OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. április 19.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

28. Korlátok, fékek és a csalók

A feltétlen elfogadás a mindenhatóság érzését adja, a bizalom és önbizalom légiessé tesz. Könnyen el is száll, akit nem segít a szabályok által adott korlátozás, fékezés. A stabilitást és a belső erőt a szabályozás adja. Mindenkinek megvannak a saját szabályai, amelyek eligazítják abban, hogy mi helyes, és mi nem. Ezeket a szabályokat kisgyerek korunktól kezdve kapjuk és alakítjuk. A szabályok biztos pontokat jelentenek, amelyekről el lehet rugaszkodni akár az ismeretlenbe is. Felnőttként az egyén és a kultúra által formált értékrendként meghatározzák az attitűdjeinket és a viselkedésünket.

A dackorszak előnyei

Az idegrendszer fejlődésével a kisbaba mozgása és észlelése egyre hatékonyabb lesz. Megnyílik számára a világ, elindul, kalandozik. Önbizalma és bizalma még töretlen, de hamar megtapasztalja, hogy léteznek korlátok. Elsősorban is a fizika szabályai, amelyek alól nem lehet kibújni. Az asztal sarka hegyes, és fáj, ha nekimegyünk, a váza megüt, ha magunkra rántjuk, a tűz megéget, ha belenyúlunk. A körülmények megrendítik a bizalmat, és még nem is szóltunk a társadalomról a maga szabályaival.

A család és társadalom az adott kultúra korlátait építi be a gyerek erkölcsi értékvilágába. A kisbaba eleve magában hordozza az elemi erkölcsi szabályokat: a könyörületességet, a jótett jutalmazását és az önzőség büntetését mutatták ki a vizsgálatok már hathónapos kicsiknél is. Ezek az alapvető társas szabályok jó esetben megmaradnak, és kiegészülnek az adott közösség szabályaival.

Miközben a kisgyerek tanul a társadalomhoz illeszkedni, a szabályok építik az idegrendszeri fékjeit is. A dackorszakban a gyerek szinte kéri a szabályokat, mivel két-három éves kor körül alakul a fékrendszere. Ez rendkívül fontos, életmentő rendszer, ezért is van szükség arra, hogy a gyerek gyakorolja az önkontrollját. Ha nem kapja meg a stopjelzéseket, akkor újra és újra elszabadulhat a pokol.

A dackorszakban erősödik meg az akarat, mert kialakul az önirányítás, s ez egyben az önkontrollt is jelenti. A kisgyerek megtanul uralkodni a testén és a tettein, s ezáltal nagy biztonságot nyer.

A dackorszak során sajátíthatja el a megegyezés csodáját, megtapasztalja az érdekegyeztetés hasznát. Az érvelés és a szempontok összehangolása jelentős előrelépést hoz a beszéd és gondolkodás fejlődésében. A problémák megoldásánál az érzelmi reakciókat az értelmi reakciók váltják fel, s ezzel a kisgyerek a legfontosabb humán értékek világába kap bevezetést.

A szabályok, a tudás, a civilizáció nem más, mint az emberiség által az életben maradás és az együttélés érdekében évezredek során kialakított értékrendszer. A szabályok a tudáshoz hasonlóan természetesen megkérdőjelezhetők, vitathatók, hiszen egyidejűleg több szempont is létezik, és mindegyiknek van létjogosultsága.

Elrontott dackorszak

Ha a dackorszakban megnyíló fejlődési lehetőség elmarad, akkor a gyermek konfliktushelyzetekben felnőtt korában is csupán primitív érzelmi reakciókra lesz képes, és nem tud uralkodni magán, nem alakul ki benne az önirányítás képessége. Az ilyen gyerekből általában vagy céltalanul bolyongó felnőtt lesz, vagy olyan ember, aki örömmel veti alá magát egy erős akaratnak, esetenként olyan szervezethez kötődik, amely egyértelmű irányt mutat, és az ellenőrzése alá vonja.

A túl erős külső kontroll is megtörheti a gyerek akaratát. Ennek következtében vagy teljesen feladja a saját elképzeléseit, érdekeit, vagy egész életét dackorszakban tölti. Mindennel szemben álló örök forradalmár, akarnok lesz, aki csak az erőből ért, és ha teheti, rákényszeríti az akaratát másokra.

Ha a környezet elfojtja ennek a fontos fejlődési szakasznak a lehetőségeit, meggátolja, hogy az ösztönlényből önuralomra képes társas lény legyen, akkor az egyén és a környezete egy életen át viselheti e mulasztás következményeit.

A szabályszegés

Miután a szabályok a legfontosabb feladatukat, az idegrendszeri fékek felépítését betöltötték, a továbbiakban az emberi együttélésben játszanak fontos szerepet. Az érvényesítésük során kiépülő belső korlátok segítenek egyensúlyt tartani társas kapcsolatokban. Ezek a korlátok azonban közel sem annyira egyértelműek, mint a fizikaiak, és ez a körülmény soktényezőssé teszi a szabályok problémakörét.

Az emberek többsége nem túlzottan szabálytartó, és a szabályszegésnek rendkívül sok oka és feltétele van. Minthogy a szabályok általában nincsenek kőbe vésve, eleve változtathatók. Többnyire közös megegyezéssel jönnek létre és mivel a körülmények és az emberi kultúrák folyamatosan változnak, szükség van ezek újra meg újra történő felülvizsgálatára, korrekciójára. A szabályok közös megegyezés útján történő átalakítását nem is tartjuk szabályszegésnek, de az új szabályok létrehozása sok esetben a régi szabályok meghaladásával, megszegésével kezdenek formálódni. Ez esetben a szabályszegés lehet az elindulás a változtatás felé. Az elavult, illetve működésképtelen szabályok megszegését sokan nem is tekintik immorálisnak, és a szabályszegő könnyen fel is menti magát.

Előfordulhat az is, hogy megszegjük a szabályokat, és tettünk jogosságáról meggyőzzük magunkat: „Nem tehettem másként.” „Értelmetlen a szabály.” „Nem ártottam ezzel senkinek.” „Így tudtam segíteni.” És valóban, ha minden szabályt betartanánk, reménytelen helyzetbe kerülne a társadalom. Nehéz azonban megállapítani, hogy meddig lehet elmenni, hol a határ az ésszerű, szükségesnek tekinthető és a valódinak tekinthető szabályszegés között.

Az, hogy hol húzódik ez a határ az elsősorban nem az adott egyén személyiségétől, hanem sokkal inkább a környezetétől függ. Az idegrendszeri kontroll hiánya és az egyén indíttatása a csalásra belső tényezők. Az azonban, hogy ezek milyen valószínűséggel és mértékben vezetnek szabályszegéshez, már az egyén helyzetén és a társas közegén múlik. Vizsgálati eredmények szerint az egyén fizikai környezete is befolyásolhatja a szabályszegés mértékét. Emellett meghatározó szerepet játszhat mindebben az egyén társadalomban elfoglalt helye és maga a társadalom is.

A hatalom hatalma

Számos kutatási eredmény jelzi, hogy a gazdag és hatalommal bíró személyek kevésbé tartják be a szabályokat, mint azok, akik kevésbé gazdagok, illetve akiknek nincs hatalmuk.

Kiderült, hogy csökkenhetnek a gátlások már abban az esetben is, ha valaki „főnöki székben” vagy drága autóban ül, illetve márkás ruhát, esetleg Gucci szemüveget hord. Ezek a testi-lelki hatások beazonosítható idegrendszeri átvivő anyagbeli változásokhoz vezetnek, és ezáltal csökkentik a gátlásokat. Így a hatalom fizikai érzete önmagában is növelheti a szabályszegés valószínűségét.

Az sem mindegy, milyen testhelyzetet vesz és vehet fel valaki. A gátlások megszüntetése érdekében tréningeken tanítják szorongóknak, a „főnöki” testtartásokat. Vagyis a test helyzete is befolyásolja a szabályhoz való viszonyt. Maga a szó: „szorongó” is jelzi a lényeget. A laza, szabad testtartás, testmozgás felszabadító hatású. A szűk hely, a beszorítottság szó szoros értelmében szorongást vált ki. (Ez jelenik meg kóros mértékben – többek között – a klausztrofóbia esetén.)

Mindez jelzi, hogy nem csupán az a megfontolás késztetheti szabályszegésre a hatalommal bíró egyént, hogy a szabályszegés következményét elkerülhetőnek tartja. Ennél sokkal mélyebben, az idegrendszeri folyamatok szintjén csökken a gátlás.

A hatalom érzete ugyanis növeli a megközelítő viselkedések, például a jutalom-keresés vagy a harag valószínűségét. A hatalomérzet híján viszont az elkerülés, a gátló folyamatok erősödnek fel. A valóságos hatalmi pozíció vagy akár ennek érzete a szabályok megszegésére hajlamosít. Valószínűvé válik az idegrendszeri átvivő anyagok révén létrejövő megközelítő viselkedés, amikor is erős a késztetés a jutalom megszerzésére illetve a harag tárgyának megbüntetésére.

Ezek a hatások mindenkinél működnek. A korai gyermekkorban kialakult önuralom, a határok tiszteletben tartása különböztetheti meg a tisztességes embert a tisztességtelentől. Ha hiányzik az önirányítás képessége, mások akarata és a saját ösztönös késztetései irányíthatják az egyén viselkedését.

A szabályszegés örömei

Azt gondolhatnánk, hogy a szabályszegés szégyenérzethez vezet, pedig a vizsgálati eredmények szerint a sikeres csalás örömet vált ki. A kockázatos tett után a szabályszegő hormonszintje megemelkedik, és ez – a nyereségen túl – extra jutalmat jelent. A magas hormonszinttel díjazott idegrendszer ezután még könnyebben kockáztat.

A vizsgálatok azt mutatják, hogy aki elkezdi a csalást, az folytatni is fogja, ha a szabályok megszegésével sikert ért el. A szerencse-, illetve a számítógépes játékosokhoz hasonlóan a csaló számára is ösztönzést jelent a dopamin szint megnövekedése, és ennek következtében erősödik az újabb tett végrehajtására irányuló drive. Belső kognitív irányítás híján belülről semmi sem fékezi meg.

A szabályszegő egyre növeli a tétet, és egy ponton túl – hasonlóan a játékosokhoz – nem tántorítja el a kudarc, figyelmen kívül maradnak a tett következményei, az érintett felmentve érzi magát, önmaga és mások számára is átértelmezi a cselekedeteit. Ez a kognitív igazítás, az önigazolás nagyon veszélyes utakra sodorhatja az egyént, aki egy idő után már helyénvalónak éli meg a cselekedeteit.

A vizsgálati adatok alapján a szabályszegők nem intelligensebbek, mint a szabálykövetők, viszont a kreativitás tesztekben határozottan jobbnak bizonyulnak. Itt szeretném jelezni, hogy a kreatív munkát végzők között magasabb arányban találtak a kutatók a szabályok megszegésére irányuló ötleteket az etikai problémák megoldásánál, mint az egyéb munkát végző kísérleti személyeknél. Az alacsonyabb gátlás feltételezhetően támogatja az új mentális kapcsolatok kialakítását.

Az új kapcsolatok létrehozásához szükséges a rombolás, az egység megbontása, amihez a gátlástalanság segítséget jelent.

A kutatók feltételezése szerint az is serkentheti a szabályszegést, hogy a kreatív emberek könnyebben találnak alternatív narrációkat a tetteikhez. A kreativitás és a szabályszegés egymást erősítő folyamatok. Minél kreatívabb valaki, annál könnyebben szegi meg a szabályokat, és annál hamarabb képes önigazolást találni. A kreativitás és a csalás is idegrendszeri jutalmazó folyamatokat indít be. Már maga a szabályszegés szabadsága is hatalmas öröm, nem is beszélve a kreatív energiák adta élményről.

Ebben a relációban a „gondolkodj másképpen” szlogen kissé sötétebb megvilágításba helyeződik, de azért még nem kell a kreativitást betiltanunk. A határok feszegetése esetében az egyén önuralma, a humánum, a „nem ártani, hanem az értékek megvédésére törekedni” szabály tiszteletben tartása, valamint a közösségi kontroll nyújthat biztonságot.

Közösségi kontroll – a fékek és ellensúlyok világa

Főként a közösségen múlik, hogy tagjainak milyen mértékben engedi meg a szabályszegést. A csoportnak a szabályokkal kapcsolatos vélekedése utat nyithat még egy hatalmi pozícióban lévő vezetőnek is, de vissza is foghatja őt. Jelentős kulturális különbségek vannak ezen a téren, de egy-egy kultúrán belül is különbözhetnek egymástól a kisebb közösségek.

A szabályszegést elnéző közegben megnő a csalók száma, s ez jelentősen megkönnyíti a szabályszegők dolgát, hiszen közösen könnyebb mentséget találni. A szabályszegők csoportja önerősítő közeg. A kutatási eredmények szerint a többek által elkövetett szabálysértő tettek megerősítő ereje sokszoros, mivel ezek szabályszegésre irányuló értékrendszert közvetítenek. Erre példa lehet a diákok puskázása vagy a kalóz zene- vagy filmletöltések, de ide sorolhatók egy-egy cégnek, politikai pártnak vagy egyéb csoportnak önnön érdekérvényesítése céljából alkalmazott tisztességtelen eljárása is.

Nagyon sok szabálysértést követnek el a méltányosság nevében, ha ’neki szabad, akkor nekem is’ alapon. Gyakran felhozott mentség az is, hogy a tisztességtelenség ellen tisztességtelen eszközöket is be szabad vetni. A hasonló vélekedések könnyen erodálhatják a tisztességes társadalmat is. Az az egyén vagy közösség pedig, amely nem alkalmaz tisztességtelen eszközöket, egyértelmű hátrányba kerül a csalókhoz képest.

Egy másik, a tisztességtelen tetteket erősítő társas hatás a versenyhelyzet, és még kiélezettebben a harc és a háború. Az utóbbi még a gyilkosság alól is felment.

Pedig léteznek olyan alapvető humán értékek, amelyek minden körülmények között segítenek a határokat kijelölni. Ilyen például a sokak által elfogadott Tízparancsolat.

Belátható tehát, hogy a közösségek is tévedhetnek és megtévedhetnek. Ezért létkérdés, hogy a társadalmat sokféle közösség és intézmény alkossa, amelyek egymással párbeszédet folytatva valósítják meg az érdekegyeztetést.

Szakirodalom
Bloom, P. (2013) Just Babies: The Origins of Good and Evil. The Crown Publishing Group
Carney, D.R., Cuddy, A.J.C. et al. (2010. Power posing. Psychological Science 21(10), 1363–1368.
Fast, N.J., Gruenfeld, D.H. et al. (2009) Illusory control. Psychological Science, 20(4), 502–508.
Gino, F., Ariely, D. (2012) The dark side of creativity: original thinkers can be more dishonest. Journal of Personality and Social Psychology, 102(3), 445-459.
Keltner, D., Gruenfeld, D. & Anderson, C. (2003). Power, approach, and inhibition. Psychological Review, 110, 265–284.
Lammers, J., Stoker, J.I. et al. (2011) Power increases infidelity among men and women. Psychological Science, 22(9), 1191–1197.
Robertson, I.H. (2012) The winner effect: How power affects your brain. London, Bloomsbury.
Wirth, M.M., Welsh, K.M. et al. (2006) Salivary cortisol changes in humans after winning or losing a dominance contest depend on implicit power motivation. Hormones and Behavior, 49(3), 346–352.

Gyarmathy Éva

A szerkesztőségünk önkéntes munkában dolgozik, ám a webtárhelyet és az oldal műszaki karbantartását az egyesület költségvetéséből biztosítjuk. Ha hasznosnak találtad az írást és megteheted, kérjük, hogy támogasd a munkánkat! Számlaszámunk: 11705008-20474887.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.18.
Jelentősen átalakítják a Nat-tervezetet
Bemutatta tegnap az Európai Bizottság az „Education and Training Monitor 2018” című kiadványát. A 2016-os adatokat értékelő dokumentum megállapítja: hazánk az uniós átlagnál többet...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2018.10.18.
Rétvári szerint kiemelt cél, hogy az év végéig minden magyar iskolában legyen wifi
A szocialista Mesterházy Attila kérdésére válaszolva közölte az Emmi államtitkára, hogy a kormány kiemelt célja, hogy "az iskolák a digitális oktatáshoz szükséges sávszélességű szupergyors...
(Forrás: 444.hu)
--
2018.10.18.
Gyermek és Ifjúsági Országgyűlést tartottak a parlamentben
Több mint háromszáz diák részvételével rendezték meg szerdán a nyolcadik Gyermek és Ifjúsági Országgyűlést a gyermekek világnapja alkalmából az Országház Felsőházi termében; a r...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.18.
A magyar gyerekek harmadát fenyegeti szegénység
A családoknak adott támogatások nem emelkedtek annyira az elmúlt években, mint amennyivel a megélhetés költségei nőttek, írja a HVG közlése. A megfelelő anyagi háttér mellett azonban a...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.10.18.
Kárpátaljai magyar nyelvű oktatók támogatásáról döntött a kormány
A Magyar Közlöny szerdai számában megjelent kormányhatározat szerint a kormány egyetért a kárpátaljai közoktatási intézményekben magyar nyelvű oktatási és nevelési feladatokat ellát...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.10.18.
Mátyás Győző: A tanulás ára
Magam úgy hiszem: nívós felsőoktatás csak úgy képzelhető el, ha jelentős hányada piaci alapon működik. Egy elengedhetetlen feltétellel: ha össze van kapcsolva egy alaposan átgondolt, vil...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.10.18.
A részmunkaidő kevés lesz a gyerekbummhoz
Sokan, köztük a kormány is azt gondolja, hogy ha több részmunkaidős állás lenne, a gyerekes nők előbb visszamehetnének dolgozni, és végül többen is vállalnának gyereket. Ez szépen hangzik...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.10.18.
Margón kívül - újabb jelentés a magyar oktatásról
Az oktatás társadalmi meghatározottsága még mindig nagy probléma Magyarországon - derül ki a Margón kívül - magyar ifjúságkutatás 2016 című kötetből.A szóban forgó tanulmánykötet...
(Forrás: Infostart)
--
2018.10.18.
Borult a magyarországi gimnáziumok rangsora
„A HVG Középiskolai Rangsorában eddig mindig a budapesti Fazekas Gyakorló Gimnázium végzett az élen. Idén ez megváltozott” – olvasható a HVG kiadványában, amelyből kiderül: a 2019-...
(Forrás: Infostart)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek