OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. április 30.
» Hozzászólások (1)
Címkék:
   

Zsebpénz

Honlapunk gyakori szerzője (és egyesületi tagunk): Török Ildikó nyilatkozott a nemrégiben Vasárnapi Hírek újságírójának. A diákok zsebpénzével kapcsolatos gondolatait, mivel közérdekű kérdésről van szó, itt is közzé tesszük.

 

„Csak a zsebpénz lenne több”

(részlet – Vasárnapi Hírek, 2008. április 20. szerző: Vasvári)

Az osztályfőnöki órán és a hetedikesek etikaóráin is szó esik olykor a zsebpénzről, ami inkább elkülönítő tényező. A gyerekek nagyobbik része nálunk lakótelepi, a többiek lakóparkiak vagy családi házas övezetben élnek. S ez „vízválasztó”. A szünetben, a büfében derül ki, hogy kit mennyivel engednek el. Van, aki minden szünetben a büfében vásárol, úgy napi ezer forintnak hág a nyakára, és van, aki még reggelit, uzsonnát sem hoz, ingyenes ebédet kap a menzán, s a büfé közelébe se merészkedik. 1A gyerekek pontosan tudják egymásról, hogy ki mennyit költhet.

Amikor etikaórán arról beszéltünk, hogy a pénz milyen szerepet tölt be az életükben, akkor ők fogalmazták meg – ha nem is ezzel szóval –, hogy a zsebpénz náluk persztízsmérő. A kamaszok életében is lényeges, hogy mennyit költhetnek, mit tudnak vagy nem tudnak megvenni. Ahogyan egy menedzsernek fontos az, hogy milyen autóval jelenik meg, nekik meg az, hogy például az osztálykirándulásra mennyi költőpénzzel engedik el őket. Bizony van, aki alig két fagyira elegendő ötszáz forinttal jön, más meg tízezerrel.

Hál’ isten a barátságok nem ennek alapján szövődnek, de tény: nagyobb a „holdudvara” annak a gyereknek, akinek több van a zsebében. Igaz: olykor csalóka a dolog. Volt egy tanítványom, aki épp ennek révén próbált társaságot gyűjteni maga köré, ám rendre kihasználták; kölcsön kértek tőle, és soha nem adták meg… A pénz nem teremt igazi érzelmi kapcsolatokat.

A másik lényeges gond az, hogy a gyerekek zömének a szülők nem is kifejezetten zsebpénzt adnak, hanem inkább „reggelire”, „büfére” szánt napi summát. Ezért a fiatalok nem tanulnak meg takarékoskodni, gazdálkodni, beosztással élni, otthon nem is ellenőrzik a pénzköltésüket. Így még a havi 25-30 ezer forinttal enni küldött csemete is inkább azzal „flancol”, hogy napi négy-öt 250 forintos robbanós cukorba mártható nyalókát vesz, ahelyett, hogy valamire gyűjtene. Pedig megtehetné, mert a büfében van a nyalókánál olcsóbb, egészségesebb alma, sárgarépa, müzli is.

S ha gyűjtenének, mire költenék? Ruhára, játékra, könyvre nem. Azt ebben a korban még a szüleik vesznek nekik. A fiúk tán CD-lemezt, a lányok meg pipere-holmit, körömlakkot, szemfestéket, hajpántot, kis fülbevalót vásárolnak – látom az illatszerboltban. S meglepő: minden évben van nálunk ásványkiállítás és -vásár, és bár nem olcsók, sokan vesznek ott féldrágakőből csiszolt ékszert. A nyílt irigykedés nálunk nem jellemző, s aki kérkedik a pénzével, azt nagyon hamar lehurrogják. A tolvajlás ritkán, de ezért elő-előfordul – olykor pénznek vagy más holminak kel lába –, a lopás azonban ebben az életkorban még nagyon könnyen lelepleződik. A múltkor például az egyik gyerek elemelt egy mobiltelefont. Fölhívtuk a számot, és fölvette, így rögtön kiderült, ki a szarka. Persze a szülők is gyakran jóhiszeműek. Gondolkodás nélkül adnak a gyereküknek pénzt, ha azzal érvel, hogy amire kéri, az már mindenkinek van. Én is megfizettem a szülői tanulópénzt, amikor a lányom elhitette velem, hogy óvodában már csak neki nincsen Barbi babája. Megkapta, pedig nem volt igaz, hogy mindenkinek lett volna. A gyerekek kisírják, amit akarnak, és sikerrel, mert anyu, apu többnyire azt hiszi, hogy az már nevelés, ha olykor erőn fölül költekezve ellátja divatos tárgyakkal a csemetéjét. Ebből az attitűdből ad mintát.

Pedig az igazi, akár szolid zsebpénzzel is jobbat tenne neki, mert akkor módja lenni megtanulni a pénz szerepét, értékét.

--

Török Ildikó a budapesti Laborcz Ferenc Általános Iskolában magyart, történelmet és etikát tanít, az osztályfőnöki munkaközösség vezetője.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Juli | 2008. május 22.
"Hogy mennyi zsebpénzt kap, illetve kapjon manapság a gyerek? Valószínűleg eme költséget illetően a legnagyobb a szórás. Van, aki úgy gondolkodik, hogy amíg mindent megkap a gyerek, ami szükséges, fagyira meg kérhet, ha akar; nem kell zsebpénz. A vagyonosabb szülők pedig több tízezret is adnak neki havonta. Valahol a kettő között lehet az igazság, mondjuk egy alsósnak adjunk havi kétezer, egy felsősnek pedig havi ötezer forintot, hogy ne kapassuk el, de azért tanuljon meg takarékoskodni (persze, ez nem törvényszerű, de hátha). Ez összesen háromszázharminckétezer forint a nyolc év alatt." A szöveg a Hírextrából származik, az Aula is felhívja a figyelmet erre Az iskolatáska nehéz a pénztárca könnyű című írásra: http://www.hirextra.hu/hirek/article.php?menu_id=2&cat=10&article_id=71623
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.11.20.
Jó reggelt: az MNB beleszállt a kormány oktatáspolitikájába
Különösen érdekes, hogy az MNB szerint rövid távon nem apellálhatunk a demográfiai robbanásra (már csak azért sem, hiszen a mostanában születő gyerekek meglehetősen sokára válhatnak munkaer...
(Forrás: mérce)
--
2018.11.20.
A NAT-ot újra kell fogalmazni Pedagógiai nézetek vegyítése pszichológiai elvárások leírásával kérdésessé teszi a hitelességet
A „tanulókra” vonatkozó részek erősítik azt a benyomást, hogy részvételüket a pedagógiai folyamatban avítt pedagógiai szerepfelfogás alapján határozzák meg: „A tanuló megtanulja...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.20.
A lehető legrosszabb időpontban szűnik meg a legnépszerűbb nyelvvizsga
A TIT weboldala miután megemlíti a tényt, hogy megszűnik a TELC, rögtön azzal igyekszik árnyalni a képet, hogy egy másik, „hazai fejlesztésű, államilag akkreditált számítógépes vizsg...
(Forrás: mérce)
--
2018.11.20.
Felpörgött a CEU Bécsbe költöztetése, Soros már az oktatási miniszterrel tárgyal
Vasárnap Sebastian Kurz osztrák kancellárral találkozott Soros György, hétfőn pedig már az oktatási miniszterrel egyeztetett a CEU bécsi költözéséről - számolt be az RTL Klub Híradója...
(Forrás: Népszava)
--
2018.11.20.
Új tantárgyat kezdeményeznek
Az Emberi Méltóság Központ és a CitizenGo szervezet kezdeményezi, hogy jelenjen meg a családi életre nevelés az új Nemzeti alaptantervben. Az erről szóló petíciót Kásler Miklós, az emberi...
(Forrás: Infostart)
--
2018.11.20.
Új Nemzeti Alaptanterv: az MTA és a PDSZ is halasztást kér
A NAT korszerű, gyermekközpontú, a XI. század várható kihívásaira felkészítő folyamatokról szól, de olyan ideális iskolai körülményeket feltételez, amelyek még messze nem biztosítottak...
(Forrás: Infostart)
--
2018.11.20.
A magyar nyolcadikosok szerint a szüleik igen, a tanáraik kevésbé adnak a véleményükre
Leginkább a családjuk kíváncsi a véleményükre és világ dolgairól is elsősorban a szüleiktől informálódnak a nyolcadikos (13-15 éves) gyerekek - áll az UNICEF Magyarország az ELTE TÁ...
(Forrás: index)
--
2018.11.20.
Megvannak az év leginkább szülőbarát pedagógusai
Az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete 2013-ban alapította és adta át először a Varga Gábor-díjat, hogy emléket állítson az Alsóerdősori Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimná...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.11.20.
Schmidt Mária megmondta, milyen történelemoktatást szeretne a NER-ben
Schmidt kijelentette, szerinte a történelemoktatás célja:öntudatos és büszke magyar polgárok nevelése. Múltunk megismertetése és értő elemzése révén minden tanuló erőt meríthet nemzet...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek