OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2018. április 7.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
       

Fedél Nélkül az iskolában

A Menhely Alapítvány által kiadott Fedél Nélkül című lapnak rendszeres olvasója lettem, amint Budapestre költöztem és tanítani kezdtem a Kozma Lajos Faipari Szakgimnáziumban. Tetszett az újság missziója. Már a lap terjesztése is munkalehetőség az anyagilag rászorulóknak, írása, szerkesztése pedig sokaknak segít emberi méltóságuk, önbizalmuk megőrzésében, tehetségük kibontakozásában. Tetszettek az interjúk, a riportok, a képek, a versek, a novellák. Magyaróráim rendszeres kelléke lett az újság, és külön öröm, hogy egy idő után a lap néhány szerzőjével sikerült szorosabb együttműködést is kialakítani – ezek az alkotók publikálnak a Kozmaköltészet – Friss Forgácsok nevű Facebook-csoportunkban, és részt vesznek személyesen is az évente két-három alkalommal szerveztett irodalmi kávéházunkban. Legutóbb pedig érzékenyítő foglalkozást tartottak a 10.a-ban a Menhely Alapítvány hajléktalan illetve nehéz körülmények között élő önkéntesei.

Tanítványaimmal sokszor és sokat beszélünk társadalmi kérdésekről, számomra az irodalomtanítás is – többek között – érzékenyítés. Az olvasásban talán az a legcsodálatosabb, hogy az ember kiléphet az „egó” kereteiből, és belemerülhet narrátorok, regényhősök, lírai ének gondolat- és érzelemvilágába. Meggyőződésem és szerencsére tapasztalatom is, hogy az elmélyült olvasás és persze az ehhez kapcsolódó, tabuk nélküli, őszinte beszélgetés fejleszti az empatikus készséget. Az empátia fókuszába pedig gyakran kerülnek nehéz sorsú emberek – romák, hajléktalanok, menekültek, sérültek, vagy bármilyen, egyéb másság keresztjét cipelő felebarátaink. Nem féltem hát ettől az órától, mert tudtam, bízhatom a tanítványaimban – nyitottsággal és érdeklődéssel fogadják majd a vendégeket. Tudtam azt is, hogy a Menhely Alapítvány munkatársai is értik a dolgukat – az óra mégis olyan élményt adott, mely felülmúlta minden előzetes várakozásomat.

A foglalkozást három önkéntes vezette, Mária, Gábor és Marci. Három ember, három sors, három különböző habitus. Mária komoly, figyelmes, gondoskodó – mint utólag megtudtam tőle, életének bizonyos, különösen aggasztó epizódjait azért hallgatta el, mert „túl szomorú lenne az ezeknek az aranyos fiataloknak”. Gábor csendes, töprengő, lírai alkat, verseit a fent említett csoportunkban gyakran olvashatjuk, sőt, újabban a diákok írásait is szívesen feldolgozza. Marci határozott, harsány és sziporkázóan szellemes – profi pedagógusok is megirigyelhetnék, amilyen hozzáértéssel, humorral, határozottsággal, kiváló ritmusérzékkel a programot koordinálta.

Néhány jégtörő játék után Mária és Gábor elmesélték a személyes történetüket - egyes szám első személyű narrátorok novelláit hallgattuk. Ahogy Hemingway mondaná, épp csak a „jéghegyet”, de a jégtömböt mindannyian sejthettük és érezhettük a felszín alatt, és ettől mintha egyszerre hűvösebb lett volna a zsúfolt teremben. A csaknem harminc kamasz fiú odaadó befogadónak bizonyult – a máskor ezerfelé kalandozó figyelmük száz százalékosan oldódott fel a két elbeszélésben, az egyébként szinte mindig jellemző, élettel teli (nem mondom, türelmemet időről időre próbára tevő) zsibongás megszűnt, csak a narrátorok hangját hallhattuk, amint megelevenedett a múlt, amint feltárultak a sorsok szeszélyes, különös elágazásai és hullámvölgyei.

A megszeppent csend után viszont, profi dramaturgiai érzékkel, következett a „társasjáték”, melyben a pályán lépdelő „bábuk” az önként vállalkozó diákok voltak, akik egy-egy hajléktalan fiatal szerepébe bújva játszottak el elgondolkodtató, vicces vagy épp éles élethelyzeteket. A foglalkozást tartók is nagyon ügyesen improvizáltak – rendőrt, szociális munkát, mentőst, segítőkész vagy épp közömbös, netán ellenséges „járókelőt” alakítva.

Az előző óra megrendítő csendje után jól esett sokat nevetni, és én ismét csak büszke lehettem a fiúkra. A társasra vonakodás nélkül jelentkeztek a diákok, és teljes beleéléssel alakították a különböző szerepeket, figyelmével továbbra is mindenki jelen volt, az egész osztály játszott, komolyan, ahogy azt még Karinthy tanította. A foglalkozás során a jó válaszokért kiosztott Fedél Nélkül újságokat mindenképp szerették volna kifizetni az óra után, alig győzték elhárítani ezt a Menhely Alapítvány mosolygó önkéntesei.

Kedves Tanárkollégák, hadd legyen ez a reklám helye. A Menhely Alapítvány bármelyik budapesti középiskolában szívesen tart érzékenyítő foglalkozást – legjobb, ha egy osztálynak legalább kétszer 45 perc a rendelkezésére áll. Az önkéntesen nagy örömmel tartanak foglalkozást ingyen is, azonban tiszteletdíjat – amennyiben az intézménynek módjában ál az ügyet támogatni – elfogadnak.

Én szeretettel ajánlom. Nem csak a hajléktalan emberekről, de saját tanítványainkról és önmagunkról is sokat tanulhatunk.

Sulyok Blanka

Kapcsolatfelvétel:

Balog Gyula programkoordinátor
tel: 06-20/260-5533
email: balog.gyula@menhely.hu
Szenográdi Réka programfelelős
tel: 06-20/277-50-30
email: fedelnelkul@fedelnelkul.hu
a programról bővebben itt.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.15.
Az óvszernek van értelme az iskolákban az ENSZ szerint
Az ENSZ Népesedési Alapja adott ki egy jelentést, amelyből kiderül, hogy ha óvszereket osztanak az iskolákban, azzal egyrészt megelőzhetők különböző nemi úton terjedő betegségek, másr...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Volt már idén szülői értekezleten? Volt bármi értelme?
Az osztályfőnök ismerteti a fontos dátumokat, határidőket, beadandó pénzeket, általánosságban beszél az osztályról. A szülők közben aláírják a megfelelő papírokat. Tanév elején...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Új világ köszönt a Corvinusra - ezek a változások
A Budapesti Corvinus Egyetemen változni fog az ösztöndíjas és az önköltséges hallgatók aránya - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában az intézmény kancellárja. Pavlik Lívia hangs...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.14.
Kimondta a bíróság, hogy az Emmi a felelős a roma gyerekek szegregációjáért
Több mint tíz éve indított pert az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) ellen, amiért majdnem harminc iskolában szegregá...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.14.
ÉrinTETTEK. Gondolatok a találkozás kultúrájához. Karlowits-Juhász Orchidea előadása
A Másvalaki-Problémája-pajzs egy módfelett egyszerű és hatásos álcázó rendszer, ami egy egyszerű zseblámpaelemmel is több mint száz évig működik, mégpedig azért, mert az emberek term...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.14.
Ezt már tényleg nehéz elhinni: a CEU után Széchenyi Magyar Tudományos Akadémiáját is a levesbe aprítaná a kormány
Lehet, hogy nem is megérteni nehéz, mit akar pontosan a kormány a Magyar Tudományos Akadémiával (MTA), hanem elfogadni. Nagyon úgy tűnik ugyanis, hogy átalakítás címszó alatt a kormány egyszer...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.14.
Oktatási kudarcok után itt a teljes újratervezés: emelnék a tankötelezettség korhatárát
A szakképzés népszerűtlenségéért a pedagógusokat és a szülőket is felelőssé teszik. Mint írták, sok általános iskolában a gimnáziumi továbbtanulás a sikerkritérium a tanárok és...
(Forrás: Népszava)
--
2019.02.14.
Honvédelmi Sportközpontok hálózatát akarják létrehozni
A hazafias nevelés kialakítására létrehozott tárcaközi szakértői munkacsoport jelenleg stratégiát alkot, hogyan lehet a hazafias nevelést oktatás-módszertanilag kialakítani, igazodva a...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.13.
Hercsel Adél: Budaházy Edda Művek Zrt.
Ahogy a CSOK négy évvel ezelőtti bevezetésével, a magyarok közt most is biztosan lesznek jó páran, akik jól járnak a felújított 3-3-4 projekttel, ám a nagy képet szemlélve a családvédelmi...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek