető a meggondolatlan érzelmi reakciók valószínűsége. Ha pedig nem lép fel szorongás, akkor tovább kell feszíteni a húrt.

Háborúban hallgatnak a múzsák

Az állandó feszültség nem kedvez a kreatív gondolkodásnak, hiszen az új utak mindenképpen kockázatosak, tehát feszültségkeltők. Ezért az alkotó léthez nélkülözhetetlen a harmónia, amely megkönnyíti a bizonytalanság elviselését.

A kreatív gondolkodást és így a megküzdést gátolja minden olyan helyzet, amely

  • csökkenti az önbizalmat;
  • csökkenti a megbízható információkon alapuló tudást;
  • növeli a feszültséget, a félelmeket;
  • növeli a kiszolgáltatottságot, a bizonytalanságot.

Egy ír jókívánság szerint „legyen mindig út előtted.”

A kreatív gondolkodás lényege, hogy utat nyit, és ezért például – a humanisztikus pszichológia szerint – a mentális egészség legmagasabb fokának jele.

Szakirodalom
Kopp Mária, Prékopa András (2011): Ember-környezeti
játékelméleti modell. http://www.matud.iif.hu/2011/06/05.htm
Lazarus, R. S. (1990): Stress, coping and illness. In: Friedman H. S. (szerk.): Personality and disease. Wiley, New York. 84–86.
Margitics Ferenc és Pauwlik Zsuzsa (2007): Depresszió és megküzdés serdülőknél. Krúdy Kiadó, Nyíregyháza.
Pikó Bettina (1997): Coping – társas kapcsolatok – társas coping. Pszichológia, 17. 391–399.
Serfõzõ M., M. Nádasi Mária, Hunyady Györgyné (2006): „Fekete Pedagógia” Értékelés az iskolában. Argumentum Kiadó, Budapest
Szekszárdi Júlia (2007): A fekete pedagógia jelenségvilága: diszfunkcionális pedagógiai hatások az iskolában. Új Pedagógiai Szemle 57. évf. 5. sz. 117-121.E

1http://epa.oszk.hu/00000/00035/00113/2007-05-kf-Szekszardi-Fekete.html

2Lazarus, R. S. (1990): Stress, coping and illness. In: Friedman H. S. (szerk.): Personality and disease. Wiley, New York. 84–86.

3Margitics Ferenc és Pauwlik Zsuzsa (2007): Depresszió és megküzdés serdülőknél. Krúdy Kiadó, Nyíregyháza.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.19.
"Elég nagy baj, ha valaki az MTA elnökével kerül vitába"
Ezt üzente Szél Bernadett az MTA és a Corvinus átalakításán dolgozó Palkovicsnak, aki a parlamentben vázolta fel, miért jó, ha a Corvinus alapítványi tulajdonba kerül, de az ülés felé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.17.
Nincs jobb mérés a felvételinél
Szinte minden évben felmerül, hogy a központi középiskolai felvételire elegendő-e a 45 perc tantárgyanként, illetve könnyűek vagy nehezek-e a feladatok. A lapunk által megkérdezett gyakorl...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Szódolgozat
Öveges Enikő és Csizér Kata tavaly tette le Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról című kutatási jelentését az Oktatási Hivatal asztalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Radó esete a brit tudósokkal. Nahalka István írása
A tanulási elmaradást az a látens diszkrimináció hozza létre, amelyet az iskolák működtetnek egyoldalúságukkal, sajátos értékorientációikkal, bizonyos kultúrák kirekesztésével. Lá...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.17.
Diákolimpikonoktól határon túli doktoranduszokig egyre többen állnak ki az MTA mellett
Kedden Budapesten mintegy 1000-1500 fő tiltakozott az MTA épülete előtt a tervezett ellehetetlenítés ellen (a demonstrációtól percről percre tudósítottunk), emellett Szegeden, Kolozsváron...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.17.
Mennyibe kerül a nyelvvizsga: akár több százezer forintos kiadással is kell számolni
A továbbtanulás nemcsak izgalommal, hanem anyagi terhekkel is jár, amit az OTP Öngondoskodási Index szerint a szülők 81 százaléka akár lemondások árán is vállalna. Sok családnak azonban...
(Forrás: eduline)
--
2019.02.17.
Utópiának tűnik, hogy bárki is megállítsa a Facebook pénzcsináló adatporszívóját
Ahogy a tavalyi, az idei évindító üzenetében is azt ígérte Zuckerberg – akinek a szavazati jogok 60 százalékát birtokolva teljes az ellenőrzése a cég fölött –, hogy rendet tesz a Facebook...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.17.
"Ha ma lennék 16, valószínűleg nagyon be lennék szarva" (Hercsel Adél intejúja Simon Mártonnal)
Ha összeszedném tíz barátomat, akik hasonlóan gondolkodnak, mint én, száz dologban nem értenénk egyet. Ezért kellene beszélnünk róla, a dolgok ott kezdődnek el. Az a baj, hogy leszoktunk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.15.
Az óvszernek van értelme az iskolákban az ENSZ szerint
Az ENSZ Népesedési Alapja adott ki egy jelentést, amelyből kiderül, hogy ha óvszereket osztanak az iskolákban, azzal egyrészt megelőzhetők különböző nemi úton terjedő betegségek, másr...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek