OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2018. február 15.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
     

Munkavállalás és pénzügyek - nem lehet elég korán kezdeni a nevelést

A pszichológus szerint már óvodáskorban érdemes elkezdeni a gyerekek pénzügyi nevelését, mert így nagyobb eséllyel alakul ki bennük később, hogy tegyenek és dolgozzanak céljaiért. A zsebpénz is jó eszköz lehet ebben, ha a szülők következetesek és elmagyarázzák, mi mennyibe kerül.

Hogyan vegyem rá a gyerekemet, hogy elmenjen dolgozni? Valószínűleg nem egy szülő tette fel már magában ezt a kérdést. Nincsenek könnyű helyzetben, hiszen a szülői unszolás sokszor pont az ellenkező hatást váltja ki a gyerekekből. Ugyanakkor mégiscsak el kell kezdeni valahol a munka és a pénz világával való ismerkedést: mennyibe kerül a család megélhetése, mennyit kell ezért dolgozni stb. Arról nem is beszélve, hogy egyre kevesebb szülő engedheti meg magának, hogy az egyetemi évek végéig finanszírozzák gyerekeik szórakozását, ruházkodását.

Megkérdeztünk ezért egy szakembert, mit tanácsol a szülőknek ilyen esetekben. Miskei Anikó pszichológus rögtön arra hívta fel a figyelmet, hogy a gyerekek munkavállalási hajlandósága szorosan összefügg a pénzügyi neveléssel. Ha ez kellőképpen megalapozott, akkor nagy eséllyel kialakul a gyerekben, hogy tegyen és dolgozzon a céljaiért. Kérdésünkre elmondta,  kevés szülő van ezzel tisztában, pedig ezt a fajta nevelést már óvodás korban érdemes elkezdeni. „Eleinte érdemes megtanítani nekik, hogy nem az érme nagysága határozza meg az értékét. Hiába nagyobb az 50 Ft-os, abból csak 1 rágó, míg a kisebb 100 Ft-osból 2 rágó vehető”, magyarázta.

Gyakorlati tanácsként említette, hogy ha pénzt kap a gyerek, akkor érdemes két részre osztani az összeget: az egyik rész legyen, amiből vásárolhat magának csokit, matricát, a másik pedig, amit gyűjt. Hangsúlyozta, hogy a spórolás szó helyett a szülők inkább használják a gyűjtést,  mivel a spórolás arra helyezi a hangsúlyt, amiről le kell mondani, míg a gyűjtés arra, amit szeretne megvásárolni a gyereke. „Segítsünk nekik reális célokat kiválasztani, mondjuk mesekönyv, kisautó, baba, amire nem kell túl sokat várniuk” - tette hozzá a pszichológus.

Az sem ördögtől való, ha már kisiskolás korában saját zsebpénz kap a gyerek, de fontos, hogy a szülők tisztázzák, mi az, amit zsebpénzéből neki kell megvennie, mondta a szakember. A következetességen nagyon sok múlik: ha egy nap alatt elkölti a heti zsebpénzt, akkor csak a következő héten kaphat legközelebb pénzt.

A felső tagozatosokat már komolyabban is bele lehet vonni a család pénzügyeibe, például úgy, hogy a szülők részletesen elmagyarázzák nekik, mire költenek és az mennyibe kerül. „Magyarázzuk el a vásárlásnál, hogy mennyit szánunk az adott alkalomra és mikor miért döntünk egy-egy termék mellett. Itt már azt is megtehetjük, hogy a saját feladatain kívül elvégzett feladatokért plusz pénzt adunk. Ezzel sajátítja el azt, hogy munkájával pénzt tud keresni.”

Középiskolás kortól pedig a szülők nyugodtan bátoríthatják gyerekeiket, hogy vállaljanak valamilyen diákmunkát. A MŰISZ Iskolaszövetkezeten keresztül havonta kb. 2500-3500 diák talál magának munkát; ez lehet  fagyiárusítás, valamilyen könnyű fizikai munka, szórólapozás stb. Az idősebbek már olyan komolyabb munkák közül is válogathatnak, mint az applikáció fejlesztés, programozás vagy a különféle szakmába vágó gyakornoki pozíciók.

Később, idősebb korban hasznos lehet, hogy az egyetemi, főiskolai évek alatt a család közösen tervezi meg a továbbtanulással kapcsolatos költségeket, illetve azok fedezését. Miskei szerint a diákmunka ebben az időben nem csak azért lehet fontos, mert nagyobb (pénzügyi) önállóságra ad lehetőséget. Egyre inkább fontossá válik a kapcsolatteremtő képesség, amire nem lehet otthon, a számítógép előtt ülve szert tenni, mutatott rá a pszichológus. „Viszont lehet, hogy 5 év múlva azért kapunk egy felkérést, mert diákmelón együtt csomagoltunk az illetővel. „

A pénzügyi tudatosságot nem csak a szülőnek kell megtanítania a gyereknek, hanem jó, ha az iskolában is hall erről. Így jobban tudatosul és erősödik benne a pénzbeli felelősség.

Ennél az oknál fogva döntött úgy a MŰISZ Iskolaszövetkezet, hogy a diákmunka közvetítésén kívül a fiatalok életében egy pénzügyi és jogi iránytű is kíván lenni. Új kampányával, a Pénzügy és Joginfó Fiataloknak (PJF) című előadássorozattal célja a fiatalok tájékoztatása az őket akár már érintő, akár majd a jövőben érintő, munkavállalással kapcsolatos hasznos és fontos tudnivalókról. Ezen felül fontos diákmunka megismertetése a fiatalsággal, ugyanis jóval kedvezőbb és több biztonságosabb lehetőséget kínál számukra, mint teljes illetve részmunkaidős vagy a még mindig létező feketemunka általi foglalkoztatás.

Az előadássorozat ingyenes minden jelentkező osztály számára, sőt még egy nyereményjátékot is nyújt a kampányban szereplő osztályoknak. A nyereményjáték nyereménye egy hétvégi osztálykirándulás. A nyereményjátékba kerüléshez azonban kikell tölteni a két online kérdőívet, amit a https://penzinfo.muisz.hu/ és a https://joginfo.muisz.hu/ oldalakon találhatóak meg. A sorsolásra 2018. április 10-én fog sor kerülni.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.18.
Itt a 2019-es egyetemi rangsor: ezek a legjobb pedagógusképzések
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara vezeti a pedagógus képzéseket indító intézmények hallgatói rangsorát, a második helyen szintén az ELTE áll, a Term...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.18.
Kis magyar alternatív valóság: mit tehetünk, ha az állam csak rombolja az iskolát?
Az állam korszerűtlen és méltánytalan oktatást nyújt a gyerekeknek – vélik egyre többen, és ezt felismerve egyes iskolák, tanárok és szülők próbálnak tüzet oltani, valamennyire jav...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.17.
Harmincezer ember nyelvvizsgadíját fizette vissza az állam
Eddig 30 ezer fiatalnak térítették vissza a nyelvvizsgadíját, továbbá 10 ezer fiatal kaphatta vissza a sikeres KRESZ-tanfolyam és vizsga díját a meghatározott összegig - jelentette be Nová...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.17.
Kétségbeesett pécsi szülők a Penny Market apróhirdető tábláján keresnek iskolát
A Pécs-Somogyban található Vadgesztenye Általános Iskolába elsősorban hátrányos helyzetű gyerekek jártak, ám idővel egyre csökkent a beiratkozók száma. A mélypont 2014-ben volt, amikor...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.12.17.
Vadgesztenyének lenni. Szülői levél Páva Péter polgármesternek
Kísérleti programba vágtunk bele. Tudtuk, hogy lesznek rögök, hogy lesznek elméletek, amik majd a gyakorlatban nem fognak működni, folyamatok, amik megszakadnak, mert így fog majd egyszer évek...
(Forrás: Facebook)
--
2018.12.17.
Elveszítette presztízsét a tanári szakma: szomorú adatok a pedagóguspályáról
„2016-ra elveszítette presztízsértékét az újságírói és tanári foglalkozás, amelyek a rendszerváltás előtti időkben még magas megbecsültségű szakmáknak számítottak. A 2016-os foglalkoz...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.17.
2022 után még durvább lesz a tanárhiány, de már most van egy nagy probléma
Legutóbb arról tájékoztattak, hogy 1-2 százalékos a pedagógushiány – mondta a Magyar Időknek Bódis József oktatási államtitkár, aki szerint 2022 után a nyugdíjba vonulók miatt viszont...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek