OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2018. február 1.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
         

A Független Pedagógus Fórum konferenciája

Hogyan növelhető az iskola megtartó ereje?

(Mit tehetünk a tanulói lemorzsolódás ellen?)

Időpont: 2018. február 24. szombat, 10-15.30-ig
Helyszín: II. Rákóczi Ferenc Gimnázium, Budapest II. Keleti Károly u. 37.
Rendező szakmai szervezet: Független Pedagógus Fórum (FPF)

10.00. Megnyitó – Barlai Róbertné, az FPF vezetője

Hol hallottam először az erősségek szerepéről az emberekkel való bánásmódban? Miért fontosak a saját erősségeink? A beérkezett történetek rövid ismertetése.Csak egy kattintás? Lehet-e szemléletet váltani?

PROGRAM - 12.30-13.30

Plenáris előadások (10.15-12.30)

Erősségek a fókuszban

Erősségelmélet és a kutatások - Manchin Róbert szociológus (45 perc)

A pozitiv iskolaprogramokkal kapcsolatos értékelő kutatások rövid áttekintése és az erősségekre alapozott iskolai beavatkozások fejleményei a világban. A legizgalmasabb 4-5 kutatási irány friss eredményei.

A Csikszentmihályi professzor által inspirált kutatási eredmények a lemorzsolódás megelőzéséről az erősségek megismerése révén.

Shane Lopez (Gallup adatok alapján) végzett kutatásai a REMÉNY kultiválásának hatásairól.

Seligman PERMA modelljének alkalmazási tapasztalatai (PERMA - Positive emotions, Engagement, Relationships, Meaning, and Accomplishment -- mint az iskolai életminőség és megtartó erő legfontosabb tényezői)

Druckman és a felismerés hogy a jellemformálás, különösen az önfegyelem, kitartás és határozottság (GRIT) a hosszabb távú sikeresség szempontjából fontosabb, mint az akadémiai tudás elsajátítása.

Egy bevált nevelési projekt: Komplex Instrukció Program (KIP) – Borbélyné Nagy Éva oktatási szakértő, Losonczi téri általános Iskola: Stenczinger Csilla igazgató, Földi Judit történelem szakos tanár (30).

Erősségek az iskolában. Tapasztalatok az erősségek középpontba állításával a mindennapi gyakorlatban.

- Tanulói erősségek azonosítása, tudatosítása és támogatása
- Pedagógusok erősségeinek tudatosítása, alkalmazása a gyermekek egyéni fejlődése szolgálatában
- Erősségek intézményen belüli hatása a szervezetre, a szervezeti klímára. Az iskolával történő elégedettségre.
- Kreativitás, mint erősség – tanulói és pedagógusi kreativitás kölcsönhatása.
- A pedagógiai alkotómunka, mint az iskola megtartó ereje. A KIP, mint a pedagógus szakmai presztízs magasabb szintjének egyik kulcsa.

Pedagógus továbbképzések, iskolavezetés és az osztálytermi munka tapasztalatai.

A fejlesztés lehetőségei a társadalom peremére szorult iskolákban – Thaisz Miklós ügyvezető igazgató és kollégái, Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány (30)

Gyakorlati tapasztalataink alapján meggyőződésünk, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű családok, fiatalok segítése akkor lehet igazán hatékony, ha a gyerekekkel már a lehető legkorábbi időponttól, már a fogantatástól kezdve a legmegfelelőbb szakemberek foglalkoznak, és a családokkal szorosan együttműködve elkísérik a fiatalokat egészen a szakképzettség megszerzéséig, sőt, bizonyos esetben még annál tovább is. A Máltai iskolák részéről nem kínálunk csodaszert, nincsenek mindenkire érvényes receptjeink, megoldásaink, abban viszont biztosak vagyunk, hogy minden település, minden iskola esetében alkalmazkodni kell a helyi közösség sajátos igényeihez.

KÉRDŐJELEK, GONDOLATOK, PÁRHUZAMOK

Daniel Pennac: Iskolabánat c. könyv íróját szándékaink ellenére élőben sajnos nem látjuk, nem tudtuk elérni, de egy videofilmet lefordítottunk, dr. Csontos Jánosné Jutka címzetes igazgató idézi meg a könyvből is az író szemléletét.(30)

Kiváló, tanulságos olvasmány a mai pedagógusok, szülők számára!

Az egykor maga is reménytelenül írástudatlan, rossz tanulóból lett tanár, saját gyerekkori tapasztalataira építve fejtegeti a meg nem értett diákok viselkedésének okait. Az író soha nem tudja elfelejteni, hogy annak idején neki is néhány lelkiismeretes tanító hozta meg az átalakulást, akik valószínűleg nem is tudnak róla, micsoda változást idéztek elő egy–illetve számtalan –reménytelennek hitt gyerek életében. A tanulók, akik a – valószínűleg nem alaptalanul – rájuk ragasztott problémás, reménytelen jelzők kapcsán nem tudnak, és egy-egy kivételtől eltekintve nem is akarnak megváltozni, már a saját tanítványai.

Az író hat fejezetben, hatféleképpen beszéli el érzelmeit

13.30 – 14.15 SZÜNET - Ebéd, könyvárusítás, folyóirat bemutatók

Szekcióbeszélgetések (14.15 - 15.00)

1. Mit tehet a család? - Ádám Zsuzsanna – szakértő

A társadalom, a környezet és a család szerepe meghatározó a gyermek, fiatal életében. Mindezt egészíti ki a közoktatás valamennyi színtere. Az életkori sajátosságok figyelembevételével az óvoda és iskola segíti a személyiség fejlődését, de nem vállalhatja át a család szerepét. A növekvő társadalmi távolságok, a leszakadó családok gyakran olyan szerepvállalásra késztetik a pedagógust, melyek súrolják kompetencia határait.

Hogyan vonható be a család az oktatás mindennapjaiba?

Tudjuk-e, hogy a gyermek honnan jön és hová megy haza?

Milyen lehetőségeink vannak a család és az intézmény hatékony kapcsolatának növelésére?

2. Mi tehet az osztályfőnök? – Szekszárdi Júlia az Országos Osztályfőnöki szakmai Egyesület elnöke

Az osztályfőnöki szerep az utóbbi két évtizedben sokat változott, de van legalább két olyan eleme, ami jelenleg is érvényes. Az egyik a személyesség, a másik pedig a kortárscsoport (az iskolai osztály) nevelő erejének tudatos kihasználása. Mivel a felgyorsuló világban a pedagógus gyakran kerül olyan helyzetek elé, amilyenekre nem számított, szembesül korábban ismeretlen kihívásokkal, felértékelődnek bizonyos kompetenciák, amelyek elengedhetetlenek ahhoz. hogy a mai világban a mai gyerekekkel boldogulni lehessen, meg lehessen velük szerettetni az iskolát, a tanulást. A szekcióban a szekciótagok megélt tapasztalatai alapján, megélt helyzeteket elemezve beszélünk arról, hogy miként lehet korunk követelményeivel összhangba hozni ezt a hagyományos, de szükségszerűen megújítandó szerepet. A rendezvény koncepciójának megfelelően próbálunk a pozitív élményekre fókuszálni, ami természetesen nem jelenti azt, hogy ne lehetne őszintén beszélni a felmerülő nehézségekről, problémákról. Bizonyos megoldhatatlannak vélt helyzetek többoldalú elemzése segíthet saját pedagógiai szerepünk megítélésében, többszempontú elemzése cselekvési lehetőségeink számbavételében.

3. Lehetőségek a szakképzésben – Málnási-Szász Myrtill gimnáziumi-szakgimnáziumi igazgató

A vezető koncepciója:

- közös célok, Mi-tudat kialakítása
- a bizalom légkörének megteremtése
- problémakezelés

A szakember koncepciója (ifjúságvédelmi, mentálhigiénés szakember)

- hogyan érvényesül a vezetői koncepció a pedagógusok munkájában
- hogyan jut el az egyes gyerekig

A résztvevők példái

Válasz a felvetődő kérdésekre

Tanulság, üzenet megfogalmazása

Szekció-beszámolók (15.00- 15.30)

Fontos közlendők, visszacsatolások, kérdések és felvetések a délelőtti előadásokhoz

Kötetlen beszélgetés a témáról. Vezeti Barlai Róbertné (FPF ügyvivő)

A konferencián való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött! Mindenkit szeretettel várunk!

Jelentkezés: barlaine@fpf.hu e-mail címre, február 17.-ig, mobil: 30-9649276

A rendezvény a NEA támogatásával jött létre.

A mellékletek ide kattintva érhetők el.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
--
2018.12.14.
„Száműzetésben” a középiskolában. Ősi János írása
A cím keresettnek tűnhet, sőt hatásvadásznak, de talán megbocsátható, ha mindjárt hozzáteszem, hogy ez egy tanítási óra címe egy érettségi előtt álló, szakgimnáziumi gépész osztá...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.12.13.
„A gyerekeket tényleg nem érdekli Petőfi meg Arany” (Beszélgetés Csovcsics Erikával)
A fiatalok jól tudják, hogy melyik pálya milyen egzisztenciát ígér. Tudják, hogy a versenyszférában a kétszázezer forintos nettó pedagógusbérnél sokkal többet lehet keresni. Ma azokban...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.13.
Kovács Zoltán: A Közép-európai Egyetem továbbra is működik
Az Egyesült Államok budapesti nagykövete eleinte próbálta kompromisszumra bírni Magyarországot, Orbán Viktor azonban elutasította próbálkozásait, miután David B. Cornstein egyszerűen csak...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2018.12.13.
Államkincstár: a fiatalok pénzügyi tudatosságát fejleszti a videópályázat
Borbély László András elmondta: a pályázat elsődleges célja az volt, hogy a fiatalok figyelmét felhívják a megtakarítások és a pénzügyi ismeretek fontosságára. A Magyar Államkincstá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.13.
A történelemhamisítás neohorthysta iskolája: értelmiség a hatalom árnyékában
Divatok jönnek-mennek, a történész oknyomozó küldetése marad – véli Krausz Tamás történész, aki szerint a régiónkban létrejött egy olyan új értelmiség, amelynek egyetlen célja, hogy...
(Forrás: mérce)
--
2018.12.13.
A szegénység és a szegregáció ellen harcol az idei Prima Primissima Közönségdíjas Infostart / InfoRádió
Az Igazgyöngy Alapítvány szakmai vezetője azt is elárulta, hogy az alapítvány ötlete akkor jött, amikor olyan állami iskolában tanított, ahol magas volt a hátrányos helyzetű diákok ará...
(Forrás: Infostart)
--
2018.12.13.
Az ombudsman Kásler Miklóshoz fordult a kaotikus iskolaérettségi vizsgálatok ügyében
Székely László jelentésében több ajánlást is megfogalmazott a szaktárca és a hatóságok számára is. A biztos a gyámhatósági eljárások kapcsán szintén visszásságot tárt fel, ugyanis...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.12.13.
A felvidéki magyarok kértek Orbántól egy iskolát, stadiont kaptak
Az Átlátszó újságírói kikérték az összes vonatkozó szerződést a támogatások elosztásában közreműködő szervezetektől, a kapott információt pedig egy cikksorozatban dolgozzák fel...
(Forrás: index)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek