OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. november 27.
» Hozzászólások (0)

Merre tovább?

3. Emlékek az ártatlan(?) gyerekkorból

Egy 16 éves fiú mesélte nekem az alábbi történeteket az elmúlt másfél év során. Lassan és fájdalmasan törtek elő belőle a vallomások, amelyekből kirajzolódott az a kegyetlen gyerekkor, ami olyanná tette, amilyen. Már 16 éves, a felnőttkor küszöbén (törvényeink szerint nem is tanköteles). De még csak 16 éves, előtte az élet, de vajon milyen élet?

Emlékképek

Négyévesen az utcán játszottam és elcsapott egy autó. Felszakadt a fejbőröm, bevittek a kórházba. Agyrázkódásom lett. Apám kirángatta a sofőrt az autóból és egy doronggal verte meg, alig tudták lefogni. De ő mindig megvédi a családját.

10 éves lehettem, apám elvitt magával éjjel lopni, mert jól tudok lopódzkodni. Bementünk egy panelházba, volt nálunk egy fejsze, azzal mentünk be a lakásba. Bepakoltuk amit találtunk egy nagy sporttáskába. Lefelé jövet a liftben egy öreg nénivel találkoztunk, mondta, hogy milyen aranyos gyerek vagyok.

Nekem rossz a májam, mert apu kiskoromban sörrel itatott. Legalább egy láda sört megittam. Anyu mondta, hogy ez nem jó, de ordítozott vele, hogy férfi vagyok, innom kell.

10 éves koromban apu repülővel kivitt Görögbe. Ott futtatott kurvákat egy szállodában. Nagyon szép volt ott, olyan csúszdás strandon voltunk, mint ami a filmekben van! És olyan csokiboltban voltunk, hogy ott minden volt! Rengeteg csokit kaptam, a bárban is bármit megkaptam. Pezsgőt is ittam. Mindenki a kedvemben járt.

Kaptam egy Xboxot sok játékkal. Az jó volt. Egész nap játszottam, nem is aludtam. Volt játék, amit 23 óra alatt kivittem. Egyfolytában játszottam. Aztán apámnak egyszer nagyon kellett drog. Eladta az Xboxot 3000 forintért.

Apám drogozott, egyre többet. A lakásban velünk laktak a kurvái is. Minden tele volt tűkkel. Anyám csak kesztyűben mert takarítani. Apám egyszer úgy megverte anyámat, hogy eltört az orra, minden csupa vér volt. Utána elmenekültünk a mamához.

A bátyámnak volt egy nője, aki aztán lefeküdt apámmal is. Apám kurvává tette. Hát nincs bennük semmi szégyenérzet? Lefeküdni a fiúval és az apjával is? Velem is akart, de „istenmencs”. Apám és a bátyám után? Nem.

A bátyám be volt állva, és rátámadt anyura. Nem bírtam elráncigálni. Fogtam egy seprűnyelet és azzal vertem. Eltörtem a bátyám kezét. Mindig meg fogom védeni az anyámat.

Volt, hogy egy hétig csak olajos kenyeret ettünk. csak az volt. Meg vegetás kenyeret. Az finom. Én tudom, hogy mit jelent az éhezés. De ki lehet bírni. Mindent ki lehet bírni.

Szilveszterkor hívták a (nagy)bátyámat, hogy baj van és menni kell. Vidékre. Anyu nem akart engem elengedni, de a nagymamám nővére, a „nényém” azt mondta, hogy 16 évesen már férfi vagyok, és menni kell, mert meg kell védeni a családot. Bepréselődtünk vagy nyolcan a kocsiba és mentünk. Egy óra alatt ott voltunk. A (nagy)bátyám azt mondta, hogy maradjak szorosan mögötte, és ne csináljak semmit. Aztán mondta, hogy fussak, és üljek be a kocsiba. állítólag meg is késeltek valakit, de a mieink is megsérültek. aztán hazajöttünk.

Engem nem nevelt senki! Nem figyeltek rám! Elcseszték az életemet! Tessék elengedni, megyek és beszívok, mert addig legalább nem gondolok a bajokra!

Hol tart most ez a fiú,

miután az általánosból áttették egy másik iskolába: HÍD programba? Zavaros az egész történet. Raktárosnak vették fel őket, de nem tudtak számukra gyakorlatot biztosítani, ezért félévkor átkerültek eladónak. A fiú, nevezzük Ernőnek, eleinte ki volt akadva, hogy a többiek milyen csúnyán és tiszteletlenül beszélnek a tanárokkal, majd lassanként alkalmazkodott. Lógott is elég sokat, végül magyarból megbukott.

A kérdésére, hogy miből készüljön, csupán annyi választ kapott, hogy amit év közben tanultak. Se könyvük nem volt, de még fénymásolt anyagot sem kaptak. ő meg nem volt ott az órák nagy részén. Végül az egyik anyáskodó természetű szakmai tanár szerzett számára egy feladatlapot, hogy ezt kell megtanulnia, a vizsga írásbeli lesz. A vizsgáról szóló értesítésben – tévedésből – az angol pótvizsga is szerepelt, amiből pedig kettese volt. Ettől teljesen kétségbeesett, alig tudtam megnyugtatni. Végül mégis szóban kérdezték, amitől lefagyott, hiszen nem erre készült.

Az ilyen gyerekeknek nem mindegy ugyanis a vizsga módja. Ha írásban tanulnak meg valamit, azt nem tudják szóba áttenni, és fordítva. (Ráadásul Ernőnél – az általános iskolai fejlesztője tájékoztatása alapján – motoros afázia is áll a háttérben. Annak idején a nevtanban egyszerűen enyhe értelmi fogyatékosnak minősítettek, amivel a fejlesztője nem értett egyet.) Végül kapott még egy esélyt, október elején vizsgázhatott újra. Közben viszont verekedésbe keveredett. Nem ő kezdte – valóban nem verekedős fajta, vékonydongájú, cingár gyerek, általában inkább elfut. Ennek ellenére eltiltották az iskolalátogatástól (a másik gyereket nem).

Itt lett vége az ügynek, hiszen 3 hétig csak tengett-lengett, és már láttam, hogy nem fog visszaülni a padba. Közben összevonták az övét egy másik osztállyal, nem volt még osztályfőnökük sem (az első ofő négy hónap után, a másik pedig nyáron hagyta el a sulit).

A pót-pótvizsgán ismét megbuktatták, pedig készült, írni és beszélni is tudott az adott témából. Igaz, csak döcögve, akadozva, lassan. Az osztályukból mindhárom gyerek megbukott, egy fő maradt csak meg, akit a másik osztályba helyeztek át. Feltételezhetően meg akarták szüntetni ezt a tanulócsoportot.

Az iskolának semmiféle speciális programja nem volt arra, hogy ezekkel a gyerekekkel mit kellene és mit lehetne kezdeni. A tanórákon lediktálták az anyagot, a szülőkkel kizárólag e-naplón keresztül tartották a kapcsolatot, amihez azonban a szülők többségének nem hozzáférése. Az osztálynak nem volt „gazdája”, a szakmai képzést nem oldották meg.

Ernőt az anyja átíratta egy másik Híd-programos suliba, de oda már nem nagyon járt be. Most így hat befejezett osztálya van, s már nem tanköteles. Folyamatosan küzd a droggal, hol leáll, hol visszacsúszik, állandó libikóka. Alkalmi munkákat végez: kőműves és festő mellett dolgozik, de ő – saját bevallása szerint – kifejezetten szereti a fizikai munkát.

Most talán beiratkozik egy esti suliba, ahol egy év alatt leteheti a 7. és 8. osztályt. De erre is csak magántanulóként volt hajlandó. Megkért, hogy segítsek neki. Ebben a suliban takarít az anyja, aki tavaly itt fejezte be a hiányzó 8. osztályát. Most arról beszél, hogy össze akarja szedni magát, befejezni az általános iskolát és dolgozni, hogy tudjon segíteni az anyjának.

Az összes szörnyűség mellett még maradt benne valami ösztönös vágy a jóra, és az anyja is támogatja, jó irányba próbálja terelni a maga csekély eszköztárával.

A fotók forrásai:
1. kép: https://www.photoblog.com/utazo/2011/02/10/budapest-viii-jozsefvaros-dioszegi-samuel-utca-7-20101208-szerda/
2. kép: http://player.hu/uploads/2013/01/030_770.jpg
3. kép: https://www.photoblog.com/utazo/2011/02/10/budapest-viii-jozsefvaros-dioszegi-samuel-utca-7-20101208-szerda/

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.22.
Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.22.
Oroszország mozgatja a diákokat?
Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.22.
Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
„Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek