OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. október 11.
Címkék:
 

Gyulai Zsuzsanna

„Nagyon sok mindent veszítettem el egy pillanat alatt”

Részletek egy internetes naplóból

2007. június 24.

Évzárási adminisztráció. A világ leggyűlöltebb feladata – számomra legalábbis. Ha adminisztrátor szerettem volna lenni, akkor nem megyek el tanárnak. De tanárnak mentem – és mégis belefulladok a sok papírba.

Az elmúlt két hétben egy 45 fős estis és egy 25 fős nappalis osztályt adminisztráltam le. Összesen megírtam 51 bizonyítványt (azért csak ennyit, mert az estin a 45-ből csak 26-an végezték el az évet.) Az estisekkel nem volt gond, de a nappaliban! Na, az zűrös volt! Eleve ott kezdődik, hogy pénteken 3-ra volt kész az osztályozó konferencia, azaz hivatalosan akkor lehet elkezdeni a bizonyítványok és törzslapok kitöltését. Az összeolvasásra kijelölt kollégák és az igazgató azt kérte, hogy hétfő reggelre már legyenek kész anyagok, hogy a kedd délutáni bizonyítványosztásig mindenkié kész legyen. Igen ám, de a naplókat, a bizonyítványokat és a törzslapokat nem szabad hazavinni. Hivatalosan legalábbis nem. Normális elvárás, hogy pénteken délután maradjon bent az ember, hogy megírja? És a saját gyerekeimet meg hova teszem?

Végül is kész lettem hétfőn tízre, össze is olvastuk délig, megnyugodva mentem haza, hogy minden rendben. És akkor délután jön egy telefon a suliból, hogy újra kell írnom a bizonyítványokat! Mert rossz pecsét került rájuk! Végigzokogtam a belvárost, többen hülyének néztek.

2007. június 28.

Ennyi volt. 12 éve vagyok ebben a suliban, és most vége. Ma (MA!!!!!!!) megkaptam a felmondásomat. A következő tanévben már nem tanítok itt. Elbúcsúzni nem tudtam, tegnap a kirándulás végén úgy köszöntem el az osztályomtól, hogy ősszel találkozunk. Persze volt, hogy mennyit köszönhet nekem az iskola, meg hogy az első pedprogram, meg hogy sni-s program, meg hogy tantárgyakkreditáció (a mentálhigiéniát én csináltam meg). És akkor miért is én? Mert az utolsó három évben nem voltam annyira jelen az iskolában... És kifogás a munkám ellen? Az nem volt, de nem voltam úgy jelen, amúgy meg még indokolni sem kéne... És miért nem szólt nekem valaki az utóbbi három évben, hogy mi is van? Erre a kérdésre nem kaptam választ.

Összefoglalva, miután kis gyerekeim vannak, és ezért nem ültem minden délután a suliban, nem voltam ott minden esti programon, nem szerveztem orrba-szájba tábort, színházat és egyebet ingyen, „csak” megbízhatóan elvégeztem a munkámat, ezért rám esett a választás. Szerintem az a lényeg, hogy én vagyok a legdrágább, ha egyáltalán nettó 120 000 forintos fizetésnél nem komikus ezt a fogalmat használni.

Az eljárás maga meg kifejezetten embertelen volt. Reggel még vegyem át szignózva az őszi egészségnapra pályázott pénz támogatási szerződését, meg felvételiztessek egy gyereket az „osztályomba”. Mélyen meg vagyok bántva, és sértve és...

Volt három osztály, akikkel terveink voltak, kiadtam az olvasmányokat, volt kialakult munkamódszerünk, már értettük egymást, már szerettük egymást, már nagyok lettek, okosak, akikkel jókat tudtunk volna csinálni.

Az egyik egy kilencedikes banda, szerettem őket nagyon. Harcoltunk sokat, de kiérdemeltük egymást. Okosak, villogó eszűek, gondolkodóak, persze idétlenek is, de ez vele jár. Van vagy 8-10 ember, akikért egyenként, külön-külön is fáj a szívem.

A másik egy tizedikes csapat, velük kevesebb órám volt, és csak töri, ami mindig más. Távolabbi volt velük a kapcsolatom, de pont most lett volna több óránk, pont most jöttek volna a vitára gerjesztő izgi korok. Ezt a lehetőséget nem én kapom már meg. És innen is van sok ember, akiért fáj a szívem. Elkezdtünk valamit, és félbeszakadt.

Az utolsó, a saját osztályom, kicsik, hetedikesek voltak, nekem a legnehezebb korosztály. De annyira kedves gyerekek vannak közöttük, és annyi problémás gyerek, akiket elkezdtem megfejteni, elkezdtem a hozzájuk vezető pallókat ácsolgatni.

És akkor még nem beszéltem a kollégákról, akik között sokat 12 éve ismerek. Barátaimnak érzek sok embert közülük, és tudom, hogy sokukkal nem fogok már találkozni.

Nagyon sok mindent veszítettem el egy pillanat alatt.

2007. október 4.

Azt hiszem, ha legalább az eddigi életszínvonalamat meg akarom őrizni, akkor kényszerhelyzetbe kerültem. El kell mennem pénzügyi területre dolgozni. Semmi más megoldást nem látok.

2007. október 6.

Kedden bementem a volt sulimba, a kedvenc, drága osztályom búcsúztatót szervezett nekem. Nagyon megható volt, nagyon szuperegyedi ajándékot kaptam tőlük (sok fényképet róluk könyvecskévé fűzve és egy komoly és egy ironikus visszaemlékező-búcsúzó szöveget). Nagyon torokszorító, és nagyon otthonos volt az asztal tetején ülni.

Az épület és az egész, amit iskolának nevezünk, az meg végtelenül ismerős, és már-már elindultam volna benne akárhová, akárkivel váltani egy szót, mikor mindig és mindig bevillant, hogy „Hova rohansz, neked itt már semmihez nincs közöd! Már nem tartozol ide!”.

És akkor esténként nézegetem az iwiwet, nézegetem a már réges-régen érettségizett tanítványaimat, felnőttek többnyire. És eszembe jut számtalan dolog. És nem lesz újabb emlék, ennek vége.

Valahogy úgy hozta a sors, hogy bár 89 óta vagyok a pályán, mégis csak egyetlen osztályom volt, akiket elsős koruktól kezdve érettségiig vittem (illetve volt még egy, akiket az érettségi év márciusában hagytam ott, mert megszületett a fiam). Voltak, akiket 10-esként, másokat 11-ben vettem át, aztán iskolát váltottam vagy elmentem babázni. És úgy lett volna, arra készültem, hogy ez a bizonyos osztály lenne talán az, akiket végig tudok kísérni. Ráadásul nekik főleg magyart tanítottam, és ezért velük sokkal mélyebb, személyesebb a viszonyom. Akiknek „csak” törit tanítok, azokkal intellektuálisabb, távolságtartóbb a kapcsolat, őket kevésbé szoktam megismerni úgy igazán.

De mindegy (dehogy mindegy!!!!!), én már így maradtam, nem lesz végigvitt osztályom. És ez olyan félbemaradt dolog.

--

Linkek

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.01.18.
Kásler Miklós: az óvoda az oktatás egyik legfontosabb eleme
Az esemény sajtóanyagában azt írták, hogy a magyar óvodák alapfeladata az egészséges életmódra nevelés, az érzelmi, erkölcsi, anyanyelvi, értelmi fejlesztés. A 2018. szeptember 1-jétő...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.18.
Véleménye van, de állásfoglalása nincs Nagy Blanka és a propagandasajtó ügyéről Péterfalvi Attilának
Bár a tanulmányi eredmény vitathatatlanul személyes adat, az elnök szerint a közügyek szabad vitatásába beletartozik a közszereplő megítélése. Annak a megítélése viszont, hogy ezek a...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.01.18.
„Nem hiszek a tantervekben, nem ezek vezérlik az iskolákat” -Interjú Csovcsics Erikával
Bár a legtöbben érzik, hogy nem jó a magyar iskola, mégsem borul fel a rendszer, mert mindenki teszi a dolgát. És mivel ez nem egy atomreaktor, nem tud akkora katasztrófa lenni – mondja a hvg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Miniszteri biztossá nevezték ki a Klik vezérét
A nemzeti alaptanterv megújításáért felelős miniszteri biztosnak nevezték ki Hajnal Gabriellát, az állami iskolafenntartó vezetőjét – derül ki a csütörtöki Magyar Közlönyből. Minderr...
(Forrás: Népszava)
--
2019.01.18.
Zsebből vennének tankönyvet a szülők, ha nem elég jó az állami
em csak a tanárok, a szülők is elégedetlenek az állami tankönyvek minőségével – hangzott el az RTL Híradóban. A Szülői Hang nevű szülői fórum legfrissebb felmérése arra jutott: tov...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Évtizedes csúcson a korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon
Az Európa 2020 stratégiában Magyarország azt vállalta, hogy a jövő évre 10 százalék alá nyomja azoknak a gyerekeknek az arányát, akik korán kiesnek az iskolarendszerből. (Az EU definíci...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.16.
Így védekezik egy tanár a földrajzkönyvbe rakott kormánypropaganda ellen
Kérdésünkre a tanár elmondta, hogy az ábrát ezek ellenére is használja, igaz, nem pont arra, amire a kormányzat szánta. Az órán megbeszélik, melyik állítással értenek egyet a diákok....
(Forrás: index)
--
2019.01.16.
Nagy Blanka jogi lépéseket tesz a kormánypárti média ellen, miután azt írták, több tárgyból bukásra áll és sokat hiányzik
Jogi lépéseket tesz Nagy Blanka, a több kormányellenes tüntetésen felszólaló kiskunfélegyházi gimnazista, miután a Ripost nyomán több kormánypárti lap is azt írta róla, hogy három tá...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.01.16.
Idén is megrendezik a felvételizők hétvégéjét
Idén is megrendezi a Diákhitel Központ a felvételizők hétvégéjét. Január 19-én és 20-án az érdeklődő diákok, szülők és tanárok a www.felvetelizz.hu oldalon a felvételi eljárás...
(Forrás: Magyar Hírlap)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek