OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2009. december 2.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
   

Gergely Kinga

Karácsony az iskolában

A mi osztályunk évről évre ugyanúgy ünnepli a karácsonyt. Úgy másfél hónappal az iskolai karácsonyra kitűzött nap előtt bejön az osztályfőnök az órára egy sapkával a kezében. Már mindegyikünk előre tudja, hogy mi fog történni: most fogjuk kihúzni annak a társunknak a nevét, akit majd megajándékozunk.

A tanár szemszögéből

A diákok láthatóan izgatottan várják, hogy megtudják: kinek kell majd ajándékot venniük. Látszólag minden simán zajlik, de hiába a figyelmeztetés, a gyerekek megint képtelenek titokban tartani, hogy ki kinek a nevét húzta. Nem telik el hosszú idő, megindul a pusmogás, az eredmények egyeztetése. Tehát meglepetésre semmiképpen nem lehet majd számítani. Hogy elkerüljék a versengést és megelőzzék az irigykedést, az osztályfőnök megkéri a gyerekeket, hogy az ajándék vásárlásakor tartsák be a 2000 forintos felső határt.

Eljön a várva várt nap. Szépen feldíszített terem, mindenki ünneplőben, ajándékzacskóval a kezében. A tanár megígéri, hogy ha az osztály csendesen és fegyelmezetten viselkedik, egy órával hamarabb hazamehet.

Elkezdődik az ajándékozás, azaz mindenki odamegy az egyik társához, és átadja a csomagot, amiben általában a jól bevált csoki és zokni rejlik. Mosoly dereng minden gyerek arcán, miközben a Mennyből az angyalt hallgatja. Azért, mert ilyen jól viselkedtek, a tanárnő tartja az ígéretét: egy órával hamarabb hazaengedi őket.

A diák szemszögéből

„Oh, ne! Már megint ez a parádé!” Osztálytársaim unott arcát látva biztosan tudom, hogy csak azért mosolyognak az osztályfőnökre, hogy végre túlessenek a húzáson. Valamilyen furcsa okból a fél osztály magát húzza ki először. Természetesen visszadobják a cédulát, másikat választanak. Nem is értem, hogy ez a sorozat miért nem tűnik fel a tanárnőnek. Lehet, hogy látja, de egyszerűbb figyelmen kívül hagynia?

És hogy miért van ez így? Nagyon egyszerű. Minden osztályban vannak klikkek, s a különböző csoportokba tartozó gyerekek nem kedvelik egymás. Akit pedig nem kedvel az ember, annak esze ágában sincs ajándékot venni. Arra hivatkozunk tehát, hogy saját magunkat húztuk ki, és újra próbálkozunk. Ezt a megoldást sajnos csak egyszer lehet alkalmazni, ezért szükség van más lépésekre is. Megindul tehát a nyomozás: ki kit húzott. Ez persze nem azért történik, mert annyira kíváncsiak lennénk, hanem azért, hogy megtaláljuk azt, aki a legjobb barátunkat húzta, és némi cserebere árán sikerüljön hozzájutni az ő nevéhez. Persze ez nem mindig sikerül, és az osztály nagy részének fogalma sincs, hogy mit vegyen annak az osztálytársának, akit meg kell ajándékoznia.

Az iskolai karácsony napján, általában az utolsó percben megvásárolt csomaggal a kezünkben állunk a teremben, és várjuk a tanárnőt. Az arcunkról leolvasható az öröm és izgalom, ami nem a karácsonyi ajándékozásnak, hanem a téli szünet előtti utolsó tanítási napnak szól.

Alig tudjuk visszafojtani a nevetést, amikor a tanárnő elkezdi a magnóval együtt dúdolni a jól ismert karácsonyi nótát. Túlesünk az ajándékozáson, és kizárólag a tanárnő kedvéért igyekszünk némi derűt és boldogságot varázsolni az arcunkra. Végül is valóban boldogok vagyunk, hiszen egy órával korábban elmehetünk az iskolából.

Ahogy én látom

Én személy szerint megszüntetném az iskolai karácsonyi felhajtást. A legtöbb diák ugyanis egyáltalán nem örül annak, hogy olyan emberre kell költenie a zsebpénzét, akit nem is ismer igazán, akihez semmi köze sincs, sőt aki talán még ellenszenves is neki. És ráadásul még meg is kell játszania, mennyire boldoggá teszi őt ez az egész.

A tanárok jogosan tartanak az irigykedéstől, a versengéstől, és érthető, hogy meghatározzák, milyen értékűek legyenek az ajándékok. Ha az ember azonban olyan társa nevét húzza ki, akinek szívesen vesz ajándékot, és elég pénze is van rá, nem fog megállni 5-6 ezer forint alatt. Ha viszont nem így van ezzel, még 500 forintot is sajnál. Így hát mégiscsak lesz olyan, akire irigykedni lehet.

Akiknek nincs annyi barátjuk, hogy külön karácsonyozást szervezzenek maguknak, nyilván rosszulesik, hogy nem igazán tartoznak sehová. Én elég népszerű vagyok az osztályban, ezért ilyet még sosem éreztem, de amikor észreveszem néhány társam arcán az elkeseredést, nagyon sajnálom őket.

A karácsony a szeretet ünnepe. Miért van szükség arra, hogy ezt az iskolában is megünnepeljük? A diákok nem feltétlenül szeretik egymást és tanáraikat sem, általában egy-egy szűk körön belül alakulhat ki meghittebb kapcsolat. Ez nem azt jelenti persze, hogy haragszanak egymásra, esetleg nem járnak el együtt szórakozni, de a szeretet ennél többet jelent. Akiket szeretünk, azokat úgyis megajándékozzuk, s tudjuk is, hogy azoknak mit adjunk.

Ezzel a kötelező iskolai ajándékozással mintha ránk akarnák erőltetni, hogy szeressük egymást. A névhúzás gyakorlata meg azért alakult ki, hogy senki se maradjon ki az ajándékozásból. Ez elmegy még a kicsiknél, talán az általános iskolában is, de a gimnáziumban felesleges. Olyan hagyomány ez, aminek már nincs valódi tartalma, nem kellene tehát mindenáron ragaszkodni hozzá.

Kisebb felhajtással persze meg lehetne ünnepelni a karácsonyt az iskolában is. Meggyújthatnánk például az utolsó adventi gyertyát, és mindenki adhatna a másiknak egy puszit…

Gergely Kinga

(A szerző gimnáziumi diák.)

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.01.16.
Így védekezik egy tanár a földrajzkönyvbe rakott kormánypropaganda ellen
Kérdésünkre a tanár elmondta, hogy az ábrát ezek ellenére is használja, igaz, nem pont arra, amire a kormányzat szánta. Az órán megbeszélik, melyik állítással értenek egyet a diákok....
(Forrás: index)
--
2019.01.16.
Nagy Blanka jogi lépéseket tesz a kormánypárti média ellen, miután azt írták, több tárgyból bukásra áll és sokat hiányzik
Jogi lépéseket tesz Nagy Blanka, a több kormányellenes tüntetésen felszólaló kiskunfélegyházi gimnazista, miután a Ripost nyomán több kormánypárti lap is azt írta róla, hogy három tá...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.01.16.
Idén is megrendezik a felvételizők hétvégéjét
Idén is megrendezi a Diákhitel Központ a felvételizők hétvégéjét. Január 19-én és 20-án az érdeklődő diákok, szülők és tanárok a www.felvetelizz.hu oldalon a felvételi eljárás...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2019.01.16.
A túlóra-szabályozás nem vonatkozik a tanárokra
Az Emberi Erőforrások Miniszté­riuma az üggyel kapcsolatban lapunknak elmondta, a tárca is a hét végén, a sajtóból értesült a PDSZ azon döntéséről, hogy sztrájkbizottságot állít fel...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.16.
Áttörés a sajátos nevelési igényű gyerekek fittségmérésében
Kétéves kutatási program után, amelyet csaknem ezerkétszáz sajátos nevelési igényű diákkal végeztek, a Magyar Diáksportszövetség kidolgozta az alternatív fittségmérési teszteket. Tó...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.16.
Nem lehet tűrni, hogy egy 18 éves lány ellen hadjáratot indítsanak, mert beszólt a kormánynak
Ez nem szól másról, mint mindannyiunk megfenyegetéséről, minden magyar ember megfenyegetéséről, kussolj, mert még az iskolai bizonyítványodat is meghamisítják, vagy bármit, a legszemélyesebb...
(Forrás: mérce)
--
2019.01.16.
A menő diákok játszanak a halmozottan sérült gyerekekkel
Együtt fogócskáznak, birkóznak, játszanak az ép gyerekek a halmozottan sérült társaikkal egy dunakeszi általános iskolában. A szülők által létrehozott Veni Vidi Vici Alapítvány csak...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.01.16.
„A gyermekvédelem fekete lyukként omlik magába és mi csendben nézzük ezt”
Dr. Gyurkó Szilvia 15 éve küzd azokért, akik a legjobban megérdemlik a segítséget, de a legkevésbé tudnak tenni érte: a gyerekekért. Először az UNICEF Magyar Bizottság gyermekjogi igazgat...
(Forrás: 24.hu)
--
2019.01.16.
A keresztény értelmiségiek elítélik a diáklányt mocskoló Bayer Zsoltot
Abszurd helyzet alakult ki a napokban a kormánypárti Echo TV-ben. Míg Bayer Zsolt vasárnap esti műsorában minősíthetetlen stílusban ócsárolt, ócska prolinak, kretén barom állatnak nevezett...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek