OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. október 2.
» Hozzászólások (0)

Lásd meg az embert a menekültben!

A Tanítanék mozgalom szeptember 23-án jelentette be, hogy csatlakozik a Lásd meg az embert! címen meghirdetett demonstrációhoz1. „Szerenénk felhívni a figyelmet arra, hogy a menekültek ellen folytatott gyűlöletkampány morálisan és pedagógiailag is rendkívül aggályos. Mert arra tanít, hogy egy olyan bonyolult és összetett problémára, mint amilyen a menekültek és a bevándorlók ügye készen kapott sablon-válaszokkal, bezárkózással, és a szolidaritás legkisebb jele nélkül reagáljunk. Hogy sutba dobjuk emberségünket akkor, amikor emberek a háború elől, az életben maradásukért menekülnek. Mi úgy gondoljuk, hogy felelőtlen és etikátlan dolog ilyen példát mutatni a fiataloknak. Ahelyett, hogy arra biztatnák őket, hogy tájékozódjanak, kérdezzenek, gondolkodjanak, és ennek megfelelően hozzanak döntéseket” – olvasható a mozgalom nyilatkozatában.

A demonstráció sikeresen le is zajlott szeptember 30-án a Kossuth téren. (A teljes esemény megtekinthető a Csillag Ádám által készített videófelvételen.) A kétórás programból mi – pedagógiai szakmai portál lévén – a Tanítanék háromtagú csapata Pilz Olivér, Sulyok Blanka, és Törley Kata szereplését emeljük ki.

Nem csupán a pedagógusoknak érdemes elgondolkodni az alábbi szöveg üzenetén2.


B. Molnár Béla fotója

Mi az, hogy migráns?
Mi az, hogy menekült?
Mi az, hogy betelepítés?
Mi az a kvóta?
Hol van a Közel-Kelet? És mi folyik ott?
Miről szól a népszavazás?
Kik a terroristák?
Mi az, hogy muszlim?
Mi az, hogy vallás?
Mi az, hogy szolidaritás?
Mit jelent segíteni? Az olyasmi, mint a sajnálat?
És én mit tehetek?
Ki az a Ferenc pápa?
Neked mit jelent az, hogy magyar?
Mit jelent számodra a hazád?
Mi az, hogy kultúra?
Hol van London?
Mit akar Brüsszel?
Mi az, hogy Európa?
Mi az, hogy arab tavasz?
Mi az az Iszlám Állam?
Hol van Aleppó?
Mit jelent éhezni?
Mit okoz a klórgáz?
Hol van Röszke? Kik azok ott?
Hogy néz ki egy menekült tábor?
Mi az a propaganda?
Mi az a letelepedési kötvény?
Mit jelent a polgárháború?
Mit jelent a népszavazás? Mi lehet a következménye?
Hányan élnek Európában?
Kik követték el a merényleteket Párizsban, Brüsszelben és Nizzában?
Normális, ha félünk? Mit kockáztatunk?
Tényleg milliók jönnek majd? Hányan jönnek és hova? És miért?
Tényleg háború van?

KATA: Szíriában háború van.3 Ezek a kérdések mégsem hangoztak el. Legalábbis nem elégszer. Nem hangoztak el a népszavazással kapcsolatos, legfontosabb kérdések, mert a kérdések feltevését, az értelmes vitát eleve ellehetetlenítette a szavazást előkészítő, politikai gyűlöletkampány.

BLANKA: A vizualitásra fogékony fiatalok elméjébe beleégnek az előre gyártott, zsigeri félelmekre ható sablonválaszok. Mit tehet a tanár? Mire szerződött? Pedagógiai felelősségünk, hogy a gyerekeket megtanítsuk kérdezni, és kérdéseken keresztül megismerni a világ jelenségeit. Morális felelősségünk pedig, hogy emberi példák alapján, személyes kiállással, akár projektek segítségével mutassuk fel a szolidaritás fontosságát.

KATA: Az iskolámban nemrégiben például diákok készítettek egy csodálatos filmet olyan iskolatársaikról, akiknek nem magyar vagy nem csak magyar az anyanyelve. A céljuk az volt, hogy megmutassák, e mögött a száraz tény mögött arcok és történetek vannak, és hogy micsoda gazdagság a nyelvi és kulturális sokszínűség egy közösségen belül.

Egy másik diákcsoport fotókiállítást rendezett. Itt különféle természeti csapások illetve háborús konfliktusok következményeit bemutató képekkel, és néhány szigorú adat segítségével arra kívánják rábírni társaikat és tanáraikat, hogy tájékozódjanak, kérdezzenek és gondolkodjanak el azon, hogy lehet, volt és van olyan helyzet, amikor az ember otthagyja az egykor biztonságos otthonát, és mindent kockáztatva nekivág a világnak, mert nincs választása.

OLIVÉR: Ezen a ponton arról is beszélnünk kell, hogy azokért a menekült fiatalokért is felelősek vagyunk mi, tanárok, akik már itt vannak az országunkban, vagy akik a jövőben ideérkeznek. Integrációjuk elsődleges terepe az iskola, és mivel látjuk, hogy az állam gyakorlatilag lemondott az integráció gyakorlatáról, és szívesebben szegregál – ahogyan ezt látjuk akár a roma, akár a fogyatékkal vagy más nehézséggel élők esetében –, személyes toleranciánkon, műhelyeink szaktudásán és elkötelezettségén múlik, hogy megvalósulhasson.

BLANKA: Én szakgimnáziumban tanítok. Az egyik osztályomban tanul egy török származású fiú is. Mikor valaki szóba hozta a népszavazást, szinte önkéntelenül és védekezően kiáltott fel: „Én nem vagyok migráns! Én már itt születtem!” – ez a felkiáltás csak megerősített abban, mennyire fontos ezekben az időkben a diákokat emberségre tanítani. És ez nem azon múlik, hogy ki hányasra írja az etika dolgozatát. Irodalmi alkotóműhelyünk van, ahol a diákok saját szövegeket írnak és adnak elő, és időről időre valódi írókkal, költőkkel találkoznak. Azt szeretném elérni, hogy a tanítványaim ne „túléljék”, hanem átéljék a költészetet, melyben önmagukra, saját érékeikre is rátalálhatnak, és így fogékonyabbá válhatnak mások értékei iránt is. Irodalmi kávéházainkban visszatérő vendégek hajléktalan szerzők, valamint roma származású diákok, akik cigány és magyar népzenét játszanak nekünk.

OLIVÉR: A tanárnak nem feltétlenül feladata a megtalált kérdésekre választ adni. A mi feladatunk az, hogy a gyerekeket képessé tegyük, hogy elkezdjenek tájékozódni és gondolkodni a körülöttük lévő problémákról, és így megtalálhassák a saját válaszaikat. Csak ilyen módon hozhatnak majd autonóm döntéseket – olyanokat, melyek meghatározzák a saját életüket, de akár azt is, hogy milyen országban fognak élni.

KATA: A kételkedés, a megkérdőjelezés útja nehezebb út, mint a kész válaszoké – ám meggyőződésünk, hogy magasabb szintű boldogsághoz, autonóm, szabad élethez, emberi méltósághoz vezet.

BLANKA: A megtalált kérdéseken keresztül fedezhetik fel saját emberségüket – és tanulhatnak meg kiállni önmagukért, értékeikért és az elesettekért is. Például azokért az emberekért, akik a halottaikat és otthonukat hátra hagyva teszik csónakba a gyerekeiket, hogy kimentsék őket a pokolból, és indulnak el a teljes bizonytalanságba.

OLIVÉR: Mind a pedagógiai, mind a morális problémáinkra végső soron az a megoldás, ha megtanítjuk a fiatalokat tájékozódni, kérdezni és gondolkozni, és egyben megteremtjük számukra azt a szabadságot, mely lehetővé teszi, hogy megtalálhassák a saját válaszaikat.

BLANKA: Te milyen országban szeretnél élni?

KATA: Ha bajba kerülnél, Te milyen bánásmódot szeretnél?

OLIVÉR: Tudod mit jelent az, hogy Ecce homo?

1A demonstráció kezdeményezői Alföldy Róbert, Horgas Péter és Schilling Árpád, akik a következő felhívást tették közzé: „Ha Téged is zavar az embertelenedés, ha akarsz tenni ez ellen, akkor gyere el a térre. Gyere, és hívj annyi embert, amennyit csak tudsz. Legyünk sokan, ez a cél!” A kezdeményezéshez a Tanítanék mozgalomhoz hasonlóan több civil szervezet is csatlakozott.

2Az itt idézett program videója a teljes felvétel 37. percénél kezdődik

3A szíriai Aleppo városának a bombázása ihlette azt a kollázst, amely a fotó háttérében is látható, és amelyet egy csapat magyar művész állított össze. Az óriáskép világ körüli útra indul, és mindenütt hozzátesznek még több darabot. A következő állomás Szerbia lesz. Itt látható három fotó a kollázs készítéséről. B. Molnár Béla képein – többek között – Ritók Nóra látható.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.11.14.
Magyarországon oktatni talán, integrálni biztos nem lehet finn módra
„Bármilyen impozánsak is az eredményeik, nem lehet az északi országok oktatási programját egy az egyben magyarországi feltételek közé átemelni” – hangsúlyozta a keddi konferencián...
(Forrás: Qubit)
--
2018.11.12.
Szülők a tanárhiányról: bölcsész tanít matematikát, tesitanár magyart
Az utóbbi időben rengeteg adat látott napvilágot arról, mekkora a pedagógushiány az országban, a kormány azonban hárított. A reakció szerint természetes a fluktuáció, nem beszélhetünk...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.11.12.
Pálinkás József: "Igen, a piacgazdaságot meg kell védeni"
Én úgy látom, hogy a digitális fejlesztések inkább az eddigi folyamatok továbbvitelét jelentik majd, semmint alapvető fordulatot a gazdaságban. Olyan folyamatokat és tevékenységeket is gé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.11.12.
Leszakadás fenyegeti Magyarországot – figyelmeztet az MNB
Átfogó reformokat sürget a Magyar Nemzeti Bank (MNB) annak érdekében, hogy a gazdaság érdemben folytatni tudja felzárkózását Ausztriához képest – ez derül ki a most publikált Növeked...
(Forrás: zoom.hu)
--
2018.11.11.
Igyekeznek csökkenteni a pedagógusok terheit
A köznevelésért felelős helyettes államtitkár szólt arról is, ösztönzik, hogy minél többen válasszák a pedagógusi hivatást, illetve a pályaelhagyók visszavonzásának fontosságáró...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.11.
Egyre többen csatlakoznak az ELTE TÁTK-on szerveződő "sztrájknaphoz"
Az ELTE kommunikáció, filmtudomány és esztétika tanszékének oktatói is csatlakoznak az ELTE Hallgatói fórum is lesz az ELTE TÁTK-on. A társadalomtudományi karon november 14-én délelőtt...
(Forrás: Eduline)
--
2018.11.11.
Mészáros Lőrinc: Mi nemcsak labdarúgókat képzünk, hanem embereket nevelünk
„Nemcsak a testet, de a szellemet is építeni akarjuk” – írta a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia oldaAkadémistáink immár nemcsak iskolai műveltséget és labdarúgótudást kapnak, hanem...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.11.11.
Megint átalakítaná a kormány a szakképzést
Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár szerint az átalakítás célja, hogy a szakképzés vonzó karriert nyújtson a fiatalok számára. Új...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.11.10.
Nagyon ideges mindenki – Lovász László: Többször felmerült bennem a lemondás gondolata
Ön tudja értelmezni, hogy mi az a határ, amit a kormány szerint az MTA egyes munkatársai átlépnek? Van ilyen határ egyáltalán?– Elsőre a társadalomtudományok jutnak eszünkbe, pedig a k...
(Forrás: 168 óra)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek