OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. április 1.
» Hozzászólások (0)

Sikeres integráció – javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 3.

A módszertani, tanulásszervezési megújulás

Testületileg elhatároztuk, hogy SNI-s tanulót integrálunk (továbbra is csak az enyhe fokban értelmi sérült, F-70-es tanulók integrációs kérdéseivel kívánok foglalkozni). Megismertük leendő tanulóinkat, tanulási, magatartási problémáikat, fejlesztendő területeiket. Felvettük a kapcsolatot az iskolai nevelő-oktató munkát segítő területek szakembereivel. Hosszasan és alaposan elbeszélgettünk a gyógypedagógus kollégával, aki részletesen elmondta nekünk, hogy mire számíthatunk, milyen nehézségekkel nézünk szembe, és milyen örömöket, eredményeket érhetünk el munkánk során. Együttesen kidolgoztuk differenciált tanmeneteinket, különös tekintettel az SNI-s tanulók oktatásával kapcsolatos előírásokra, törvényrendeletekre.

Megtartottuk az első szülői klubot, ahol az érintett szülőknek elmondtuk, hogy osztályunkba SNI-s tanuló fog érkezni, aki épp annyira szerethető, mint saját csemetéjük. Aki pontosan annyiban különbözik csak társaitól, mint Pistike, aki rendkívül ügyesen rajzol, de képtelen a szekrényugrásra. Vagy Kati, aki csodásan énekel, de még mindig pálcika embereket képes csak rajzolni. Vagy Ferike, aki gyönyörűen mond verseket (ezért minden iskolai ünnepélyen nagyon büszkék rá szülei és tanárai), de keze használata nehezen nélkül adja össze a kettőt meg a hármat.

Ha érzékszervi fogyatékkal élő gyermek kerülne az osztályomba, akkor elmondanám ezt a szülőknek. Hátha képesek ők is segíteni a gyereket valamilyen formában. Egyéb esetekben szóba sem hoznám, hiszen ma annyira heterogén összetételűek a csoportok, hogy nehéz észrevenni egy enyhe fokban értelmi sérült gyereket a más okok miatt nehezen tanulók között.

Ha mindezen túl vagyunk, el kell kezdeni gondolkodni: hogyan, milyen formában fogunk differenciálni, hogyan tudunk időt nyerni, alkalmat teremteni ahhoz, hogy az SNI (elmaradt, nehezebben tanuló nem SNI) tanulóinkkal külön is tudjunk foglalkozni. Erre számtalan mód van, egyik mellett sem teszem le voksomat. Az alábbiakban azokról írok röviden, amelyek nálam beváltak. Ezek a nyitott tanítási, tanulási technikák. Egyiket sem nevezném kimondottan „módszernek”, bár ma már minden módszernek számít, ami egy kicsit is eltér a megszokottól.

Ezek az eljárások nem csak sajátos nevelési igényű tanulóink esetében alkalmazhatók eredményesen. Itt szeretném hangsúlyozni: manapság differenciálás nélkül szinte lehetetlen sikeres munkát végezni (kivéve persze azokat az iskolákat, ahol jól szocializált, támogató családi háttérrel rendelkező diákok homogén közössége tanul). A differenciálásnak (nem csak a felzárkóztatásban, de a tehetséggondozásban is) kiemelt jelentősége van a nevelés-oktatás folyamatában!

Pár- és csoportalkotási módok

Szinte mindig tudatosan, (olykor ravaszul) pedagógiai céljaimnak megfelelően alakítok ki tanulópárokat, csoportokat. Még akkor is, ha a gyerekeim számára az véletlenszerűnek látszik Különben hogyan kerülnének össze éppen egymással „kakaskodó” tanulóim egy QR-kódos játékban? Az ugyanis a célom, hogy az izgalmas feladat megoldása során kénytelenek legyenek összedolgozni a siker érdekében, jobban megismerjék egymást, oldódjon köztük a konfliktus.

A csoportalakításnak számtalan izgalmas módja van, íme néhány ötlet:

- Tudatos: élménypedagógiás gyakorlattal lehet indítani az órát. Azzal a gyakorlattal, ahol a tanulók azonosító jeleket (azonos számú kártyák, színek, értelmes szavakká összeálló betűk – ez elég nehéz: azonos funkciójú tárgyak, állatfajták stb.) tartanak, viselnek úgy, hogy a magukét nem látják, de társaikét igen. Szabály: nem beszélhetnek a játék során. Érdemes öt percet a játékra és további ötöt a megbeszélésre „áldozni”. Ez nem elvesztegetett idő, a későbbiekben megtérül! Az azonosító jeleket természetesen tudatosan osztom ki, így megközelítőan azonos képességű csoportokat tudok létrehozni.

- Tudatos: römikártyákkal játsszuk. Minden tanulónak adok egy kártyalapot a pakli tetejéről (amit előttük természetesen megkeverek, gondosan ügyelve arra, hogy az előre összerakott, az ülésrendnek megfelelő lapokat ne keverjem össze). Feladatuk megtalálni a párjukat, akinek a kártyájával együtt pontosan 10 lesz az összeg. Tehát: ász és kilences, 2 és 8, 3 és 7, 4 és 6 , 5 és 5. Egy pakli kártya, minden formát felhasználva (treff, káró, kör és pikk) akár negyven tanuló számára is elég. Kisebb csoportokat is kialakíthatok (3,4 fő csoportonként), ha például az összeg nagyobb. Ebben az esetben vigyázni kell, hogy az összegeket csak egyféleképpen lehessen kialakítani. (piros 1+2+7+10; fekete 1+2+7+10; piros 3+5+8+4; fekete 3+5+8+4 - ha a formákat is bevonom a játékba, akkor nagyobb lehet a tanulólétszám)

- Véletlenszerű: A gyerekeim által kedvelt játék a Csoportosuljatok úgy, ahány... lába van a lónak, katicának stb.

- Véletlenszerű: A táblára annyi pöttyöt rajzolok különböző formációkban, ahány tanuló van az osztályomban. Feladatuk felállni olyan elrendezésben, ahogyan a táblán látják. Az utolsó formáció minden esetben a 3-as vagy 4-es oszlop.

Az alakzatokat úgy érdemes kitalálni és sorba tenni, hogy gyorsan átalakíthatók legyenek.

Természetesen számtalan hasonló játék létezik. Aszerint célszerű választani közülük, hogy milyen célom van az adott csoportmunkával. Új ismeret feldolgozásában érdemes egy nehezebben olvasó tanulót egy jobban olvasó csoportba tenni, a segítségre szoruló tanulót pedig olyanok közé helyezni, akik képesek és tudnak is neki segíteni stb. Alkalmazásukkal lehetőség nyílik a differenciált foglalkoztatásra, egyéni megsegítésre. A csoportmunkákkal felbontjuk a hagyományos oktatás kereteit, arra kényszerülünk, hogy differenciáltan foglalkoztassuk tanulóinkat.

Szabad tanulás (Freiarbeit)

„A szabad tanulás olyan tanulásszervezési forma, amely a tanulók önálló kezdeményezésére, cselekvő aktívitására épít, figyelembe veszi az érdeklődés, képességek, a tanulási motiváció, a tanulási stílus, tanulási tempó terén jelentkező egyéni eltéréseket, reális önértékelésre, önmaguk és mások iránti felelősségre nevel”1

A szabad tanulás eljárását az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán dolgozta ki Horváth Miklós és Gaál Éva.

„A nyitott oktatási formák szerintünk legtöbb eredménnyel járó formájára Németországban bukkantunk az un. „Freiarbeit” formájában. A „Freiarbeit” nagyfokú differenciálással lehetővé teszi a tanulási folyamat individualizálását, biztosítva a legnagyobb szabadságot és önállóságot a tanulásban. Széles kínálatból választhatják ki a tanulók szabadon a feladataikat, amelyeket igényeiknek megfelelően, egyéni úton haladva oldanak meg. Tanári befolyásolás nélkül lehetővé válik a tanulók számára, hogy szabadon válasszák meg a célokat és tartalmakat, munkaformát, eszközöket, munkatempót, időtartamot, módszereket és helyszínt. Még a szociális keretet is megválaszthatják, vagyis egyedül, partnerrel, vagy csoport munkával kívánnak-e dolgozni. A tanuló, mondhatni saját tanulási stratégiáját választhatja meg az ismeretekhez jutás során.”2

Kifejezetten fogyatékkal élő és/vagy hátránnyal induló cigány gyerekek integrációja, fejlesztése nevelő-oktató munkát segítő eljárással történik. Mégpedig nagyon egyszerűen: differenciálnak minden szinten úgy, hogy a gyerek saját képességeinek megfelelő ütemben tudjon haladni. Ennek érdekében önállóan (esetenként párban, csoportban) dolgozik, önellenőrzést végez. Így lehetővé válik, hogy a pedagógus ott avatkozzon be, ott segítsen, ahol erre valóban szükség van. Így nyílhat mód az egyéni megsegítésre is.

Kétségtelen, hogy új ismeret átadására kevésbé alkalmas az eljárás (természetesen ez sem kizárt), inkább gyakorlásra, a tanult ismeretek elmélyítésére használható. Virányi Anita 2007-es kontrollcsoportos vizsgálata bebizonyította, hogy

„a „szabad tanulás” tanulásszervezési eljárás individuális szükségletekhez igazodó elemei, sajátosságai jobban segítik a tanulásban akadályozott tanulók számára képességeik kibontakozását, fejlődési maximumaik elérését a tanulási képesség tekintetében, mint a hagyományos, zárt oktatási forma alkalmazásának esetében.„, valamint „A vizsgálatom során hipotéziseim bizonyítást nyertek (igaz, hogy a minta kis elemszáma miatt csak adott mintára érvényes megállapításként), miszerint ez a tanulásszervezési eljárás alkalmas a tanulási képesség fejlesztésére, hiszen szignifikánsan fejlődött a vizsgált csoport a tanulási képességeiben, a kontrollcsoporthoz képest.”3

A szabad tanulásnál is, mint minden más differenciálás esetében, a tanulási folyamat eszközeit a pedagógus készíti, „állítja elő”. Ez az is jelenti, hogy a pedagógusnak sokkal több munkát jelent a tanulók egyéni képességeinek, szükségleteinek megfelelő tananyagok kitalálása, adaptálása, előállítása (lehetőleg tartós kivitelben), ugyanakkor több sikerélményt, hatékonyabb munkát is jelent. Kollégám, Szép Andrea, a Pannonhalmi Béla Baptista Általános Iskola tanítónője, tankönyvszerző, igazán avatott szakértője az eljárásnak. Érdemes meglátogatni nála egy ilyen órát. Látni, hogy a gyerekek megtanulják megtervezni a munkájukat, saját szabályaik között szabadon választanak, elmélyülten, örömmel dolgoznak, képességeiknek megfelelően fejlődnek, haladnak.

Érdemes felkeresni a Nyírbátori Éltes Mátyás Általános Iskolát is, amely élharcosa ennek az eljárásnak.4 Képzeljük el, hogy 32 fős osztályunk egy része 3-4 nehézségi fokú, szabadon választott feladattal, kihívással dolgozik, néhányan már végeztek és csendben fejlesztő játékokkal játszanak, vagy olvasnak. A pedagógus pedig ráér mindenkihez odamenni, segíteni, aki erre rászorul.

(A képeken Szép Andrea néhány eszköze látható, az ő engedélyével. A fotók a szerző felvételei)

Ha ez ennyire egyszerű és több vizsgálat, kutatás után kijelenthető, hogy működik, akkor miért nem terjedt el? Nem terjedt el, akárcsak a kooperatív vagy a digitális technikák annak ellenére, hogy szinte minden pedagógus végzett erre vonatkozó tréningeket. Érdemes elgondolkodni az okokon!

(Részletek a szerző „Szabadtanulásos feladatlapok matematikából az alapműveletek gyakorlására különböző számkörökben” című könyvéből)5

Digitális technikák

Tudomásul kell vennünk, hogy a digitális technikák, eszközök alkalmazása nem elkerülhető a mai oktatásban. Az okos telefonokat nem tiltani kell a napi munkánkban, hanem élni a belőlük eredő többletlehetőségekkel! Erről rengeteg remek írás született már, az OFOE élharcosa ennek a munkának, honlapunkon is több cikk foglalkozik vele. Fekete Hajni, Tóth Éva, Prievara Tibor, Nádori Gergely neve, a Tanárblog, digitális tábla blogok, a gamifikáció stb. bizonyára mindenkinek ismerősen cseng.

Olyan eszközt adhat kezünkbe, amellyel megsegíthetjük az integrációs folyamatot. Csak egyik kedvencemet mutatom be röviden, amelyet mind órákon használunk, mind otthoni gyakorláshoz. Ez a Learningapps oldal. Ingyenes, regisztrációt csak akkor igényel, ha a gyerekek munkáit (és a magunkét) el akarjuk menteni. Hatalmas adatbázissal rendelkezik minden műveltségterülethez, kész játékokkal.

Mutista tanulóm autista társával a digitális táblán lép be a tanári mappámba és indítja el a játékot. Velük foglalkozom, a többiek telefonjaikon, az iskola három tabletjén párban, kiscsoportban játékot készít a megadott tananyagból. Örömteli munkazaj tölti be a termet.

Összegzés

Csak három szegmensét emeltem ki egy lehetséges sikeres iskolai integrációnak: egy munkaformát, amely felbontja a hagyományos oktatási technikákat, egy tanulásszervezési eljárást, amit pontosan az integráció megsegítésére, a tanulásukban akadályozott gyerekek megsegítésére dolgoztak ki és egy eszközt, amely szintén nem nevezhető hagyományosnak.

Azonban mindennek a lelke a pedagógus! A személyisége, az elhivatottsága, a szakmai tudása, felkészültsége. Igaz, hogy a hazai integrációnak hiányoznak a feltételei, de ez nem csökkenti a pedagógusok felelősségét. Szinte minden rajtuk múlik, a mozgásterük lényegesen nagyobb, mint amennyit általában kihasználnak. Nem egy módszertől, vagy eszköztől lesz sikeres az integráció. A kulcs, a megoldás Te vagy, Kolléga!

1Horváth Miklós - Nyitott tanulási formák alkalmazása a tanulási és kommunikációs képességek, valamint a szociális kompetencia fejlesztése területén, tanulásban akadályozott gyermekeknél, GYOSZE 2005-XXXIII évf.

2Horváth Miklós - Nyitott tanulási formák alkalmazása a tanulási és kommunikációs képességek, valamint a szociális kompetencia fejlesztése területén, tanulásban akadályozott gyermekeknél, GYOSZE 2005-XXXIII évf

3Virányi Anita: Eltérő bánásmódot igénylő gyerekek a magyar közoktatásban, ISBN 978-963-88422-5-1, 2010

4Dr. Szabó Ákosné írása a Nyírbátorban zajló munkáról. Gyógypedagógiai Szemle, 2007. 4. sz.

5Kiadó nem akadt rá, matematika jó gyakorlatként azonban elérhető, a magyar nyelvhez készült és maradt saját és közvetlen kollégáim számára.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.21.
Reagált a Klebelsberg Központ a farkasréti iskola igazgatójának levelére
A Klebelsberg Központ péntek esti közleményében azt írta, nem tudják értelmezni azokat a kijelentéseket, hogy folyamatosan nő a pedagógusok terhelése az iskolában, a farkasréti iskolátó...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.21.
„Nem jó, ha valaki a gyereke véleménye ellenében dönt az iskoláról”
„Olyan iskolákra van szükség, ahová a gyerekek úgy jönnek be reggel és úgy mennek el délután, hogy úgy érzik, ezt a napot is megélték és nem túlélték” – így képzeli az ideális...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.21.
„Itt nem kell a gyerekeket kényszeríteni, hogy tanuljanak”
A zseniképző kifejezés idegen tőlünk. Nem célja oktatásunknak, hogy zseniket képezzünk. Eredményességünk a gyermekek érdeklődéséből, a tanárok szakmai felkészültségéből és pedag...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.19.
Az Oktatási Hivatal nem vizsgálja a CEU ügyét, pedig az egyetem már rég teljesítette a Lex CEU feltételeit
Szél Bernadett szerint itt „egy tisztességes intézménnyel szórakoznak, benne több száz diákkal, tanárral és dolgozóval. Az oktatással szórakoznak, ami mindannyiunknak létkérdés: az é...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.19.
Tanár leszek, vagy mégsem?
Nincs már sok hátra, hogy kézhez kapjam a tanári diplomámat. Hamarosan hivatalosan is középiskolai pedagógussá avatnak, végre értelmet nyer hatéves egyetemi kínszenvedésem. Vagy mégsem....
(Forrás: 20on)
--
2018.10.19.
Időben szállítják ki a tankönyveket
Nem igaz, hogy nőttek a terjesztési költségek, sőt ugyanannyi pénzért több szolgáltatást kapnak az iskolák – mondta lapunknak a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója....
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.19.
A tehetséges középiskolások támogatására fókuszál az 5. TDK-fórum
Szabó István, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökhelyettese arról beszélt, hogy a vállalkozások keveset fektetnek a felsőoktatásba, még mindig inkább „embersz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.19.
Hol csúszott félre a PISA-toleranciamérés, és miért maradt ki belőle Magyarország?
2018-ban újfajta készségek mérésével bővült a PISA-teszt: a fejlett államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) úgy döntött, hogy mostantól a term...
(Forrás: Qubit)
--
2018.10.19.
A közoktatás hátsó udvara – a legrosszabb középiskolák
- Az érdektelenség mellett a másik nagy probléma, hogy rengeteg a funkcionális analfabéta, a sajátos nevelési igényű, a halmozottan hátrányos helyzetű gyerek, akik komoly lemaradással, tud...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek