OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2005. november 27.

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 25.

Harc a szülőkkel, avagy a lemez két oldala

A lemeznek mindig (legalább) két oldala van, és mindig fontos meghallgatni a másik felet is.

A cím és az ötlet abból az időből származik, amikor még bakelit hanglemezeken hallgattunk zenét, és ennek a lemeznek volt A és B oldala is. „Megint ugyanaz a lemez!” Sóhajtottak fel a néhány évtizeddel korábbi tizenévesek. Ma már lehet, hogy jobban megértenék a dolgot tanítványaink, ha fájlokat vagy trackeket emlegetnénk. A technika változik, de a serdülők és szüleik közötti feszültségek örökzöld témáknak számítanak.

A serdülőknek a szüleikkel kialakult konfliktusaik napjainkban is gyakran előforduló jelenségek. A következő párhuzamos monológok segítségével lehetőség nyílhat arra, hogy kamasz tanítványaink beleéljék magukat az őket korlátozni próbáló szülők lelkivilágába, megértsék az ő szempontjaikat. Így esetleg ötleteket kaphatnak ahhoz, hogy milyen módon közelítsenek hasonló esetekben saját szüleikhez. Ráébredhetnek arra, hogy a felnőttekkel folytatott kommunikáció eredményességéért ők maguk is felelősek, rajtuk is múlik tehát, hogy miként alakul a folytatás.

Nagyon fontos, hogy a gyakorlat segítségével a gyerekek belássák: a szülőnek is joga van tévedni, idegesnek lenni, aggódni, és hogy a gyerek is felelős mindazért, ami vele, körülötte történik.

A következő szövegek feldolgozását a serdülő, tehát a 12 évesnél idősebb korosztálynak ajánljuk.

1.

A szülő mondja: Mi ez a disznóól?

Őrület, hogy Nóri szobájában nagyobb a rendetlenség, mint a 13 éves öccsénél. Reggelenként, mint minden lány, felvesz egy ruhát, aztán két másodperc múlva egy másikat, és óriásira nő a ruhakupac, mire megtalálja a megfelelőt. A pólók, szoknyák persze ott maradnak, szanaszét hevernek, akár a füzetek, könyvek, kazetták. Azt persze szereti, ha van az íróasztalon egy vázában virág. A múltkor kíváncsi lettem, vajon mikor fogja az elszáradt, kókadt virágot frissre cserélni, és vártam... Türelmesen. Amikor már végképp nem bírtam tovább, az asztal kellős közepére tettem a vázát, hátha így eszébe jut felfrissíteni. Másnap a váza hanyagul félretolva ott virított a kókadt virággal az íróasztalán.

A gyerek mondja: Nekem is kell egy zug, ahol nyugtom lehet!

De hát miért néznek be folyton a szobámba?! Persze, tudom, van ott egy nagy ruhásszekrény, amit közösen használunk az anyuval, de hát nem csinálhatok mindig nagytakarítást, mielőtt az anyu benyit. Néha, ha igazi rendetlenség van, az engem is zavar, olyankor persze rendet rakok. De nem értem, miért kell olyan dolgokon idegeskedni, mint hogy gombócban hagyom a zoknit, és nem görgetem ki, mielőtt a szennyesbe dobom, vagy hogy mikor cserélek virágot a vázában. Az anyu a múltkor direkt az asztal közepére tette, hogy észrevegyem. Pedig előtte is láttam már, hogy elszáradt a virág, de engem nem zavart annyira, csak a váza, azt arrébb is tettem.

2.

A szülő mondja: Hogy nézel ki???

Nem szívesen szólok bele az öltözködésébe, tudom, hogy ez fontos állomása a személyiség fejlődésének, de néha katasztrofális, ahogy kinéz. Ez a finom arcú, törékeny kislány kizárólag fekete holmikban jár, mintha gyászolna. Még a körmét is feketére festi, a száját viszont tűzpirosra. Az iskolába is. A vastag szemhéjtus öregíti, akárcsak a feketére festett haj. A smink nélkül hamvas, hibátlan bőrű, kedves arcú kamaszlányom "kiöltözve", teljes díszben egy kiélt harmincasra emlékeztet. Nagyon bánt. Ha a lányommal ismerősökbe botlom, azon veszem magam észre, hogy folyton magyarázkodom: "Jövőre kinövi ezt a fekete divatot!" Még ha csúnya lenne, jobban elviselném, mint így, hogy szánt szándékkal csúfítja el magát.

A gyerek mondja: Jól nézek ki...

Nálunk legtöbbször az öltözködésem miatt kell hallgatnom ugyanazt a lemezt. Minden reggel ez van műsoron. Megértem, hogy nem egészen felelek meg anyám ízlésének, de mégsem járhatok rakott szoknyában suliba. Régebben az volt a baja, hogy túl fiúsan öltözködöm, most a vampos stílus ellen van kifogása. Mindenki más szerint a fehér bőröm miatt jól áll a piros rúzs és a fekete haj, a sötét cuccokról pedig köztudott, hogy karcsúsítanak, ráadásul remekül variálhatók. Én elfogadom anyu - szerintem kissé konzervatív - stílusát. Nem értem, ő milyen alapon akar rám erőltetni egy olyan divatot, ami teljesen idegen tőlem. El kellene fogadnia, hogy én a saját korosztályom ízlésének szeretnék megfelelni.

3.

A szülő mondja: Amíg nincs kész a lecke, nem mész sehová

Matyi jó eszű, ambiciózus gyerek, mindig jól tanult, most viszont egyre kevesebb időt tölt a leckéi mellett. Elcsatangol suli után, hol moziba, hol pizzázni, néha csak hatra ér haza, pedig jól tudja, hogy kilenckor lámpaoltás, mert messze lakunk az iskolától, és nagyon korán kell kelnie. Ilyenkor 1-2 óra alatt próbál felkészülni a másnapi 6-7 órára, ami teljességgel lehetetlen. Ezt tükrözik a jegyei is. Úgyhogy amíg nem javít, betiltottuk a délutáni programokat.

Szűcs Édua rajza

A gyerek mondja: Nem vagyok tanulóautomata!

Nem tudom, miért nem értik meg a szüleim, hogy nekem is szükségem van a pihenésre, hogy hat-hét órás tanítás után kiszellőztessem a fejem. Amint a suliból kijövök, az íróasztalhoz láncolnak, pedig fáradtan úgysem fog az agyam. Azonkívül a gimiben új osztályba kerültem, barátokat kell szereznem. Ha a többi srác megy, én meg minden buliból kimaradok, azért, mert tanulnom kell, rám sütik, hogy magolós vagyok.

4.

A szülő mondja: Csak nem gondolod, hogy egyedül kószálsz az éjszakában?

Én lennék a legboldogabb, ha Szilvit nyugodtan elengedhetném az esti programokra, ha olyan lenne a közbiztonság, mint az én kamaszkoromban. Ehelyett tudomásul kell venni, hogy egy fiatal lány ma már nem sétálhat biztonságban késő este a városban. Mi a megoldás? Természetesen nem az, hogy eltiltjuk a szórakozástól. Sokszor elémegy a papája, persze, ilyenkor fontos, hogy a kisasszony a megbeszélt időpontban ott legyen. A múltkor csúnyán elkésett, amikor egy koncertről fél háromkor ért haza. Éjfél körül telefonált, hogy tovább játszott az előzenekar, és a sztárok még csak nemrég léptek színpadra. A férjem már elindult elé, idegeskedtem, hogy nem fogják megtalálni egymást. Szörnyű éjszaka volt! Utána megmondtuk neki, hogy soha többé nem mehet éjszakai koncertre. Így aztán következő alkalommal, meg sem kérdezte, elmehet-e, megvette előre a koncertjegyet.

Szűcs Édua rajza

A gyerek mondja: Nem vagyok már gyerek, ne zárjatok be!

Túlságosan féltenek. Amíg együtt voltam a barátommal, könnyebb volt a helyzet, mert ő mindig hazakísért, és így nem izgultak annyira. A szakításunk óta viszont mindig apu jön elém a Moszkva térig, addig a barátnőmmel megyek. Nem lehet valami kellemes, de hát ő ragaszkodik hozzá, nem én kérem tőle. Ha később jövök, haza telefonálok, hogy ne aggódjanak. Persze így is izgulnak, tudom, hogy nem alszanak el addig, amíg haza nem érek. A múltkor volt egy nagyobb balhé, amikor elmentem egy koncertre, és az éjfélkor kezdődött tíz óra helyett. Végül fél kettőkor telefonáltam haza, hogy itt vagyok a Nagyvárad téren. Tudtam, hogy végül nem fognak örülni, de hát nem én voltam az oka, hogy így alakult, különben is hetek óta erre az estére készültem.

5.

A szülő mondja: Mit gondolsz, lopom én a pénzt!?

Egyetértek azzal az elmélettel, hogy olyan reális összeget kell adni zsebpénzként a gyereknek, amiből ténylegesen gazdálkodni tud. Annál többet viszont egy fillért sem. Csak hát kérdés, hogy mekkora az az összeg. Balázs zsebpénze havonta háromezer forint, ebből a koncertet, mozijegyeket, a fagyizásokat, kazettákat és hasonló tini-kiadásokat kell kigazdálkodnia. Ez a legritkább esetben sikerül. Persze, tudom, hogy elég, ha néhányszor beül a McDonald'sba, és az egész havi zsebpénzét elhamburgerezi. Néha az az érzésem, hogy a fiam a családi kasszát kimeríthetetlen kútnak tekinti, amiből mindenki kedvére meríthet.

A gyerek mondja: A zsebpénz is inflálódik!

Villámgyorsan elfogy a zsebpénzem. Néha az öcsémtől kérek kölcsön, vagy megpróbálkozom a mamánál, de az ő türelmüknek (és pénztárcájuknak) is van határa. A tavaszi szünetben volt egy cikis eset, amikor egy délután elköltöttem a zsebpénzemet a Vidám Parkban. Másnap elcsábítottam a testvéremet, vele is felültünk mindenre, és az ő zsebpénze is odalett. Persze a mamáék annak idején nyugodtan járhattak a Vidám Parkba, mert akkor minden pár forintba került.

Javaslatok a feldolgozáshoz

1. változat

A szülők és a gyerekek szövegeit szerepkártyákra tesszük, és szétosztjuk. Rövid gondolkodási idő után szituációs játékokat kezdeményezünk az azonos helyzetben lévő szülő és gyerek között. A szituációs játékok előadása után beszéljük meg az osztállyal a benyomásokat, illetve idéztetjük fel azokat a jelenethez hasonló saját élményeket. Célszerű az egyes jeleneteket ugyanazon szereplőkkel, de fordított szereposztással eljátszatni, és ezt követően megvitatni a különböző változatok tanulságait. (Döntés kérdése, hogy hány helyzet feldolgozására vállalkozunk.)

Megvitatható kérdések:

Milyen érzés volt szülőnek lenni ebben a helyzetben? És milyen érzés volt gyereknek lenni?
Mi a véleményetek a jelenetben szereplő gyerekről? Voltatok már hasonló helyzetben?
Hogyan lehetne a helyzetet megnyugtatóan rendezni?

2. változat

Az osztály két hasonló létszámú csoportra oszlik: az egyik csoport tagjai a szülőket, a másikéi a gyerekeket képviselik. A nagycsoportok ezt követően annyi kiscsoportra bomlanak, ahány helyzetet fel akarunk dolgoztatni. A kiscsoportok megtanácskozzák, hogy milyen érvek hozhatók fel az általuk képviselt szereplő igaza mellett.

Az érveket írásban rögzítik, és a listával felszerelve megkeresik azt a másik nagy csoportban található kiscsoportot, amelyik ugyanazt a történetet dolgozta fel a másik fél szemszögéből. A két kiscsoportból létrejött társaságok feladata, hogy ütköztessék érveiket, és megegyezésre jussanak. Minden esetben kerüljön sor egy-egy jegyző és egy-egy szóvivő megválasztására. A jegyző feladata rögzíteni a két fél érveinek ütköztetését. Fontos, hogy a vitára meghatározott időkeretet adjunk (kb. 5-7 perc), nehogy a gyerekek elkalandozzanak a lényegtől. A választott szóvivők (a jegyző segítségével) ismertetik az osztállyal a vita menetét és eredményét.

Kérdések és feladatok

Általában miért alakul ki konfliktus a tizenévesek és szüleik között?
Mit várnak a kamaszok ilyenkor a szüleiktől?
Vajon mi éreznek ezekben a konfliktushelyzetekben az érintett szülők?
Mit tehet a gyerek annak érdekében, hogy a hasonló helyzetek megnyugtató módon záruljanak?
Idézzetek fel olyan helyzeteket, amikor szembekerültetek a szüleitekkel! Mit gondoltatok, mit tettetek, mit éreztetek akkor? Hogyan látjátok a helyzetet utólag? Mit tennétek másként, mint akkor?

Forrás: Sallai Éva – Szekszárdi Júlia:
Tanári kézikönyv az Emberi kapcsolatok című tankönyvhöz.
AKG Kiadó, Budapest, 1999. 154–156. o.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek