OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. szeptember 14.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
       

PSZICHOháttér

32. Feladat (1) - Az értelmetlent is értelmessé lehet tenni

A szabadidejében lehet önmaga az ember, mert ekkor maga választja meg a tevékenységeit és ezek intenzitását. Mutasd meg magad a szabadidődben, és megmondom ki vagy!

A szabad tevékenység az identitásfejlődés egyik kulcsa. A szabadság, vagyis a választás lehetősége segíti, hogy megtaláljuk a helyünket a világban. Sok mindent kipróbálhatunk, kereshetünk kihívásokat, hogy aztán megvalósítsuk önmagunkat, betöltsük szerepünket. Az iskola ennek lehetne terepe, ha kevesebb és szabadabban megválasztható feladattal erősítené meg a mindenkiben meglévő tevékenységvágyat. Már csupán a tanulás korlátainak tágításával, és a nagyobb tanulási szabadsággal is lehetőség nyílik a tanuló megismerésére, valamint a személyre szabott tanításra.

Agyonhajszoltságból tehetetlenség

A szabadság korlátozását jelenti a túlhajszolás és az értelmetlen feladatok végeztetése. Az ilyen munkában, tanulásban elgyötört lélek már csak semmit tenni akar, elveszíti önmagát, tömegemberré lesz, és nem tudja betölteni a szerepét.

A legtöbb ember természetesnek tartja, hogy egész nap robotolnia kell, és utána, ha lehet, pihen, vagyis lógatja az agyát és testét, menekül minden feladat elől. Emiatt egyáltalán nem tud önmaga lenni. A feladatokat, kihívásokat nem lehetőségnek, hanem bajnak éli meg. Innen is származhat, hogy a probléma a bajjal lett szinonim kifejezés, és ha probléma merül fel, akkor sűrű sóhajtozás valamint elkerülési manőverek, nem pedig tevékenységvágy jelenik meg.

Ha elég hosszú, elkerülhetetlen és intenzív a túlhajszolás, akkor maradandó változásokat okoz a lélekben. A már attitűddé vált passzivitást az egyén jellegzetes viselkedési és mentális jelei mutatják:

  • közömbössé válik, nem érdekli, mi történik,
  • problémamegoldási és gondolkodási képessége csökken,
  • gépies a tevékenysége és a feladatmegoldása,
  • kerüli a kihívásokat, de még a feladatokat is – sumákol,
  • nem hiszi, hogy képes jól megoldani a feladatokat, elővételezi a kudarcot,
  • nem hiszi el, hogy a tevékenységének sikere rajta múlik.

Aktív passzivitás esetén mindehhez még hozzájárulnak a következők:

  • nem követi vagy szabotálja az utasításokat,
  • ellenséges, rendbontó,
  • bohóckodó vagy gúnyos,
  • önelégült, másokat lenéz, leszól.

Vezérfonalak a tevékenységvágy lohasztásához

Egyénenként változó, hogy mennyire könnyű elérni a csöndes vagy hangos tehetetlenséget, de az alábbiak rendszeres és intenzív alkalmazásával biztos az eredmény. Önmagában az egyik vagy másik elem nem feltétlenül vezet átható tehetetlenséghez, mert az ember, és különösen a gyerekek meghatározó mozgatóereje a tevékenységvágy.

Ezért különösen pusztító hatásúak az alábbiak, ha egy csomagban jelennek meg:

Kényszer és kötelesség – Bevonódás és érdeklődés hiányában a kényszer és kötelesség addig ér el tevékenységet, amíg a nyomás tart. Ilyen a megszabott tananyag tanulása, a szigorú ellenőrzés, büntetés-jutalmazás alapú motiváció.

Hiányos, homályos, inkonzisztens visszajelzések – A tevékenységet megerősítik a pontos, azonnali visszajelzések, mert ilyenkor a hatékonyságunk helyéről és hiányáról kapunk információt. Az egyértelmű pontrendszerek vagy szöveges értékelések jobban segítik a tevékenységet, mint a sokszor átláthatatlanul kialakuló osztályzatokkal történő minősítés. Különösen rontja a visszajelzések értékét, ha nem információként, hanem büntetésként használják.

Következetlen szabályrendszer – Lehetetlen feladat egy állandóan változó rendszerben hatékonynak, vagy kezdeményezőnek lenni, mert ha úgysem tudható, hogy mi szerint lehetünk hatékonyan tevékenyek, a legbiztosabb adaptáció a semmittevés.

Homályos kimeneti célok – Nehéz olyan célért megfeszülni, amelyet nem látunk, vagy ami nem is igazi cél. Az iskolai tanulás legtöbbször nem a tanuló célja, hanem minden más szereplő által kijelölt távlati célfélék elegye. Hogy bejusson a tanuló egy következő, majd egy másik következő iskolába, majd onnan egy munkahelyre, csupán látszatcél, nincsen önmagában tartalma, nem más, mint egy meghatározott rendszerbe történő beillesztés folyamata.

Állandó versenyeztetés – A tevékenységet némi versengés erősítheti, mert a társak teljesítménye visszajelzés, és ez motiváló lehet. A túl sok verseny viszont nem ad újabb információt (úgyis nyerek, vagy úgysem nyerek), így a tevékenység unalmassá, olykor rendkívül frusztrálóvá válhat. Ha a cél pusztán mások legyőzése, a tevékenységnek nincs valódi, saját célja.

Gépies feladatok – Az ismétlődő, monoton feladatok köztudottan nem alkalmasak a motiválásra. Az iskolában gyakran külső okokkal magyarázzák, hogy miért kell a gyerekeknek lélekölő feladatot végezniük. Az iskola lényege sok esetben gépies feladatok végeztetése. (Egy óvodában a szülőknek kiírták az iskolaérettség jellemzőit. Az első helyen az állt, hogy monotóniatűrés. Annak érdekében, hogy a laikus szülők is megértsék, hogy miről van szó, zárójelben ott szerepelt: unalmas feladatok végzése.)

Az „értelmetlen, gépies, feszültségkeltő” feladatok feloldása

A rövidlátó gondolkodás miatt az iskola és a munka világa sem feltétlenül akar alkalmazkodni az egyén érdekeihez, nem feltétlenül cél, hogy a tanulás és munka érdekes legyen. Hiába mutatta ki már számtalan tanulmány, hogy az érdeklődésen, belső motiváción alapuló tevékenység hatékonyabb, mint bármi más, az oktatás és a munka elmaradott világa a rövidtávon elérhető produktumért feláldozza a hosszú távon elérhető nagyobb eredményeket.

Minden tevékenység érdekessé válhat, ha figyelem és érdeklődés kíséri. A figyelem nemcsak azért fontos, hogy eredményes legyen a munka, hanem azért is, hogy alkalmunk legyen észrevenni benne a számunkra érdekeset, értékeset, megélhessük az alkotás örömét.

A nyitottsággal, nagyobb odafigyeléssel a legunalmasabb feladat is érdekessé tehető, hiszen minden pillanatban felfedezhetünk benne valami újat. Akkor érezzük gépiesnek a tevékenységet, ha a lélek elfordul.

A nyitott figyelem gyakorolható. Sajnos rengeteg alkalom adódik értelmetlen és gépies tevékenységre, viszont éppen ezért sok lehetőség nyílik a gyakorlásra is. Az értelmetlen feladat is megtölthető értelemmel, hiszen

  • a részleteket külön-külön is meg lehet nézni,
  • az egész egy másik nagy egész részeként szemlélhető,
  • a részek másképpen is összerakhatók,
  • a részek más környezetben is elképzelhetők,
  • összefüggések fedezhetők fel ott, ahol ez első látásra nem egyértelmű,
  • másképpen is lehet szervezni a feladatot,
  • kitalálható gyorsabb, pontosabb eljárás,
  • ki lehet tűzni saját célokat.

Időtolvajlás

Az egyetlen biztos csapda a túlterhelés, amivel elvész az idő, és még arra sincs lehetőség, hogy az értelmetlen tevékenység értelmessé tegyük.

Michael Ende meséje erről szól. Főhőse Momo, egy árva kislány, aki annyira oda tud figyelni az emberekre, hogy ettől jobbak és okosabbak lesznek. A „szürke urak” azonban ellopják, kicsalják az emberek idejét. Momo elveszíti barátait, és csak úgy tudja megszabadítani őket, ha visszaszerzi az idővirágokat, amelyeket a „szürke urak” elvettek és befagyasztottak.

Mindenkinek van idővirága, amelyre vigyáznia kell. Az emberek hagyják, hogy elrabolják tőlük az időt. Értelmetlen tevékenységek sorát végeztetik velük a hivatalok, a munkahelyek sőt már korán elkezdi ezt tenni a gyerekekkel a szülő és az iskola. Nincs idő arra, hogy amit tesz, azt jól tegye. Ezen, vagy bármi máson elgondolkodni sincsen elég idő. Mégis, egy pillanatra érdemes megállni, és észrevenni, hogy minek és kinek adunk az idővirágunkból.

A tanulás és a munka is jó, különösen, ha szabadidős

Az ember akkor fejlődhet a legjobban, amikor nem kell tennie semmit, de tevékeny lehet, és maga választhatja meg, hogy mivel foglalkozik. Ilyen a szabadidős tevékenység, ami az önfejlesztés egyik kiváló eszköze. A szabadidejében az ember önmaga hatékonyabbá tételére fordíthatja energiáit. A szabadidő görög neve „scholea” volt, amiből az iskola szó is származik. Akkoriban úgy gondolták, hogy a legjobb kikapcsolódás a tanulás.

A szabadidőben megnyílnak a lehetőségeink, mert könnyebben kiiktathatók a tevékenységvágy lohasztását célzó ártalmak. Néhány lehetőség, amelyet a szabadidőben megtehetünk, és növeli a kezdeményező és alkotó képességet:

Nagyobb kihívás – Mivel nem „vérre megy”, nem gond, ha nem sikerül. Kezdhetünk olyan projektekbe, amelyek vonzanak, de azzal a kockázattal járnak, hogy nem fog sikerülni. Ha mégis sikerül, a későbbiekben a tanulásban és a munkában jól jöhet mint új lehetőség. Például megtanulsz egy nyelvet, és új területeket hódíthatsz meg. Elkezdesz zsonglőrködni, és ha sikerrel jársz, a tanítványaidnál egy új idegrendszeri harmonizációs technikát is be tudsz vetni.

Nagyobb spontaneitás – Nem gond, ha nincsen tuti terved, és inkább csak kalandozol. Sőt, az exploráció által, próba-szerencse alapon új utakra, új belátásokra juthatsz, ami korábban meg sem fordult a fejedben. Ilyesmit sokan megtesznek például a konyhában vagy kertészkedés során. Nem csupán az új recept vagy valami kerti újdonság lehet az eredmény, hanem maga a szabad kalandozás élménye is örömforrást jelent. Az interneten való böngészés vagy a „turi”, a használt ruhaboltban keresgélés is azért tud addiktívvá válni, mert az újdonságokra találás esélye örömforrás az agyunk számára.

A célnélküliség élvezete – Legyen az életedben olyasmi, aminek semmi célja nincsen. A szabadság magas foka, amikor elengedheted a hatékonyságot. A hobbik egy része ilyen. A játékok, a zenehallgatás, a zenélés, a tánc, a színjátszás, stb., minden hobbiból űzött művészet idesorolható. A kirándulás, a sportolás, ha nem azért teszed, mert erős, egészséges és fiatal akarsz maradni, szintén cél nélküli, szabad csavargásként, tevékenységként élvezhető.

Helyezkedjél bele mások szemszögébe! – Kiváló élmény, és megnyithat új érzéseket. A színjátszással is elérhető, de csupán puszta képzelettel is nagy utakat tehetsz meg mások megismerésében. Ha meghallgatsz másokat, beszélgetsz, odafigyelsz a körülötted lévőkre, izgalmas új világok tárulhatnak fel előtted.

Ismerd meg a mélyebb motivációidat! – Az önismeret nagy kincs. Meditáció, vagy bármely más lelki gyakorlat, technika segíthet, hogy a belső hajtóerőidet feltárjad. A szabadidődet önmagaddal való beszélgetésre is használhatod. Kiderülhet, hogy milyen új lehetőségek rejlenek benned, és hogy mi minden gátolja, hogy az eddig elkerült feladatokat, kihívásokat felvállald.

Saját élet, saját felelősség

A szociokulturális hátrány egyik eleme, hogy a hátrányos helyzetűek, még ha rengeteg szabad idejük is van, nem tudják azt értelmessé tenni. Hiányzik hozzá a gyerekkori élmény a strukturált életvezetésről, valamint az anyagi és kulturális hiányok is akadályozhatják a szabadidő értelmes eltöltését. A teljes céltalanság, a lődörgés szinten megrekedő tevékenység csak alig valamit használ ki a felsorolt lehetőségekből. A másik véglet: a kényszer alatt végzett gyermekmunka is azért olyan pusztító, mert elveszi az identitásfejlődéshez szükséges szabadságot.

Vizsgálatok is jelzik, hogy a szociokulturálisan hátrányos helyzetű tanulók esetében az iskolai szünidők a képességek és tudás csökkenésével jár (summer learning loss), míg a jobb helyzetben lévő tanulók a vakációk alatt gyakran többet fejlődnek, mint a tanév során. Ez a jelenség nem csupán arra hívja fel a figyelmet, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek számára minél több értelmes szabadidős tevékenységet kell biztosítani, hanem arra is, hogy az iskolai tanítást is célszerű lenne a magas szintű szabadidős tevékenységekhez hasonlóvá tenni.

A szabadidő lehetőséget ad arra, hogy saját kezünkbe vegyük életünk szervezését. Akik úgy nőnek fel, hogy az életük minden pillanatát mások osztják be, vagy nem kaphattak mintát az idő ésszerű beosztására, elesnek egy fontos tanulási lehetőségtől. Nincs lehetőségük megtapasztalni, hogy minden eltöltött percéért felelős az ember, feladatainak és szabadidejének értelmes szervezésével megsokszorozhatja az életét.

Szakirodalom
Cooper, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J., Greathouse, S. (1996). “The effects of summer vacation on achievement test scores: A narrative and metaanalytic review.” Review of Educational Research, 66, 227–268.
Csikszentmihalyi, M. (1978). Intrinsic rewards and emergent motivation. In M. R. Lepper & D. Greene (Eds.), The hidden costs of reward (pp. 205–218). New York: Erlbaum
Deci, E. L., Nezlek, J., Sheinman, L. (1981). Characteristics of the rewarder and intrinsic motivation of the rewardee. Journal of Personality and Social Psychology, 40(1), 1-10.
Dubin. R., Champoux, J. (1977). Central life interests and job satisfaction. Organizational Behavior and Human Performance. 18, 366–377.
Ende, Michael (1979) Momo. K. Thienemanns Verlag. Magyarul (2001) Móra Könyvkiadó. Letölthető: http://www.18pedagogia.hu/sites/default/files/node/attachments/ende_momo.pdf
Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.

Gyarmathy Éva

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.19.
Az Oktatási Hivatal nem vizsgálja a CEU ügyét, pedig az egyetem már rég teljesítette a Lex CEU feltételeit
Szél Bernadett szerint itt „egy tisztességes intézménnyel szórakoznak, benne több száz diákkal, tanárral és dolgozóval. Az oktatással szórakoznak, ami mindannyiunknak létkérdés: az é...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.19.
Tanár leszek, vagy mégsem?
Nincs már sok hátra, hogy kézhez kapjam a tanári diplomámat. Hamarosan hivatalosan is középiskolai pedagógussá avatnak, végre értelmet nyer hatéves egyetemi kínszenvedésem. Vagy mégsem....
(Forrás: 20on)
--
2018.10.19.
Időben szállítják ki a tankönyveket
Nem igaz, hogy nőttek a terjesztési költségek, sőt ugyanannyi pénzért több szolgáltatást kapnak az iskolák – mondta lapunknak a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója....
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.19.
A tehetséges középiskolások támogatására fókuszál az 5. TDK-fórum
Szabó István, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökhelyettese arról beszélt, hogy a vállalkozások keveset fektetnek a felsőoktatásba, még mindig inkább „embersz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.19.
Hol csúszott félre a PISA-toleranciamérés, és miért maradt ki belőle Magyarország?
2018-ban újfajta készségek mérésével bővült a PISA-teszt: a fejlett államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) úgy döntött, hogy mostantól a term...
(Forrás: Qubit)
--
2018.10.19.
A közoktatás hátsó udvara – a legrosszabb középiskolák
- Az érdektelenség mellett a másik nagy probléma, hogy rengeteg a funkcionális analfabéta, a sajátos nevelési igényű, a halmozottan hátrányos helyzetű gyerek, akik komoly lemaradással, tud...
(Forrás: Népszava)
--
2018.10.19.
Személyes motivációja lehetett a kercsi ámokfutó diáknak
A lőfegyverhez - egy Bekasz típusú, csőtáras vadászpuskához - amelyet a támadás előtt mintegy egy hónappal szerzett be, törvényesen jutott hozzá. A történtek miatt az orosz parlament als...
(Forrás: Infostart)
--
2018.10.19.
Ez vár a cukorbeteg diákokra az iskolában?
Elmondható, hogy a diabéteszes gyerekek óvodai és iskolai ellátásának szabályai, valamint a képzéshez szükséges jogszabályi feltételek adottak.- írja Rétvári Bence államtitkár, Mesterh...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.19.
Újra kinevezték a korábbi igazgatót, még a portás is felmondott a gimnáziumban
Viszonylag gyakori forgatókönyv, hogy egy iskola élére kineveznek egy arra alkalmatlannak tűnő embert, amire a korábban összeszokott és összezáró tanári kar felháborodik és tiltakozik,...
(Forrás: index)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek