OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. április 8.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
       

Társadalmi vita a kék bálna jelenségről Oroszországban

Mi vagy ki áll valójában a „Kék bálna” csoport(ok)-játék mögött? Használ-e vagy inkább árt, amikor a média pánikot generálva foglalkozik a gyermeköngyilkosság témájával? Elsősorban ezekre a kérdésekre keresik a választ az orosz médiában. Megkíséreltem összefoglalni a hazai tanulságtól sem mentes vitát.

A témáról elsőként az oknyomozó munkásságáról is ismert Novaja Gazeta (NG) közölt cikket 2016 májusában. Galina Mursalieva terjedelmes riportja1 szerint fél év alatt több mint 130 oroszországi gyermek vetett véget önkezével életének, s nagyrészük halála összefüggésbe hozható az Interneten, azon belül a VKontakte (VK) oldalon tevékenykedő, „öngyilkosságra buzdító” csoportokkal. A 2 milliós olvasottságot produkáló cikk szerzője elsősorban az áldozatok hozzátartozóit szólaltatta meg, leírva „oknyomozásaik” eredményeit. A riport konklúziója: a cikkben említett öngyilkos csoportok felnőtt adminja(i) szisztematikusan, lépésről lépésre kergetik halálba a kamaszokat. A szerző a szülőket arra buzdította, hogy figyeljenek oda, mit rajzolnak (például a kezükre), milyen zenéket hallgatnak a gyermekeik, milyen VK csoportokat látogatnak. (Bár a szöveg többször utal a bálnákra, egyetlen alkalommal sem esik szó „kék” bálnáról.)

A riportra a Medúza internetes portálon reagáltak2 kritikai hangvétellel, kérdések formájában. A portál főszerkesztőjét, Ivan Kolpakovot ezután a Radio Svoboda egy videó-vita3 erejéig összehozta a NG cikk szerzőjével. Kolpakov hangsúlyozta az újságírók felelősségét, s többek között a következő kifogásokat emelte a NG cikkével kapcsolatban: a gyermeköngyilkosság problémája valós, ugyanakkor a cikk érzelmi alapú megközelítése káros. A szövegben az öngyilkosság okaként említik az internetes csoportokat, ezt azonban a szerző nem támasztotta alá bizonyítékokkal. Ugyancsak nem derült ki, mi az alapja a cikkben említett 130 áldozatnak. Kolpakov szerint nem kizárt, hogy a csoportok utolsó löketként szerepet játszanak az öngyilkosságokban, ám nem puszta kiváltói azoknak. Az öngyilkosság egy sokkal komplexebb probléma - ilyen utolsó löket lehet egy beszélgetés vagy épp vers is. A Medúza főszerkesztője azt is kifogásolta, hogy a cikkben nem szólaltattak meg független, a témában jártas szakembert.

A Lenta.ru internetes portál újságírója eközben ugyancsak tényfeltáró munkába kezdett: beépült a csoportokba, illetve kiderítette azok adminjainak kilétét. Sikerült megszólaltatnia néhányukat4, többek között a hazai sajtóban is említett, Filip Lis-ként tevékenykedő, később letartóztatott 21 éves Filipp Budeikint, valamint a Tengernyi Bálna nevű csoport adminját, Filipp Chelovot, aki More Kitov néven volt jelen az interneten.

A Lenta.ru kutatása szerint a VK oldalon több, bizarr posztokra specializálódott csoport tevékenykedett. Egyikük, az f57 megpróbálta felhasználni egy kamaszlány, Rina Palenkova öngyilkosságát saját csoportjának promótálására, azt állítva, hogy a lány az egyes számú áldozatuk, ők kergették a halálba. Ennek előzménye volt, hogy az interneten már megjelentek különböző mendemondák Rina halálával kapcsolatban. (Később kiderült, hogy a lánynak magánéleti problémái voltak, ez vezetett a tragédiához.). Az f57-et betiltották, ám ekkor Budeikin, elirigyelve a csoport népszerűségét, úgy döntött, hogy alapít egy azonos nevű közösséget. Budeikin később több csoportot is létrehozott, amelyekben megpróbálta hasznosítani a máshonnan ellesett, látogatottságot növelő ötleteket. Sőt, átvette más adminok személyiségét is, például a Tengernyi Bálna csoportot működtető adminét, More Kitovét. (A látogatottság a VK oldalon reklámokat, az adminoknak bevételt generál.)

More Kitov szintén megpróbált tagokat gyűjteni úgy, hogy egy kvázi öngyilkosságra buzdító csoportot hozott létre. Ám állítása szerint a célja valójában az volt, hogy ezután a belépőket lebeszélje az öngyilkosságról. Elmondása szerint, ha eleve ezzel a szándékkal rukkol elő, a kamaszok nem fordultak volna hozzá. Közölte: a „bálna” elnevezés valójában az ő ötlete.

A Lenta.ru élő műsorban5 ültette egymás mellé Lis-Budeikint és More Kitov-ot (ez utóbbi csoportjának néhány tagjával együtt). Lis és Kitov, bár szemmel láthatóan eltérő attitűdöt képviseltek, abban egyetértettek, hogy a NG cikke nem fedi az igazságot. A zeneszerzéssel foglalkozó Budeikin szerint azért hozta létre „öngyilkos csoportját”, hogy azt később átalakítsa, és a bevonzott tagoknak a saját zenéjét reklámozza. (Ez a jelenség nálunk sem ismeretlen – egy facebook oldal például mobilházak kisorsolásának ígéretével szerzett rengeteg lájkot, majd egyik napról a másikra átalakult harmadosztályú hírportállá, a meglévő közönségre apellálva.)

Budeikint néhány hónap múlva, 2016 őszén letartóztatták, azzal vádolva, hogy 15 kamasz öngyilkossága köthető a személyéhez.

2017 február közepén Oroszországban ismét napirendre került a halálcsoportok témája, ezúttal (a nálunk is hírhedtté vált) Kék bálna játék kapcsán. (50 nap, napi egy feladat, a végén az öngyilkossággal, mindez megspékelve fenyegetésekkel.)

Minderről a Medúza portál is beszámolt. Mint írták6, a játék annyiban különbözik a NG-ban tárgyalt csoportoktól, hogy nem adminok, hanem „kurátorok” irányítanak anonim oldalakról. Nem kizárt, hogy a kék bálna motívum a Lumen együttes egyik dalából származik 7.

Egy általuk hivatkozott cikkben arról tudósítottak, hogy Észak-Oszétiában négy embert tartóztattak le halálcsoport működtetése miatt. Ketten közülük fiatalkorúak voltak. A gyanúsítottak szerint csak szórakozni akartak a társaikkal.

A Medúza egyúttal idézett néhány közszereplőt, akik egészen elképesztő teóriákkal rukkoltak elő a játékkal kapcsolatban. Volt, aki szerint ukrán nacionalisták akarják így likvidálni az orosz gyerekeket. Mások a nyugati titkosszolgálatot sejtették a háttérben.

A portál által megszólaltatott szakemberek szerint ugyanakkor a Kék bálna játékkal kapcsolatos rémtörténetek tipikusan a városi legenda kategóriájába tartoznak, amelyek elterjedése mögött a társadalomban meglévő fóbiák állnak. Például, mert a felnőttek attól tartanak, hogy elveszítik a kontrollt gyermekeik fölött. Ehhez társult a kamaszkorban nem ritkán tapasztalható érdeklődés az öngyilkosság témája iránt. Jellemző módon néhány évvel ezelőtt a gót és az emo szubkultúrákban kereste egy képviselő a kamaszkori öngyilkosságok okát Oroszországban. Megoldásként a betiltásukat javasolta.

A Medúza később (8) felkereste a már letartóztatott Budeikin ismerőseit, csoportjának tagjait is. Szerintük a szeretethiányban felnőtt férfi mindent elkövetett, hogy a figyelem középpontjába kerüljön, ám amikor az öngyilkosság témája komolyan felmerült, Budeikin próbálta lebeszélni őket. A férfi államilag kirendelt ügyvédje közölte: már nincs szó 15 gyermekáldozatról, egy eset kapcsán folyik a vizsgálat.

A portálnak nyilatkozó antropológus „halálcsoportok” tagjaival beszélgetett. Kutatása során azt tapasztalta, hogy nem felnőttek, hanem iskolások működtették a vizsgált csoportokat. Következtetése szerint az ilyen gyerekközösségek célja az ijesztgetés. A motivációk különbözőek, volt, aki az ijesztgetéssel akarta letesztelni barátnőjét, hogy az valóban szereti-e őt.

Azt tehát senki nem vonta kétségbe, hogy a probléma valós – egyre több gyermek követ el Oroszországban öngyilkosságot. A NG és a cikkét kritizálók közötti konfliktus lényege: míg az előbbi szerint létezik valamiféle gonosz, agymosást végző szekta, amely halálba kergeti az egyébként kiegyensúlyozott gyerekeket is, az utóbbiak szerint ez nem több mint városi legenda. Ha a csoportokra/játékra fókuszálunk, azzal azt sugalljuk, hogy betiltásukra megszűnik a jelenség maga. Az igazi okokkal kellene (végre) foglalkozni, azzal, hogy mitől válnak depresszióssá, öngyilkosságra hajlamossá a gyerekek.

Ezt erősítették meg a Lenta.ru műsorában megszólaló egykori „bálnák” is. A kamaszok szerint az nem megoldás, ha a szülők elkezdik ellenőrizni gyermekeik internethasználatát, esetleg még tiltani is azt. Ezzel ugyanis még jobban elidegenítik maguktól, s bezárkózásra késztetik őket. Az egyetlen megoldás az öngyilkosságokkal szemben, ha a szülők sokkal több időt töltenek gyermekükkel, és többet beszélgetnek velük.

Lévai Julianna

1https://www.novayagazeta.ru/articles/2016/05/16/68604-gruppy-smerti-18

2https://meduza.io/feature/2016/05/17/pyat-glavnyh-voprosov-k-materialu-novoy-gazety-o-podrostkovyh-suitsidah

3https://www.youtube.com/watch?v=38mAN9S1mW0

4https://lenta.ru/articles/2016/05/17/suicidetrue/

5https://www.youtube.com/watch?v=Um3VYpv-On0

6https://meduza.io/feature/2017/02/17/gorodskaya-legenda-chto-stoit-za-igroy-siniy-kit-i-vspleskom-interesa-k-suitsidalnym-pablikam
https://meduza.io/feature/2017/03/03/kto-takoy-filipp-lis-i-kakoe-otnoshenie-on-imeet-k-sinim-kitam-iz-vkontakte-reportazh-meduzy

7https://www.youtube.com/watch?v=D-gEuCawbr0

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.17.
Megszólalt a genderszak-ügyben az ELTE: a döntés megkérdőjelezi a tanszabadságot
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kara sajnálattal értesült arról, hogy a társadalmi nemek tanulmánya mesterszakot törölték a felsőoktatásban szerezhető képesíté...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.17.
Állami tankönyvek: fellebbezéssel reagál a kormány strasbourgi bíróság elmarasztalására
A kormány fellebbezni fog a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) keddi elsőfokú, nem jogerős ítélete ellen, amely "nem a tankönyvpiaci kiadványok fejlesztésének állami monopoliz...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.17.
L. Ritók Nóra: Egy ország, két világ
Akinek az élete felfele ível, az a kedvezmények lehetőségeivel megtámogatva egyre jobban él. Akinek meg lefele megy a szekér, az egyre nagyobb tempóban rohan a teljes elszegényedés felé. Egy...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.17.
A magyar társadalom húsba vágó problémáival foglalkozott a szak, amit a kormány most egy tollvonással felszámolt
Hétfőn, a lakástakarékok váratlan felszámolásával és a hajléktalan emberek elleni fellépés megindításával egy napon derült ki Magyar Közlönyből az is, hogy a kormány tényleg megsz...
(Forrás: 444.hu)
--
2018.10.16.
A 15-24 éves diákok fele dolgozik tanulás mellett
Minden második 15-24 éves diák dolgozik a tanulás mellett a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségének (DiákÉSZ) adatai szerint – közölte a szervezet eln...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.16.
Harc felsőoktatás ellen
Az uralkodó osztály nem csak elképzelhetetlen mértékű materiális javakat halmoz fel, hanem az oktatási és egyéb kulturális berendezkedések eszközeit is irányítja. Az oktatási rendszerekben...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.16.
Azt ígérik, marad az ingyenes oktatás a Corvinuson
A jelenlegihez hasonló mértékben, évfolyamonként ezres nagyságrendben megmarad az ingyenes tanulás lehetősége a Budapesti Corvinus Egyetemen azt követően is, hogy alapítványi fenntartású...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.16.
Pert nyertek a Gyöngyöspatán szegregáltan oktatott romák
Az állam köteles kártérítést fizetni azoknak a roma gyerekeknek, akiket éveken keresztül szegregáltan oktatott a gyögyöspatai Nekcsei Demeter Általános iskola – mondta ki hosszú évek ó...
(Forrás: abcug)
--
2018.10.16.
Az államtitkár szerint nem használhatatlan a KRÉTA, nem telik percekbe egyetlen jegy beírása
Védelmébe vette a KRÉTA-rendszert Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, szerinte a KRÉTA az állami, egyházi és magániskolák elvárásainak is képes megfelelni...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek