OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. január 29.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
 

Szociális kompetenciák fejlesztése 8.

Atlantiszi építőmesterek

12-14 éveseknek 45 percben

A tanulók megismerkednek egy messzi múltba vezető titokzatos történettel, amely arról szól, hogyan építették fel az elsüllyedt földrészen, Atlantiszon, az egykori gyerekek Meto istenség obeliszkjét. Az építményből mára nem maradt meg semmi, de a „történeti források” apró részletek sokaságát őrizték meg az egykori építkezésről. A diákok csoportokat alkotnak. Kis kártyákra írva minden csoport megkapja a rendelkezésre álló adattöredékeket. A kártyákat szétosztják egymás között. Mindenki csak a maga adatait látja, de a rajtuk lévő információkat elmondhatják egymásnak. A csoportok feladata az, hogy rekonstruálják az építkezés folyamatát, és végül mondják meg, hogy atlantiszi idő szerint pontosan milyen napon készült el az obeliszk. A foglalkozás a munka során szerzett személyes élmények megbeszélésével ér véget.

A foglalkozás célja

Egy érdekes „matematikai” feladat csoportos megoldása során személyes tapasztalatokat szerezni az egymásra utaltságról és együttműködés fontosságáról.

Megjegyzés:
Ez a gyakorlat mindenképp érdekes élményt jelenthet a tanulóknak. Igazi értelmet azonban az ad neki, ha a foglalkozást egy olyan elemző beszélgetés követi, amelynek során mindenki elmondhatja saját tapasztalatait, és megismerheti mások reflexióit.

Előkészítés

A termet 3-4 csoport számára rendezzük be úgy, hogy az egyes csoportok egymástól jól elkülönülten, a terem különböző sarkaiban körbe ülhessenek. A csoportok kívánatos létszáma 6-8 fő.

Mivel a véletlenre szeretnénk bízni, hogy végül ki legyen az, aki beszámol a csoport munkájáról a többieknek, jelöljünk meg valamilyen egyértelmű jelzéssel egy-egy széket minden csoportban úgy, hogy arról a gyerekek ne tudjanak. (Például ragasszunk matricát az aljára.)

A feladat elvégzéséhez készítsünk elő annyi információs kártyacsomagot, ahány csoport dolgozik majd az osztályban, és tegyük a készleteket egy-egy borítékba.

Az óra végén be kell majd mutatnunk a feladat helyes megoldását. A megoldókulcs segítségével készítsünk ehhez egy olyan méretű demonstrációs anyagot (például csomagolópapírra), amit az osztály minden részéből jól lehet látni.

Megjegyzés:
Ha több csoportban is ki szeretnénk próbálni a gyakorlatot, érdemes tartósabb eszközöket készíteni. A részekre vágott fénymásolt lapokat ez esetben célszerű kartonra ragasztani. Ahány sorozatot készítünk, annyiféle színű kartont használjunk – így könnyen át tudjuk majd tekinteni, hogy melyik kártyák tartoznak egy csomagba. Ha igazán szép eszközt akarunk készíteni, azt is megtehetjük, hogy átlátszó öntapadós fóliával vonjuk be a kártyákat.

Szükséges eszközök

  • A csoportok számának megfelelő mennyiségű boríték vagy más tetszetősebb tasak;
  • matricák, amelyekkel minden csoportban megjelölünk egy-egy széket (természetesen mást is használhatunk erre a célra);
  • jegyzetpapírok – csoportonként legkevesebb 1 db, A/3-as méretű lap vagy csomagolópapír és 1 db írószerszám (célszerű vastag filctollat használni, hogy a jegyzetek a távolabb ülők számára is jól láthatóak legyenek);
  • A foglalkozás mellékletében található segédletek megfelelő módon előkészítve.

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A gyerekek a tanár irányításával 6-8 fős csoportokat alakítanak. A csoportok helyet foglalnak az előre körbeállított székeken a terem különböző sarkaiban. A tanár a segédlet alapján ismerteti a feladatot, és odaadja a csoportoknak az információs kártyákat tartalmazó borítékokat. (5 perc)

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok

A gyerekek úgy osztják szét egymás közt az információs kártyákat, hogy a csoporton belül mindenkinek közel azonos számú kártya jusson. A csoportok önállóan dolgoznak a feladat megoldásán. A tanár közben körbe jár, megfigyeli a munkájukat, és szempontokat gyűjt az óra végi megbeszélés irányításához. (20 perc)

Megjegyzés:
Csak végső esetben segítsünk a tanulóknak. De akkor se mondjuk el a megoldást, hanem csak tegyünk javaslatot más módszerekre, vagy hívjuk fel a figyelmet a diákok nyilvánvaló hibáira.

Ha valamelyik csoport jelzi, hogy megoldotta a feladatot, a tanár odamegy hozzájuk. Megkéri őket arra, hogy mindenki üljön át másik székre a csoporton belül. (Erre azért van szükség, hogy a tanár még a látszatát is elkerülje annak, hogy ő választotta ki a válaszadót.) A megjelölt széken ülő tanuló ismerteti a csoport megoldását.

Az idő lejártával minden csoport beszámol az általa kapott eredményről. (10 perc)

III. Lezárás

A tanár egy előre elkészített, nagyméretű plakát segítségével bemutatja a helyes megoldást, és felhívja a figyelmet a nehézséget okozó részletekre. (2 perc)

A gyerekek a tanár irányításával megbeszélik, hogy melyek voltak a feladatmegoldás legfontosabb tapasztalatai az egyes csoportokon belül. Ennek során mindenképp érdemes érinteni a következő kérdéseket (8 perc):

  • Mi minden segítette a csoportot a feladat megoldásában?
  • Mi minden gátolta vagy zavarta a csoportot a feladat megoldásában?
  • Hogyan osztottátok meg a munkát egymás között?
  • Hogyan alakult ki vezetés a csoporton belül?
  • Ki szerepelt a legtöbbet?
  • Ki szerepelt a legkevesebbet?
  • Hogyan lehetett volna növelni az egyes csoportok teljesítményét?

Mellékletek

(A foglalkozás terve a Mátrix tréner-csoport ZIN – obeliszk című gyakorlata alapján készült.)

--

(Szerző: Sulyok Zsuzsa és Mandák Csaba)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.01.18.
Kásler Miklós: az óvoda az oktatás egyik legfontosabb eleme
Az esemény sajtóanyagában azt írták, hogy a magyar óvodák alapfeladata az egészséges életmódra nevelés, az érzelmi, erkölcsi, anyanyelvi, értelmi fejlesztés. A 2018. szeptember 1-jétő...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.18.
Véleménye van, de állásfoglalása nincs Nagy Blanka és a propagandasajtó ügyéről Péterfalvi Attilának
Bár a tanulmányi eredmény vitathatatlanul személyes adat, az elnök szerint a közügyek szabad vitatásába beletartozik a közszereplő megítélése. Annak a megítélése viszont, hogy ezek a...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.01.18.
„Nem hiszek a tantervekben, nem ezek vezérlik az iskolákat” -Interjú Csovcsics Erikával
Bár a legtöbben érzik, hogy nem jó a magyar iskola, mégsem borul fel a rendszer, mert mindenki teszi a dolgát. És mivel ez nem egy atomreaktor, nem tud akkora katasztrófa lenni – mondja a hvg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Miniszteri biztossá nevezték ki a Klik vezérét
A nemzeti alaptanterv megújításáért felelős miniszteri biztosnak nevezték ki Hajnal Gabriellát, az állami iskolafenntartó vezetőjét – derül ki a csütörtöki Magyar Közlönyből. Minderr...
(Forrás: Népszava)
--
2019.01.18.
Zsebből vennének tankönyvet a szülők, ha nem elég jó az állami
em csak a tanárok, a szülők is elégedetlenek az állami tankönyvek minőségével – hangzott el az RTL Híradóban. A Szülői Hang nevű szülői fórum legfrissebb felmérése arra jutott: tov...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Évtizedes csúcson a korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon
Az Európa 2020 stratégiában Magyarország azt vállalta, hogy a jövő évre 10 százalék alá nyomja azoknak a gyerekeknek az arányát, akik korán kiesnek az iskolarendszerből. (Az EU definíci...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.16.
Így védekezik egy tanár a földrajzkönyvbe rakott kormánypropaganda ellen
Kérdésünkre a tanár elmondta, hogy az ábrát ezek ellenére is használja, igaz, nem pont arra, amire a kormányzat szánta. Az órán megbeszélik, melyik állítással értenek egyet a diákok....
(Forrás: index)
--
2019.01.16.
Nagy Blanka jogi lépéseket tesz a kormánypárti média ellen, miután azt írták, több tárgyból bukásra áll és sokat hiányzik
Jogi lépéseket tesz Nagy Blanka, a több kormányellenes tüntetésen felszólaló kiskunfélegyházi gimnazista, miután a Ripost nyomán több kormánypárti lap is azt írta róla, hogy három tá...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.01.16.
Idén is megrendezik a felvételizők hétvégéjét
Idén is megrendezi a Diákhitel Központ a felvételizők hétvégéjét. Január 19-én és 20-án az érdeklődő diákok, szülők és tanárok a www.felvetelizz.hu oldalon a felvételi eljárás...
(Forrás: Magyar Hírlap)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek