OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2018. február 14.
» Hozzászólások (0)

Szalagavató a Zöld Kakasban

Ugye, úgy hangzik ez a cím, mintha arról írnék, milyen is volt a szalagavató egy Zöld Kakas nevű étteremben? Esetleg klubban. Pedig a Zöld Kakas, mely amúgy hivatalosan Zöld Kakas Líceum, valójában egy alternatív középiskola. Olyan fiataloknak ad második (vagy hát kinek épp hányadik) esélyt, akik valami miatt nem tudtak beilleszkedni az állami oktatási rendszerbe. Sok oka lehet ennek. Tanulási nehézség, családi problémák, anyagi gondok – és nyilván az időben egyre inkább visszafelé „haladó” iskolarendszerünk is. Kerényi Mária és Braun József 21 évvel ezelőtt döntöttek úgy, hogy nem mindennapi iskolát alapítanak nem mindennapi fiataloknak – hálás vagyok a sorsnak, hogy e tanév szeptemberétől itt is taníthatok.

A hétköznapok eléggé különböznek a „ZK”-ban az állami oktatáshoz képest. A tanítás legkorábban is csak 9-kor kezdődik, egy nap nincs 5 óránál több, nincs csengő, portás, hetes. Nincs fegyelmi tárgyalás, de van szakszerű. asszertív konfliktuskezelés. Nincs kötelező tanári értekezlet, de van sok, kis létszámú „stáb”, melyeken a részvétel önkéntes és intenzív, és melyek mindig a diákokról és a konkrét, iskolai történésekről szólnak. Nincs felügyelő tanár, de van mentor, nincs magázás, az iskola két vezetőjét a diákok épp úgy Marinak és Jóskának hívják, mint a kollégák. Nincs kötelező tanterv, de van sok pedagógiai kísérlet, nincs tankönyv, de vannak izgalmas és kreatív projektek. A falakat a diákok festik színesre, és nem tilos az osztályterembe kanapét vinni. Nincs lőtér, van jógaterem. Nincs menza, de szabad sütni-főzni a konyhában. És még sorolhatnám.

Kíváncsian vártam, milyen lesz itt a szalagavató. Mely persze valójában nem is a Zöld Kakas épületében, hanem a Ferencvárosi Művelődési Központ színháztermében volt. „Nem is értem” – mondja Jóska – „ezek a mi polgárpukkasztó, renitens gyerekeink hirtelen egészen konzervatívak lesznek, amint a szalagavatóról van szó. Hetekig tartó, elszánt készülődés, szmoking, báli ruhák, angol keringő, bécsi keringő…” Mari nevet. „Jóska, hát te ezt nem érzed át! Egyszer az életben a mi lányaink is szeretnének hercegnők lenni!”

A „hercegnők” tényleg pont olyan szépek és izgatottak, mint bárhol máshol – minden giccsével, indokolatlan csipkéjével és fodrával, avitt szmokingjával, nyakkendőjével is szeretem a szalagavatókat, pedig anno, visszahúzódó, szemüveges kamaszlányként nem nagyon hatott meg a dolog. Bár a szemüvegem még megvan, most már rendre bepárásodik, amikor a tanítványaimat látom így. A fiatalság ünnepe ez, a felnőtté válásé, átfénylik rajta az együtt töltött idő, és persze mindaz, ami még lehet.

Zöld Kakasos érettségizőnek lenni azért talán mégis csak egy kicsit más, hiszen ezekről a fiatalokról már sokszor és sokan lemondtak. Valószínűleg maguk a diákok sem hitték mindig, hogy egyszer ilyen közel kerülnek majd a sorsdöntő vizsgához. Ha a táncok egy része klasszikus is, a teljes műsor ugyancsak rendhagyó. Diákok és tanárok rapelnek, énekelnek, zongoráznak, a két „bemondó” tanuló, Kristóf és Balázs pedig nem egy fekete mappából olvas fel feszengve, hanem profi „sohwman”-ekként, szellemes improvizációkkal, sok humorral kötik össze a műsorszámokat.

Szép, amikor Kerényi Kata kolléganőm felolvassa a közel húsz éve érettségizett öregdiákok levelét.

„(…) egy olyan iskolában és közegben voltatok és lesztek - ki hónapokat, ki éveket -, ami valóban sokszínű és ettől lett igazán gazdag; ez igenis egy olyan érték, ami erőssé tesz titeket. (…) Egy dolgot megtanultam sok év alatt: egyikünk zsebében sincs ott a bölcsek köve, senkinek, mindannyian emberek vagyunk, így tévedünk és hibázunk, vannak erősségeink és vannak gyengeségeink, de senki nem több és nem kevesebb másoknál. A nyitottságunk, a változás elfogadása az, ami az igazi tudást adja. Onnan kerültem ki én is, ahonnan most ti is. Most egyetemre járok, pályázatokkal foglalkozom projekt-menedzserként, mellette sportszerforgalmazó cégnél vagyok alapember, és számtalan közüggyel igyekszem foglalkozni (…) Nem a tévedhetetlenségben van az erő, hanem abban, hogy mindig őszinte legyél magaddal szemben és soha ne add fel, de tényleg soha, bármi is legyen a vágyad, a célod. Izgulni szabad, félni természetes, de nem hinni saját magadban tilos!” – üzente Nagy Tamás a ZK végzőseinek.

T. Varga Veronika szavai is sokunkat szíven találtak. „(…) Sokféle másság van, autista gyermeket nevelő szülőként állíthatom, nem könnyű a mássággal együtt élni nap mint nap. De ez nem baj (…) Bármiben is térünk el a normától, a megszokottól, gazdagszunk tőle, ahogy a környezetünk is. Attól, hogy állami iskolában nem boldogul valaki, még nem biztos, hogy az az ő hibája. Nekem se ment, de mikor Marival és az akkori tanárokkal találkoztam, ők segítettek átlendülni a nehézségeken, emberi hangon, egyenrangú félként kezelve, egyénre szabadva tanulhattam. (…) Ide jóval könnyebb volt beilleszkedni, és az itt töltött éveim után az egyetemen is, ahol diplomáztam. A különcségek, amikért korábban kinevettek, a javamra váltak, profitáltam a könyvet szeretetéből például. Nemcsak minket néztek más szemmel, a világot is, ezt tapasztalhattátok ti is. Nekem biztonságot és nyugalmat adott, sok ilyen iskola kellene.”

Szép, amikor a diákokra feltűzik a szalagot – minden diák maga választja meg, hogy ki teszi ezt. Lehet az csoportvezető, kedvenc tanár, mentor, szülő, jó barát – vagy akár egy régen látott, meglepetésül külföldről hazatoppant „nagy tesó”. Most értem meg igazán Braun Józsefnek azokat a szavait, amiket első találkozásunkkor mondott nekem, mikor elmondtam neki, hogy szeretnék én is a Zöld Kakasban tanítani. Hogy náluk nincs állásinterjú, nem úgy van az, hogy a főnök megmondja, ettől az évtől ez a kolléga ennyi és ennyi órában a munkatársunk lesz. Nem. Először meg kell ismerkedni a többi tanárral, csoportvezetőkkel, diákokkal, és a kapcsolódások útján körvonalazódik egy ösvény, mely a Zöld Kakasban egy pedagógus útja lehet. „Az évek során rájöttünk” – mondta Jóska – „hogy, ami igazán számít a pedagógiában, az nem más, mint az emberi kapcsolatok.”

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.15.
Az óvszernek van értelme az iskolákban az ENSZ szerint
Az ENSZ Népesedési Alapja adott ki egy jelentést, amelyből kiderül, hogy ha óvszereket osztanak az iskolákban, azzal egyrészt megelőzhetők különböző nemi úton terjedő betegségek, másr...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Volt már idén szülői értekezleten? Volt bármi értelme?
Az osztályfőnök ismerteti a fontos dátumokat, határidőket, beadandó pénzeket, általánosságban beszél az osztályról. A szülők közben aláírják a megfelelő papírokat. Tanév elején...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Új világ köszönt a Corvinusra - ezek a változások
A Budapesti Corvinus Egyetemen változni fog az ösztöndíjas és az önköltséges hallgatók aránya - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában az intézmény kancellárja. Pavlik Lívia hangs...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.14.
Kimondta a bíróság, hogy az Emmi a felelős a roma gyerekek szegregációjáért
Több mint tíz éve indított pert az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) ellen, amiért majdnem harminc iskolában szegregá...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.14.
ÉrinTETTEK. Gondolatok a találkozás kultúrájához. Karlowits-Juhász Orchidea előadása
A Másvalaki-Problémája-pajzs egy módfelett egyszerű és hatásos álcázó rendszer, ami egy egyszerű zseblámpaelemmel is több mint száz évig működik, mégpedig azért, mert az emberek term...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.14.
Ezt már tényleg nehéz elhinni: a CEU után Széchenyi Magyar Tudományos Akadémiáját is a levesbe aprítaná a kormány
Lehet, hogy nem is megérteni nehéz, mit akar pontosan a kormány a Magyar Tudományos Akadémiával (MTA), hanem elfogadni. Nagyon úgy tűnik ugyanis, hogy átalakítás címszó alatt a kormány egyszer...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.14.
Oktatási kudarcok után itt a teljes újratervezés: emelnék a tankötelezettség korhatárát
A szakképzés népszerűtlenségéért a pedagógusokat és a szülőket is felelőssé teszik. Mint írták, sok általános iskolában a gimnáziumi továbbtanulás a sikerkritérium a tanárok és...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.14.
Honvédelmi Sportközpontok hálózatát akarják létrehozni
A hazafias nevelés kialakítására létrehozott tárcaközi szakértői munkacsoport jelenleg stratégiát alkot, hogyan lehet a hazafias nevelést oktatás-módszertanilag kialakítani, igazodva a...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.13.
Hercsel Adél: Budaházy Edda Művek Zrt.
Ahogy a CSOK négy évvel ezelőtti bevezetésével, a magyarok közt most is biztosan lesznek jó páran, akik jól járnak a felújított 3-3-4 projekttel, ám a nagy képet szemlélve a családvédelmi...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek