OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. február 25.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
   

Tudor Alapítvány a tehetséges gyerekekért

Minden gyereknek egyenlő esélyt kellene kapnia tehetsége kibontakoztatásához… De vannak, akiknek nem adatik meg a biztos szülői háttér, a figyelem és a szeretet, a saját könyvek, játékok, külön szoba vagy akár egy tanulósarok. Nekik sokszor még ételből, ruhából is kevés jut. ők már az iskolát is súlyos hátrányokkal kezdik. Ezeknek a nehéz sorsú, tehetséges gyerekeknek szeretne segíteni a Tudor Alapítvány, hogy elvégezzék az általános iskolát, eljussanak a középiskoláig és kezükbe vehessék sorsuk alakítását.

Az alapítvány célja, hogy az ország minél több pontján ott legyenek műhelyei, ahol a hátrányos helyzetű, tehetséges gyerekek 8-10 éves koruktól segítséget kapnak iskolai tanulmányaik végzésében, adottságaik kibontakoztatásában. Így nem kell behozhatatlan hátrányokkal indulniuk az életben. Az alapítvány speciális pedagógiai műhelyeit – a Tudor Műhelyeket – a társadalmi szolidaritásra támaszkodva hozza létre. A gyerekek iskolán kívüli életét szakemberek segítik. Megteremtik számukra azt a támogató környezetet – infrastruktúrával, szakszerű pedagógiai munkával, figyelemmel, szeretettel –, amely otthon nem adatik meg nekik, és amit a közoktatás sem tud biztosítani. Ezek előtt a gyerekek előtt megnyílik az út a középiskolák felé.

Az első Tudor Műhely 2001 őszén kezdte meg működését Szombathelyen dr. Molnár Károlyné vezetésével, 10 harmadik-negyedik osztályos kisgyerekkel. Az azóta eltelt években a szombathelyi modell alapján még három Tudor Műhelyt tudtunk létrehozni: a Hajdú-Bihar megyei Polgáron, valamint Budapesten a Józsefvárosban és Csepelen. Ebben a négy Tudor Műhelyben 2007-ben összesen 57 gyerekkel foglalkoztak az alapítvány munkatársai.

A Tudor Műhelyekben a gyerekek délutánonként családias körülmények között angol/német nyelvet, informatikát tanulnak, készségfejlesztő foglalkozásokon vesznek részt, segítséget kapnak iskolai feladataik megoldásához, tanulmányi és egyéb versenyekre való felkészülésükhöz. A délutáni foglalkozásokat kulturális és sportprogramok, kirándulások, táborok egészítik ki. Évek óta szervezünk közös kirándulásokat, táborokat is, amelyekben valamennyi műhelyünkből részt vesznek a gyerekek.

Olyan világról álmodom…

Olyan világról álmodom, ahol a gyermekeknek sosem kell nélkülözniük, ahol a társadalom, minden belső ellentétet félretéve kiáll a fiatalok esélyegyenlőségéért és a gazdasági élet szereplői is támogatják a következő generációk jövőjét.

Ez csak álom – mondhatják a kétkedők, de szerencsére vannak, akik furcsa, rideg valóságunkban még hisznek abban, hogy a világ megváltoztatható. Endreffy Zoltán filozófus és Somlai Péter szociológus az ezredfordulón hozták létre a Tudor Alapítványt, hogy a nehéz körülmények között élő, tehetséges gyerekek sorsában is fordulatot hozzanak, megnyitva számukra a továbbtanuláshoz és a jobb élethez vezető utat.

Miért hozták létre az alapítványt?

Sok gyermek indul hátrányos helyzetből. Magyarországon több 100 ezer gyereknek lenne szüksége ilyen jellegű segítségre. Ehhez képest, amit mi nyújtunk, az csepp a tengerben. Amikor elkezdtük, az azóta elhunyt Endreffy Zoltánnal az volt a szándékunk, hogy, hogy a 8-10 éves korosztályt segítjük abban, hogy a 8. osztály elvégzése után ne kallódjanak el, hanem kiforrott tervekkel középiskolába jelentkezzenek.

Mi valósult meg a tervekből?

Apró csodák. Eleinte abban a naiv hitben éltünk, hogy ügyünk mögé sokan felsorakoznak majd, de gyakran a közöny falaiba ütköztünk, és a nemes szándékot az anyagi akadályok erősen megtépázták. Természetesen vannak jó példák is. Az elsőként megalakult szombathelyi műhely ma is kiválóan működik, és ma már Polgáron, Csepelen és Józsefvárosban is ott vagyunk. Azt a pluszt biztosítjuk a nehéz körülmények között élő, tehetséges gyerekeknek, amit szerencsésebb társaik számára a család adhat az iskola mellett. Miközben a boldoguláshoz nélkülözhetetlen idegen nyelvekből és informatikából felkészítjük őket, egyéni képességeik kibontakozására is gondot fordítunk.

Milyen elveket követ az oktatás?

Az alapvető készségekkel és az élethez ma már elengedhetetlen ismeretekkel vértezzük fel a gyerekeket. Azokat a különórákat pótoljuk, amelyekre helyzetükből adódóan nincs módjuk járni és azt a közösséget biztosítjuk, ami szükséges a beilleszkedéshez.

Eddig milyen eredmények születtek?

A „Tudor gyerekek” tanulmányi eredményei látványosan javulnak. Akár még szerencsésebb kortársaiknál is bátrabban megszólalnak idegen nyelveken, és a számítástechnika világában is otthonosan mozognak. Megszűnnek a fegyelmezési problémák is. A tanulmányi versenyeken mindig esélyesként indulnak, beszédkészségük javul, változik szemléletük és műveltségük, ami erősíti önbizalmukat. Rendszeresen mérjük képességeik fejlődését, így pontosan tudjuk ki, hol tart és milyen téren kell ráerősítenünk. ők már nem elégszenek meg félmegoldásokkal, nagy terveket kovácsolnak. Végzőseink közül szinte mindenki továbbtanul.

Tehát jól döntöttek, amikor létrehozták az Alapítványt?

Mindenképp. Bár országos hálózatról nincs szó, de ha mindenki megtenne annyit, amennyi lehetőségeiből telik, a legtöbb probléma megoldódna. Közösségeink az elhivatott műhelyvezetők jóvoltából magas színvonalon működnek. Sokat köszönhetünk támogatóinknak és reméljük, hogy egyre több szervezet és cég érzi át a Tudor Alapítvány munkájának jelentőségét, így hosszú távon fenntartható tevékenységünk. Felelősséggel tartozunk a gyerekeknek és a szülőknek, akik bíznak bennünk. Nem adhatjuk fel…

Az egyetlen lehetőség

Mielőtt meglátogattuk a szombathelyi műhelyt, már sokat halottunk vezetőjéről Molnár Károlynéról, azaz Kati néniről. A Tudor alapítvány lelke, aki kemény kézzel és céltudatosan tartja össze csapatát, heroikus alakká nőtt képzeletünkben. A valóságban kicsi, törékeny hölgy fogadott minket, aki halk, határozott hangon mesélt mindennapjaikról. A gyerekekről, akik számára a műhely az egyetlen lehetőség. Hiába a tehetség, a vágy, hogy többre jussanak, ha elnyeli a szegénység, a nehéz családi körülmények vagy éppen a végtelen, üres, falusi délutánok. Utat kell mutatni nekik és reményt, hogy bennük is ott a lehetőség.

Ehhez manapság kevés az emberség és az elhatározás, pénz és kapcsolat is kell hozzá, méghozzá nem is kevés. Kati néni korábban a szombathelyi tanárképző főiskolán oktatott, tanítványai ott vannak a helyi iskolákban és kulturális intézményekben. Az ő segítségükre mindig számíthat a gyerekek kiválasztásában és a színvonalas képzés feltételeinek megteremtésében egyaránt. Ám, így is mindig anyagi lehetőségeik határán mozognak.

Az oktatás is gondosan kialakított elvek alapján működik. A nyelvóráknak az egyik helyi nyelviskola ad otthont és az intézmény tanárai vállalták a gyerekek felkészítését is. A számítástechnika az igazi erősségük. A képzés külön a műhely számára készített tanmenet alapján folyik a főiskolán.

A vidéki életformának sok előnye van. Könnyebb kapcsolatot tartani a családokkal, így a lemorzsolódás megelőzhető. A közös programok a szülőket is a Tudor-család részévé teszik. Évente több kirándulást szerveznek Budapestre és az osztrák testvérintézményekbe. Sok gyerek a Tudor műhellyel járt először mindkét helyen. A Tudor Műhely intézte az útlevelüket. Nem csak a világ lett tágasabb számukra, önbizalmat és hitet is kaptak. Az első csoporttal indult gyerekek közül már sokan középiskolába járnak.

Miért 8-10 éves kortól segíti a Tudor Alapítvány a gyerekeket?

Egyfelől a hátrányok már jóval a középiskola előtt megmutatkoznak. A legszegényebb, legrosszabb körülmények között élő szülők gyerekei közül sokszor még a legtehetségesebbek sem jutnak el szakközépiskolába, vagy gimnáziumba. Másfelől ez az a korcsoport, amelyből a pedagógusok már könnyen ki tudják választani azokat, akiket különlegesen tehetségesnek, fogékonynak gondolnak.

(Az ismertetőt szerkesztette Kálmán Judit.)

Tudor Alapítvány
Levelezési cím: 1125 Budapest, Kiss Áron u. 16.
Telefon: (06 1) 275-1409, (06) 30 391-2714
E-mail: tudoralapitvany[kukac]t-online[pont]hu
www.tudor-alapitvany.hu

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.01.18.
Kásler Miklós: az óvoda az oktatás egyik legfontosabb eleme
Az esemény sajtóanyagában azt írták, hogy a magyar óvodák alapfeladata az egészséges életmódra nevelés, az érzelmi, erkölcsi, anyanyelvi, értelmi fejlesztés. A 2018. szeptember 1-jétő...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.18.
Véleménye van, de állásfoglalása nincs Nagy Blanka és a propagandasajtó ügyéről Péterfalvi Attilának
Bár a tanulmányi eredmény vitathatatlanul személyes adat, az elnök szerint a közügyek szabad vitatásába beletartozik a közszereplő megítélése. Annak a megítélése viszont, hogy ezek a...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.01.18.
„Nem hiszek a tantervekben, nem ezek vezérlik az iskolákat” -Interjú Csovcsics Erikával
Bár a legtöbben érzik, hogy nem jó a magyar iskola, mégsem borul fel a rendszer, mert mindenki teszi a dolgát. És mivel ez nem egy atomreaktor, nem tud akkora katasztrófa lenni – mondja a hvg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Miniszteri biztossá nevezték ki a Klik vezérét
A nemzeti alaptanterv megújításáért felelős miniszteri biztosnak nevezték ki Hajnal Gabriellát, az állami iskolafenntartó vezetőjét – derül ki a csütörtöki Magyar Közlönyből. Minderr...
(Forrás: Népszava)
--
2019.01.18.
Zsebből vennének tankönyvet a szülők, ha nem elég jó az állami
em csak a tanárok, a szülők is elégedetlenek az állami tankönyvek minőségével – hangzott el az RTL Híradóban. A Szülői Hang nevű szülői fórum legfrissebb felmérése arra jutott: tov...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Évtizedes csúcson a korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon
Az Európa 2020 stratégiában Magyarország azt vállalta, hogy a jövő évre 10 százalék alá nyomja azoknak a gyerekeknek az arányát, akik korán kiesnek az iskolarendszerből. (Az EU definíci...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.16.
Így védekezik egy tanár a földrajzkönyvbe rakott kormánypropaganda ellen
Kérdésünkre a tanár elmondta, hogy az ábrát ezek ellenére is használja, igaz, nem pont arra, amire a kormányzat szánta. Az órán megbeszélik, melyik állítással értenek egyet a diákok....
(Forrás: index)
--
2019.01.16.
Nagy Blanka jogi lépéseket tesz a kormánypárti média ellen, miután azt írták, több tárgyból bukásra áll és sokat hiányzik
Jogi lépéseket tesz Nagy Blanka, a több kormányellenes tüntetésen felszólaló kiskunfélegyházi gimnazista, miután a Ripost nyomán több kormánypárti lap is azt írta róla, hogy három tá...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.01.16.
Idén is megrendezik a felvételizők hétvégéjét
Idén is megrendezi a Diákhitel Központ a felvételizők hétvégéjét. Január 19-én és 20-án az érdeklődő diákok, szülők és tanárok a www.felvetelizz.hu oldalon a felvételi eljárás...
(Forrás: Magyar Hírlap)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek