OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. október 16.
» Hozzászólások (0)

„Ha részt veszek benne, megértem.”

Élménypedagógia és környezetvédelem

„Upcycle the World!” - Öt ország harmincöt résztvevője nem kisebb dologra vállalkozott, minthogy élménypedagógián keresztül hasznosítsa újra az egész világot egy projekt keretében, melyet a nyár utolsó heteiben rendezett meg egy lelkes fiatalokból álló csapata Gödöllőn.

A Magonc Alapítvány szervezésében Európai Uniós támogatással megvalósult, „ Upcycle the World!” projekt módszertana az élményeken és tapasztalatokon alapuló tanulás volt, fő témái közé pedig globális környezeti és társadalmi kérdések, illetve az ezekre adható válaszok és megoldási lehetőségek tartoztak.

A projekt keretében s szervezők egy tíz napos, angol nyelvű tábort hívtak életre, melynek fő témái a fenntartható fejlődés, a terek és anyagok értéknövelő újrahasznosítása (upcycling), valamint a környezeti, társadalmi és gazdasági kihívásokra adható közösségi megoldások voltak.

A programok során – tapasztalatok megosztásán, interaktív tevékenységeken, gyakorlatokon és játékokon keresztül – sikeres és fenntartható kezdeményezésekre, start-upokra, civil szervezetekre, valamint a fiatalok tudatosságára és aktív állampolgárságára fókuszáltak öt európai ország - Bulgária, Litvánia, Magyarország, Olaszország, Románia - képviselőinek bevonásával.

Hogyan zajlott ez a gyakorlatban?

A kezdeti időszak jégtörő és bemelegítő játékai után a résztvevők kiscsoportokban egy menetleveles játék keretében keresték fel a tábornak otthont adó Gödöllő látványosságait és különböző - mai kor elvárásaihoz igazodva interaktív és okos eszközöket tartalmazó - feladatokon keresztül ismerkedtek meg egymással és a várossal. Ezeken a játékokon keresztül nem csak a környéket ismerhették meg, hanem az angol nyelvtudásukat és a kultúrák közötti kommunikációt is fejlesztették a résztvevők.

A nagyvárosi fenntarthatóságot a résztvevők több sikeres kezdeményezést magába foglaló programnapon keresztül ismerhették meg. A belvárosi Szimplakerti Háztáji Piacon töltött délelőtt után a fiatalok a közösségi kezdeményezés keretében létrejött Szatyor termelői és bioboltban szezonális alapanyagokból készült ebédet fogyaszthattak el. A bolt különlegessége, hogy közvetlenül a termelőtől szerezi be a termékeket, így a vaásárlóknak lehetőségük van megismerni, megérteni, hogy a termelő hogyan termeszti, készíti az élelmiszert.

A projekt szakmai céljait a három napos forgószínpad szolgálta leginkább, aminek keretében a résztvevők három tematikus napon vehettek részt vegyes nemzetiségű csoportokban.

Az Innováció, értéknövelés és újrahasznosítás programon a fiatalok a Fabrika dizájn stúdió újrahasznosított bútorairól mesélt e hely egyik alapítója, amit a Cargonomia kezdeményezés követett. A Cargonomia egy hazai startup, melynek célja a teherbiciklikkel való szállítás és közlekedés népszerűsítése, Itt a résztvevők gumibelsőkből készítettek maguknak ékszereket az újrahasznosítás jegyében. A napot a Házikó, fenntartható catering startup zárta, ahol egyben a cég fő termékének, a fenntartható módon készített, Zsámboki biofarm alapanyagaiból is készült ételek kóstolása is megtörtént.

A sok nagyvárosi program mellett sor került a magyar vidék és a természeti értékeink megismerésére is: a forgószínpad második állomása a „Biológiai sokszínűség, fenntartható mezőgazdaság” címet viselte és a Zsámboki biofarm mindennapjaiba kalauzolta el a fiatalokat. Míg a nap első felében játékos feladatokon keresztül ismerhették meg a fenntartható mezőgazdaság fogalmát, addig a délután maguk is önkéntes munkát vállaltak a szezonális zöldséget szedésében, kerti munkákban.

A szakmai forgószínpadot a „Víz, mint minden élet alapja” program zárta, ami Gödöllő vizes élőhelyeire, a Papp Miska forráshoz és a Babati tavakhoz kapcsolódva a víz körforgását és az élővilágot hivatott bemutatni. Az előzőekhez hasonlóan itt is interaktív, élménypedagógiai módszereken keresztül ismerkedhettek a résztvevők a területtel: saját „élőhelyképet” készítettek, becsukott szemmel ismerkedtek a fákkal és megkóstolhatták a friss forrásvizet is.

Nagy népszerűségnek örvendett a csupán egy okostelefonnal, pár eszközzel és a természeti díszlettel megvalósítható szerepjáték feladat is. A játékban a résztvevők két részre lettek osztva, a csapat egyik fele egy kisvárosba tervezett beruházás vezetőit képviselte, akik egy wellness központot terveznek építeni a kisváros halastavára, míg a másik csoport az ezt ellenző civil társadalom és természetvédők voltak. A fiatalok feladata érvek gyűjtése egy kisvideó készítése volt okostelefonnal álláspontjuk képviseletére, ami hallatlanul nagy sikert aratott a tábor teljes ideje alatt, az így született videók pedig akár később oktatóanyagként is remekül újrahasznosíthatóak.

A sok szakmai program mellett természetesen jutott idő kirándulásra és utazásra is, a fiatalok az utolsó két napot a Balaton-felvidék természeti és kulturális értékeinek felfedezésével töltötték, az utolsó napon pedig a projekt játékos kiértékelése mellett jutott idő búcsúzkodásra is. A szervezők a tábor szakmai hátterét, illetve egy óravázlatot egy készülő kiadványba foglalnak majd, amely letölthető lesz a Modern Iskola oldalán is.

További információ a Magonc Alapítvány tevékenységéről és projektjeiről itt!

Farkas Boglárka

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.07.
Ónody-Molnár Dóra: Akadémiai kutatóhálózatok: egyre durvuló harc az MTA és Palkovics László között
A teremben, ahol az MTA rendkívüli közgyűlését követő sajtótájékoztatóra várakozó újságírók ültek, egyszer csak megjelent egy asszisztens, aki fogta Palkovics László névtáblájá...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.07.
Egyetemisták segíthetnek iskolásoknak
Tanítsunk Magyarországért! elnevezéssel a társadalmi felzárkózást és érzékenyítést célzó program indul – jelentette be tegnap György László, az Innovációs és Technológiai Miniszt...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.07.
Könnyen elveszíthetik gyereküket a pszichés betegek
A családsegítők nem ismerik eléggé a pszichiátriai betegségek természetét, ezért sokszor óvatosságból túl szigorúan járnak el, ha a családnál kiderül, hogy az egyik szülőnek mentá...
(Forrás: 444.hu)
--
2018.12.07.
Gyermekpornográfia miatt emelnek vádat Pest megyei középiskolások ellen
A Pest megyei középiskolások olyan pornográf felvételeket osztottak meg az interneten, amelyek az egyik vádlott volt barátnőjéről, a bűnügy sértettjéről készültek. A felvételeket egy...
(Forrás: Infostart)
--
2018.12.07.
Ezrével törölte a videókat a YouTube, amelyekben iskolai csalásra biztatták a diákokat
Idén májusban nagy visszhangot keltett a YouTube egyik ügye, amikor kiderült, a videómegosztón százával sorakoznak a diákokat iskolai csalásra biztató felvételek. Ezek között olyanok is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.07.
Programozható robotot kapott 38 magyar iskola
kiskunfélegyházi térség 38 általános és középiskolájába érkezett Alpha 1 Pro oktatási célokra is kiváló az eszközök csütörtöki átadóján elhangzottak szerint. Az Alpha 1 PRO nem...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.07.
Rekviem az ÁMK-kért? - Trencsényi László írása
Vajon megtudjuk-e még bármikor is, hogy az ÁMK mint új típusú intézmény a „szocializációdeficites” helyi társadalmak problémamegoldására jó válasz, vagy éppenséggel ott működö...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.12.07.
Egyféle, rosszabb minőségű tankönyvek, mint közérdek
Szintén 2014-ben történt, hogy az állam végképp leuralta a tankönyvpiacot, ennek egy fontos eleme volt, hogy megvásárolta az Apáczai Kiadót és a Sanomától a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiad...
(Forrás: index)
--
2018.12.07.
Van olyan nyelv, amiből a vizsgázók több mint fele megbukik: itt vannak a friss statisztikák
Majdnem annyian próbáltak nyelvvizsgát szerezi 2018 első hat hónapjában, mint tavaly egész évben - derül ki az Oktatási Hivatal statisztikáiból. A középiskolások alighanem a közelgő felv...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek